Koppeling handbak; hoe lang gaat ie mee?

Gestart door volvomania, 17-11-2015 16:40:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70R^2

#15
Citaat van: cornelis-b op 18-11-2015 00:37:38
Hij kan inderdaad heel lang mee maar de personen die overal waar ze moeten stoppen de wagen in de eerste versnelling laten staan met hun poot op de koppeling doen er minder lang mee. Zelfde als de personen met een AT die gewoon 10 minuten voor een brug staan te wachten met de AT in drive met hun poot op de rem.

Koppelingsplaat zal hier weinig last van hebben lijkt mij zo, eerder dat ene lager op je krukas die gedurende langere tijd axiale druk te verwerken krijgt.

Citaat van: The Volvoboy op 18-11-2015 23:06:12
Citaat van: V70R^2 op 18-11-2015 23:04:44
Laat me raden, hoe meer gas je geeft hoe soepeler het verloopt? dat trillen doen ze nieuw zelfs nog een beetje ;D

Typisch single mass vliegwiel, vandaar de dual mass op de generatie's erna ;)

Echt niet ;)

altijd meer dan met een dual mass, ik had het zelfs bij een 10V met nieuwe plaat en drukgroep nog dat ik merkte dat die minder dempt.

Bij zeer lage toeren wegrijden lijkt een zekere eigenfrequentie te zijn van het dempende veertje in de koppelingsplaat ofzo, en resulteerde is kleine schokjes, iets hoger in toeren en soepel :)

volvobug

Citaat van: The Volvoboy op 18-11-2015 23:06:12
Citaat van: V70R^2 op 18-11-2015 23:04:44
Laat me raden, hoe meer gas je geeft hoe soepeler het verloopt? dat trillen doen ze nieuw zelfs nog een beetje ;D

Typisch single mass vliegwiel, vandaar de dual mass op de generatie's erna ;)

Echt niet ;)
En na 5 ton ook niet meer ....  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

jeroen74

Het is echt een specifieke combinatie pedaalpositie en toerental; een vette resonantie die werkelijk verschrikkelijk is. Met wat pech resoneert het hele dashboard  en de rest van de auto oorverdovend mee. Het is zo erg dat het me verbaast dat de motor nog niet van zijn motorrubbers getrokken is  :eusa_shifty:

In veel mindere mate is de vibratie er ook als tijdens het opkomen van de koppeling het toerentaal door het gebied van 1200-1300 tpm komt.

Een collega opperde ooit eens dat het weleens een vette koppelingsplaat kan zijn.

pwassink

Citaat van: big ben op 17-11-2015 16:56:42
422.000 k, maar bij "vlot" optrekken begint het te schudden  :azn:......... een nieuwe set ligt daarom ook al op de plank.

Kuch ..

Al sinds de 185K lag die hier op de plank, teller staat nu op 416K en er ligt me toch een hoop huisstof op die reserveplaat .. nie normaal.. :-)

En het is toch ook niet dat ik die trekhaak alleen voor een fietsenrek gebruik .. gheghe
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂