Welke bandenspanning??

Gestart door Eric, 12-03-2003 20:35:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

joebar

Citaat van: mevita op 22-04-2011 00:44:53
even een tip, moet je op apk hou dan in de gaten dat je bandenspanning maar 0,2 mag afwijken van de voorgeschreven bandenspanning, vandaag toen ik op apk was kreeg een andere auto hierop een steekproef rdw.

gr mevita

Hij kreeg geen steekproef op de bandenspanning, maar gewoon een steekproef, waarbij ook de bandenspanning wordt gecontroleerd...
Waarom.....
In het verleden werd er tijdens een afwijkende remweerstand nogal snel een band harder of zachter opgepompt, waardoor de weerstand meer of minder werd, en je zo net binnen de 30% afwijking kwam..
De banden moeten nu op de as een zelfde spanning hebben met een maximale afwijking ten opzichte van mekaar..
Zo kan een steekproefcontroleur controleren of de remafwijking goed is

V70 classic

Wij gooide er soms gewoon het dwars slot er in op de rollenbank.
Blijf het remverschil ook vaak binnen de grenzen  :eusa_whistle:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

dopie

#92
Hoeveel druk hebben jullie in de banden?
Ben wel eens benieuwt wat anderen aan Bar erin hebben :)

225/35/19 nu 2,8 bar = V70R AWD

V70R

2.8 voor / 2.6 achter 225/35-18 en tijdens vakantie's en volle belading 2.8 rondom.

Gr. Charles
V70R Saffron '98 FWD - MT
MTE custom mapping / Aluminium IC / Aquamist 1S / 465cc / MSD Blaster / Magnecore KV85 / HPI /  Ferrita 2.5" & 3" dp racecat / Veerpootbrug voor & achter / IPD stabilisator / KW V2 / AM DB9 330MM Brembo met S60R remschijven / Pagid Blauw remblokken

StefanCJ

Citaat van: V70R op 15-05-2011 11:41:55
2.8 voor / 2.6 achter 225/35-18 en tijdens vakantie's en volle belading 2.8 rondom.

Gr. Charles

Hier idem maar dan op 215/40/18.

The Volvoboy

Rondom 2.6. Met belading (en caravan) voor 2.8 en achter 3.1.

205/50/R16
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Vulk

Op de zomerbanden (205 50 16) staat 2.7 bar op de vooras en 2.6 op de achteras. Dat vind ik het fijnst rijden.

Op de winterbanden (15"), staat er 3 bar rondom rond.

T5turbo

Citaat van: Vulk op 21-07-2011 19:07:00
Op de zomerbanden (205 50 16) staat 2.7 bar op de vooras en 2.6 op de achteras. Dat vind ik het fijnst rijden.

Op de winterbanden (15"), staat er 3 bar rondom rond.

3bar? Wow.......krijg je dan geen spoorvorming?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Vulk

Nee hoor, gaat gewoon goed. Anders vind ik het veel te 'los' met die 15" banden er onder.

T5turbo

Misschien het verschil dat het hier in de winter min 20 kan worden en het rubber dan al hard zat is.  ;D
Ik heb er hooguit 2.5 inzitten met de 15".
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

NinaPaul

Een lagere (commen sence plz, dus geen lege banden verhalen etc.) bandenspanning geeft betere grip en een meer zelfreinigende eigenschap bij sneeuw/modder.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

De bandenspanning heeft op een moderne band vrijwel geen invloed meer op de vorm van de band.
Natuurlijk maakt de bandenspanning in de racerij wel uit, maar daar gaat de winst ook in tienden van seconden zitten op een rondje van 2km.

Qua rijgedrag zullen we met onze auto's het verschil in grip echt niet merken zolang je de bandenspanning binnen de fabrieksopgaven houdt. Enige verschil dat je zult merken is het verminderde comfort, naarmate de spanning hoger wordt.
Voordeel van een hoge bandenspanning is, dat je meer ruimte hebt om spanning te verliezen voor ze te zacht worden.

Zelfreinigend door lagere bandenspanning? Sorry hoor, maar dat wil er bij mij echt niet in. Of je moet bedoelen dat je met 0,5 bar wilt gaan rijden...

UserID6342

+ 1. Als je de bandenspanning van de 850's zo tussen de 2.5 en 2.8 rondom houd is er helemaal niets aan de hand en zit je altijd goed is mijn ervaring. Ook qua slijtage van de band.

NinaPaul

Citaat van: KIM op 22-07-2011 07:42:03
De bandenspanning heeft op een moderne band vrijwel geen invloed meer op de vorm van de band.
Natuurlijk maakt de bandenspanning in de racerij wel uit, maar daar gaat de winst ook in tienden van seconden zitten op een rondje van 2km.

Qua rijgedrag zullen we met onze auto's het verschil in grip echt niet merken zolang je de bandenspanning binnen de fabrieksopgaven houdt. Enige verschil dat je zult merken is het verminderde comfort, naarmate de spanning hoger wordt.
Voordeel van een hoge bandenspanning is, dat je meer ruimte hebt om spanning te verliezen voor ze te zacht worden.

Zelfreinigend door lagere bandenspanning? Sorry hoor, maar dat wil er bij mij echt niet in. Of je moet bedoelen dat je met 0,5 bar wilt gaan rijden...

Moderne band? zoiets uit de 35 serie? hoe minder wang, hoe minder deze kan vervormen.
Hoe je het ook went of keert een band vervormt tijdens het rijden of het nu een nieuwe, oude, motor, auto, vrachtwagen, etc band is.

Spanning maakt weldegelijk uit, in welke mate je dat merkt hangt af van hoe je met de auto omgaat.
Van extra liter benzine tot hogere topsnelheid in de bochten, van snelle/slechte slijtage tot minder comfort.

Ik zeg niet dat ze (de banden) ineens zelf reinigend zijn...... Ik zeg dat de zelfreinigende eigenschap van de band (die dus al aanwezig is, winterbanden/sneeuwbanden worden nu eenmaal hierop gemaakt) verbeterd.

zoals ik al zei: "common sence" geen lege banden verhalen...
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

daytonawim

Eigenlijk altijd rondom 2.5 bar, als ik een flinke lading heb dan gaat er achter iets meer in.

Pff, wat een APK gezeur is dat weer, ik ben laatst bij mijn garage bij de APK's van beide auto's  geweest, voor de remmen test
rijd ie een klein stukkie door het industrieterrein en klaar is kees, en hij neemt echt geen decelaratie meter mee.

Overigens een fijne garage met dito personeel, die echt aandacht hebben voor je auto.

Altijd klaar terwijl u mag toekijken :-)