De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 15-05-2021 17:49:35
Vreemd, die hd's hebben bij een 10 klepper toch ook maar weinig te houden, zou je zeggen.

Tijdens het rijden niets gemerkt, zoals trillingen in het stuur?

Vreemd inderdaad, de originele draagarmen heb ik meen ik na ruim 3 ton vervangen door Meyle HD. En die hebben er zo'n 280K onder gezeten.

De auto heeft inderdaad wel wat trillingen, of eigenlijk meer gedreun in de carrosserie op snelheid. Eens kijken of dat weg is na vervanging van de draagarmen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#1066
De 10V heeft sinds maandag weer een verse APK, na vervanging van de draagarmen. Meteen ook weer verse stabistokjes geplaatst, alle wielen laten balanceren en uitgelijnd. Dat rijdt weer snaarstrak voor een auto met ruim 672K km.

De R heb ik moeten trakteren op een nieuwe originele raamschakelaar vanwege haperend gedrag op een van de ruiten. Geen zin in repareren of alibaba exemplaren, gewoon nieuwe erin die weer 20 jaar mee kan.

Ik zal binnenkort ook weer moeten geloven aan nieuwe draagarmen voor de R. De Febi exemplaren die er nu 50.000 onder zitten, daar laat aan één zijde het rubber al los in de bus. Dit begint serieuze vibraties te veroorzaken bij remmen en op bepaalde soorten wegdek. Ook hiervoor voor mij geen aftermarket meer, ik ga terug naar origineel.

En waar ik heel blij mee ben, is dat ik een schuifdakenmonteur heb gevonden die de Vermeulen Hollandia daken (tegenwoordig Webasto) goed kent. Enig minder punt aan de R is dat er geen origineel schuifdak in zit maar bij nieuw levering meteen een Vermeulen Hollandia dak type TVS (twin vent) in is gezet.
Dat is overigens erg netjes gedaan, met omgezette rand in het plaatwerk en nieuwe hemelbekleding. Maar de metalen plaat vertoont serieuze roest aan de buiten en binnenkant. Als ik nu ingrijp moet dat nog te redden zijn, maar ik zag geen mogelijkheid deze plaat te verwijderen. En dat heeft deze beste man mij kosteloos voorgedaan.  :eusa_clap: En hij wist me ook nog te vertellen dat er, mocht de metalen plaat niet meer te redden zijn, er als alternatief een glazen plaat in te zetten is. De afmetingen zijn al 25 jaar niet gewijzigd  :eusa_dance:

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Het lijkt erop dat steeds meer merken een loopje nemen met de kwaliteits(controle) van de onderdelen voor onze auto's: deze markt telt toch niet meer. 'k Hoop dat Volvo niet inkoopt bij deze fabrikanten...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 02-06-2021 22:04:41
Het lijkt erop dat steeds meer merken een loopje nemen met de kwaliteits(controle) van de onderdelen voor onze auto's: deze markt telt toch niet meer. 'k Hoop dat Volvo niet inkoopt bij deze fabrikanten...

Dat hoor je mij nog niet zeggen, maar ik heb wel voor het eerst een nieuw onderdeel teruggeven aan de dealer. De raamschakelaar die ik nieuw uit het Volvo doosje haalde (fabrikagedatum april 2020, made in UK), deed het niet. Bestuurdersraam kwam niet omhoog en een-weg schakelaar voor centrale vergrendeling veerde niet automatisch terug.
Overigens probleemloos en snel omgeruild via "onze" onderdelenman Dennis van Volvo Hooftman en een nieuw exemplaar gekregen (fabr. sept. 2020) die het uitstekend doet.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#1069
Citaat van: volvobug op 02-06-2021 16:49:18
.......
Ik zal binnenkort ook weer moeten geloven aan nieuwe draagarmen voor de R. De Febi exemplaren die er nu 50.000 onder zitten, daar laat aan één zijde het rubber al los in de bus. Dit begint serieuze vibraties te veroorzaken bij remmen en op bepaalde soorten wegdek. Ook hiervoor voor mij geen aftermarket meer, ik ga terug naar origineel.
.....

478.200km, V70R

Klus geklaard, vibraties weg!  :eusa_dance:

Op wikingerparts.de kwam ik originele draagarmen tegen voor 160 euro het stuk, dat scheelt nogal met de dealer dus meteen besteld en gisteren gemonteerd.

Probleem aan de rechterzijde met de Febi draagarm is overduidelijk:



Behoeft geen toelichting waarom dat niet bevordelijk is voor wegligging en stuurgedrag en gaat staan "klapperen" bij (flink) remmen.

De nieuwe armen netjes gemonteerd met nieuwe bouten. Hiervoor moet je wel het blok om beurten links en recht liften. En daarvoor is het noodzakelijk alle motorsteunen even los te maken van subframe. Maar dat is het werk ook niet. Al met al heeft de klus een uur of drie geduurd.

De nieuwe armen uit de Volvo doos tonen overigens ook nu weer meermaals het Lemförder logo:







En die kun je aftermarket vinden voor ca. 126 euro het stuk, bijvoorbeeld hier https://www.carondo.com/en/car-parts/axle-mounting/-steering/-wheels/control-arm/swing-arm-joint/steering-links-(control-arm-trailing-link-diagonal-arm/track-control-arm:::194411.html

Maar goed, ik hoop er weer een tonnetje of 2 tegenaan te kunnen met deze draagarmen  :angel:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

Mooie klus en altijd lekker als de oorzaak zo helder is.
Via autodoc koop ik ook bij voorkeur Lemforder.

850blues

Mooi verslagje weer en dank voor het delen van de info :D

Nog een reden dat je niet voor Meyle hebt gekozen (die heb je toch onder 10v zitten?)
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

volvobug

Citaat van: 850blues op 19-06-2021 12:47:45
Mooi verslagje weer en dank voor het delen van de info :D

Nog een reden dat je niet voor Meyle hebt gekozen (die heb je toch onder 10v zitten?)

De Meyle HD variant heb ik onder de 10V gehad, eerste setje zal ca. 250K km meegegaan zijn, tweede setje nog geen 80.000 door speling op een fuseekogel. De rubbers was verder niets mis mee. Onder de 10V zit nu een setje TRW's.

De Meyle HD variant is er helaas niet in de 4-bouts uitvoering. Maar dat zou ik nu ook niet meer doen, dan zou ik Lemförder nemen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

850blues

Ah oke, duidelijk.

Ik had ff gemist dat je op TRW's was overgegaan, staat een blz eerder zie ik net....  :eusa_wall:
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

volvobug

 :-\ De R is weliswaar vorige week probleemloos door de APK gekomen met inmiddels 480K km op de teller, maar vanochtend ben ik met een lekkende radiateur huiswaarts gekeerd. Vermoedelijk nog de originele, dan mag het eens een keer na 23 jaar, maar dat zullen we wel zien bij demontage. Heuglijke bijkomstigheid is wel dat er een nieuwe ingaat zodat het risico op doorlekken naar de automaat weer geminimaliseerd is de komende jaren.

Wel fijn dat er dan nog een betrouwbare 10-kleppert voor het huis staat  :D waarmee ik nu op pad ben.

Oww, binnenkort nog een nieuw gebakje uit 1923 erbij, gisteravond telefonisch overeengekomen en hopelijk volgende week een keer ophalen in Duitsland. Hij is echt leuk  :D Zodra het definitief is en ding hier thuis staat volgen de foto's wel.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

gero

Citaat van: volvobug op 11-08-2021 14:23:49
:-\ De R is weliswaar vorige week probleemloos door de APK gekomen met inmiddels 480K km op de teller, maar vanochtend ben ik met een lekkende radiateur huiswaarts gekeerd. Vermoedelijk nog de originele, dan mag het eens een keer na 23 jaar, maar dat zullen we wel zien bij demontage. Heuglijke bijkomstigheid is wel dat er een nieuwe ingaat zodat het risico op doorlekken naar de automaat weer geminimaliseerd is de komende jaren.

Wel fijn dat er dan nog een betrouwbare 10-kleppert voor het huis staat  :D waarmee ik nu op pad ben.

Oww, binnenkort nog een nieuw gebakje uit 1923 erbij, gisteravond telefonisch overeengekomen en hopelijk volgende week een keer ophalen in Duitsland. Hij is echt leuk  :D Zodra het definitief is en ding hier thuis staat volgen de foto's wel.

vorige week de 10-klepper probleemloos door de   APK, gisteren werd de R  afgekeurd, bij maximale stuuruitslag kwamen de banden ergens tegenaan, vorige jaar de zelfde velgen + banden toen hadden ze geen commentaar en nu wel , nota bene bij de Volvo dealer .

volvobug

Citaat van: gero op 11-08-2021 15:47:53
vorige week de 10-klepper probleemloos door de   APK, gisteren werd de R  afgekeurd, bij maximale stuuruitslag kwamen de banden ergens tegenaan, vorige jaar de zelfde velgen + banden toen hadden ze geen commentaar en nu wel , nota bene bij de Volvo dealer .

Ja, zo blijf je inderdaag bezig  :-\ wel fijn dat lotgenotencontactclubje hier  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: volvobug op 11-08-2021 14:23:49
Oww, binnenkort nog een nieuw gebakje uit 1923 erbij, gisteravond telefonisch overeengekomen en hopelijk volgende week een keer ophalen in Duitsland. Hij is echt leuk  :D Zodra het definitief is en ding hier thuis staat volgen de foto's wel.

Je maakt me nu wel stikkend nieuwsgierig, zeg...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 11-08-2021 17:11:25
Je maakt me nu wel stikkend nieuwsgierig, zeg...

Het is echt een leuk autootje ...... echt heel leuk  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjen850