De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

#30
419.920 km

Vandaag 2 nieuwe Michelins laten monteren (productiedatum 0713  :laugh:), alle wielen balanceren en 4 punts uitlijnen. Dat laatste was nodig omdat ik in juni de achteras los heb gehad voor het monteren van nieuwe draagarm-/transversaal rubbers (of hoe je die dingen ook wil noemen). Bleek het "op het oog" best aardig teruggezet te hebben m.b.v. de oude bout- en moerafdrukken. Alleen het linkerwiel had een minieme aanpassing nodig.

Verder meteen een aircoservicebeurt laten uitvoeren. De airco heeft het de afgelopen tijd prima gedaan maar het was alweer drie jaar geleden. De statistieken: 380 gr koelmiddel eruit, 750 gram terug erin. 5 ml olie eruit, 13 ml nieuw erin. Toch bijna de helft verdwenen in drie jaar tijd, zo'n 16% per jaar. Meen meestal te lezen dat zo'n 7 tot 10% per jaar normaal is. Misschien toch ergens een lekje? De tijd zal het leren, er is nu contrastvloeistof bijgevoegd en dan zullen we het wel zien.

Verder geen bijzonderheden, rechterveerschotel zojuist nog even vastgezet, die was toch iets losgekomen na de werkzaamheden aan de achteras.

Deze week eerst maar eens de 205 van vrouwlief onderhanden nemen: klepseals, koppakking, keerringen. Eens kijken of de olieconsumptie inwendig en uitwendig een halt toe te roepen is  :azn:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Ik wil binnenkort de voor- en achterbumper eens verwijderen om daar na 16 jaar gebruik schoon te maken en wat (preventieve) tectyl over naden en wat bodyschutz achter te laten. Wat kan ik dan het beste in huis hebben aan onderdelen, van de achterbumper is mij bekend de twee bevestigingssteunen en bijbehorende bouten. van deze steunen kan ik van onderaf al zien dat ze aardig verroest zijn.

verder nog iets?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Tectyl en schutz hebben een andere basis. Dus het is het één of het ander.
Verder moet je aan de steunen en bouten achter genoeg hebben. Oh ja veel WD40 en geduld heb je ook nodig.

volvobug

#33
Lekker bezig geweest, alleen niet met de V70. Saai zo'n tien klepper die trouw zijn kilometers maakt. En alhoewel het Bugproject lonkt, eerst maar eens de Peugeot 205 van vrouwlief onder handen nemen. De olieconsumptie stoorde me al langer. Bij koude start staat de straat blauw in de walm en olievlekken in het parkeervak voor de deur. Verdachten: klepseals en een lekke koppakking. Die laatste is een bekend punt van de TU1M motor op de hoek rechtsvoor. Dussss, pakkingsetje gekocht en de kop er maar eens af.

Verse pakkingen:


De koppakking na 23 jaar en 390.000 km (jazeker, niet alleen onze Volvo's kunnen km's vreten  :azn:):


De oorzaak van de uitwendige olielekkage:


Ondanks de leeftijd best een schone kop:


Klepjes netjes schoongemaakt:


"Ouderwets" handwerk: kleppen in de zittingen slijpen (en nee,niet met schoenpoets maar met slijppasta :P):


Toch lichtelijk verbaasd over het motortje met deze leeftijd en stand, hoe net de randen weer zijn na het slijpen:


en


De tweede reden om het karwei op te pakken, oude en nieuwe klepseals:


en de nieuwe seals geplaatst:


Home made hulpstuk van een oude lpg nippel en een lijmtang als klepveertang  :eusa_whistle:


Kleppen weer gemonteerd:


Nieuwe koppakking:


En de kop er weer op, hoppa:


Ook nog een nieuwe krukaskeerring distributiezijde geplaatst. Morgen verder met afmonteren, nieuwe distributie, bougies, olie, kleppen nog stellen en dan eens kijken hoe het oude beestje loopt. Best wel leuk motortje om aan te werken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Zijn erg dankbare motortjes Ruud en idd is de olielekkage RO bij de kop een bekend feit.

Je hebt de kleppen / klepveren, nadat je alles weer had gemonteerd, nog wel ff een tik recht op de kop gegeven zodat de klepspies zich goed kunnen zetten en zeker goed zitten ?

volvobug

Yep Dirk, met een nylon hamertje  ;)

Ik was echt verbaasd over de goede staat van het ding. Ook de cylinderwanden nog een licht hoonpatroon zichtbaar, de nokken mooi glad en geen voelbare rand etc. Toch wel prettig om te weten, kan het 205je nog even blijven. De carrosserie is puntgaaf nl. (van de 23 jaar heeft hij 19 jaar binnen gestaan).
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Zijn altijd gewoon goede dingen geweest hoor.  Met uitzonderingen natuurlijk, maar die motortjes kreeg je gewoon niet kapot.

Julius C.

 :) ik heb altijd met jolijt mijn 205jes langs here wege gepiloteerd!
het blijven lampenvreters en oliezuipers, dat dan weer wel.

Je hebt het weer mooi gefixed Ruud!
Her name is Victoria and she has many secrets!
Jij mag Vicki zeggen...


volvobug

Zo, de "pug" zit weer in elkaar en loopt als een naaimachientje, alles in 1 keer goed en starten op het 2de rondje van de startmotor  :eusa_dance: Ikke weer trots op mezelf  :eusa_clap:

Naar het motortje heb ik voorlopig geen omkijken meer. Alleen hoorde ik tijdens het testritje volgens mij een aandrijfas  :eusa_shifty:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Marty__Mouse

Zo dan! Goed bezig geweest Ruud..
Dat blokje kan er dus weer een ton of 3-4 tegenaan..  :eusa_clap: :eusa_clap:

Een aandrijfas is vast wel op de sloop te scoren of niet? Eventueel bij Betray net over de grens in Emmerich? Of zelfs dichterbij nog wel in Arnhem zelf..
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

volvobug

Citaat van: Marty__Mouse op 02-08-2013 11:10:02
Zo dan! Goed bezig geweest Ruud..
Dat blokje kan er dus weer een ton of 3-4 tegenaan..  :eusa_clap: :eusa_clap:

Een aandrijfas is vast wel op de sloop te scoren of niet? Eventueel bij Betray net over de grens in Emmerich? Of zelfs dichterbij nog wel in Arnhem zelf..
Had gekund Maarten maar een aandrijfas zit in een andere prijsklasse dan een nieuw blok, dat koop je tweedehands  ;). Toevallig had Mister-auto een promo van haar huismerk Bölk. Volstrekt onbekend maar voor 100 euro heb ik morgen twee nieuwe assen montageklaar in huis.

Vanavond eerst Willem-C70 hier gehad, nadat hij eerder deze week langs is geweest voor een diagnose (http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,65783.0.html). Radiateur was niet lek, wel liep blok snel heet, continu draaiende fan, overstromend expansievat. Ehhh, 2.5T  :o Ai. Hem maar op het ergste voorbereid maar hoop gegeven door te zeggen dat we eerst thermostaat en temperatuursensor zouden vervangen. Bovenste radiateurslang werd niet warm maar wel knoeperhard.
Deze vanavond vervangen en het lijkt voor nu met een sisser af te lopen voor hem. Meter blijft weer keurig op zijn plek, slang wordt weer warm.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#41
422.500 km.

Vanochtend bij Hooftman een verse MAP sensor gehaald en meteen vervangen. Directe aanleiding: geen, anders als de logische redenatie dat zo'n sensor een lineair signaal afgeeft op basis van een constructie met een membraam, piëzo element en een vacuum intern. Dat zal na ruim 4 ton zijn beste tijd wel gehad hebben. Meer de categorie 'preventieve vervanging" als je nog eens 4 ton met de Volvo wil rijden.

Wat is er merkbaar? Op basis van de eerste 75 km autobaan de volgende subjectieve waarneming:
- minder hikjes/haperingen
- reageert vlotter op lastwisselingen
- pakt vlotter op bij gasgeven

Naast gevoel lees ik e.e.a. ook af op de actueel verbruiksmeter van de boordcomputer. Bij gasgeven zie je directer het verbruik toenemen, bij gaslos zie je hem directer reageren met een minder verbruik. En neem van me aan dat ik genoeg km;s maak en op dat ding tuur om deze verschillen op te kunnen merken. Meen dan ook al op te kunnen merken dat dit het verbruik ten goede komt en de sensor zichzelf terugverdiend. De tijd zal het leren.

Voor wie zich nog eens wil inlezen in werking van de sensor heeft razorx een link naar een document staan:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,17075.msg675974.html#msg675974

Ik zal zo nog even aanvullen met wat artikel- en prijsinfo over de alternatieven voor deze sensor in de markt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#42
Nog een aanvulling over de MAP sensor, ik was in de veronderstelling dat dit een nogal dure sensor zou zijn, in ieder geval origineel via de dealer. Gelet op de delicate en precieze constructie intern wilde ik persé origineel.
Deze sensor wordt op bijvoorbeeld eBay vanaf zo'n 20 dollar aangeboden maar met een volstrekt onduidelijke herkomst.

Ik vond in ieder geval de volgende artikelnummers voor deze sensor via verschillende leveranciers:

AC Delco: 213-1545, 213-185
Standard Motor Parts SMP, KEM Parts: AS61, AS165
Delphi:  PS1007511B1
GM: 12569240, 16017460, 16254719, 17112715
Opel: 1238788 , 6238927, 815701
Renault:7700706876, 8933000153
Alfa Romeo: 60811534
Citroen/Peugeot: 19204S , 594607 , 594609
Delphi: PS1007511B1
Facet: 10.3001
FEBI: 33629
Hella: 6PP 009 400-071
Pierburg: 7.18222.01.0
Fiat: 7696064
Hyundai: 39330-24750
KIA: 0K950-18211
Volvo: 3411400, 1378162

Keus genoeg zou je zeggen, maar het lijkt me sterk dat er evenzovele fabrikanten zijn die een dergelijke sensor kunnen produceren.

De technische spec's voor de volledigheid:
Druck [Pa] bis: 102000 Pa  / 4958mV
Druck [Pa] von: 15000 Pa / 261mV
Pol-Anzahl: 3 -polig

Aangezien de originele sensor in mijn Volvo een duidelijk GM logo in het kunststof heeft staan, eerst maar eens de Chevrolet/Opel dealer Broekhuis in Arnhem gebeld voor onderdeel GM 12569240: € 114,50 ex BTW  :o. Mooi niet dus.
Vervolgens een Vauxhall partsdirect site in de UK gemailed voor hetzelfde GM onderdeel: 40 GBP, zeg zo'n 47 euro, maar wel nog 15 GBP international shipping.
Als laatste toch maar eens bij Volvo Hooftman geïnformeerd: 70 euro (incl. btw, excl. korting). Bestellen dus! Onderdeelnummer is inmiddels 31303211. Het GM logo staat er niet meer op, wel zegt de verpakking "made in USA".

Overigens denk ik dat de AC Delco hetzelfde is als de GM. Die kun je via eBay nog goedkoper krijgen, maar dan zit je weer met het risico van douanekosten.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Overigens gebeurde nog het volgende. Ik heb de sensor op de P-plaats vervangen met contact uit en ben daarna niet gaan rijden. Dat ben ik pas einde werkdag gaan doen, en meteen ging het motormanagementlampje aan. Niks te merken aan de motorloop, vermogen etc en ben gaan rijden, met een schuin oog op de verbruiksmeter. Dat zag erg al vrij snel positief uit.
Na 60 kilometer lampje nog steeds aan. P-plaats opgezocht en uitgelezen met LEDje. Foutcode 1-2-1: MAP sensor signal bad or faulty. Vreemd, stekker en vacuumslangetje zitten er goed aan, motor reageert goed. Reset en gaan rijden. Lampje de laatste 15 km van de rit uitgebleven.

Toch duidelijk een signaal dat het motormanagement even moest wennen aan de waarden van een verse sensor, oftewel dat zo'n sensor op leeftijd duidelijk anders reageert dan een verse?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

petrolhead2.5

las nu net pas je blog op een of andere manier kwam die bij mij niet naar voren als ik op 'nieuw' druk boven aan in de balk  ::) heerlijk motortje van zo'n 205'je zijn zeker goede blokjes hoor. De polo van m'n geliefde had op precies eenzelfde hoekje ook olieverlies en blies uitlaatgas in de kvs dus was binnen no time aan de kook  :eusa_sick: koppakking vernieuwd en het ding loopt nu alweer 50.000km ohne probleme, hij is van '93 !! maar in tegenstelling tot je 205 begint deze wel krokanter te worden. Trouwens heerlijk om een draaibank te hebben, als ik de ruimte toch eens bij huis had....VWB de MAP sensor; deze staat bij mij ook nog op de nominatie om te vervangen, wordt uiteraard een AC DELCO er zijn meerdere mensen die met een goedkopere kwaliteit sensor reeds op de koffie zijn gekomen  ;)