850 T-5 400pk UPDATE & 850R 609 & Even iets anders!!

Gestart door Rense850T5, 09-03-2013 17:21:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jalle

Dat ziet er heel erg strak uit! Het herspuiten van de delen geeft toch dat beetje extra :)

Gijs87

C70 2.3 T5, Saffron Pearl, 1998

mitchelli

Mooi werk!

Gebruik je ook een nieuwe brandstofpomp?
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Rense850T5

Badankt voor de leuke reacties. ;D

@jalle: Ja geeft idd echt het id ook dat alles weer nieuw is gemaakt kost wel (veel) tijd en werk maar levert ook wat op.

@mitchelli: Ja zeker die komt erop het een nieuwe walbro 255l/hr pomp liggen, maar wil eerst de motor er weer in hebben en dan ga ik verder met dat soort upgrades. Omdat als ik de motor erin heb en moch hij niet starten en je hebt een nieuwe brandstof pomp en een nieuwe bobine en nieuwe bougiekabels en ga zo maar door waar moet je het dan zoeken. Dan weet je nooit waar je moet kijken als die niet start of niet goed loopt en straks weet ik dat het eigenlijk alleen aan het motor gedeelte kan liggen.
Dus dat bewaar ik ff tot ik zeker weet dat de motor iig netjes op alle 5 de cilinders loopt.
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Rense850T5

#79
ik kom er ook net achter dat als er mensen zijn die het volgen op bijvoorbeeld de Ipad of Iphone  dat het soms zo kan zijn dat de foto's niet kloppen ten opzichte van wat ik heb gepost waarom weet ik niet maar het is niet anders sorry hiervoor!! (ik denk dat het aan photobucket ligt of aan de browser (safari)

Edit: het verversen van de pagina wil daar nog wel eens het probleem oplossen ;)
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Piet

#80
Je kan niet zeggen dat er geen aandacht voor het detail is......de motor zou als decoratie in een showroom van volvo niet mistaan, maar daar is ie duidelijk niet voor.....mooi hoor!

MarcoV

zou er niet mee gaan rijden, veel te mooi  ;D

MarcoV

mastertje

#82
Gaaf hoor! Mooie foto's ook.

Wat ik niet snap, heb je de uitlaat nokkenas 180 graden gedraaid terwijl alles al in elkaar zat? En heb je daarvoor die meter lange tool gebruikt?! Dat kan toch niet zonder dat je de hele zaak kapot maakt  :o of heb ik het mis.
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

Rense850T5

Citaat van: mastertje op 05-04-2013 12:12:11
Gaaf hoor! Mooie foto's ook.

Wat ik niet snap, heb je de uitlaat nokkenas 180 graden gedraaid terwijl alles al in elkaar zat? En heb je daarvoor die meter lange tool gebruikt?! Dat kan toch niet zonder dat je de hele zaak kapot maakt  :o of heb ik het mis.

Ja dat heb je mis. Als je zorgt dat de krukas iets is verdraaid zodag geeneen zuiger bovenin staat kan je de nokkenas vrij rond draaien. Plus dat het bij onze auto's zo is dat de uitlaat kleppen zoiezo niet zo snel tegen de zuigen aankomen.
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

mastertje

Gelukkig maar :P Maak je een filmpje van de eerste start  ;D
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

Rense850T5

#85
Zo het is ff paar weekjes stil geweest hier... en dat is niet omdat ik er geen zin meer in heb :P, maar omdat ik druk was een aan het wachten was/ben op onderdelen.

Het erin hangen van de motor is allemaal vlotjes en prima verlopen, maar het aan het eind van de dag starten is hem niet echt geworden  :(. De kabelboom is al helemaal aangesloten net als vacuüm slangen die zitten ook op de plek. Ook de extra bekabeling is netjes in de kabelgoten weg gewerkt en is eigenlijk nergens meer terug te vinden.
toevallig waren er net een aantal vrienden langsgekomen dus konden ze alles mooi in de gaten gehouden met het laten zakken van de auto over de motor heen:


Subframe vast zetten:



En motortje op de vertrouwde plek :eusa_dance: en waar die hopelijk voorlopig ook ff blijft :eusa_pray::



En ja dan heb je nog de ruimte en een slachtoffer nodig die ff de contactvlakjes van de massa punten mooi blank maakt:


De olie druk en olie temp. sensor heb ik ook gesoldeerd en zitten in de adapter plaat gedraaid:


In eerste instantie had ik de blog van Joost zijn BTTC project gelezen en las daar het mogelijke gevolg van het niet op de goede kant insmeren van het kleppendeksel...(wat ik dus verkeerd had gedaan) en was er niet over gerust.
Toen de motor er weer in hing eerst de distributie er maar weer af en het kleppendeksel weer gedemonteerd.
Dit was geen domme zet want er zaten een aantal kanaaltjes bijna dicht met pakking materiaal :-X :eusa_wall: :eusa_doh:
om dit weer mooi schoon te krijgen heb ik een boortje gepakt dacht 4 mm en daarmee kon ik net door het kanaaltje heen en werd het weer mooi pakkingvrij:




daarna het kleppendeksel (en deze keer wel aan de goeie kant ingesmeerd) terug gemonteerd en de distributie weer erop en optijd:




Ook moet ben ik aan het wachten op een aantal slangen om o.a. de aanzuig buis aan te sluiten en om de carterventilatie aan te passen, in bestelling staat:

-3M oliebestendige siliconeslang (voor de carter ventilatie)
-2x koppelstuk 3'' voor aanzuigbuis naar turbo
-1x verloop 3'' naar 2.5'' voor lmm
-5x 3'' T-bolt slangklem
-zij windgeleiders (voor aan het raam)

als deze binnen zijn kan ik het zooitje afbouwen en dan kan ik eindelijk starten.

hier iig een foto van de extra catchtank voor de olie dampen van de carterventilatie:



Wat ik al wel binnen heb gekregen en ook gelijk maar gemonteerd heb dit weekend is het XYZ schroefset :eusa_dance:.
Achter is de auto nog ongeveer 2 cm gezakt voor is hij iets verder gezakt, hij is nu 4cm lager dan met de intrax veertjes eronder,
waarbij ik uitkom op een afstand van hart-wiel tot spatbordrand van 31 cm voor en achter, en als we straks weer gaan rijden zien we wel hoe dit uitpakt. Gelijk ook maar de gasveren van de achterklep vervangen voor varianten voor met spoiler.
Verder alles nog en keer nagelopen en hier en daar een kleine aanpassing gedaan en veel met klein werk bezig geweest:





De downpipe is nu ook verlast en gemonteerd, er zat vanaf na de catalisator een 3'' gegalvaniseerd deel aan en de rest van het systeem is rvs dus stuk pijp binnen gehad samen met een voorraadje champion bougies (10x) allemaal met grote dan aan Martijn_B :eusa_clap:. Het gegalvaniseerde deel is eraf geslepen en een rvs stuk aan gelast samen met een koppelstuk naar de Ferrita catback.
De downpipe hangt al onder de auto met de lambda sondes erin voorste is wideband achterste in standaard narrowband.
en bovenin gelijk na de turbo zit ook nog de EGT sensor(ik weet het niet de ideale plek maar deze zat nou eenmaal hier):





En dan heb ik ook nog een paar foto's van het algehele gebeuren, die ik jullie niet wil onthouden ;D.

Shot van onderaf (eigenlijk maar een complete bodemplaat onder maken, zonde als het vies word):


IPD motor steun en nieuwe stuurbekrachtigings leidingen:


Slofjes van de vloer:


En de nieuwe rijhoogte:


EBC yellowstuff remblokken gemonteerd:


Rijhoogte voor:


Sierstukje er weer op:


Motor zo ver al in elkaar:


Tijdelijke montage van de tcv (moet nog ff een betere bevestiging bedenken):


tot zover nu en hoop deze week de andere onderdelen binnen te krijgen en dan verder te kunnen afbouwen, heb al contact gehad met Mark van ET en die verwachte ook dat de onderdelen aankomende week bij mij op de stoep liggen.



Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

elianmars

Goed werk!

Alleen de plaats van de tcv. Is het wel handig om 'm daar te hangen? Ik weet niet of-ie tegen zoveel warmte kan?

Rense850T5

Citaat van: elianmars op 21-04-2013 23:04:45
Goed werk!

Alleen de plaats van de tcv. Is het wel handig om 'm daar te hangen? Ik weet niet of-ie tegen zoveel warmte kan?

Hhmm ja dat weet ik ook niet. Maar aan de andere kant je vacuüm slangen smelten ook niet.
Maar het is nog een tijdelijke plek misschien vind ik nog wat beters.
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

mastertje

Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software