De Pearlen Regentesse en de Cream Yellow

Gestart door 855T5+, 14-06-2013 23:18:42

Vorige topic - Volgende topic

Frank_V70 en 1 gast bekijken dit topic.

855T5+

@The Volvoboy, @big ben, @marrrcel, @hertogjan6

Bedankt voor de reacties!
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

Volvo: Mutatis Mutandis

Cableguy

Hey Maarten! Goed om te zien dat de bumper er onder zit! Heb er nu alweer spijt van dat ik 'm heb verkocht (voor zo weinig :P).

Ben erg benieuwd naar een totaalshot van de auto incluis de Volans!

blauweroffel

Zie nu pas deze blog.

Ziet er mooi uit! Heb je ook foto's van het interieur?

groet

BR

855T5+

De komende week/weken zullen alle fotowensen vervuld worden, met how to's.
Aangezien ik nog steeds wacht op het "omleggen der banden" bij de Volansen, ben ik zelf ook wel benieuwd naar een totaalshot...ik heb de Nikon alvast geolied... :P
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

Een foto toegevoegd van de Action spuitbus (1,79 euro!!!, nu 2,09 euro) gebruikt bij het lakken van de dakantenne, klik hier.
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

Ik heb hier een vraag gesteld over de voorste afdekkappen van de T-5R voorstoelen. Wellicht kan iemand daar antwoorden.

N.B.: Zoals in het begin gezegd, zou ik hier alleen how-to´s plaatsen van mijn min of meer succesvolle klussen en vragen elders, op een plek die me logischer lijkt.

Bedankt bij voorbaat.
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

Citaat van: blauweroffel op 03-10-2013 00:25:51
Zie nu pas deze blog.

Ziet er mooi uit! Heb je ook foto's van het interieur?

groet

BR

Hey, Blue Rumble  :eusa_whistle::
Als je op de link in de vorige post klikt krijg je een teaser van de T-5R bestuurdersstoel... ;D
Volvo: Mutatis Mutandis

hertogjan6

Citaat van: 850T5 op 04-10-2013 00:07:08
Ik heb hier een vraag gesteld over de voorste afdekkappen van de T-5R voorstoelen. Wellicht kan iemand daar antwoorden.

N.B.: Zoals in het begin gezegd, zou ik hier alleen how-to´s plaatsen van mijn min of meer succesvolle klussen en vragen elders, op een plek die me logischer lijkt.

Bedankt bij voorbaat.
vraag jasper (grijzev70Tdi) even die heeft nog een t-5R in onderdelen staan ;)
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

855T5+

Citaat van: hertogjan6 op 04-10-2013 00:17:38
Citaat van: 850T5 op 04-10-2013 00:07:08
Ik heb hier een vraag gesteld over de voorste afdekkappen van de T-5R voorstoelen. Wellicht kan iemand daar antwoorden.

N.B.: Zoals in het begin gezegd, zou ik hier alleen how-to´s plaatsen van mijn min of meer succesvolle klussen en vragen elders, op een plek die me logischer lijkt.

Bedankt bij voorbaat.
vraag jasper (grijzev70Tdi) even die heeft nog een t-5R in onderdelen staan ;)
Ja, die had in de post inderdaad al geantwoord... :eusa_clap:
Volvo: Mutatis Mutandis

hertogjan6

Citaat van: 850T5 op 04-10-2013 00:18:48
Citaat van: hertogjan6 op 04-10-2013 00:17:38
Citaat van: 850T5 op 04-10-2013 00:07:08
Ik heb hier een vraag gesteld over de voorste afdekkappen van de T-5R voorstoelen. Wellicht kan iemand daar antwoorden.

N.B.: Zoals in het begin gezegd, zou ik hier alleen how-to´s plaatsen van mijn min of meer succesvolle klussen en vragen elders, op een plek die me logischer lijkt.

Bedankt bij voorbaat.
vraag jasper (grijzev70Tdi) even die heeft nog een t-5R in onderdelen staan ;)
Ja, die had in de post inderdaad al geantwoord... :eusa_clap:
okee dan! ;)
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

855T5+

Onderstaand onderdeeltje is inmiddels in mijn bezit en geïnstalleerd.
Ondertussen heb ik hier nog een oproep geplaatst voor een klein onderdeeltje en dat heb ik gelijk ook maar aan grijzev70Tdi gevraagd  ;D
Volvo: Mutatis Mutandis

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

855T5+

Extra RVS slangklemmen rond de oliekoelerslangaansluitingen bij de radiator(en).

Al eerder had ik op advies van maruska extra RVS slangklemmen om de bovenste olieslangaansluitingen
(aan de motoroliekoeler en aan de automatischeversnellingsbakoliekoeler) van de betreffende radiator(en) geplaatst.
Inderdaad is de "borgklem" die Volvo daarvoor gebruikt zacht gezegd nogal slap en roestgevoelig,
dus goed dat ik daarop gewezen werd.
De bovenste slangklemmen zijn relatief eenvoudig aan te brengen, want te doen vanuit de motorruimte bovenaf.
Onderaan is een lastigere klus.

Dit is dus een preventieve klus, niet strikt noodzakelijk, maar je zult maar een losgeschoten olieslang hebben onderweg...

Hierna zal ik alle vier plekken beschrijven en het resultaat tonen.

Benodigdheden:
- schroevendraaier (plat of kruiskop hangt van de gebruikte RVS klem af)
- 4 RVS slangklemmen maat 0X (18-25mm reikwijdte) in SS kwaliteit (SS=StainlessSteel)
- Dopsleutelset met de gangbare Volvo maten (10, 12, 14)

Korte werkbeschrijving:
1.   Plaats de auto op twee bokken vooraan, leg iets op de grond om jezelf te beschermen als je geen brug hebt
2.   Verwijder de zwarte kunststof beschermplaat van de radiator en carter onderaan de auto
3.   Plaats de 4 slangklemmen
4.   Plaats de kunststof beschermplaat terug
5.   Haal de auto van de bokken
6.   Ruim alles op, klaar

Hierna de uitgebreide beschrijving:

0.   Kijk ook in mijn posting over het plaatsen van een R-bumper,
   daar wordt al iets gezegd over de beschermplaat en de RVS slangklemmen.

1.   Plaats de auto op twee bokken vooraan, leg iets op de grond om jezelf te beschermen,
   want je zult onder de auto (vooraan) moeten werken,
   of doe dit klusje op een brug, als je die hebt natuurlijk.
   
2.   Verwijder de zwarte kunstof beschermplaat van de radiator en carter onderaan de auto (vooraan).
   Maak eerst de twee bouten (dop) in de chassisbalken uiterst links en uiterst rechts van de beschermplaat onderaan los
   blijf de beschermplaat in je handen in positie houden, laat hem niet direct vallen.
   Voorts zit de beschermplaat vooraan in drie clips geschoven aan de voorbumper.
   Terwijl je hem in positie houdt, trek dan de beschermplaat met enkele ferme rukjes naar achteren,
   laat hem zakken en leg hem weg.
   De beschermplaat is onderdeel xx in onderstaande tekening.
   
   Onderdeel 26 is de beschermplaat, en 30/30a één van de bouten met ring.
   
3.   De volgorde van plaatsen van de klemmen is arbitrair op dit punt,
   maar aangezien we nu al onderaan bezig waren starten we daar.
   
   Dit is een voorbeeld van een geschikte klem
   (die heb ik bij Brezan gehaald voor 1,25 euro/stuk excl. korting excl. BTW)
   
   3.1 Linksonder
   Draai (schroevendraaier) de RVS klem helemaal open en buig hem zover open dat hij over de slang past.
   Schuif de RVS klem nu behoedzaam over de bestaande klem, steek hem weer in elkaar en draai hem lichtjes vast.
   Lichtjes betekent in dit geval zo licht dat je hem net niet meer met de hand kun verschuiven en geef dan nog
   90 graden aan de stelknop met de schroevedraaier. Niet vaster, want je hoeft alleen maar te voorkomen dat de
   diameter van de onderliggende klem groter wordt en naar buiten en eraf wipt waardoor de slang los kan komen.
   De nieuwe RVS klem is dus geen vervanger van de oorspronkelijke klem, maar slechts een hulpklem.
   
   Origineel (Groene kleur? Neen, er is geen lekkage, waarschijnlijk residu van verversen o.i.d.)
   
   Met RVS klem geplaatst. Zorg dat de "gaten" van de onderliggende klem afgedekt zijn.
   
   3.2 Rechtsonder
   Herhaal de werkmethode als onder 3.1. voor de klem aan de andere kant van de radiator:
   
   Origineel.
   
   Met RVS klem geplaatst.

   3.3 Rechtsboven
   Open de motorkap, als niet al gedaan.
   Plaats volgens de werkmethode als onder 3.1 de rechter RVS klem:
   
   Nog zonder extra klem geplaatst.

   3.4 Linksboven
   Als onder 3.3. maar nu links:
   
   Nog zonder extra klem geplaatst. Hier zie je goed hoe brak die borgklemmetjes eigenlijk zijn (flimsy).
   
4.   Plaats de zwarte beschermkap terug.
   In omgekeerde volgorde als uitbouw, let erop dat de drie clips vooraan/onderaan de bumper eerst goed gepositioneerd zijn.
   Mochten de clips kapot gegaan zijn, kijk dan in mijn post van de R-bumper (zie link bovenaan) wat te bestellen.
   Ook hier na in het vooraan inklikken blijven ondersteunen totdat de bouten vastzitten,
   dus houdt dat gereedschap en boutjes/ringetjes paraat/leg klaar onder bereik.
   
5.   Haal de auto van de bokken en ruim alles op: klaar!

That´s all folks!

Conclusie:
Heerlijk makkelijk klusje met groot preventief vermogen. Altijd doen dus.   

Meta:
RVS slangklem,0X,18-25mm,25mm,Oliekoelerslangen
Volvo: Mutatis Mutandis

dbs1

Citaat van: 850T5 op 14-07-2013 22:26:24
Je kunt nu met enig beleid het hitteschild verwijderen en je ziet dan het volgende:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/26875799/Volvo/Engine/Turbo/Hitteschild/Turbo_above.jpg
(Volgens mij ontbreekt hier iets? een borgveertje misschien, ik denk van wel, moet besteld worden)

Ik lees net je blog eens door en je maakt hele duidelijke how to's, dank hiervoor.

Heb je nog gedacht aan het borgveertje dat er voor zorgt dat de actuatorstang niet van de waste gate kan schieten (alhoewel deze situatie er misschien al lang is, zie foto)?
Mocht je nog een keer onder het hitteschild kruipen om de splitpen/borgveer aan te brengen, dan kun je meteen met de "halve maan" methode gebruiken om de actuator op voorspanning te zetten, indien nodig natuurlijk. Succes.

Link naar uitleg "halve maan methode":
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1427579.html#msg1427579
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien