slecht schakelende automaat

Gestart door bugbyte, 16-12-2004 20:38:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bugbyte

Dit keer geen probleem maar de oplossing van een probleem en wel een onverwachte oplossing.
Mijn V70 2.5 automaat, had een aantal problemen.
Schakelen ging lomp, bij elke versnelling schokte de auto
Na een busje injector cleaner liep hij rustig stationair maar na 1000Km liep hij weer onregelmatig stationair, de injectors vervuilden dus snel.
Hij remde nauwelijks af als je het gas los liet.
Hij begon pas te trekken bij 2500 toeren.

Het gemis aan vermogen onder de 2500 toeren stoorde mij het meest. Dit hoopte ik op te lossen met een nieuwe MAP sensor.  ( de injectors had ik al uitvoerig gecontroleerd)

Het verschil met een nieuwe MAP sensor was enorm, hij trekt nu gelijkmatig op, het vermogen lijkt wel verdubbeld.
Maar het loste ook alle andere problemen die ik had op.

Hij schakelt nu als een zonnetje, je voelt niet wanneer hij naar een andere versnelling schakelt. Hij blijft ook na 2500 Km lekker rustig stationair lopen, en hij remt zelfs af als je het gas los laat.

Achteraf bezien lijkt het ook wel logisch. De MAP sensor bepaald via de computer hoeveel benzine er ingespoten wordt. Als hij een fout signaal afgeeft gaat de computer de injectors ook verkeerd aansturen. Dat verklaard ook het nauwelijks afremmen en de vervuiling van de injectors. Dit verklaard ook het slecht schakelen.
Kortom ik ben weer een tevreden Volvo bezitter
Jan
..

ed

Wel leuk dat je het even meldt.
Overigens komt het volgens mij niet vaak voor dat een benzine MAF of MAP langzaam achteruit gaat. Meestal stoppen die er ineens mee. Bij een diesel gaat het wel langzaamaan.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

@Ed: Wat is het verschil tussen een diesel- en benzine MAP?

(Los van het feit dat ik uberhaupt niet begrijp hoe die dunne metalen plaatjes ook maar iets kunnen registreren..)


Gr 8)

ed

Verschil weet ik niet. ik hoor echter vaak van de diesel rijders dat de performance achteruit gaat. Bij een benzine is het meestal ineens over. Zal wel te maken hebben met dat een diesel wat minder kritisch is wat hem gevoerd wordt.

Een MAP meet de druk in het inlaatspruitstuk, en bepaalt aan de hand daarvan de hoeveelheid brandstof, en een MAF bepaalt de Flow.

Een MAF werkt enorm eenvoudig. Er staat een gloeispanning op de draad. Deze draad hangt in de luchtstroom van de inlaat. Hoe meer lucht erlangs stroomt hoe meer de draad afkoelt, en de weerstand ervan verandert. De stroom door de draad is dus een maat voor de hoeveelheid ingespoten brandstof. Het lijkt een te langzaam reagerende regeling, maar in praktijk werkt dat feilloos. Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, wordt er in de 850 alleen een MAF gebruikt. Deze is ook nauwkeuriger dan een MAP. Deze laatste wordt nog nauwelijks toegepast.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Aha. Weer wat geleerd.

Mijn 156 2.4 JTD had ook een 'minder soepele' LMM. Weet niet of het een MAP of MAF was, het waren 3 dunne metalen plaatjes, zoals ik die ook in mijn 855 heb aangetroffen.

Reinigen hielp bij de Alfa enorm veel. Er zaten nog 2 (nauwelijks waarneembare) dipjes bij 4000 en 4500 toeren. Prima oplossing gezien de nieuwwaarde van een vervangend exemplaar (175 euro).. :o

De reiniging van het 855-exemplaar heeft totaal geen verandering aan het licht gebracht. Behalve mijn geestelijke gesteldheid dan ;)


Gr 8)

bugbyte

Een MAP sensor wordt bij mijn weten in alle volvo 2.5, 10 kleppers toegepast. hij is in plaats gekomen van de MAF sensor die veel duurder is en aan vervuiling onderhevig. Een moderne MAP sensor bestaat uit en keramische druksensor met een elektronische schakeling. Hij is aangesloten via een klein slangetje op het inlaatspruitstuk.
Jan
..

thuur

In mijn 20-kleps GLE zit hij gewoon in de luchtaanvoerbuis geschroefd. Geen slangetje, alleen een stekkertje. Dus ik heb een MAF? (aangezien hij wel vervuilt)

Gr 8)

bugbyte

Als je een MAP sensor hebt is er voor het luchtfilter een temperatuursensor in de luchtaanvoer gemonteerd. Er is ook een buitentemperatuurmeter onder de bumper. Het verschil is de reactietijd van de sensor. De temp meter onder de bumper meet een gemiddelde temperatuur (trage reactie tijd) de temperatuursensor in de inlaat reageert meteen elke inlaattemperatuur wijziging.
Deze drie waarden, de inlaat temperatuur, de inlaatspruitstuk (onderdruk) en de gemiddelde temperatuur heb je nodig om de massa van de inlaatlucht te berekenen. Die wordt weer ikt  om het optimale mengsel in te spuiten.
Bij mijn weten heeft alleen een Fenix computer een MAP sensor. Bosch systemen hebben een MAF sensor.
Jan
..