schimmelkaasgeur

Gestart door phil_0101035, 23-02-2003 21:39:38

Vorige topic - Volgende topic

phil_0101035

??? De airco: hoe kom ik in godsnaam van die geur af:
Hij is ongeveer 6 mnd geleden bij de dealer van zijn geur ontdaan en het begint nu weer opnieuw. Toen zeiden ze dat het was van de airco te weinig te gebruiken, nu staat het ding altijd aan en begint het liedje weer van voren af aan.Het is een 4-tal maanden hartstikke goed geweest, niets geen geur.
Bij mijn vorige T5 rook ik het gehele jaar niets,( heb hem maar 13 mnd gehad) of ik  hem nu wel of niet gebruikte, hij heeft nooit gestonken, maar bij mijn huidige auto krijg ik zachtjes aan genoeg van die schimmelkaasgeur :P
Om er nu weer een spuitbus van E 28 doorheen te laten draaien + een halve tank benzine, graag jullie advies.
En niet met geurbuiltjes aankomen aub ;D ;D ;D

bleu_estate

Is het interieurfilter toen wel vervangen. Alleen een spuitbus is niet voldoende.

Ramon

Phil,

Werkt de afwatering van je kachelbak goed ? (controle door zichtbare condens onder de auto bij airco-voluit)

Als dit niet zo is rij je inderdaad weer snel met een champignonen kwekerij.

Ramon :o
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

KIM

Officieel is het zo dat de muffe luchtjes in een airco vermeden kunnen worden door niet perse de airco veelvuldig te gebruiken, maar juist de airco tijdig uit te schakelen. Dat kan zo'n 10 minuten voor het bereiken van de bestemming gebeuren.
Wat er gebeurt in de auto als je dit niet doet, is dat het vocht op je verdamper (koelelement) blijft zitten. Dit warmt lekker op en wordt de broedplaats voor schimmels. Als de hoeveelheid schimmels groot genoeg is ga je stank ruiken.
Zou je de airco 10 minuten voor het bereiken van je eindbestemming uitschakelen, dan blaas je de verdamper droog en kunnen er geen schimmels ontstaan.
De ene auto is gevoeliger voor dit fenomeen dan de andere, maar er schijnt een middeltje te zijn dat je op de verdamper kunt spuiten dat de schimmels voorkomt. Ik heb zelfs begrepen dat het soms af fabriek er op wordt gedaan.
In ieder geval wens ik je veel succes toe met de nare luchtjes.

ex_beamerman

rare vraag, heb je je ruit laten vervangen voor de geurtjes begonnen?
groet jhonn

PieT111

Mijn airco stinkt ook enorm op het moment :(, Lijkt wel of het met het begin van het voorjaar te maken heeft, de hele winter nergens last van gehad, nooit uitgeschakeld geweest, en nu ineens met het doorbreken van de zon begint hij weer te stinken als ie kouwe lucht moet blazen >:(
Busje komt zo!

Fokke 01.01.005

Ha die Phil,

een collega van me heeft hetzelfde probleem met zijn V70TDI gehad. Bij de dealer hebben ze toen een schakeling ingebouwd die ervoor zorgde dat de kachelventilator een aantal minuten na uitzetten van de motor bleef nablazen. Hiermee was het probleem grotendeels over.

Nu met zijn nieuwe V70 D5 heeft ie weer hetzelfde probleem, maar schijnt die schakeling niet meer zijn in te bouwen...

Ik heb met mijn eigen simpele DeltaMill airco alleen last van geurtjes als ik de recirculatieklep te lang (zeg een kwartiertje) dicht laat staan. Kan het zijn dat bij jouw ECC airco die recirculatieklep dan ook vanzelf dichtgaat? Kun je dat handmatig beïnvloeden? Zonee, dan is daarmee misschien het euvel verklaard?

Tot zover de theorie.

groeten,
Fokke
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

denkweb

Vandaag met ECC naar dealer geweest voor zelfde probleem. Gaat dinsdag een spuitus over de condensbak heen en een nieuw interieurfilter erin.

Oorzaak en oplossing volgens de dealer:

ECC NOOIT uitzetten, altijd aan of op AUTO zetten.

Tja, en dan nog, waarom zou ik het ding eigenlijk uit willen zetten....

phil_0101035

Dit alles is bij mij afgelopen zomer ook gedaan, sinsdien is de ECC niet meer uitgeweest. 6 mnd later toch weer die stank  :-/

denkweb

Dan is een spuitbus niet genoeg en moeten ze de condensbak van je airco schoonmaken...

HanH

De beste en goedkoopste oplossing is om gewoon een geurverfrisser in je auto te hangen, nergens meer last
van daarna en je auto ruikt heerlijk naar Citroen of
Dennnengeur of wat je maar wilt. Een nieuw interieurfilter
kost je een fortuin!

denkweb

CiteerDe beste en goedkoopste oplossing is om gewoon een geurverfrisser in je auto te hangen, nergens meer last
van daarna en je auto ruikt heerlijk naar Citroen of
Dennnengeur of wat je maar wilt. Een nieuw interieurfilter
kost je een fortuin!

De schimmel kan echter ook gezondheisproblemen opleveren... ooit ns bij een review gelezen online... autotrack?? Zal zo ff zoeken of ik het nog vinden kan.