De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Citaat van: HuuuB op 05-01-2019 10:14:07
Goed werk Ruud! Fijn dat het lager bij jouw r wel past en gezoem weg is. Groet huub

Het scheelt wel en maar er zit nog steeds een irritant gezoem dat snelheidsafhankelijk is. Was gisteren bij Arjen850 voor wat spulletjes en heb hem gevraagd ook eens een stuk te rijden. Hij denkt ook rechtsvoor maar vroeg zich ook af of het niet uit de winterbanden kon komen. Als het het lager rechtsvoor zou zijn is wel opmerkelijk, dat heeft Ton (vorige eigenaar) in 2015 vervangen en is nog geen 60.000 km oud.
Dus straks maar eerst testen met een zomerbandje erop maar als dat geen verschil maakt gaan er gewoon rondom nieuwe lagers op. Dat zijn er nu dan nog maar 3  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Miyel

Citaat van: volvobug op 13-12-2018 11:02:48
Afijn, er moet een andere oplossing komen. Kreeg daarvoor onderweg al een brainwave.

Al eens gedacht aan een Helmholz resonator? Wou ik al eens mee aan het testen; eenvoudige oplossing zonder enige vorm van restrictie!
Alleen de lengte bepalen moet je óf voor aan het rekenen gaan óf gewoon proberen.
En, zo vroeg mogelijk in het uitlaatsysteem plaatsen zodat het stuk naar achteren geen brom meer ten gehore brengt! Dat doe je met zo'n geperforeerde plaat niet natuurlijk.

Ik had al eens een halve maan in de uitlaat gehecht als 'reflectieplaat'. Werkt ook maar bij gas geven hoor je gewoon dat het tegendruk oplevert (in een 3" buis die slechts 1/3 dicht was!)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

volvobug

#887
Citaat van: Miyel op 05-01-2019 15:33:16
Al eens gedacht aan een Helmholz resonator? Wou ik al eens mee aan het testen; eenvoudige oplossing zonder enige vorm van restrictie!
Alleen de lengte bepalen moet je óf voor aan het rekenen gaan óf gewoon proberen.
En, zo vroeg mogelijk in het uitlaatsysteem plaatsen zodat het stuk naar achteren geen brom meer ten gehore brengt! Dat doe je met zo'n geperforeerde plaat niet natuurlijk.

Ik had al eens een halve maan in de uitlaat gehecht als 'reflectieplaat'. Werkt ook maar bij gas geven hoor je gewoon dat het tegendruk oplevert (in een 3" buis die slechts 1/3 dicht was!)

Zo'n resonator werd ook al eens gesuggereerd door Jelmar maar dit vind ik te ingewikkeld  :eusa_shifty:. Heb nu een rvs afvoerzeefje wat ik in een rommelbak tegenkwam met twee lasjes in de einddemper zitten en eigenlijk werkt dat prima maar kan denk ik nog iets beter zonder restrictie. Zal dit weekend wel een foto posten van de brainwave  :D

Voor wat betreft het gezoem, heb inmiddels met een zomerbandje gereden en dat maakt geen verschil. Ook het tussenlager van de rechteraandrijfas even uit zijn houder gehad om aan te voelen maar die is ook niet verdacht. Ik ga maar eens een rondje lagers bestellen.

En 'for the record': 404.000 km, nieuwe stroomverdeler en rotor gemonteerd en nieuwe Stabilus gasveren voor de achterklep.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

TonV70R

Wiellager rv is inderdaad bij 342.000 vervangen.
Verdelerkap en rotor waren bij 377.000 vervangen.zat er dus net 27.000 op.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

volvobug

Citaat van: TonV70R op 05-01-2019 19:47:27
Wiellager rv is inderdaad bij 342.000 vervangen.
Verdelerkap en rotor waren bij 377.000 vervangen.zat er dus net 27.000 op.

Dat van die verdeler / rotor heb ik niet geweten, vond de verdeler er nog wel netjes uit zien. Nou ja, gaan die in de 10V zodra die er weer aan toe is.  :D

En van dat lager, ik ben er niet zeker van maar het kan eigenlijk niets anders zijn. Ga denk ik toch maar (weer) vervangen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Aankoopje voor het Bug project:



Als zo'n jaren twintig chassis origineel met 4 cilinders en 65-70 pk al vooruit ging moet 110-115 pk zeker genoeg zijn  ;D

Alfa AR0526 uit 1969. Zeer betaalbaar alternatief voor het opbouwen van een blok volgens originele spec's. Nu maar eens kijken of alles gaat passen  :eusa_shifty:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

En blokje nog wat schoongemaakt:







(omdat we hier dol zijn op plaatjes  :D)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Een heerlijk onverwoestbare Alfa-nord motor!
Goede keuze!

volvobug

Citaat van: KIM op 11-01-2019 13:47:24
Een heerlijk onverwoestbare Alfa-nord motor!
Goede keuze!

Yep, Alfa Nord it is! Staan ze als onverwoestbaar bekend?

Was er niet zo in thuis maar mezelf de laatste tijd eens goed ingelezen. Heb zo'n blok jaren geleden al bij een buurtgenoot in een Giulia gezien en toen het idee opgedaan. Blok is nl. lekker compact, layout is goed met de inlaat rechts en uitlaat links, draairichting, plaats van de waterslangaansluitingen. Met het ondercarter kom ik waarschijnlijk niet weg binnen het Bugchassis, maar ik heb ook al een smal carter op de kop getikt van de 116 serie (zo heet dat geloof ik). Kun je er met een andere oliepomp zo onderschroeven. Niet onbelangrijk is ook dat dit en de onderdelen ervoor beter betaalbaar zijn  :D Dus vooralsnog gaan we maar eens kijken of we het project hiermee aan het rijden krijgen.

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Zolang je m genoeg tijd geeft om op te warmen...
Blokken zijn in de basis nog toegepast tot bij de 164 en 75 (ook als twinspark).

classicT5

Dat zijn hele goede blokken, kun je nog leuk tunen ook ;) En zoals Kor al zei, zijn enorm lang geproduceerd, onderdelen mag geen probleem zijn.

hilko73

Nordjes zijn cool. En zo klinken ze ook nog, mits met een beetje goede uitlaat.

Oh, Alfetta, where art thou... :)
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

razorx

Spannende gebeurtenissen. Leuk!
Wat ga je nog allemaal tegenkomen met de inbouw. Ben benieuwd.  :eusa_clap:

volvobug

#898
Citaat van: razorx op 11-01-2019 22:06:53
Spannende gebeurtenissen. Leuk!
Wat ga je nog allemaal tegenkomen met de inbouw. Ben benieuwd.  :eusa_clap:

Dat zullen we zien, zal er tegen die tijd verslag van doen. Ik moet in ieder geval een gemodificeerd vliegwiel maken om op de Alfa krukas aan te sluiten en het is nog de vraag of de carburateurs gaan passen binnen de normale motorkap.

Citaat van: hilko73 op 11-01-2019 21:35:48
Nordjes zijn cool. En zo klinken ze ook nog, mits met een beetje goede uitlaat.

Oh, Alfetta, where art thou... :)

Klinken zal wel lukken met een rechte pijp naar achteren  ;D

Even een update, ben bezig met het wiellager RV te vervangen. Dat is een SKF lager dat nu 62.000 km erop heeft zitten en kapot is. Roest door binnengedrongen water en vuil vermoed ik. Reden: kan niet anders als het ontbreken van deze afdichting:



Die zit niet op de as en heb ik ook niet liggen, kan de boel binnenkort weer los.  :(
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

850blues

Dat is idd ff balen van die wiellagerdat er nu alweer een nieuwe op moet.
Btw, die afdichtring, is dat alleen bij 99- classics of speelt dat ook voor de -98 types?   
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm