Italiaanse 855 T5R, verkocht en gaat zijn rondjes maken in Friesland

Gestart door RoelNL, 23-02-2014 15:38:03

Vorige topic - Volgende topic

RoelNL

OK duidelijk dan gaat het geen solderen worden.

Ik ga Maarten maar is contacten.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Lunadust

Even goed inlezen voor je dat doet.
En anders alvast een setje drijfstanglagers bestellen.
Eventueel een kannetje 10w60 erbij doen
Techneut, geen dichter.

UserID6342

Maarten is gewoon goed om je auto te tunen, dat is heel simpel !  De flauwe opmerking van Bas over dat kannetje 10W60 laat ik hier even in achterwege want dat heeft absoluut niets met Maarten en/of Piet te maken.  Heel simpel !  Dat is een beslissing die IK heb genomen en niemand anders.

Ik denk als het puur gaat om wat PK's en koppel meer dat Maarten / Piet een heel goed adres is.  Sterker nog, ook voor de meer eisende gebruiker een heel goed adres.  Lees je maar eens goed in op het Volvo-speed forum ;D

RoelNL

Dank allen voor de input.

Ik heb contact opgenomen met Maarten-t5 en ik ben benieuwd wat hij gaat zeggen.

Wat de olie betreft blijf ik bij mijn 5w40 Valvoline full synthetic, die gooi ik ook in mijn v70. En zit nu ook net nieuw in de 850 na een grote spoelbeurt met automaat olie ;-). Merkbaar veel beter lopen nu de nieuwe olie erin zit. De oude olie was van Kroon en die heeft er 6dkm ingezeten.

Ik moet nu ook met een klein beetje kracht mijn oliedop eraf halen omdat die vacuüm getrokken word :-) de C.V. Werkt gelukkig prima.

De auto blijft verder gewoon rijden met een budget onderhoud.

Hopelijk blijft die voorlopig even gevrijwaard van allerlei problemen :-)

Lunadust

Ik wil niks hard beweren, want heb die tune er zelf niet in
Wel zie ik (als ik zo hier en daar in de rondte lees)
veel uitval bij wagens die op deze manier getuned zijn.
Ook ziet de schade er praktisch gelijk uit.
Drijfstanglagers die door de oliefilm heenslaan tijdens neegaande beweging van de zuiger  dit duidt in mijn ogen op een verkeerde manier van vermogensopbouw.

Over 10w60, dit is volgens mijn technische benadering symptoombestrijding door een dikker oliefilm te willen hebben.

No hard feelings, niet de bedoeling om ruzie te maken
Enkel bewustwording voor een leek.

Ook op door jouw genoemd volvospeed is deze schade reeds bekend.
Techneut, geen dichter.

RoelNL

Ik heb de ballen verstand van tunen. Ik begrijp wel het idee van tunen dat erin de ecu andere waardes naar boven komen zodat je meer vermogen krijgt, maar hoe???

Er zit nu nog geen tune op. Maar ik denk als er dalijk een tune op komt de auto misschien Max 50 a 60pk erbij krijgt als dit al überhaupt mogelijk is met een 2.0ltr 15g turbo.

Bij welke vermogens krijg je drijfstanglagerschade? Het blok is bijna hetzelfde als de 2.3 R motor. Die blokken kunnen zo tot 300pk getuned worden zonder allerlei aanpassingen intern aan het blok.

Drijfstanglagerschade kun je toch eigenlijk alleen maar krijgen als je een veel te agressieve tune hebt waarbij je al veel koppel hebt bij een laag toerental?

Ik ben niet van plan om onderste uit de kan te halen want dan hadden er zeker nog heel andere aanpassingen moet komen zoals inderdaad die 19t en een andere downpipe. Nu is alles standaard op de turbo na en ik hoop eigenlijk minimaal zo'n 260 a 280 pk te krijgen zonder verdere fratsen.

Standaard heeft de auto 211pk volgens de papieren.

peteRRR

Mijn advies is dat je ook tot 3D toeren een fluwelen voet moet hanteren als je geen versterkte drijfstangen hebt
en het ding niet over de kop jagen en dan gaat het op 10W60 of 10W40 goed als tie getuned is.

Je kan alles stuk rijden ook originele setting,met tuning altijd wat behouden blijven en de boel in orde houden.

Respect voor de motor kan je ook zeggen.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

UserID6342

Ben het met Peter eens, heel simpel. En ja, ook op Volvospeed staan voorbeelden zat van een verkeerde tune, maar ook dit was bij mijn auto niet de oorzaak van de (bijna) kapot gelopen drijfstanglagers !! Mijn probleem was puur een oliedruk gerelateerd probleem omdat de sensor (het plastic bolletje) van de niveauzender voor de oliezeef is komen te liggen en niets anders !!

Ik vind het dan ook niet eerlijk om te spreken van een 'slechte of geen goede' tune, als de oorzaak heel ergens anders ligt van de drijfstanglagers (en wat iedereen kan gebeuren (!)), ik had alleen de mazzel dat ik het perfect kon zien dat het met de oliedruk totaal verkeerd ging

Lunadust

Ik roep geen namen en wijs naar niks of niemand.
Ik waarschuw roel alleen voor de mogelijke gevolgen van wat hij van plan is. Juist omdat hij niet exact weet wat voor processen en belastingen er in een motorblok plaatsvinden.

De schade aan jouw lagers is zo te zien een cominatie van een oudere motor een wat versleten oliepomp en te hoge lagerbelasting.
Ik heb meerder blokken gezien waar de oliezeef van dicht zat.
De daarbij ontstane schade zit in de kop en de nokkenassen.
Die zit het verst van de pomp

Jij bent handig genoeg om lagers en weet ik wat nog meer te vervangen.
Roel is dat niet (no offence)
Die is dus afhankelijk van iemand die dat doet.

Roel wees wijs, doe wat je wilt maar maak die keuze bewust.

Mijn advies, als je wilt tunen; neem een gedege ervaren tuner.
50 pk erbij met software alleen is veel.

Kijk naar bewezen kwaliteit. Niet naar prjjs.

Techneut, geen dichter.

RoelNL

Ok dat is een duidelijk antwoord waar ik wat mee kan Lunadust. None taken ;-)

Dit ga ik ook meenemen naar de tuner. 1 voordeel heb ik wel en dat is dat alle pakkingen nieuw zijn en gelukkig ook die van de oliepomp. Hoe het blok er verder van binnen uitziet geen idee. Ik hoor geen gekken tikken in het blok en verder gaat die keurig netjes rond. Mocht het blok toch stuk gaan na de tune kan ik toch maar 1 iemand de schuld geven en dat ben ik zelf.

Het blok staat nu op +- 380dkm en kan dus gewoon redelijk op zijn sodemieter hebben gehad al merk ik daar momenteel weinig van gelukkig. Voordeel is als de auto toch stuk gaat ik hem ergens kan stallen en dan rustig de tijd neem om alles op zijn gemakkie uit elkaar kan gaan halen en daar leer ik ook weer van.

Even puur om het tunen zelf Lunadust,  wie zou jij adviseren? Prijs is niet van belang want ik ga de auto toch oprijden en dit valt niet onder onderhoud.

Lammert

Op standaard hardware (ok 15G ipv 13G) zal je niet veel meer dan 250pk / 360nm kunnen halen, o.a. vanwege je orange injectoren en standaard DP. Iets dat wat mij betreft echter veel belangrijker is, is de opbouw van dat vermogen en koppel en daarmee het rijgedrag, en juist daar is erg veel winst te halen.

Ik heb met zowel Schutten (M4.3) als Maarten-T5 (M4.4) tune ervaring en kan ze beiden alleen maar aanraden eigenlijk. Ze doen dit al lang en weten gewoon goed waar ze mee bezig zijn. Als je niet om een scherpe/extreme tune vraagt, je blok en stage 0 zijn in orde, en je stampt je gaspedaal niet bij 1500 toeren door de bodem, dan is het risico klein (en helemaal van jezelf natuurlijk ;D )

peteRRR

Zou beginnen om de compressie te meten als je om een huidige dichte motor gaat/wild tunen die de nodige km heeft.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Lunadust

Hoi Roel,

Zeg maar Bas tegen mij, dat doen de meeste.

Ik kan je niks adviseren daar ik zelf geen ervaring heb met tunen.
Ik zou graag zeggen ga naar die of die.

Wat ik net neerzette qua opmerkingen is puur en alleen gebaseerd op foto's en omschrijvingen van wat ik zie.

Geen van de schades die ik bedoel heb ik met eigen ogen en vingers ervaren.
Wel ben ik technisch genoeg ervaren om daar op deze manier op te reageren.

Zoals door anderen eerder gezegd, km zijn bij onze motoren niet zo heel belangrijk.
Aandacht, respect en onderhoud des te meer.

Techneut, geen dichter.

RoelNL

Helemaal goed Bas thx daarvoor.

Ok dat is goed om te weten dat er max 250pk inzit met deze turbo.
Ik had daar geen idee van.

Compressie wil ik best meten maar ik heb daar geen spullen voor, al kost zo'n compressie meetsetje de wereld niet volgens mij voor de hobby gebruiker

De opbouw wil ik inderdaad gewoon fijn hebben zodat het met dagelijks gebruik prima te gebruiken is maar gewoon met extra pit.

Het voordeel is dat de auto eigenlijk gewoon een extraatje is omdat ik er eigenlijk niet vanuit was gegaan deze te gaan rijden.
Als de motor kapot gaat is dat zonde maar gelukkig is mijn V70 gewoon prima in orde als de 850 kapot gaat.

Al zou ik er wel van balen als die binnen een jaar kapot gaat.

Piet

Citaat van: Lunadust op 24-06-2016 16:50:29
Ik wil niks hard beweren, want heb die tune er zelf niet in
Wel zie ik (als ik zo hier en daar in de rondte lees)
veel uitval bij wagens die op deze manier getuned zijn.
Ook ziet de schade er praktisch gelijk uit.
Drijfstanglagers die door de oliefilm heenslaan tijdens neegaande beweging van de zuiger  dit duidt in mijn ogen op een verkeerde manier van vermogensopbouw.

Over 10w60, dit is volgens mijn technische benadering symptoombestrijding door een dikker oliefilm te willen hebben.

No hard feelings, niet de bedoeling om ruzie te maken
Enkel bewustwording voor een leek.

Ook op door jouw genoemd volvospeed is deze schade reeds bekend.

Wat klets jij nou voor een ongelofelijke onzin zeg.
Dat is nog eens "jumping to conclusions"  maar dan in het kwadraat.

Al die gevallen met lagerschade zijn helemaal niet door ons getuned.
Dirk is de enige met lagerschade waar we aan het tunen zijn, alleen is die lagerschade veroorzaakt door te lage oliedruk door andere problemen wat dus helemaal niks met het tunen te maken heeft.

Je moet echt wat voorzichtiger zijn met je boute beweringen, ze moeten op zijn minst ergens op gebaseerd zijn.
Jij zegt je wilt geen ruzie, maar ondertussen beweer je zomaar uit de losse pols van alles en nog wat.
Over vermogensopbouw die niet goed zou zijn zonder ooit een tune van ons te hebben gezien.

Lijkt wel de middeleeuwen: gooi die vrouw in het water... als ze blijft drijven... op de brandstapel ermee, want ze is dan bewezen een heks.

Bewustwording voor de leek norm je dat dan....

Doe ff normaal zeg.....