Het testen van een LMM.

Gestart door prefect, 16-05-2012 20:56:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

prefect

Mede roffelaars.
Aangezien ik het sleutelwerk voor een groot deel van mijn familie regel, heb ik er een paar zo ver gekregen dat zij ook volvo rijden. Dat scheelt behoorlijk in het werk, aangezien ze niet vaak kapot gaan.  ;D

Mijn zusje en zwager rijden een leuke V70 uit 1997 op benzine. Een 20v motor.

Een paar weken geleden liep de auto opeens zeer slecht. Stationair wilde hij helemaal niet.
Wanneer ik de stekker van de LMM los trok, liep íe veel beter. De computer gaf foutcode 1-2-1. (komt vaker voor....).
Uiteraard heb ik, voordat ik een vervangende gebruikte LMM ging kopen, alle gebruikelijke dingen gecontroleerd.
Ik heb wel een gescheurde vacuum-aansluiting gevonden, maar daarmee was het probleem nog absoluut niet weg.
Toen toch maar de knip getrokken en van een mede forummer een gebruikte LMM gekocht.

Helaas: het probleem was nog niet weg. Alles nog eens gecontroleerd: niets hielp.
Toen, met in het achterhoofd "meten is weten", een LMM aansluitstekker van een andere roffel gesloopt en een regelbare voeding erbij gepakt.

Wat heb ik gedaan? Even een kleine technische uiteenzetting:
De lmm zit tussen het luchtfilter en de gasklep en wordt via het motor management systeem (oftewel "computer") (Motronic 4.4) gevoed met 12 volt op de aansluitpennen 1 (-) en 3 (+).
Afhankelijk van de hoeveelheid lucht die langs de LMM de motor in gaat, geeft de lmm op de aansluitpennen 2 (-) en 4 (+) een spanning af die vervolgens door het motormanagementsysteem weer wordt gebruikt om te berekenen hoeveel benzine er moet worden ingespoten.

Voor het aansluiten van de gekochte LMM heb ik de computer gereset. Deze gaf dus geen foutcodes meer aan. Na het aansluiten van de gekochte lmm liep de motor nog steeds beroerd en wilde absoluut niet stationair lopen. Ook bij hogere toerentallen rook ik aan de uitlaatgassen dat de motor veel te rijk liep. Ook ging het "lambda" lampje op het dashboard branden.
Toen ik de computer uitlas, gaf deze weer foutcode "121" (signaal lucht massa meter).

Nu wil dit ook wel eens gebeuren wanneer er vacuumlekkages zijn. Dit is een bekend probleem van onze roffels.
Echter: bij een vacuumlek kan de motor dus lucht aanzuigen via deze lekkages en gaat er dus MINDER lucht langs de LMM.
Deze geeft dus aan de computer door dat er een kleinere hoeveelheid lucht de motor ingaat dan in werkelijkheid.
De computer laat de hoeveelheid benzine inspuiten die hoort bij de hoeveelheid lucht die de LMM aangeeft en laat dus TE WEINIG benzine inspuiten. De motor loopt dan te arm. Dit was nu echter niet het geval. Er werd duidelijk te veel benzine ingespoten.

Wat heb ik vervolgens gedaan om de LMM te controleren:
Ik heb deze wel voorzien van de voedingsspanning vanuit de computer op de pootjes 1 en 3, maar de spanning die hij afgeeft op de pootjes 2 en 4 heb ik niet naar de computer laten gaan. Ik heb daarvoor een stekker van een andere volvo gesloopt en aangepast.
Vervolgens heb ik een regelbare voeding aangesloten op de draden waarmee normaliter de door de lmm afgegeven spanning naar de computer wordt gevoerd. Met andere woorden: met een regelbare voeding heb ik de LMM "nagedaan".
Op het forum had ik al gelezen dat een goede LMM bij stationairloop ca 1,5 volt af geeft.
Ik heb de voeding dus op 1,5 volt ingesteld en de auto gestart. (eerst de foutcodes weer gereset). De auto liep goed stationair.
Het mooiste liep íe toen ik de spanning van de voeding terugregelde naar 1,4 volt.
Als ik de spanning verder terugdraaide ging de motor minder goed lopen (logisch, ik gaf zo aan de computer door dat er minder lucht naar de motor ging dan in werkelijkheid, zodat de computer er voor zorgde dat er minder brandstof ingespoten werd. De motor kreeg zo een "te arm" mengsel). Bij het hoger dan 1,6 volt opvoeren van de spanning ging de motor ook slechter lopen (ook weer logisch. De computer dacht zo dat er meer lucht door ging dan in werkelijkheid, gaf meer benzine zodat de motor een "te rijk" mengsel kreeg).

Andersom: wanneer ik gas gaf, maar het voltage van de voeding niet veranderde, ging de motor ook slecht lopen (logisch, meer lucht, bij een gelijkblijvende hoeveelheid ingespoten benzine dus een "te arm" mengsel).

Terwijl de motor zo mooi stationair liep, heb ik vervolgens gemeten wat de gekochte LMM voor spannning af gaf op de pootjes 2 en 4.
Dit was 2,8 volt !!  Veel te veel dus. Logisch dat de motor daar niet goed op wilde lopen.


Dus.........   :( :( :(
Ik kan nu op zoek naar een andere LMM en moet nu met de verkopende forummer gaan praten over het terugnemen van het onderdeel.

Wanneer iemand nog een goede heeft liggen (Bosch nummer 280.217.107) Ik hou me aanbevolen. SVP een PM

jacques1967

Kijk,dit vind ik nu een mooi item,waar ik ook in de toekomst wat aan ga hebben. Mooi verwoord,en uitgelegd. Chapeau!

thuur

Op contact zetten: pin 2 en 4 moeten tussen de 0,1 en 0,2 Volt geven. Dat doen ook defecte LMM's heb ik al mogen ervaren :D

Verder is het stuk kabel + stekker van LMM naar de kabelboom op de bak ook berucht. Zonder tie-wrap modificatie krijg je daar uiteindelijk een kabelbreuk. De 20V's zijn hierom berucht (veel ruimte=veel bewegen).



Gr 8)