StefanCJ's nieuwe blog :) -> Freude am fahren

Gestart door StefanCJ, 29-03-2013 22:57:32

Vorige topic - Volgende topic

rogerV701998

Citaat van: volvobug op 29-10-2013 22:24:22
Balen van het blok zeg. Maar als je bij Volvo wil blijven, het is misschien niet de meest spectaculaire van alle uitvoeringen maar ik kan je de V70 2.5 10V (op LPi) van harte aanraden als betrouwbare praktische gezinsauto met relatief weinig gesleutel tegen meer dan acceptabele kosten.
Zelf rij ik hem nu ruim 11 jaar, heb er zelf bijna 4 ton bijgezet op de teller en gaat wat mij betreft de komende jaren nog niet weg. En gelukkig overwint de ratio het met die ervaring telkens weer als ik van tijd tot tijd eens verlekkerd naar een mooie T(-)5(R) te koop zit te kijken  :eusa_shifty:

Volledig mee eens. Ik heb ook vaker verlekkerd naar de snelle uitvoeringen van de V70 gekeken. Met het geld dat ik het afgelopen jaar (schuifdak, lpi, veel preventief onderhoud) aan mijn auto heb uitgegeven had ik een turbo uitvoering kunnen kopen. Ik heb nu echter een auto die betrouwbaar is en waar ik veel plezier aan beleef. Een V70 10V op lpi zou een serieuze optie kunnen zijn.

)()()sT

Tja. Afgezien dat een turbo vervangen moet worden en wat zaken ernaast denk ik niet dat mijn V70 veel onbetrouwbaarder is. Ik zou in ieder geval nooit terug gaan naar een 10 klapper, ondanks dat het heus een fijne en betrouwbare motor is.

Ik zie hier mensen die mega-tevreden een V70N D5 rijden, maar goed, die wagens zijn inmiddels 10 jaar oud met dito km's en daar loop je natuurlijk ook weer "risico."

rogerV701998

Ik heb de laatste tijd geen berichten gelezen over stuk gelopen 10 kleppers.

)()()sT

Tja, zoals al vaker uitgelegd hier is de 2.5T de kwetsbare variant vanwege de te dunne cilinderwanden in combinatie met een +200 pk vermogen. Een T5 motor heeft dit euvel bijna nooit.
Probleem is echter dat de turbo-versies vaker sneuvelen omdat er heus wel anders mee gereden wordt als met een 10 of 20 klepper. Inmiddels op leeftijd wordt er nog eens lekker mee getrapt en tja, dan gaat er nog wel eens wat stuk.

Ik vraag me hier echter af of dit "2.5T euvel" nu ook aam de hand is.
Hij heeft uitwendige waterlekkage, geen inwendige. Geen carterdruk (?), dus mogelijk enkel de koppakking lek bij waterkanaal of iets aan de kop? Dit zou bij een non-turbo net zo goed kunnen gebeuren, lees maar een recent nieuw lid bij "wie ben ik" ;)

Citaat van: rogerV701998 op 30-10-2013 05:12:31
Ik heb de laatste tijd geen berichten gelezen over stuk gelopen 10 kleppers.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,66965.msg1439402.html#new

rogerV701998

Citaat van: )()()sT op 30-10-2013 05:10:17
Tja. Afgezien dat een turbo vervangen moet worden en wat zaken ernaast denk ik niet dat mijn V70 veel onbetrouwbaarder is. Ik zou in ieder geval nooit terug gaan naar een 10 klapper, ondanks dat het heus een fijne en betrouwbare motor is.

Ik zie hier mensen die mega-tevreden een V70N D5 rijden, maar goed, die wagens zijn inmiddels 10 jaar oud met dito km's en daar loop je natuurlijk ook weer "risico."

Jij hebt toch niet zo lang geleden een nieuw blok geplaatst?

)()()sT

Ja. En je weet ook wel dat ik enkel een scheur in de kop had, waarschijnlijk door de aanrijding die de oude motor in de donorauto had gehad. Dat ik vervolgens zo'n idioot ben om er dan maar een compleet nieuwe motor in te hangen... Tja. :D

Marc O.

Klote, Stefan!  :(

Citaat van: Dirk342 op 29-10-2013 23:18:24
De dingen die hij opnoemt zijn m.i. vele malen belangrijker als de S70 vind ik persoonlijk.

Helemaal mee eens, maar daarnaast vind ik het altijd wel een prettig idee als ik m'n gezin in een veilige auto kan vervoeren. Niet dat andere auto's niet veilig zijn (sterker nog, nieuwere auto's zijn misschien veiliger), maar in mijn uiteindelijke afweging zou ik dit wel meenemen.

Anyway, succes met de afwegingen en uiteindelijke beslissing!
...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

Eensch, maar ik kan de reden waarom Stefan nu twijfelt heel goed begrijpen (we hebben het hier er ook even over gehad).  Als er dadelijk een broertje of zusje voor Casper bijkomt, waar laat je de spulletjes als je met z'n 4en ergens naar toe wilt gaan.  Zie je dat al voor je een kinderwagen en buggy + wat tassen en spulletjes achterin een S70.  Het gaat allemaal wel, begrijp me goed, maar echt makkelijk is het niet.

Stel dat Stefan nu nog 2 a 3 jaar met de auto wilt rijden, dan zijn de kosten gewoon te rechtvaardigen en ook financieel te doen.  Maar om nu een klap geld uit te geven en de auto binnen een jaar weg te willen doen voor een estate is een financiële kill zogezegd.  Dan kan die er beter een pil in mikken (en iedereen weet hoe ik over die 'pillen' denk) en 'm ergens inruilen.

kulk

Zet hem dan wel gelijk in Definitieve No-Go's  ;D

Gewoon lekker op zoek gaan naar een leuke V in jullie geval, aanbod genoeg, en desnood je geld investeren in een LPI installatie
als je geen mooie op gas kan vinden.

Ik heb zelf ook 2 kleine kinderen (2 en 4) en als wij op pad gaan is het altijd weer lachen hoeveel je met gemak mee kan nemen, ik gooi
de fietsjes er vaak nog bij terwijl de helft van m'n visspullen meestal nog achterin ligt, moet je met een S70 eens proberen  ;D

)()()sT

Ja, das makkelijk gezegd. Het gaat nu ook om de €€€'s lijkt me zo ;)

Marty__Mouse

7 a 8 mille was ik zelfs niet kwijt hoor.. gelukkig :eusa_angel:

Maar puur de blokwissel ansich dus blok, randdelen en inbouw kostte me ongeveer 3000 euro. Ook dat is aardig wat geld. Leg je dat bij een eventuele inruil van de huidige auto koop je daar best wat leuks van.

Bij mij was de keuze makkelijker omdat het al een v70 is en ik de ruimte voor gezinsuitbreiding dus al had.

Blijft eewn listige keuze..

Oveerigens over het karakter van de 2.5t;  dit vond ik ook altijd een van de pluspunten van m'n auto. Heb bij het chippen dus specifiek gevraagd om het vermogen er al vrij vroeg in te laten komen. Het is nog steeds geen 2.5t maar ook nu is de auto erg lui te rijden  ;)

Persoonlijk zou ik doen wat Dirk en anderen aangeven; auto inruilen en die 3000 euro bijleggen voor een andere auto.. En of dat een v70 wordt kan alleen jouw gevoel bepalen.. het enige wat wellicht helpt is dat je van de s70 dan wellicht wat dingen over kunt zetten (mits je de originele delen nog hebt)..

Maar de keuze wordt er niet minder lastig / vervelend om.. ;)
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

kulk

Daar heb je zeker gelijk in )()()sT

Het is wel een betere optie in ieder geval dan 3  rooien in een motorswap te investeren en de auto dan in
te ruilen na een tijdje.

Maar inderdaad, makkelijk lullen   ;)

)()()sT

Het is een hoop centen.... Mijn nieuwe motor kostte ook €3100,-
Gelijk alle rommel, pakkingen, slangen nieuw erbij en natuurlijk ombouw naar handbak.
Echter, tegenwoordig koop je voor €500,- best een goed blok denk ik zo, en natuurlijk komt er nog wel een en ander bij, en de kosten voor ombouw maar daar heb je niet zomaar een andere auto voor mede omdat deze nu weinig opbrengt.
Probleem is echter dat Stefan een estate wilt (logisch) maar als dat de  eens niet was zou ik 'm maken. Hoe (dus wat voor motor/T5/nieuw/gebruikt) is afhankelijk van je budget.
Het is echter een schitterende auto.

StefanCJ

Joost, ik weet niet of in een estate wil. Het is wel een overweging. Anderzijds, kinderwagen gebruiken we nu ook niet en een duobuggy is ook redelijk compact dus past ook wel in de s.

glenfiddich1983

Het is inderdaad een prachtige auto, maar als je niet de intentie hebt om er nog minstens een jaar of vijf mee te doen zou ik hem niet ombouwen. Dan zou ik de kosten en de afschrijving daarop gewoonweg te hoog vinden. Dan zou ik uit gaan kijken naar die V70, denk ik. Dit aangezien je denkt de extra ruimte wel te kunnen gebruiken. Ook daar zijn minstens zo prachtige exemplaren van te vinden (of van te maken). Waarbij ik me niet blind zou staren op "een paar jaar nieuwer".

Als "nieuwer" wel een criterium zou zijn zou ik alleen voor circa 10 jaar nieuwer gaan, 5 jaar zegt mijns inziens niet zo veel.

(Zelf was ik voor de zomer aanvankelijk van plan een nette S60/S80 te kopen van rond 2003; daar zou dan nagenoeg mijn hele budget in gegaan zijn. Dat zou mij wel kwetsbaar hebben gemaakt voor tegenvallers. Nu heb ik de S70 uit 1998, en heb ik nog een flinke pot geld over voor tegenvallers. En als tegenvallers uitblijven, dan hou ik mijn pot met geld :) )
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)