Lmm van s90

Gestart door wesdv, 13-03-2013 12:14:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wesdv

Heren ik zie met regelmaat dat de wat meer versleutelde volvo's op dit forum een lmm van een s90 gemonteerd hebben ipv de standaard.
Kan iemand mij vertellen wat het nut hiervan is en of deze toepassing ook gaat werken op mijn c70 t5 uit 98.
Heb een foutcode p0131 in het systeem staan en reeds de lambda vervangen.
Vermoed dat mijn lmm misschien aan zijn einde zit?

Martijn_B

De behuizing wordt gebruikt maar de LMM zelf blijft het zelfde. Dit heeft voor jou geen nut, alleen maar nadelen eigenlijk want alles moet opnieuw gemapt worden.

Kun je beter naar een andere LMM kijken en in de zelfde formaat behuizing monteren.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Sbv

Lambda sonde vervangen door een nieuwe of een gebruikte en wat voor soort ?

wesdv

Wat is het voordeel van zo een grotere behuizing dan en mijn wagen word binnenkort toch opnieuw gemapt. Moet alleen nog een andere intercooler monteren en dan heb ik alles compleet.
Reeds gemonteerd 19 t , 3 inch ferrita, 2,5 simons catback ,open luchtfilter, ipd tcv, magnacore kabels en msd bobine, iridium bougies.
De groene injectors gaan erin als ik richting fasttech ga.
Wil dan als het even kan dat de soring eruit is.
Kan zelf uitlezen en resetten, en heb dit van de week gedaan.
Er stond toen een rijtje meldingen in die veroorzaakt werden door een gesprongen zekering.
Nu alleen de storing p0131 er nog in.
Reeds paar keer gereset en dan blijft ie zo rond de 60 tot 100 km weg en komt dan weer terug.
Reeds een nieuw lambda gemonteerd omdat de oude beschadigd was geraakt bij verwijderen van de originele kat.
Merk is mij niet geheel bekend via een duitse site besteld maar heb hem reeds een jaar in huis liggen en dus niet geheel helder meer waar ook alweer.

Martijn_B

#4
De ECU leest uit de MAF sensor het aantal lucht wat langs de sensor naar binnen wordt gezogen. Samen met een aantal andere sensoren (bijvoorbeeld gasklep positie) bepaald de ECU hoeveel brandstof hij in gaat spuiten, de referentie hier voor is load.

Stel je voor dat je optrekt van 3500 naar 5000 RPM. Doe je dit vol gas dan heb je meer brandstof nodig als dat je het met half gas doet. Zelfde geldt voor verschillende versnellingen. De MAF sensor zal in beide gevallen ook een andere "luchtflow" horen te meten.
De meetgegeven van de MAF zijn afhankelijk van 2 factoren:

1) De sensor
2) De diameter van de buis

Vergelijkend met een tuinslang: als je 10 liter wilt sproeien in exact 10 seconden en je gebruikt een tuinslang met een diameter van 1 cm, dan zal het water met een zeer hoge druk door de buis gaan. Als je een sensor hebt die op basis van de snelheid dat het water langs de sensor gaat meet hoeveel er langsgaat, kom je bij een bepaalde druk tot een maximum wat de sensor kan meten. Dit moment staat gelijk aan "vol gas" of WOT (wide open throttle) Als je dit doet met een tuinslang van (theoretisch) een diameter van 10cm, dan is er een veel lagere druk nodig. De snelheid van het water is lager, waardoor de ECU pas op een láter moment denkt dat je op WOT zit.

Waarom is dit nou belangrijk? Op het moment dat je een grotere turbo plaatst dan gaat er meer lucht langs de sensor. Je zal hiermee over het te meten limiet gaat van de originele behuizing. Resultaat is dat de ECU bijvoorbeeld bij 70% gas al 100% load meet, en dus meer in gaat spuiten dan eigenlijk noodzakelijk is (resultaat: loopt te rijk). Als je een grotere diameter behuizing monteert dan schuif je het limiet op. Lastige is dat met het mappen van de ECU er gebruik wordt gemaakt van een tabel met een percentage load, deze staat op de verticale as. Op de horizontale as staan de toeren. Als je het aantal toeren met de load verbind, dan kom je op een waarde uit. Deze waarde staat voor de brandstof die er ingespoten wordt en de vervroeging van het ontstekingstijdstip. Maar met een grotere diameter klopt de load niet meer, de toeren wel. De ECU gaat dus in de verkeerde "vakjes" kijken en pakt de verkeerde waardes. Deze zul je dus aan moeten passen.

Tot slot: met een 18T en 19T loop je al tegen het plafond van de std MAF aan. Daarom hebben de Volvo's die origineel met een 18 of 19T gemonteerd zijn een grotere behuizing voor de MAF (3" ipv 2,5"). Echter is het verschil hier niet zo heel groot, en het enige moment dat je er overheen gaat is waarschijnlijk toch tijdens WOT en harde acceleratie. Met deellast kom je amper op dat punt van 80-90% waar hij iets armer mag lopen. Neem je een veel grotere turbo, zoals bijv. de T3/04E 60 trim die ik gebruik, dan zit je veel eerder op dit kritische punt. Op dat moment kan het wel handig zijn.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Ries van de Zilverschuit

Boeiend lesje weer!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

wesdv

ok erg duidelijk verhaal en ik begrijp wat je er mee bedoeld.
als het goed is zeg je dus dat ik met deze setup niet echt in de problemen ga lopen met mijn originele lmm?

feit is wel dat sinds ik de 19t erop heb zitten ik vooral na een stuk wat vlotter accelereren constant tegen een foutcode van de 1e lambda aanloop. (p0131)
zou het dus zo kunnen zijn dat hier toch de lmm een rol in speelt en dat de ecu op sommige momenten toch te veel brandstof doseerd wat dan resulteerd in een foutcode van de lambda.
heb de storing al meerdere keren gereset maar blijft terug komen.

de boys van fasttech waar mijn wagen eerdaags heen moet voor een remap hebben niets over een grotere lmm of grotere aanzuigbuis gezegd. heb nu dus gewoon de standaard met openluchtfilter gemonteerd.
wel raden ze mij aan om direct een grotere intercooler te monteren alvorens te remappen.
ook hadden ze het over het wegschrijven van de 2e lambda omdat die anders storingen zou geven.
op dit moment heb ik dus last van de 1e en niet van de 2e lambda die storingen geeft.


zat er zelf wel al beetje aan te denken om een grotere aanzuigbuis te monteren richting de turbo,feit blijft dan wel dat de lmm dan nog steeds hetzelfde is en dus waarschijnlijk kleiner als de grotere aanzuigbuis en dus een restrictie.
wil natuurlijk voor het remappen wel beslagen ten ijs komen en in 1 keer alles goed doen.

Piet

Citaat van: Sbv op 13-03-2013 13:29:51
Lambda sonde vervangen door een nieuwe of een gebruikte en wat voor soort ?
Nooit een gebruikte lambda sonde nemen, die dingen verouderen en gaan gaande weg steeds trager worden.

UserID6342

Citaat van: Piet op 15-03-2013 18:43:58
Citaat van: Sbv op 13-03-2013 13:29:51
Lambda sonde vervangen door een nieuwe of een gebruikte en wat voor soort ?
Nooit een gebruikte lambda sonde nemen, die dingen verouderen en gaan gaande weg steeds trager worden.
Eensch !  En voor die paar centen, als je even goed zoekt koop je ze vaak al onder de 100 euro incl. verzendkosten.

wesdv

Heren lijkt mij duidelijk dat ik uiteraard geen gebruikte erin heb gezet. Staat ook duidelijk in mijn verhaal dat er een NIEUWE lambda inzit na beschadigd raken van de oude.

Blijf ik nog steeds met die ene k.. Foutcode zitten!
P0131 wie maakt me los haha.

-D©©©L-

Citaat van: wesdv op 16-03-2013 02:06:32
Heren lijkt mij duidelijk dat ik uiteraard geen gebruikte erin heb gezet. Staat ook duidelijk in mijn verhaal dat er een NIEUWE lambda inzit na beschadigd raken van de oude.

Blijf ik nog steeds met die ene k.. Foutcode zitten!
P0131 wie maakt me los haha.
universele sonde? 
Weet je heel zeker dat je de juiste hebt en dat deze juist is aangesloten?

Piet

Universele sonde= bagger.

UserID6342

Citaat van: Piet op 16-03-2013 21:06:38
Universele sonde= bagger.

Eensch ! Is allemaal allang geprobeerd toen die originele sondes nog veel geld kostten

NinaPaul

Helaas is dit inderdaad zo.

Je moet niet perse volvo nemen een bosch kan ook (komen uit dezelfde fabriek rollen).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz