Rood is nu weer grijs

Gestart door Sbv, 31-12-2012 22:22:59

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Ik als Xenon rijder ben het met jullie eens. Liever OEM look.
Echter... de lichtopbrengst van 850 koplampen is ruk; die van de XC heel wat beter. De 850 blijft dus met Xenon en de XC met hallo geen licht.

Jammer dat voor de 850 geen fatsoenlijke heldere koplampen te koop zijn. Ik vind helder in een X70 echt prachtig.

hertogjan6

Lichtbeeld van de 850 is ook bagger met Xenon

Vandaar ook dat er morgen andere looks komen bij de 855 :) is kijken of het iets word anders komt er een projec zodat het lichtbeeld super word  8)
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

StefanCJ

Mooie upgrade Sander, maakt de auto direct 10 jaar jonger.

UserID6342

Citaat van: Sbv op 07-11-2014 22:04:38
remleiding zit weer in elkaar. Morgen remsysteem vullen en ontluchten en dan duimen dat het allemaal goed blijft.
Als jij het goed gemonteerd hebt wel ;D ;D

Sbv

Citaat van: maruska op 07-11-2014 22:16:00
mooi werk sander ! ben erg benieuwd hoe de heldere pitten staan. Laat je de xenon erin ? of ga je terug naar halogeen
De xenon gaat eruit. In de S70 wat opmerkingen gehad bij de APK en het gaf eigenlijk niet veel meer licht dan zonder xenon.

De lampen die eruit kwamen met xenon liggen op zolder in een dos voor het geval het eens nodig is om die er weer in te zetten

KIM

Citaat van: hertogjan6 op 07-11-2014 23:54:02
Lichtbeeld van de 850 is ook bagger met Xenon

Niet bij mij hoor.
Keurige licht / donker verdeling. Bij de APK ook nooit opmerkingen gehad en ik heb het er nu al zo'n 6 jaar in zitten. Bij de heldere X70 lampen is het lichtbeeld met Xenon daarentegen wel weer slecht.

Marc O.

En toch heb ik daar ook nog nooit opmerkingen over gehad bij de APK.
...The Nile isn't just a river in Africa...

855T5+

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 07-11-2014 22:49:23
Ik had binnen drie maanden een behoorlijk aanwezige matte laag op m'n reflectors en ben weer terug naar halogeen. sindsdien is het in ieder geval niet erger geworden.

Dit is een intrigerende opmerking, want snap de achterliggende reden niet?
Eerst even wat ik weet, dan een vraag.
Op basis van de wet van behoud van energie (totale energie in = totale energie uit) geeft xenon minder warmte af dan halogeen omdat er meer licht uitkomt bij xenon, al helemaal als xenon bijv. 35 Watt per lamp opneemt en halogeen nominaal 55 Watt. (Dit is iets wat zelfs sommige "experts" bij technische controle niet snappen: ze associƫren meer licht met meer warmte, logisch bij gelijkgebleven techniek, maar xenon is geen halogeen, juist niet). Hierbij is licht fotonen (stel F) en warmte IR straling (stel W), beide een vorm van energie. Een grotere fotoneninhoud hoeft dus niet noodzakelijkerwijze een navenante hoeveelheid IR straling te bevatten, integendeel. (Ik laat de golfvorm van de fotonen even buiten beschouwing, multispectrum of eerder monochroom, zoals bij een laser).
Formule: stel dat 't opgenomen vermogen bij beide soorten licht 55W is, dan : Fx+Wx=Fh+Wh.
Waarbij x=xenon en h=halogeen.
Nu geeft xenon zichtbaar meer licht dan halogeen, dus tegelijkertijd moet 't minder warmte afgeven. En dat is dus nog heel wat minder als Xenon maar 35 Watt opneemt, zoals mijn set(s).
Nu moet ik de eerste spiegel nog tegenkomen die van fotonen alleen (dus niet ouderdom van de reflectielaag en daarmee verval of inwerking van warmte daarop) minder gaat reflecteren.

Dan de vraag: (of vragen eigenlijk)
Hoe kan Xenon sneller matheid veroorzaken op een reflctor dan Halogeen als er minder warmte afgegeven wordt? Welk proces anders dan warmte is daarvoor verantwoordelijk?
Welke oorzaak heeft matheid van de reflectielaag op de reflectoren in de koplampen?
In hoeverre heeft xenon met die oorzaak iets te maken?
Wat zie ik over het hoofd?

Ik heb mijn xenon er momenteel ook uit, maar alleen omdat 't er plots mee ophield en de reserveset 't plots ook niet meer deed. Waarschijnlijk ergens kortsluiting. Ik kan niet wachten tot ik 't weer aan de praat heb, want mijn xenon lichtbeeld met oem koplampen was prima/uitstekend (gecontroleerd!) en ja 't verblind meer dan halogeen, want er komt veel meer licht uit, precies waar iedereen in 't begin van de introductie ook over sprak (en sommigen nog). Ik mis de bak licht node.

Ik moet er wel bij zeggen, dat het schoonmaken van de glazen aan de binnenkant van de oem lampen (dus niet de reflectoren, daar moet je echt niet aankomen) heel veel deed voor de lichtopbrengst bij halogeen, na schoonmaken leek er wel twee maal zoveel licht uit te komen, gemeten met mijn ogen, niet met een meter. En dat is nogal veel voor een sopje aan de binnenkant! Tip wellicht dus.

Noot: Ik heb de glazen aan de buitenkant nog niet gepolijst, wellicht helpt dat ook nog wat voor de relatieve lichtspreiding.
Volvo: Mutatis Mutandis

)()()sT

Ik ben er ook benieuwd naar... Want mijn glazen hadden na niet al te lange tijd ook last van "staar" ;)

855T5+

Zijn de "glazen" van de heldere x70 koplampen van kunststof of glas? Indien van kunststof dan heeft warmte daarop een andere invloed dan op glas, maar met xenon kan dit effect alleen maar vertraagd worden bij glas: indien kunststof kan wellicht de multispectraalheid van xenon een invloed hebben op de veroudering van het kunststof, als daar bijvoorbeeld een groter aandeel UV in zit dan bij halogeen, bedenk ik me nu (dat ga ik nog verder uitzoeken, want dat kan theoretisch ook iets doen met een kunststof reflectielaag, bijv. matter maken, is dat wat ik gemist heb?). Voorts kan de "staar" ook gewoon vuil zijn die op het warmtste deel eerder blijft plakken?

Edit: snel ingelezen: overal tot nu toe staat te lezen dat xenon minimaal UV uitstraalt en geen effect heeft op gevoelige stoffen/vezels (zoals bekleding en andere gevoelige oppervlakken), daarmee is dat ook vervallen als mogelijke oorzaak.

)()()sT

855T5+

Citaat van: )()()sT op 08-11-2014 12:40:44
Glas ;)
Dan moet 't toch haast wel gewoon vuil zijn? Kun je ze uit elkaar halen om te reinigen of kan dat niet bij die lampen?

)()()sT

Stefan heeft dat toentertijd bij z'n S70 gedaan en zonder resultaat...
Ik heb ze zelf nog niet opengemaakt.

855T5+

Citaat van: )()()sT op 08-11-2014 12:46:21
Stefan heeft dat toentertijd bij z'n S70 gedaan en zonder resultaat...
'T wordt steeds vreemder. Wat kan dat dan veroorzaken? Vreemd glas ???
I.i.g niet UV uit xenon (ik heb enkele posts terug wat toegevoegd/ge-edit).

Edit: lees hierna en de oorzaak lijkt een speciale coating aan de binnenkant van het glas te zijn die je er mechanisch met beleid uit lijkt te kunnen poetsen...

innocenti

Aanslag ontstaat door de lucht. Identiek aan bijvoorbeeld een vitrinekast in huis. Een koplamp ademt en de waas is hetzelfde als op een glazen plank in een vitrinekast. Door warmte brand deze echter in en beschadigd de chromen spiegellaag. Eigenlijk moet je de koplamp elk jaar schoonmaken. Rotklus, dus doe ik ook niet.

Pas Op
reflector is van kunststof. Hechting van de chromen laag is echt slecht. Ruitenreiniger lost de hechting onmiddelijk op. Alleen schoonmaken met een zachte, droge en schone doek. En dat is nog niet zonder risicos, dus heel voorzichtig en eerst grootlicht reflector proberen.
metalen reflectoren kan je wel goed schoonmaken.