clignoteur probleempje

Gestart door Plim, 03-09-2004 21:33:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Plim

In onze 850 deed de clignoteur het opeens heel langzaam. Hij knipperde een keer in de ongeveer 5 seconden. Het maakte niet uit, of je linksaf of rechtsaf wilde aangeven. De alarmlichten functioneerden gewoon (dus met het normale interval).... alle lampjes zijn goed....ra ra wat zou dat kunnen zijn?

De volgende dag, was er geen enkel probleem meer en het is ook niet meer terug geweest. Toch zou ik graag willen weten wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn geweest.

Iemand suggesties ?
???
Venetian Red

Reitse

Relais... Die van mij kapt soms spontaan met knipperen, een goeie dreun op het dashboard boven de alarmlichtschakelaar doet tot op heden wonderen...

Plim

Maar die alarmlichten gebruiken toch ook dat relais ?
Venetian Red

Reitse

Hmm.. goed punt. Misschien een andere aansluiting?

denkweb

Sluiting in de stekkerdoos bij de trekhaak??

thuur

En de schakelaar in de bedieningshendel?

Min vorige 850 had dit met de ruitenwissers. Deze stopte te pas en te onpas. Na een aantal malen met de hendel op en neer te hebben gedaan, is het nog 1 maal voorgekomen, daarna niet meer...

Alarmlichten lopen via een andere schakelaar.

Gr 8)

Plim

het probleem deed zich weer eens voor. Echt heel vervelend en in sommige situaties ook wel gevaarlijk.

terwijl dat je bijvoorbeeld voor het stoplicht staat om rechts af te slaan, houdt de richtingaanwijzer er mee op, om vervolgens een paar seconden later het weer te doen en vervolgens weer een heel ander knipper tempo er op na te houden. Even later doet ie helemaal niets meer en weer later is er niets meer aan de hand. Alles functioneert weer normaal. Prutsen aan het contactslot, hendel heen-en-weer hengelen niets hielp, alleen wachten totdat de clignoteur, die zijn eigen leven was gaan leiden weer normaal deed.

Ik heb het gevoel dat dit weer eens een dure reparatie kan worden.... Iemand nog suggesties ? ???
Venetian Red

TTT242

Ik denk dat het weer een contactslot probleemje is. Heb eens een 850 vervangwagen meegekregen en toen gingen de knipperlichten ook niet goed. Probeer als ze niet gaan de sleutel eens een klein beetje terug te draaien zonder dat ie in een lagere stand komt. Liefst niet tijdens het rijden natuurlijk... Dat ander knippertempo; is misschien toch iets met de bedrading, massa...
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

TTT242

Als de alarmlichten wel gaan en de knipperlichten niet veronderstel ik dat het probleem ligt aan het stuur/slot/knipperhendels/bekabeling.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Plim

Het probleem zit inderdaad ergens in de stuurkolom. Het viel op dat wanneer het probleem zich voordoet en je draait met het stuur, dat het dan weg gaat, m.a.w. dan functioneert het weer normaal.

Denken jullie dat het dan het contactslot is, of toch nog iets anders, zoals de bekabeling/conectors oid.  ???

plim
Venetian Red

thuur

Citaat van: Plim op 26-09-2004 10:48:33
Het probleem zit inderdaad ergens in de stuurkolom. Het viel op dat wanneer het probleem zich voordoet en je draait met het stuur, dat het dan weg gaat, m.a.w. dan functioneert het weer normaal.

Denken jullie dat het dan het contactslot is, of toch nog iets anders, zoals de bekabeling/conectors oid.  ???

plim

Wat me als eerste te binnen schiet is dat per ongeluk of tijdens een ondeugdelijke reparatie de kabel klem is komen te zitten of beschadigd is geraakt. Tijdens een stuurbeweging (of juist niet) kan de kabel kortsluiting maken met de stuurstang en daarom je licht zo extreem langzaam laten knipperen. Dat wordt nalopen van de kabels! Begin bij de hendel en controleer goed of de kabels voldoende speling hebben en vooral of de mantels niet beschadigd zijn. Goed kijken, want een klein sneetje is voldoende om sluiting te maken. Mocht je een beschadiging hebben gevonden, wikkel dan een paar cm. PVC isolatietape er om heen. Wel de echte tape gebruiken, geen 100 rollen voor een euro bij de Kwantum, die laten snel los ;)

Als het dat niet is, kan het ook zijn dat ergens een kabel 'uit' een stekker hangt, of de hele stekker los zit maar toch nog af en toe contact kan maken. Begin wederom bij de hendel met zoeken. Het moet iig zoals je zegt verband houden met de stuurbeweging die je maakt.


Suc6 met de zoektocht en houd ons op de hoogte!

Gr 8)

Plim

Probleem is opgelost:

De achteruitrijlichten functioneerden op een gegeven moment ook niet meer. Omdat de knipperlichten het wel deden (welliswaar niet altijd) ging ik er vanuit dat de achteruitrijlichtschakelaar defect was. Bij Marans voor 10 Euro een "nieuwe"gehaald en gemonteerd. Je raad het al: niets.... de achteruitrijlichten functioneerden nog steeds niet.

Nog een keer alles na gelopen en toen viel me op dat de achteruitrijlichten en de knipperlichten via zekering 27 gezekerd zijn. En deze bleek defect te zijn !! Na vervanging van de zekering functioneren de knipperlichten weer normaal, maar ook de achteruitrijlichten.

Ik snap er niets van: je zou zeggen dat wanneer de zekering kapot is, de knipperlichten en de alarmlichten  ook helemaal niets meer zouden doen. Dit blijkt niet zo te zijn.
Venetian Red