Motornoodloop door ABS-sensor disconnectie

Gestart door Reitse, 27-09-2004 19:53:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reitse

Citaat van: denkweb op 24-09-2004 22:57:03
Citaat van: Reitse op 24-09-2004 22:53:25
De laatste twee kan ik volgen, ABS-stekker niet... Ik weet uit de handleidingen dat het afgeraden wordt om die stekker los te trekken maar heeft dat invloed op de motor?

Meneer heeft de rembekrachtigingspomp losgehaald, de ABS sensor kan ervoor zorgen dat auto in noodloop gaat (S/V70) waarbij tevens de verlichting van het lampje Motormanagement aanspringt...

Ik geloof je als dit zegt, maar toch ga ik even het vervelende kleine kind spelen. Waarom doet die dat dan? Een niet functionerend ABS-systeem lijkt me niet van primair belang voor het juist functioneren van de motor...

Jeroentjuh

Heeft ook weer met je DSTC/STC/Tracs te maken ;) maken ook gebruik van de wielsnelheden die de ABS sensor meet...

Reitse

Maar ook die systemen lijken me niet van invloed op het juist functioneren van de motor. Bedoel, de motor is daar toch niet van afhankelijk?

thuur

Reitse, Je raakt wat nu net de 'pest' is met moderne auto's (als je een monteur van een oudere generatie spreekt). Al die sensoren en dat kabelwerk zijn tegenwoordig van invloed op het lopen van je motor. Sensor kapot: naar de garage. Kabel kapot: verkoop de auto maar. Blijkbaar hebben de heren ingenieurs alles dusdanig verweven dat voorheen secundaire systemen van primair belang worden (xx volgt op yy volgt op zz ...). Lijkt Windows wel ;)

Het nalopen is enorm arbeidsintensief vandaar dat het vaak niet meer loont. Ik heb een keer een bdp-sensor kapot gehad. Maar het leuke was: deze toerentalsensor hield er alleen mee op als de motor volledig op bedrijfstemperathuur was (na 15 min. rijden). Motor in noodloop en met 140 op de linkerbaan de vluchtstrook maar eens gaan opzoeken met de toerenteller op 0! Leuk om na te vertellen, niet om mee te maken. Het duurde de heren specialisten (1e monteur + hulpje) maar liefst een week om hierachter te komen. Sensor kostte 30 euro en de nieuwe die ze erin gedraaid hadden was af-fabriek kapot. Al met al een hoop gezeik om niets imho..


Gr 8)

Reitse

hmmm.... wil ik dan nog wel een R? Dat zal met alle electronica alleen nog maar erger geworden zijn... Als ik ergens een serieuze bloedhekel aan heb zijn het wel electronische storingen...

denkweb

De remmen zijn een onderdeel waarop met veiligheid niet bezuinigd moet worden, zo vindt ook Volvo. Als er iets aan (zal of kan) mankeren dan zorgt (in ieder geval bij OBD-II) de diagnose apparatuur er wel voor dat je auto kuren krijgt als waarschuwingslampjes en soms ook noodloopprogramma's. En eerlijk gezegd, als mijn auto op noodloop zou schakelen dan zou ik er (ondanks wat onvriendelijke uitingen wellicht) toch blij mee zijn, liever ongelukken voorkomen!

thuur

Citaat van: denkweb op 28-09-2004 23:04:15
En eerlijk gezegd, als mijn auto op noodloop zou schakelen dan zou ik er (ondanks wat onvriendelijke uitingen wellicht) toch blij mee zijn, liever ongelukken voorkomen!


Met de motor in noodloop en een dikke 140 op de teller, linkerbaan, in de spits is de kans toch wel vrij groot dat er wat gebeurt hoor..  :-X

Op dat moment interesseert je dat ABS stekkertje helemaal niets  ;)

Gr 8)

denkweb

Dan zakt je toerental geleidelijk aan terug, dus het is niet zo dat je ineens stil staat ofzo... en zo hard mag je toch niet in NL (:-))

thuur

Citaat van: denkweb op 29-09-2004 11:10:42
Dan zakt je toerental geleidelijk aan terug, dus het is niet zo dat je ineens stil staat ofzo... en zo hard mag je toch niet in NL (:-))

Je krijgt een enorm sterke terugval, het lijkt net alsof de auto niet harder dan stationair wil lopen. Op het moment dat je de koppeling intrapt draait de motor dus (heel snel!) stationair.

Wie zegt dat dat in NL was? ;D


Gr 8)

Reitse

Nou, ik blijf het sterk overdreven vinden dat als alleen de ABS een probleem zou hebben, meteen alles in de paniekstand springt. Ik heb tot nu toe 1 keer buiten de slipcursus om zo hard moeten remmen dat de ABS erin kwam, en dat was om een lief klein konijntje te redden van een onzachte ontmoeting met mijn radiateur. Als de wielen waren gaan blokkeren heb ik geleerd de rem ietsje op te laten komen totdat er geen blokkering meer plaatsvindt en daarna de druk weer iets te verhogen.
Maar geheel terzijde.

thuur

Citaat van: Reitse op 30-09-2004 13:53:36
Nou, ik blijf het sterk overdreven vinden dat als alleen de ABS een probleem zou hebben, meteen alles in de paniekstand springt. Ik heb tot nu toe 1 keer buiten de slipcursus om zo hard moeten remmen dat de ABS erin kwam, en dat was om een lief klein konijntje te redden van een onzachte ontmoeting met mijn radiateur. Als de wielen waren gaan blokkeren heb ik geleerd de rem ietsje op te laten komen totdat er geen blokkering meer plaatsvindt en daarna de druk weer iets te verhogen.
Maar geheel terzijde.

Analogie:

Ik vind het sterk overdreven dat Windows 10.000 DLL's laadt tijdens het opstarten terwijl ik alleen maar wil internetten op m'n internet-laptop. That's how the system works..

Gr 8)

Reitse


ed

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Citaat van: thuur op 28-09-2004 12:22:50
Reitse, Je raakt wat nu net de 'pest' is met moderne auto's (als je een monteur van een oudere generatie spreekt). Al die sensoren en dat kabelwerk zijn tegenwoordig van invloed op het lopen van je motor. Sensor kapot: naar de garage. Kabel kapot: verkoop de auto maar. Blijkbaar hebben de heren ingenieurs alles dusdanig verweven dat voorheen secundaire systemen van primair belang worden (xx volgt op yy volgt op zz ...). Lijkt Windows wel ;)

Het nalopen is enorm arbeidsintensief vandaar dat het vaak niet meer loont. Ik heb een keer een bdp-sensor kapot gehad. Maar het leuke was: deze toerentalsensor hield er alleen mee op als de motor volledig op bedrijfstemperathuur was (na 15 min. rijden). Motor in noodloop en met 140 op de linkerbaan de vluchtstrook maar eens gaan opzoeken met de toerenteller op 0! Leuk om na te vertellen, niet om mee te maken. Het duurde de heren specialisten (1e monteur + hulpje) maar liefst een week om hierachter te komen. Sensor kostte 30 euro en de nieuwe die ze erin gedraaid hadden was af-fabriek kapot. Al met al een hoop gezeik om niets imho..


Gr 8)

Beetje vaag verhaal dit..

Ik heb op dit moment hetzelfde euvel met mijn 850 als destijds met de S60T5 en dat is dat de aandrijf as aan een kant los is gaan zitten. Tijdens het sturen trekt de as iets uit de flens en komt de ABS sensor ring naast de sesnor te zitten. Bij de 850 gaan dan de ABS lamp en de TRACS lamp branden en zal de ABS buiten werking treden zonder het motormanagement te beinvloeden. Bij de S60T5 kwamen er allemaal foutmeldingen door het dash scherm en ging soms het rempedaal trillen bij aanraken van de rem alsof de ABS pomp continue aan 't werk was.. Motor draait gewoon op vol vermogen zonder problemen.

Bij de S60T5 op de rollenbank staan de achterwielen stil tijdens het rollen, de ABS/DSTC gaat dan in de stress en zal uitscakelen, motor doet gewoon z'n werk.

Met de V70R (2004) op de kombaan in Lelystad gaan de G en Yaw sensoren in de stress omdat de gemeten krachten bij langzaam rijden niet corresponderen met de snelheid van de auto en de stuurstand. DSTC/Anti-Skid/ABC/4C zal zichzelf dan volledig uitschakelen, motor doet gewoon z'n werk zoals 't moet.

Nu jij weer.. ;D

thuur

Citaat van: Johann op 30-09-2004 22:20:18
Citaat van: thuur op 28-09-2004 12:22:50
Reitse, Je raakt wat nu net de 'pest' is met moderne auto's (als je een monteur van een oudere generatie spreekt). Al die sensoren en dat kabelwerk zijn tegenwoordig van invloed op het lopen van je motor. Sensor kapot: naar de garage. Kabel kapot: verkoop de auto maar. Blijkbaar hebben de heren ingenieurs alles dusdanig verweven dat voorheen secundaire systemen van primair belang worden (xx volgt op yy volgt op zz ...). Lijkt Windows wel ;)

Het nalopen is enorm arbeidsintensief vandaar dat het vaak niet meer loont. Ik heb een keer een bdp-sensor kapot gehad. Maar het leuke was: deze toerentalsensor hield er alleen mee op als de motor volledig op bedrijfstemperathuur was (na 15 min. rijden). Motor in noodloop en met 140 op de linkerbaan de vluchtstrook maar eens gaan opzoeken met de toerenteller op 0! Leuk om na te vertellen, niet om mee te maken. Het duurde de heren specialisten (1e monteur + hulpje) maar liefst een week om hierachter te komen. Sensor kostte 30 euro en de nieuwe die ze erin gedraaid hadden was af-fabriek kapot. Al met al een hoop gezeik om niets imho..


Gr 8)

Beetje vaag verhaal dit..

Ik heb op dit moment hetzelfde euvel met mijn 850 als destijds met de S60T5 en dat is dat de aandrijf as aan een kant los is gaan zitten. Tijdens het sturen trekt de as iets uit de flens en komt de ABS sensor ring naast de sesnor te zitten. Bij de 850 gaan dan de ABS lamp en de TRACS lamp branden en zal de ABS buiten werking treden zonder het motormanagement te beinvloeden. Bij de S60T5 kwamen er allemaal foutmeldingen door het dash scherm en ging soms het rempedaal trillen bij aanraken van de rem alsof de ABS pomp continue aan 't werk was.. Motor draait gewoon op vol vermogen zonder problemen.

Bij de S60T5 op de rollenbank staan de achterwielen stil tijdens het rollen, de ABS/DSTC gaat dan in de stress en zal uitscakelen, motor doet gewoon z'n werk.

Met de V70R (2004) op de kombaan in Lelystad gaan de G en Yaw sensoren in de stress omdat de gemeten krachten bij langzaam rijden niet corresponderen met de snelheid van de auto en de stuurstand. DSTC/Anti-Skid/ABC/4C zal zichzelf dan volledig uitschakelen, motor doet gewoon z'n werk zoals 't moet.

Nu jij weer.. ;D


Dit zijn andere omstandigheden. Nathuurlijk zit er een bepaalde marge ingebouwd. Maar je hoeft maar net onder de verkeerde omstandigheden 1 signaal niet binnen te krijgen en de computer raakt de weg kwijt.

Wat jij zegt is dat 1 sensor aan 1 kant het signaal niet of zwak binnen krijgt. Dat kan altijd en is gewoon meegenomen in de 'marge'. En je lampje zal dan inderdaad gaan branden: "Hey joh, rijd ff langs de dealert want er klop iets niet helemaal hiero". En als gevolg daarvan (de keuze: altijd ABS aan of altijd ABS uit is dan al gemaakt) zal de auto continue met ABS werken.

Er zijn miljoenen situaties te bedenken. Temperathuur, luchtvochtigheid, ijlheid van de lucht, en noem maar op. Op de meeste situaties is de computer berekend. Er zijn echter nog zoooooooveel omstandigheden wat kunnen voorkomen..


Gr 8)