volvo 850 1993 remklauw op V70 1999

Gestart door avismagnus, 02-03-2013 23:37:14

Vorige topic - Volgende topic

avismagnus

Hallo allemaal, ik rijd sinds een weekje met V70c 2.5d van 1999 met 213000km op de teller. Ik ben meteen begonnen met het vervangen van een erg luidruchtig wiellager LV en het oplossen van nog een reeks andere kleinere mankementen (achterklep slot, geblokkeerde radio, kapotte spiegel,...) Nu ben ik enkele dagen aan het rijden en ik merk dat er wel wat trillingen zijn tijdens het remmen ook wat piepen bij zachtjes remmen bij lagere snelheden. Als ik op de autostrade rijd merk ik ook wel wat trillingen op het stuur bij snelheden rond de 120km/h, geen erge dingen ofzo maar toch meer vibratie dan wat ik denk dat normaal is voor een v70 die verder heerlijk rijd.

Ik denk dat ik maar meteen ga voor een vervanging van blokken en schijven door een setje brembo's of gelijkwaardig. Ik denk er ook aan om de remklauwen te reviseren. Maar ik heb hier nog een stel klauwen liggen van een 850 (1993, 2.5 10V stationwagen) die ik een tijdje geleden gedemonteerd heb. Als de schijfmaat dezelfde is passen die dan ook op de V70? In dat geval kan ik op men gemakje deze klauwen reviseren en spuiten terwijl de v70 gewoon blijft bollen... Ik weet het ik had meteen kunnen kijken toen ik de klauw eraf had voor de vervanging van het lager maar toen wist ik nog niet van de trillingen. Mss is er hier iemand die het zo uit zen hoofd weet? alvast bedankt....

thuur

avismagnus

avismagnus

Dus, vandaag toch maar even de wielen eraf voor een inspectie van de remmen. De blokjes vooraan waaraan blijkbaar kort geleden vervangen door Bosch blokjes maar er was nergens geen grammetje vet (koper noch keramisch) te bespeuren. De klauwen van de 850 vergeleken met die van de v70 = uitwisselbaar.

Heb ook even de blokjes die op de gedemonteerde 850 zaten (origineel volvo) vergeleken met de bosch blokjes; die van bosch hebben een iets hogere remvoering... dat in combinatie met een wat ingesleten remschijf, blokjes sluiten dan niet mooi aan op de schijf. Daarom de schijven maar meteen wat afgedraaid zodat de rand weg was en de blokjes van de 850 gemonteerd waar nog genoeg vlees opzat. Eerst alles proper gemaakt en op de juiste plaatsen wat kopervet en daarnet een kleine testrit gemaakt. Gedaan met trillingen, geen gepiep meer en de originele volvoblokjes remmen iets zachter dan de boschjes. Ik voel wel nog lichtjes wisselende druk in de rempedaal tegen het einde van de remweg dus vermoedelijk is één of meerdere schijven niet helemaal recht meer... Dat wordt iets voor de volgende sleutelnamiddag.