Auteur Topic: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug  (gelezen 93788 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70R^2

  • Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2671
  • Geslacht: Man
  • To heaven for the climate, to hell for the company
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #1035 Gepost op: 24-05-2020 01:53:47 »
Preventief onderhoud heeft een nieuw endgame bereikt!

**Mompelt iets van dat een Suprmotofrea.. ehh, SMF toch wel degelijk in een V70 classic kan zitten ;D

)()()sT

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 17287
  • Geslacht: Man
  • V70R | V60D | T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #1036 Gepost op: 24-05-2020 07:16:21 »
Lekker bezig!

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10914
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #1037 Gepost op: 24-05-2020 09:02:16 »
Kleine beurt. :)

T5-4life

  • Hugo
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
  • Geslacht: Man
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #1038 Gepost op: 24-05-2020 10:37:39 »
Je pakt het weer grondig aan!
C70 T5 coupé LPI 1998 288.000 km
C70 T5 cabrio 2000 232.000 km
S80 D5 2005 246.000 km

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11913
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #1039 Gepost op: 24-05-2020 13:15:42 »
Wow! Goed bezig!

Died850

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1316
  • Geslacht: Man
  • 855 Turbo AT 1994 (411)
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #1040 Gepost op: 24-05-2020 21:07:50 »
Hahah Wauw, ff het blok eruit halen. Inderdaad wel zo makkelijk met zoveel werkzaamheden. Leuk hoe de 10V bijgehouden wordt!

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5246
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #1041 Gepost op: 25-05-2020 00:10:18 »
666.270 km 10V

Eindelijk de klussen aangepakt die al heel lang op mijn lijstje stonden, waarin het vervangen van de koppeling centraal staat. Na lange twijfel blok eruit halen of subframe laten zaken, toch maar gekozen om het blok te liften vanwege de andere vervangingen (keerringen, motorrubbers). En en passant ook de carterventilatiebuis vervangen en de kachelslangen voor een setje Do88.

Dussss, gewoon maar vooraan beginnen  ;D



En waar gehakt wordt vallen spaanders, helaas stak in in een onfortuinlijke beweging mijn radiateur lek:   :eusa_doh:  :-\



Maar met dank aan Ilja  :eusa_clap: ben ik de volgende dag al voorzien van een nieuw vervangend exemplaar.

De carterventilatiebuis stond al op de planning omdat die aan de inlaatzijde al afgebroken en provisorisch gerepareerd was, maar deze had ik nog niet gezien:



En na het nodige verwijderd en ontkoppeld te hebben kon het blok in de takel. Moest bij gebrek aan een effenaar improviseren met de motorbalk, maar dat ging best goed:



En de makkelijkste klus van het weekend: de motorsteunen vervangen. Die waren er wel aan toe:



De achterste steun was al in vergaande staat van ontbinding  :o
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5246
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #1042 Gepost op: 25-05-2020 00:25:47 »
(vervolg 10V)

De volgende dag de bak eraf:



Dat zag voor het eerst sinds 23 jaar weer het daglicht. Aan de olieaanslag in het bellhouse ook duidelijk te zien dat de keerring achter het vliegwel lekt.

De diafragma-vingers na 23 jaar en 666k km:



Ter vergelijk, de nagenoeg nieuwe vingers:



Dat valt me eigenlijk nog erg mee! Het druklager daarentegen  :o :





Voor een slippende koppeling was ik niet zo bang, wel dat het druklager er op enig moment uit zou klappen. En niet geheel onterecht. Ook als je het lager met de hand draait, voel je de 'rauwe' kogeltjes.

Dan de drukgroep na demontage:



De plaat zelf is nog niet eens helemaal op:



En het vliegwiel heeft bij zo'n 10V met veel snelwegkilometers ook niks te lijden:



Ik heb er niet eens een lineaal langs gehouden, gewoon schoongemaakt en opnieuw gebruikt.

Dan de achterste keerring die al een aantal jaren lichtjes lekt:



Yep, aan vervanging toe! Om de nieuwe ring er netjes in te krijgen maar even op de draaibank uit een stuk kunststof een persje gedraaid:



Werkte perfect!  ;D



De nieuwe keerring heeft een soort van vilten rug, dat had de oude nog niet. En dan de nieuwe onderdelen gemonteerd en gecentreerd met een stuk van een dikke bout:



Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5246
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #1043 Gepost op: 25-05-2020 00:38:53 »
(vervolg 10V)

Dan had ik nog een lekkage aan de distributiezijde, vermoedelijk vanaf de oliepomp. Dat vermoeden bleek juist:



Meteen maar pakking achter de oliepomp, de O-ring op de oliepomp en de keerring vervangen. Volvo heeft daar een leuk setje voor waar ze alle drie in zitten, onderdeelnummer 271439 voor dit type pomp (er zijn twee varianten oliepomppakking).

Dan had ik nog de carterventilatiebuis te vervangen. Geen foto's, maar het werkt wel heel makkelijk met het blok naast de auto om het inlaatspruitstuk te verwijderen.

En na mijn avontuur met de R in december vorig jaar waarbij een kachelslang onderweg scheurde, had ik me voorgenomen ook de 10V op een setje Do88 kachelslangen te trakteren. Dat ging overigens niet vanzelf. Voor de Do88 set moet je de metalen aansluitstukken uit de oude slangen hergebruiken (zie ook https://volvo850forum.nl/index.php/topic,65248.msg1804904.html#msg1804904). De Do88 is gemaakt voor koppelstukken met een bocht erin. Helaas bleek de 10V rechte aansluitstukken te hebben, oftewel de bocht zat in de slang. Maar dat is ook weer opgelost door via Diederick aan een setje gebruikte slangen te komen.

Mooie gelegenheid ook om in de motorruimte e.e.a. te fatsoeneren, naden in de amber tectyl te zetten etc:



En toen kon het blok er weer in :



De boel afmonteren (klinkt zo eenvoudig maar is nog best een puist werk), vloeistoffen vullen en starten op de eerste slag  :eusa_dance:

En dan de proefrit: man man man, wat maakt dat een verschil  :o alsof je in een pakje boter trapt  ;D. En fluweel zacht overschakelen, heerlijk!

Jammer dat ik er niet meer dagelijks in rij  :eusa_liar: ;D
« Laatst bewerkt op: 28-05-2020 19:42:33 door volvobug »
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5246
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #1044 Gepost op: 25-05-2020 00:54:19 »
note for self: als je zo bezig bent kom je toch weer van alles tegen.

Ashoezen, LPi voetjes vastlijmen, versnellingsbaksteun, bovenste motorsteun schutbordzijde, nokkenaskeerringen bakzijde.

Afijn, ik hoef me niet te vervelen.
« Laatst bewerkt op: 27-05-2020 20:29:45 door volvobug »
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

850blues

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 728
  • Geslacht: Man
  • donateur ver. Botterbehoud
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #1045 Gepost op: 25-05-2020 09:34:06 »
Mooie klus en dito verslag  :eusa_clap:
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #1046 Gepost op: 25-05-2020 10:20:54 »
Lekker, dat je er weer voor 666k km vanaf bent.

Rutger

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 108
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10V 1997
Re: De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug
« Reactie #1047 Gepost op: 25-05-2020 21:18:59 »
Goed bezig geweest weer. Mooie klus en leuk om te lezen!