Avonturen met een Alter 1 - Bakwissel en andere 'avontuurtjes'

Gestart door twotone, 30-10-2013 21:54:15

Vorige topic - Volgende topic

twotone

Na een paar maanden heb ik toch maar besloten een blogje te starten onder het mom van 'waarom niet' ;D

Voor diegenen die mij en mijn auto nog niet kennen zal ik me even opnieuw voorstellen:

Mijn naam is Jari, 19 20 ;D jaar oud en wonend in Den Haag. Al van jongs af aan heb ik een passie voor auto's en alles wat ermee te maken heeft, maar het merk Volvo speelt pas sinds korte tijd een rol in die passie. Dat is pas gaan leven nadat ik een paar keer heb (mee)gereden in de auto van een maatje van me. Toen wist ik het: Ik moest en zou een 850 Estate rijden ;D

Na een aantal weken flink zoeken ben ik uiteindelijk bij m'n huidige 855 terecht gekomen. Tijdens de testrit kwam er het een en ander (Eigenlijk heel veel zelfs..) aan mankementjes en achterstallig onderhoud naar boven, maar de auto sprak mij zo aan dat ik de gok heb genomen en de auto heb gekocht. Financieel gezien een miskoop, maar wat was (En ben) ik er blij mee!  :eusa_dance:

Het betreft een vanuit Italië geïmporteerde 855 GLT met 2,5l 20v motor in de kleur Silver Metallic (130) met toendertijd 213.000km op de teller (Ondertussen 219.00km). Tot eind 2010 heb ik de onderhoudsgeschiedenis, die zeer compleet lijkt te zijn. Deze is echter in het Italiaans, een taal die ik niet spreek..  :eusa_shifty: Begin 2011 is de auto geïmporteerd en vanaf dat punt ontbreekt alle documentatie, dus ga ik er vanuit dat het niet is gebeurd ;D.

Hier een aantal foto's:

De 850 naast de V70 van een oud collega

Net gewassen ;D

Sinds de aanschaf heb ik de volgende dingen gedaan:

- Olie + filter vervangen
- Radiateur + slangen vervangen
- Bovenste motorsteun en uitlaatspruitstuk vervangen
- Ontsteking vervangen
- Bovendek dashboard vervangen, helaas laat bij deze ook het beruchte hoekje los :(

Wat zit er nog aan te komen?

Genoeg ;D

Zoals ik al eerder zei kwamen er een aantal dingen naar boven tijdens de testrit, zoals bijvoorbeeld een versnellingsbak die op zeer irritant volume vrolijk ratelt.
Ik zal jullie een uitgebreid verhaal besparen en maar een lijstje maken met alles wat ik van plan ben met de auto ;D

To do-lijstje:
- Versnellingsbak
- Koppeling
- Carterventilatie
- Krukaskeerring bakzijde
- Distributie
- Multi-riem met lagers
- Motor/baksteunen
- Kachelventilator
- Spiegel/achterruit verwarming
- Remslangen vervangen voor stalen exemplaren
- Mistlampen voor (Fittinkjes uit allebei de lampen gebroken, raar ??? )
- Voor en achterbumpers opknappen
- Spoilertje monteren
- Achterlichten vervangen voor V70 exemplaren
- Blokjesgril  8) Originele gril zwart gespoten, toch mooier ;D
- Buitenspiegel rechts vervangen, eraf getrapt door een of andere debiel  :eusa_wall:
- Kentekenplaten op een fatsoenlijke manier monteren
- Bumperstrips een lijnolie behandeling geven

Op 't moment was dat het lijstje wel even, maar er komt vast en zeker meer bij ;D

Jari.
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

elianmars

Eigenlijk zonde van zo'n nieuw kenteken op een Alter I  :eusa_shifty:  ;D

twotone

Eigenlijk wel ja :P Ik krijg er ook wel eens reacties op, hé? Zo'n kenteken op die ouwe bak? ??? Vind 't wel grappig ;D

Boeijke

Citaat van: elianmars op 30-10-2013 21:56:57
Eigenlijk zonde van zo'n nieuw kenteken op een Alter I  :eusa_shifty:  ;D

Tenzij je fan bent van een bekende franse voetbalclub.

petrolhead2.5

Stoer hoor zo'n Alter I; zo'n to do lijstje heb ik ook gekend  :) maar eenmaal rijden blijft het genieten, succes ermee. Wel bijzonder dat 'ie pas in 2011 naar Nederland is gekomen.

twotone

Citaat van: petrolhead2.5 op 30-10-2013 22:20:30
Stoer hoor zo'n Alter I; zo'n to do lijstje heb ik ook gekend  :) maar eenmaal rijden blijft het genieten, succes ermee. Wel bijzonder dat 'ie pas in 2011 naar Nederland is gekomen.

Opzich vind ik zo'n lijstje niet zo heel erg, alleen vind ik het stukje 'versnellingsbak' een beetje 'eng' :P

Eigenlijk moet ik zeggen differentieel, maar anyway. Als je bijvoorbeeld door een woonwijk langs de huizen of tussen de auto's rijd, dan hoor je het differentieel op een lekker volume ratelen. Ook is er flinke speling voelbaar met de wielen van de grond. En iets aparts wat er vast en zeker mee te maken heeft, als de bak in z'n 4 staat, en je drukt de pook voorzichtig 'verder' dan voel je 'm zelfs ratelen. Het ratelen zelf is trouwens in alle versnellingen, vandaar dat ik naar het differentieel ben gesprongen.

Ik heb de onderhoudsgeschiedenis (voor zover mogelijk) doorzocht, en kon niks vinden mbt versnellingsbakolie, dus ik ben bang dat dat de oorzaak is  :eusa_wall:

Jari.

twotone

Daarnet even de o-ring van de olievuldop vervangen voor een exemplaar van IPD. Ben echter bang dat 't blok nog even een vette bende blijft totdat ik de carterventilatie heb aangepakt. Een van de slangen van het zwarte 'potje' is er compleet afgescheurd, met als gevolg oliedampen die tussen het inlaatspruitstuk door omhoog blazen. Wat een smerige boel zeg ;D

855T5+

Mooie opties in de auto   :eusa_clap:
Leer en elektrisch en zo te zien in goede staat voor de leeftijd
Houtinleg (weer een versie die ik niet ken, met spleten erin)
4 elektrische ramen!

Van je lijstje lijkt me carterventilatie het meest urgent: en dan maar hopen dat er niet al een keerring uitgeblazen is.

Tjalling heeft nog een rechterspiegel (el. + verw.) geloof ik, ik heb net zijn linker gekocht.
Weet alleen niet of alter2 spiegels passen op alter1, denk het wel.
Volvo: Mutatis Mutandis

twotone

Citaat van: 850T5 op 31-10-2013 15:47:03
Mooie opties in de auto   :eusa_clap:
Leer en elektrisch en zo te zien in goede staat voor de leeftijd
Houtinleg (weer een versie die ik niet ken, met spleten erin)
4 elektrische ramen!

Van je lijstje lijkt me carterventilatie het meest urgent: en dan maar hopen dat er niet al een keerring uitgeblazen is.

Tjalling heeft nog een rechterspiegel (el. + verw.) geloof ik, ik heb net zijn linker gekocht.
Weet alleen niet of alter2 spiegels passen op alter1, denk het wel.

Helaas is het al te laat wat de keerringen betreft, de krukaskeerring aan de bakzijde ligt er al een poosje uit :( 'Gelukkig' komt er een andere bak en koppeling in, dus kan ik er meteen mooi bij ;D
De carterventilatie is wel prio #1 inderdaad.

Wouter1973

Mooie kleur! ;)
Is ie verlaagd of zitten er hoge banden op?

twotone

Citaat van: Wouter1973 op 31-10-2013 20:57:18
Mooie kleur! ;)

Beide ;D Hoe/waarmee de auto precies is verlaagd is voor mij niet duidelijk, maar ik heb er ook geen klachten over. De bandenmaat echter wel, bij maximaal insturen lopen deze aan in de wielkast. Gelukkig zijn het verder wel goede banden, dus heb ik ook geen haast om ze te vervangen :)

The Volvoboy

Citaat van: twotone op 31-10-2013 21:01:21
Citaat van: Wouter1973 op 31-10-2013 20:57:18
Mooie kleur! ;)

Beide ;D Hoe/waarmee de auto precies is verlaagd is voor mij niet duidelijk, maar ik heb er ook geen klachten over. De bandenmaat echter wel, bij maximaal insturen lopen deze aan in de wielkast. Gelukkig zijn het verder wel goede banden, dus heb ik ook geen haast om ze te vervangen :)

Dat heb ik ook, nu met verlaging en die ballonbanden op die stalen velgen, schrik me elke keer rot als ik wielkast-opvretende geluiden hoor bij het insturen ;D ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 686.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Persus - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 389.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 355.000km

twotone

Vanmiddag 2 pakjes binnengekregen ;D Eentje afkomstig van Koen.s met 5 oranje injectors. De ander van Volvo-plaza/swedish connection met daarin 2 elandstickers  :eusa_dance:

Meteen even geplakt, samen met een IPD plakkertje wat ik nog had liggen:

En ja, ik weet het.. de auto moet nodig gewassen ;D

Ook een begin gemaakt met het zwart spuiten van de grill, deze ligt nu te drogen. Morgen even monteren en dan zet ik de foto's online :)

elianmars

twotone

Daarnet even de grill gemonteerd, een hele verbetering al zeg ik het zelf ;D