De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

volvobug

502.625 km

Vanochtend zonder bijzonderheden door de APK. Nou had ik gisteren wel al een lampje van de kentekenplaatverlichting vervangen omdat die stuk was  :eusa_shifty:

Het enige dat de APK keurmeester kon opmerken nadat hij de 10klepper voor het  negende jaar op rij zag was "dat regulier onderhoud zich op deze momenten vanzelf uitbetaald"  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

leons850

Citaat van: volvobug op 26-05-2015 22:48:25
502.625 km

Vanochtend zonder bijzonderheden door de APK. Nou had ik gisteren wel al een lampje van de kentekenplaatverlichting vervangen omdat die stuk was  :eusa_shifty:

Het enige dat de APK keurmeester kon opmerken nadat hij de 10klepper voor het  negende jaar op rij zag was "dat regulier onderhoud zich op deze momenten vanzelf uitbetaald"  ;)

Lekker gevoel is dat Ruud.
Die van mij gaat morgen, vorig jaar was voor mij de 1e keer met deze auto en toen zeiden ze: "lama weer zakken, alles is nieuw." ;D
Kijken of dat morgen ook weer lukt.
Ik moet alleen nog even snel een lagertje vervangen.  :eusa_shhh:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

volvobug

Citaat van: leons850 op 26-05-2015 23:16:59
Citaat van: volvobug op 26-05-2015 22:48:25
502.625 km

Vanochtend zonder bijzonderheden door de APK. Nou had ik gisteren wel al een lampje van de kentekenplaatverlichting vervangen omdat die stuk was  :eusa_shifty:

Het enige dat de APK keurmeester kon opmerken nadat hij de 10klepper voor het  negende jaar op rij zag was "dat regulier onderhoud zich op deze momenten vanzelf uitbetaald"  ;)

Lekker gevoel is dat Ruud.
Die van mij gaat morgen, vorig jaar was voor mij de 1e keer met deze auto en toen zeiden ze: "lama weer zakken, alles is nieuw." ;D
Kijken of dat morgen ook weer lukt.
Ik moet alleen nog even snel een lagertje vervangen.  :eusa_shhh:

Dat wordt dan: lama weer zakken, alles is net een jaartje oud  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Robster480

1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

V70R^2


volvobug

#291
De 10V blijft betrouwbaar zijn kilometers maken maar in de categorie randsystemen wachtte ons afgelopen week een onaangename verrassing: de airco hield op met koelen  >:( Tijdens een weekverblijf in het Duitse Sauerland met temperaturen rond de 27 graden trok het systeem het niet meer en was het voor mij meteen duidelijk: te weinig koelmiddel, daarmee conclusie 2: systeem ergens lek. Immers, vorig jaar nog een servicebeurt met afvullen gehad en normaal gesproken moet het daarmee weer voor 3-4 jaar OK zijn.

De boosdoener was al snel gevonden, ook zonder UV lamp:



Laat zich aanzien als een O ringetje van een paar euro als oorzaak  :).

Nu het systeem toch (nagenoeg) leeg is wil ik meteen de droger en expansieklep eens vervangen. Ik kom dan op het volgende lijstje:

Accumulator 9187629
O ring wartel 988843
O ring springlock 2x 3545416
Expansieklep 3545086
O ring klep 3537797
O ring leiding 988840
O ring condensor 2x 6847526

Zie ik hierbij iets over het hoofd? En heeft iemand een suggestie wat OEM Volvo is voor de droger/accumulator?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Sbv

hella behr droger of anders nissens bijv ?

volvobug

Citaat van: Sbv op 15-08-2015 15:52:09
hella behr droger of anders nissens bijv ?

Daar zat ik ook al aan te denken. Ik zie ook nog verschil in stalen of aluminium exemplaren. Alu lijkt me dan de voorkeur te hebben?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

 Die van HB past niet op ons systeem, althans bij de turbo's.  Zie blog van Maartendeb. Daar ook een passend alternatief: NRF.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

Bekende plek dat lek. ;)
Blijft een flutconstructie aldaar.

hella behr, nissens, nrf zijn allen goed. Alu is nu zo een beetje de norm al zit de droger in een stalen band.

Je lijstje kan ik wegens een niet draaiende Vida niet checken.
Tooltje om de koppelingen te ontsluiten is onontbeerlijk.

volvobug

#296
512.600 km

Met nog wat warme dagen voor de boeg wil ik de airco graag snel weer in orde hebben. Vanavond maar eens de voorbereidingen getroffen voor een test- en vulbeurtje morgenvroeg.

Allereerst de echte boosdoener: de o-ring links op de condenseraansluiting. Hier de oude ring, die aan de uitslag te zien aan de bovenkant heeft gelekt:



Vervangen door een nieuwe ring en uiteraard de o-ring aansluiting rechterzijde meteen ook vervangen.

Dan het orifice ofwel expansieventiel. Verstopt in de leiding onder de ECU-luchtbuis vind je de wartel. Het kan net  :D met een steeksleutel 19 en 22:



Je kunt net achter het blok langs voldoende slag maken om de wartel los te krijgen. Hij zit overigens niet heel erg vast en is dan met de vingers verder los te draaien. Met een punttangetje het oude ventiel dat 18 jaar dienst heeft gedaan uit de leiding trekken:



en de nieuwe erin, leiding uiteraard ook weer voorzien van een vers o-ringetje:



En meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de plaatwerknaden onder de buizen even van wat tectyl te voorzien.

Last but not least na 18 jaar  :eusa_shifty: trouwe dienst, de droger/accumulator. Die zit vast met een wartel en een springlock koppeling. Met dank aan Ries van de Zilverschuit waar ik vanmiddag zijn springlocktooltje kon ophalen eerst maar eens die koppeling los zien te krijgen na  18 jaar. Tooltje 3/4" is de juiste maat, en met wat WD40 op de veer en even inmasseren, zowaar, daar kwam hij al los:



Dan deze jongen, waarvan ik regelmatig lees dat die enorm vast kan zitten:



Dat bleek hij in dit geval ook te zijn, maar met enig gepast geweld moest hij zich toch gewonnen geven (steek 27 en 22 overigens) en lag oud en nieuw al snel gebroederlijk naast elkaar:



Montage in omgekeerde volgorde. Vond het gemak waarmee de springlockkoppeling weer vast te zetten was opmerkelijk. Heb het Yits meen ik als een zien schrijven: zorgen dat je niet scheef drukt en het moet ook licht gaan.

De nieuwe is een Nissens geworden. Ik heb alle overige spullen bij de dealer gehaald, maar het verschil voor de droger vond ik toch iets te gortig: 87 euro bij de dealer vs. 37 euro voor deze Nissens.

Airco is lange tijd onbekend terrein geweest voor mij maar door het vele meelezen hier is het eigenlijk een normaal klusje geworden dat in dit geval ook nog eens nergens tegenzat. Dus dat is mooi.

Morgenochtend meteen naar een aircoapparaat en vullen die hap!

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Citaat van: volvobug op 22-08-2015 00:12:02
..
Airco is lange tijd onbekend terrein geweest voor mij maar door het vele meelezen hier is het eigenlijk een normaal klusje geworden dat in dit geval ook nog eens nergens tegenzat. Dus dat is mooi.

Morgenochtend meteen naar een aircoapparaat en vullen die hap!


Goed werk weer Ruud. En je hebt er een behendigheid bij!
Was dat metaalprut op de Orifice?

volvobug

Zo, inmiddels weer terug van de aircoservice en hij wordt weer heerlijk koud  :eusa_dance:. Het is een standaard check geweest aan zo'n volautomatisch Waeco apparaat, waarbij er niet al te uitgebreid wordt afgeperst en gevacumeerd, maar ik neem het risico wel. Oorzaak van de lekkage leek me immers duidelijk genoeg.

Citaat van: razorx op 22-08-2015 10:00:00
...
Was dat metaalprut op de Orifice?

Nee, geen metaalprut Yits. Die bruine vlekken zijn gaatjes in het filter die met "iets" zijn dichtgegroeid. Verder zat er wat schuimende, slijmerige prut op die ook nog wel zichtbaar op de foto is. Daarvan sluit ik niet uit dat dat een water/oliemengsel is door een verzadigde droger die een ietwat te lange standtijd heeft gehad  :eusa_shhh:

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Note for self: bij het wegrijden van de aircobeurt weer een oude kwaal de kop opgestoken: haperend overschakelen op LPG. Dit probleem: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,44965.msg1180586.html#msg1180586

Citaat van: volvobug op 05-03-2012 23:34:58
..... Parkeer de auto om vervolgens na een minuut of 5 weer te starten, geen probleem. Loopt uiteraard de eerste meters weer op benzine. En dan, op het moment dat hij wil overschakelen op LPG, hoor je een afsluiter op de tank klikken, de auto houdt licht in, lampje blijft knipperen op groen, en hij gaat weer terug op benzine. Even later zelfde ritueel. Probeert om te schakelen naar LPG, klikkerdeklik, en weer terug naar benzine. En zo een keer of 6 - 7, om vervolgens wel door te lopen op LPG. LPG tank zit vol.
Zelf verdenk ik (gevoelsmatig) het afsluitblok (of hoe heet dat) in de motorruimte, dat daar iets niet schakelt of zo. Maar hoe werkt dat ding en controleer ik dat systematisch?

Maar eens even in de gaten houden. De afsluiter op het koppelblok die toen de boosdoener bleek is 3 jaar geleden vervangen en nog steeds heel. Maar meten is weten, dus dat straks maar eens doen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.