Onze weervolf... en andere parasieten

Gestart door Tiago, 18-06-2012 20:00:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcoz84

Welkom in de wondere wereld van de Roffel! ;)

Turbobiker

Welkom hier. Leuke intro. Maar plaats je vraag over naar rechts trekken nog even in het technische gedeelte van het forum. Zoals je ziet gaat hier niemand op deze vraag in!

(speling op de draagarmen waarschijnlijk)
De Tussenpaus

GeertG

#17
Zoals de anderen reeds melden, welkom en ik heb het stukje met een smile gelezen.

Pas maar op, voordat je het weet heb je het ook te pakken......................(het Volf-virus)  :D
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Teddy81

Wat een heerlijk verhaal! ;D
Welkom!!

JeroenV

Citaat van: elianmars op 19-06-2012 10:13:21
Citaat van: Tiago op 18-06-2012 20:00:52
Die 250 km/u heb ik maar twee minuten volgehouden, op een leeg stukje Autobahn; ik kon Maria's gegil niet langer verdragen.

Hoe herkenbaar  ;D

Welkom op het forum!

Jij kent Maria?  ;D

Mooi voorstelverhaal idd,leuk!

The Demon

Citaat van: Tiago op 18-06-2012 20:00:52
Die 250 km/u heb ik maar twee minuten volgehouden, op een leeg stukje Autobahn; ik kon Maria's gegil niet langer verdragen.
Dat is de snelheidsbegrenzer  ;D
Die kan je uitschakelen door in een stevige bocht naar links de rechterdeur te openen en de gordel van de rechterstoel tegelijkertijd te ontkoppelen danwel doorsnijden  :evil: ;D

Groet,
The Demon.

superrobke

Ja mooi verhaal, ben zelf niet zo'n schrijver.
Kan het wel bedenken maar het komt niet uit de vingers.
Succes met de Volf

Gr Robke

Tiago

#22
De enkeling die zich mijn aarzelende voorstelrondje van een dag of tien terug nog herinnert, weet misschien ook nog dat ik juichte: "Werkelijk alles automatisch in mijn goed tien jaar oude Volf V70 T5, maar.... echt alles doet 't ook" of woorden van gelijke strekking...

Welnu, te vroeg gejuicht (of is 't "gejogen"?)...
Wat het namelijk óók deed, ontdekte ik nog geen dag later, was de gevreesde drup.... de (volgens ettelijke forumleden soms zeer hardnekkige) oliedrup onder het motorblok. Een gewaarschuwd man telt voor twee, nietwaar, dus controleerde ik iedere dag - nog voor het opstaan bij wijze van spreken - het oliepeil.
Oliepeil in orde maar... vóórdat we deze week afreisden naar Lissabon teneinde weer wat spullen van dochterlief op te halen (zie mijn voorstelrondje!) toch maar even een litertje olie gekocht, voor het geval dat....
Wablief? Waar de olie lekt?
Wel,  (en ik hoop dat de leek mij niet kwalijk neemt dat ik hier even de strikt technische terminologie hanteer) de olie lekt.... op het wegdek, en wel... iets links van het midden (voor de kijker rechts) ongeveer een halve meter naar achteren, vanaf de voorkant!

Deze absolute nitwit dacht natuurlijk meteen aan olie uit het carter, vandaar opgemelde aanschaf van een karafje uitgelezen motorolie. Maar gezien de problemen van gisteren begin ik dus te denken aan de GEARTRONIC (God weet waar dat ding zit) welke ongetwijfeld ook olie bevat en.... ergo... olie kan lekken.

Maar ik zal niet op de zaken vooruitlopen....
Mijn vrouw en ik vertrokken gisterenmorgen, onze wagen volgeladen met spullen van dochterlief (die gedwongen door de economische crisis terugkeert naar het ouderlijk huis in Baixo Alentejo), uit Alcochete: Bye-bye, zwaai-zwaai!
Ik was nog niet de straat uit of ik meende al dat ik vrijwel geen tractie had bij het gas geven. De boordcomputer gaf evenwel geen waarschuwing en even later leek alles weer normaal te functioneren, dus... gaan met die banaan!

Buiten de bebouwde kom kwamen we erachter dat de Airco aan mijn kant het wel deed, maar die aan de kant van mijn vrouw slechts hete lucht blies.
Beter zo dan andersom, grapte ik nog, maar met buitentemperaturen van rond de veertig graden leverde die kwinkslag me slechts zwijgstront op voor de rest van de reis.
In Beja (een tweehonderd kilometer verder dus) zou ik even vóór een aanstormende MB een rotonde op schieten. Normaliter geen enkel probleem voor de 250 paardjes die in het vooronder staan te trappelen, maar nu gaf ik gas en er gebeurde.... nada. De heetgebakerde MB-rijder richtte reeds grimmig op mijn sappig lonkende flank, toen opeens mijn Volf met een bonk vooruitsprong.

Weer vijftig kilometer verder, een luttel minuutje vóór het bereiken van de bebouwde kom van Mértola, begon het waarschuwingssignaal te branden en de boordcomputer gaf de boodschap: Necessária revisão transmissão, ofwel: Revisie transmissie benodigd. Ook begon er een tekentje op te lichten dat volgens het boekje betekent: Avaria nos sistemas de emissões do carro, ofwel: Probleem met het uitlaatsysteem van de auto.
Het boekje gaf gelukkig ook aan dat, zolang de waarschuwing niet rood maar oranje was, er geen onmiddellijk gevaar dreigde, dus gaf ik de Volf de sporen naar de vertrouwde garagist die ik drie kilometers verderop wist.

Ze zouden de filters en dergelijke (ja sorry, maar... du moment dat die autojongens jargon gaan brabbelen, lijkt Portugees opeens verrekt veel op Klingon) bestellen en me wel bellen wanneer de patiënt onder het mes moest.
Of ik de laatste vijfentwintig kilometers naar huis mocht overbruggen in de huidige toestand, informeerde ik.
Ja, dat mocht wel. Ik mocht de auto ook meteen achterlaten, als ik dat liever wou.
Tja, wat is wijsheid? De wagen is afgeladen met dochterspullen, dus.... op hoop van zegen! We hebben er tenslotte net 250 km opzitten zonder al te grote problemen, dus die laatste zullen ook nog wel gaan, zo ongeveer luidde mijn louter professionele redenering.
En inderdaad, ze gingen, maar.... op 't tandvlees. Af en toe leek de versnelling helemaal niet meer te willen pakken, vooral in een kick-down situatie bergopwaarts. En dan opeens weer wel met een klop of een bonk.

Afijn, vanochtend voor dag en dauw (wanneer de buitentemperatuur hier nog te harden is) stond ik de auto te soppen (men wil tenslotte niet dat zijn Volfje straks in vieze onderbroek ten spreekure verschijnt). Ik kon het niet laten om toch ook even stiekem de wagen te starten, hopend op een wondertje....
Nou, ik kon gassen tot de ooievaars bedwelmd op straat tuimelden, maar de wagen wilde vóór- noch achteruit. En als ik me niet vergis, kleurde het waarschuwingssignaal rood. Maar dat kan ook gekomen zijn doordat ik op dat moment aan de Obidenzer dacht die me veertien dagen geleden de wagen verkocht en.... bloed zag.

Maar om een lang verhaal kort te maken....
Als ik dus op het uur U een telefoontje van de garage krijg dat het uur van de Volf geslagen heeft en ik de wagen kan komen brengen, dan zal er wel een sleepwagen aan te pas moeten komen.

Wat kan er zoal loos zijn en wat te doen?

volvobug

Het is inderdaad gejuicht. Maar verder kan ik je niet helpen, sorry, heb er geen ervaring mee. Anderen wel, hoop voor je dat ze snel en serieuzer dan ik reageren.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Sbv

Begin eens met de auto laten uitlezen, de foutmelding zelf meestal al wel welke richting het is

Geartronic is een automaat die je ook handmatig kan schakelen.

Ging het schakelen wel, maar met bonken ?
Zat er wel gang in de auto ? Je geeft gas en er gebeurt wat

Tiago

Ja, Sbv, dat handmatig schakelen heb ik heel even geprobeerd, maar ook dat leek niet te werken.
Ik kreeg op een gegeven moment in de gaten dat met mijn gasgeven de automaat de ene keer wel pakte en soms niet. Ik probeerde daarom zoveel mogelijk op de cruise control te rijden, maar.... zoals gezegd... we reisden zonder onoverkomelijke problemen. Af en toe brulde de motor bij het gassen om dan met een bonk of een plok in de versnelling te schieten.

Henk855

Zit er nog wel olie in de bak?

Kennis van had ook een probleem met de geartronic, dat was meer een giertronic en daar zat te weinig olie in, die ging ook niet meer voor of achteruit. Na de bakolie te hebben bijgevuld deed hij het weer en heeft hij de wagen naar de garage gebracht om te laten herstellen.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Tiago

Geen idee, Sjors855, ik zal morgenochtend kijken of ik "de bak" überhaupt kan localiseren. Mijn Portugese Volvo-handleiding geeft in deze geen uitsluitsel en geen hint. In ieder geval, bedankt voor de tip!

Henk855

Citaat van: Tiago op 29-06-2012 22:21:54
Geen idee, Sjors855, ik zal morgenochtend kijken of ik "de bak" überhaupt kan localiseren. Mijn Portugese Volvo-handleiding geeft in deze geen uitsluitsel en geen hint. In ieder geval, bedankt voor de tip!

Zo'n geartronic ken ik persoonlijk niet maar er zal best iemand zijn die daar meer over kan vertellen. Zover ik weet is het een automaat die ook handmatig geschakeld kan worden en dan zou het goed kunnen dat deze bak net als de meeste automaten een peilstok hebben. Correct me If I'm wrong.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Tiago

I won't correct you, 'cause I ain't got a clue. Maar.... achteraf bezien goed dat ik die oliedrup heb vermeld, want die heeft jou misschien op 't idee gebracht. Achteraf bezien ook weer dom van mij, want toen het oliepeil in het carter niet daalde, had ik natuurlijk moeten concluderen dat de drup een andere bron had. Maar ja.... dat is dus achteraf.
Ik zal mijn Volfje bij het eerste licht morgen grondig doorlichten. Het laatste woord is hierover nog niet gezegd!!!