De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

gero

Citaat van: volvobug op 27-08-2021 19:30:56
Nee, geen Delage.

Die kende ik nog niet, carrosserie lijkt er wel op maar het is geen Alvis. Begint wel met een A overigens.....  :eusa_whistle:

Hier een plaatje van 20 jaar geleden van de auto, zoals de vorige eigenaar hem gekocht heeft:

Voor de handige harry's moet het nu wel duidelijk zijn...

Amil Car C4  uit 1926  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

volvobug

Citaat van: gero op 27-08-2021 20:05:24
Amil Car C4  uit 1926  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

Jaaa!!! Het is een Amilcar C4 'type sport' d.w.z. aluminium body. Volgens het motornummer zou deze uit 1923 moeten zijn. Vrij uniek ding in deze combi, nagenoeg origineel en van deze uitvoering zijn er momenteel 4 bekend: naast deze nog een in GB, in USA en een in Pakistan  ;D. Die laatste heeft veel filmpjes op Youtube gezet, zoek maar eens op "Amilcar C4 Pakistan" op Youtube.

Zelf moet ik nog even geduld hebben, kan pas 23 september terecht bij de RDW voor import.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Ga je de roffels nu wegdoen na 23 september?

Die Amilcar kan nog wel even mee, zeker? Die heeft er vast nog geen tonnen opzitten.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jerra

Gaaf hoor, maar hoe loop je hier ineens tegenaan? Of is dit een lange droom die nu in vervulling is gegaan?
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Maestro12

De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

volvobug

Citaat van: Maestro12 op 28-08-2021 13:05:46
De link van het plaatje verraad het
Amilcar C4
https://www.ultimatecarpage.com/spec/569/Amilcar-C4.html

Dat is waarop ik hintte met "voor de handige harry's". Jij hoort erbij  ;D

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 27-08-2021 23:41:44
Ga je de roffels nu wegdoen na 23 september?

Die Amilcar kan nog wel even mee, zeker? Die heeft er vast nog geen tonnen opzitten.

De roffels blijven, die bevallen nog goed. Heb zelfs de R laten staan om met de 10V op vakantie te gaan met het gezin  :)

De km stand van de Amilcar is onbekend. De speedo zegt 29K maar die draait al decennia niet meer mee. Maar hij kan inderdaad nog wel even mee, meest eenvoudigere techniek bestaat eigenlijk niet. De vorige eigenaar heeft mechanisch alles aangepakt de afgelopen 20 jaar (o.a blokrevisie, remrevisie, nieuwe tandwielen versnellingsbak) zonder optische overrestauratie.  En er zijn actieve clubs die ook in reserve onderdelen voorzien.

Citaat van: Jerra op 27-08-2021 23:50:17
Gaaf hoor, maar hoe loop je hier ineens tegenaan? Of is dit een lange droom die nu in vervulling is gegaan?

Je loopt er inderdaad ineens tegenaan, maar wel omdat ik het aanbod al een tijdje in de gaten hield. En ja, was al langer een 'droom' om iets vooroorlogs van bij voorkeur Frans fabrikaat er rijdend bij te hebben.

Maestro12

Doe je wel voorzichtig tijdens het rijden, al die pk's.... :police: ;D
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

volvobug

Citaat van: Maestro12 op 28-08-2021 16:45:28
Doe je wel voorzichtig tijdens het rijden, al die pk's.... :police: ;D

PK's zal het probleem niet zijn, met zijn 22 pk en max van 90 km/h naar verwachting. Maar het ding heeft alleen trommelremmen achter, voor niks  :eusa_whistle:. En het gaspedaal zit in het midden en de rem rechts  ;D

hilko73

Dat kun je ombouwen natuurlijk (maar dat kost wel originaliteit...)

Ik heb hier nog steeds iets op Android gebied klaarliggen, moet dat zo blijven? Anders ga ik het ding elders wel kwijtraken.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

volvobug

Citaat van: hilko73 op 01-09-2021 22:42:57
....
Ik heb hier nog steeds iets op Android gebied klaarliggen, moet dat zo blijven? Anders ga ik het ding elders wel kwijtraken.

Oeps  :eusa_shifty:  :eusa_doh: uhhm, ik stuur je wel ff PB.

volvobug

486.400km V70R Saffron

Met meer thuiswerken worden er minder kilometers gemaakt en dan is er ook minder onderhoud. Maar als je de 480.000 passeert ben je natuurlijk weer aan de beurt met een distributiewissel. Die heb ik inmiddels gedaan tesamen met de waterpomp.

Omdat ik een lichte lekkage op de keerring van de oliepomp had heb ik die ook maar even eraf genomen. Daarvoor een pakkingsetje in huis gehaald en een nieuwe drukveer. De pomp zelf zag er inwendig nog erg goed uit,

wel verzamelt zich een soort dikke gitzwarte oliedrab in sommige hoeken:

E.e.a. goed schoongemaakt en met een nieuwe veer, pakking, o-ring en keerring weer terug gemonteerd. Tip voor de montage: eerst de pomp terug monteren en daarna pas de keerring plaatsen. Dan krijg je de keerring met zijn naar "binnen gerichte lip" makkelijker over de verdikking van de krukas waar hij op afsluit, heen.

Ook zag ik dat de trillingsdemper zijn beste tijd gehad heeft en zelfs al aan het "delamineren" was. Deze droogtescheuren zul je bij de meeste dempers op leeftijd zien:

Maar op deze plek begon het rubber toch wel opvallend uit te puilen:

en op dezelfde plek aan de andere kant:

En dat vertrouw ik dan toch niet meer, dus maar een nieuwe besteld. Die moest overigens al uit het Classic Parts magazijn in Zweden komen.

En omdat ik de koelvloeistof en olie (voor een wissel) er toch af had, meteen maar even doorgepakt met een upgrade die al langer op mijn verlanglijstje stond: een nieuwe turbo, en dan meteen met schuine flens.

De oude 16T rechte flens is naar ik mag aannemen de originele unit met ruim 486K km ervaring, maar zonder noemenswaardige speling op de as en olieverbruik of lekkage:

Aan de uitlaatzijde leek alles OK:

maar er bleek toch een breuk te zitten:

en van de andere zijde gezien:

Dusss, eerst maar eens de downpipe wisselen. Duidelijk verschil in diameter:

En na enig gesleutel ook de verse unit met schuine flens op zijn plek:

Ben er blij mee. Het verschil is duidelijk, waar de oude vanaf ca. 3.500 rpm mee begon te blazen komt deze er al vanaf 2.000 rpm een beetje in en doet die volgens mij al vanaf zo'n 2.500rpm lekker mee. Het rijdt in ieder geval een stuk soepeler in het lagere toerengebied.

En de rode 10V? Tja, die gaat gewoon door zonder al teveel aandacht. Inmiddels meen ik de 677Kkm voorbij.

Jerra

Lekker bezig!

Het is dus een nieuwe 16T maar dan met schuine flens?

Classic magazijn, betekend dat dan dat dit onderdeel schaars aan het worden is?
Zijn er al bepaalde onderdelen die je beter "op de plank" kunt hebben liggen als je lang 850/x70 wilt blijven rijden?
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 372 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 300 dkm

volvobug

Citaat van: Jerra op 21-11-2021 23:06:58
Het is dus een nieuwe 16T maar dan met schuine flens?

Correct! Meen dat de latere modellen vanaf 99 standaard met schuine flens werden geleverd, scheelde weer wat PK'tjes. Maar correct me if I'm wrong...

Citaat van: Jerra op 21-11-2021 23:06:58
Classic magazijn, betekend dat dan dat dit onderdeel schaars aan het worden is?
Zijn er al bepaalde onderdelen die je beter "op de plank" kunt hebben liggen als je lang 850/x70 wilt blijven rijden?

Schaars misschien nog niet, maar wel te weinig vraag om het in de centrale landenmagazijnen op voorraad te houden.

Wat op de plank te houden? Tja, dat kun je zo gek maken als je wilt, en zeker als het persé "origineel volvo" moet zijn. Er zijn steeds meer onderdelen niet meer via de dealer leverbaar, maar wel "after market" te verkrijgen.

de Boeing

Grondige aanpak, daar houden wij van, nice!

originele 16t schuin?

en heb je nog een pakking gedaan tussen downpipe en turbo? (bij mij bleef het lekken zonder pakking)