Vraag over startmotor

Gestart door moorf01, 29-06-2012 18:13:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

moorf01

Beste forummers, 

Ik heb vorige week een 850 GLT uit 94 gekocht. Het betreft een automaat, sedan.

De auto staat sinds vanmorgen eindelijk bij me voor de deur. Zoals ik al in andere berichten schreeft heeft ie een startprobleem(pje). Bij het omdraaien naar stand 3 van het contact gebeurt er niks ( P of N). Of er een klik hoorbaar is vind ik lastig te zeggen ( relais op startmotor). Ik heb het alarm uitgeschakeld door zekering 6 ( ook 15 maar) eruit te halen, dus dan neem ik aan dat er een 4 tal mogelijkheden zijn:

- Startmotor defect
- PNP signaal niet goed
- contact signaal niet goed
- stroomhuishouding niet goed (  corrosie aan polen etc)

Ik vraag me het volgende af, is het mogelijk met een aangesloten + en - dmv een + signaal op de punten waar het signaal normaal binnen komt van de PNP en contact na te gaan of de startmotor echt defect is? Ik heb al eens een startmotor vervangen maar herrinner niet precies hoe de stroomdraadjes er naar toe lopen, ik neem dus aan grote +, twee kleine +jes om de grote aan te sturen en een -.

Wat zijn vervolgens de punten waar corrosie of geen goed contact een probleem kunnen zijn?

Ik heb wel brandende achterlichten, tevens doen de P en N wat ze moeten doen als de pook in die stand staat.

Alvast bedankt voor de reacties,

P.s: het plan is sowieso om het inlaatspruitstuk er even af te halen en alles te reinigen/te vervangen dat aan vervanging toe is, zoals carterventilatie, vacuumslangetjes, pakkingen etc..


moorf01

#1
 Ik neem toch aan dat dit exact zo is voor een 94er?


Piere

Op je startmotor komen 2 kabels toe, een dikke en een dunne. Die dikke, da's de (constante) voeding terwijl die dunne de signaalkabel is. Daar moet je dus op meten naar massa als je wil weten of je startsignaal doorkomt. Massakabels hangen niet aan de startmotor aangezien je motor en bak daarvoor zorgen.

Om een defecte startmotor uit te schakelen kun je gewoon met een kabeltje rechtstreeks 12V op je signaalklem steken. Werkt hij dan nog niet, dan is het je startmotor.
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

moorf01

Dank voor je reactie!

Inmiddels heb ik dat ( na mail met Thuur) al gedaan, de auto startte perfect en loopt ontzettend goed. Nu rest mij nog de bron op te sporen van het niet goed doorkomen van het signaal. Ik verdenk toch de Pnp switch, zal dit echter moeten doormeten. Tips?

Groet en bedankt

moorf01

Zo dan..goed nieuws, de vorige eigenaar bleek dmv een knopje ( mistlamp knop uit nieuw model 850) zelf een startonderbreker te hebben gebouwd. Ik dacht ik ga toch maar eens kijken wat die knop daar doet.. :eusa_think: En ja hoor..klik, starten lopen!

Kortom de auto is helemaal in orde en rijdt perfect! :)