Functie nokkenassensor

Gestart door Mark10v, 10-09-2012 00:22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark10v

Aangezien mijn zwarte zweed door de vorige eigenaar aan mij overgedragen werd met een helder verlicht lambda lampje, was het vrij duidelijk dat er een storing bestond. Volgens zeggen was dit de nokkenassensor, en uitlezen gaf met de code 3-1-4 daarover bevestiging. Schoonmaken en terugplaatsen gaf, na een reset via het loshalen van de accupool, enige dagen respijt, maar helaas inmiddels word mijn blikveld weer verstoord door het enigzins ontsierende lampje.

Dat deze vervangen moet en gaat worden staat buiten kijf. Immers het ding heeft een functie, en die behoord vervuld te worden.

Maar wat ik me afvraag, wat is de functie van de nokkenassensor in het motormanagement systeem? Ik begrijp dat hij door middel van een hall gever een signaal geeft over de positie van de nokkenas. Maar wat doet het motorsturingsapparaat met deze informatie?

Aangezien mijn simpele 2.5 10v uit 1994 is uitgerust met een eenvoudige verdelerkap om elke cilinder van een vonk te voorzien denk ik het niet met het onstekingssysteem te maken heeft. Dat zou betekenen dat het te maken heeft met het brandstofsysteem. En omdat ik ergens op dit forum las dat je, in testmodus, elke injector afzonderlijk kan laten werken, vroeg ik me af, zorgt de nokkenassensor ervoor dat de brandstof sequentieel ingespoten kan worden? En gebeurd dat dus normaal gesproken ook?

En is het dan ook zo dat bij weigering van deze, vrij simpele en toch relatief kostbare, sensor het brandstofsysteem batchgewijs inspuit?

Deze vraag is puur uit technische interesse gesteld, ik dank u alvast voor antwoorden.

P.S Ik heb al enkele dagen het forum doorzocht maar heb nog geen antwoord op deze vraag gevonden vandaar dat ik hem stel.

Groeten,
Mark
Volvo 850 2.5 10v handgeschakeld.
Volledig 10v uitgevoerd.

haasje

Zover als ik weet wordt de nokkenassensor hoofdzakelijk gebruikt voor de ontstekingstiming en zal indien defect er voor zorgen dat er geen vonk meer komt.

MVeldhuis

De ecu gebruikt de krukassensor om te achterhalen in welke positie de motor staat, echter draait de krukas 2 maal rond op 1 omwenteling van de nokkenas, hierdoor weet de ecu niet of een bepaalde cilinder nu aan het begin van zijn inlaatslag (injector moet inspuiten) staat of aan het begin van zijn verbrandingsslag (we hebben een vonk nodig). Hiervoor is de nokkenassensor essentieel, als deze geen signaal meer afgeeft richting ecu kan de motor niet lopen omdat de ecu simpelweg niet meer weet of hij nu moet inspuiten of vonken.

Mark10v

Mveldhuis, jij zegt dus eigenlijk dat er inderdaad sequentieel word ingespoten, dus niet alle 5 tegelijk maar 1 voor 1? Overigens dacht ik dat er dan op een dichte inlaatklep ingespoten werd vanwege de betere verneveling, maar dat terzeide.

Om terug te komen op de vonk, indien de volvo uitgerust was met aparte boubines dank kan ik me de noodzaak van een nokkenassensor voorstellen i.v.m.vol sequentiele onstekeing. Maar bij een verdelerkap systeem hoeft dat toch niet? Als de rotor bij de betreffende cilinder is in arbeidslag kan er gevonkt worden, anders niet? Ik begrijp dat een en ander nog afgeregeld word door het systeem, maar heel simpel gezegd is dat toch het basisprincipe?

Haasje, indien het lampje brand en foutcode 3-1-4 "actief" is  zou een 10v dan niet meer kunnen starten?
Ik had dit wel over 20v gelezen, maar ik wist niet of dat wel of niet geld voor een 10v

In mijn geval zou het dus kunnen zijn, dat de sensor nog wel werkt, maar af en toe afwijkende waardes geeft en vervolgens een foutcode genereerd?

Nogmaals dit is puur theoretisch gewormvormigaanhangsel ter vermaak van ondergetekende, dus vriendelijk bedankt voor de antwoorden!

Groeten,
Mark
Volvo 850 2.5 10v handgeschakeld.
Volledig 10v uitgevoerd.

MVeldhuis

Wat betreft die verdelerkap heb je gelijk, daar valt in dit geval niet zo gek veel aan te regelen.

haasje

De timing van de vonk wordt niet bepaald door de verdelerkap en rotor, maar door het motormanagement (oa op basis van het nokkenassignaal). De enige functie van de verdelerkap is de vonk op de juiste cilinder krijgen. Dit verhaal geldt zowel voor de 10V als voor de 20V

MVeldhuis

Klopt helemaal, ik ben alleen om het eenvoudig te houden maar niet over timing gaan lullen en had het over de basisfuncties.

UserID6342

Je kunt de nokkenassensor zien als de moderne variant van de vroeger gebruikte contactpuntjes, niets meer en niets minder.

volvobug

Citaat van: haasje op 10-09-2012 00:47:23
Zover als ik weet wordt de nokkenassensor hoofdzakelijk gebruikt voor de ontstekingstiming en zal indien defect er voor zorgen dat er geen vonk meer komt.
Als ontkoppelen van de sensor gelijk is aan een defecte sensor, dan klopt dit niet. Mijn 10v blijft gewoon draaien als ik de nokkenassensor loskoppel.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Mark10v

Oke, de algemene consensus is dus dat de nokkenassensor te maken heeft met de timing van de ontsteking en niet met het brandstofsysteem.

Wat mij pasgeleden opviel bij het starten dat de motor zich "verslikte" net of er een bougiekabel verkeerd aangesloten was. Dit zou dan terug te leiden zijn naar een defecte nokkenassensor?
Volvo 850 2.5 10v handgeschakeld.
Volledig 10v uitgevoerd.

)()()sT

Dat kan ook een lekkende injector of brandstofdrukregelaar zijn...

KIM

De nokkenassensor heeft als functie te bepalen wanneer welke cilinder in de arbeidsslag gaat komen. De krukassensor dient voor het bepalen van het bovenste dode punt (BDP) en het toerental.

Je kunt de motor in principe zonder nokkenassensor signaal laten draaien, alleen zul je dan elke omwenteling van de krukas de cilinders van een vonk moeten voorzien. Dat betekent dus 10 vonken per arbeidscyclus (en dat betekent 5 loze vonken). Ze noemen deze methode "wasted spark" en wordt als noodloop toegepast bij somminge moderne motoren (de eend kende dit principe ook al).
Indien eenmaal bepaald is welke cilinder op onststeken staat, is de nokkenassensor eigenlijk niet meer benodigd, want aan de hand van het krukassignaal kan nu bepaald worden wanneer welke cilinder op ontsteken staat. Bij veel auto's uit een defecte nokkenas sensor zich door de eigenaar langer te laten starten voordat de motor aanslaat. Bij onze 850's wil de motor niet aanslaan.

Omdat onze motoren voorzien zijn van sequentieele injectie, is de nokkenassensor ook noodzakelijk om het juiste inspuitmoment te bepalen (ondanks dat de brandstof gedeeltelijk op een gesloten inlaatklep wordt gespoten).

De nokkenassensor krijgt heden tendage wel een belangrijkere functie want met nokkenasverstelmechanismes wil je wel graag weten hoeveel de verstelling is geweest. De nokkenas sensor kan deze info leveren.

MVeldhuis

Citaat van: volvobug op 10-09-2012 09:23:24
Citaat van: haasje op 10-09-2012 00:47:23
Zover als ik weet wordt de nokkenassensor hoofdzakelijk gebruikt voor de ontstekingstiming en zal indien defect er voor zorgen dat er geen vonk meer komt.
Als ontkoppelen van de sensor gelijk is aan een defecte sensor, dan klopt dit niet. Mijn 10v blijft gewoon draaien als ik de nokkenassensor loskoppel.

Maar de motor starten met losgekoppelde sensor zal niet gaan zeer waarschijnlijk.

volvobug

Citaat van: MVeldhuis op 10-09-2012 14:57:02
Citaat van: volvobug op 10-09-2012 09:23:24
Citaat van: haasje op 10-09-2012 00:47:23
Zover als ik weet wordt de nokkenassensor hoofdzakelijk gebruikt voor de ontstekingstiming en zal indien defect er voor zorgen dat er geen vonk meer komt.
Als ontkoppelen van de sensor gelijk is aan een defecte sensor, dan klopt dit niet. Mijn 10v blijft gewoon draaien als ik de nokkenassensor loskoppel.

Maar de motor starten met losgekoppelde sensor zal niet gaan zeer waarschijnlijk.
Waarschijnlijk niet nee, als ik de uitleg van KIM zo lees. Maar wellicht probeer ik het binnenkort wel eens  ::)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Mark10v

Citaat van: KIM op 10-09-2012 14:52:40
De nokkenassensor heeft als functie te bepalen wanneer welke cilinder in de arbeidsslag gaat komen. De krukassensor dient voor het bepalen van het bovenste dode punt (BDP) en het toerental.

Je kunt de motor in principe zonder nokkenassensor signaal laten draaien, alleen zul je dan elke omwenteling van de krukas de cilinders van een vonk moeten voorzien. Dat betekent dus 10 vonken per arbeidscyclus (en dat betekent 5 loze vonken). Ze noemen deze methode "wasted spark" en wordt als noodloop toegepast bij somminge moderne motoren (de eend kende dit principe ook al).
Indien eenmaal bepaald is welke cilinder op onststeken staat, is de nokkenassensor eigenlijk niet meer benodigd, want aan de hand van het krukassignaal kan nu bepaald worden wanneer welke cilinder op ontsteken staat. Bij veel auto's uit een defecte nokkenas sensor zich door de eigenaar langer te laten starten voordat de motor aanslaat. Bij onze 850's wil de motor niet aanslaan.

Omdat onze motoren voorzien zijn van sequentieele injectie, is de nokkenassensor ook noodzakelijk om het juiste inspuitmoment te bepalen (ondanks dat de brandstof gedeeltelijk op een gesloten inlaatklep wordt gespoten).

De nokkenassensor krijgt heden tendage wel een belangrijkere functie want met nokkenasverstelmechanismes wil je wel graag weten hoeveel de verstelling is geweest. De nokkenas sensor kan deze info leveren.

Aha het volledige plaatje word zichtbaar, dank u voor deze bijdrage!
Dus inderdaad sequentiele injectie, betekend dit dat in de noodloop er dan gebruik gemaakt word van batch gewijze injectie?

Groeten,
Mark
Volvo 850 2.5 10v handgeschakeld.
Volledig 10v uitgevoerd.