Piekspanning bobine en LPG computer

Gestart door johan1989, 10-04-2014 18:56:40

Vorige topic - Volgende topic

johan1989

De lampjes van mijn vul indicatie gaven steeds aan dat hij leeg was, terwijl ik bijv. net getankt had.
Hij verving de vlotter. Weekje later gingen de indicators helemaal uit. Het enige lampje wat nog brandde is dat hij op LPG loopt of gaat lopen(knipperen).

Hij belde mij gisteren, ik heb de LPG computer vervangen en hij doet het weer, kom hem maar halen.
Ik de auto starten, geen lampjes van de vulindicator.
Balenbalen, auto laten staan en hij vandaag weer gekeken. Nu belde hij vanmiddag met zijn conclusie:
De LPG computer gaat telkens kapot. Dit komt door een piekspanning. Hij vermoed de bobine en raad mij aan deze te vervangen. Volgens hem is dit vaker een probleem met deze auto's.

Kan dit?.. Het lijkt mij dat hij zijn spanning bij de accu/dynamo trekt en niet bij de bobine. Komt het vaker voor dat de bobine een piekspanning geeft waardoor componenten dood gaan?

Ik vind het allemaal een moeilijk raar verhaal.
Moet 50 euro neertikken voor het laten repareren van de module.

Wat vinden jullie van piekspanningen van een bobine?

volvobug

Bobine ontleent zijn bestaansrecht aan piekspanningen  ::)

Maar nog nooit de relatie gehoord tussen bobine en defect gaande componenten, laat staan de LPe computer.

Daarmee heb ik nog geen suggestie wat er wel aan de hand zal zijn bij je.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Citaat van: johan1989 op 10-04-2014 18:56:40
De lampjes van mijn vul indicatie gaven steeds aan dat hij leeg was, terwijl ik bijv. net getankt had.
Hij verving de vlotter. Weekje later gingen de indicators helemaal uit. Het enige lampje wat nog brandde is dat hij op LPG loopt of gaat lopen(knipperen).

Hij belde mij gisteren, ik heb de LPG computer vervangen en hij doet het weer, kom hem maar halen.
Ik de auto starten, geen lampjes van de vulindicator.
Balenbalen, auto laten staan en hij vandaag weer gekeken. Nu belde hij vanmiddag met zijn conclusie:
De LPG computer gaat telkens kapot. Dit komt door een piekspanning. Hij vermoed de bobine en raad mij aan deze te vervangen. Volgens hem is dit vaker een probleem met deze auto's.

Kan dit?.. Het lijkt mij dat hij zijn spanning bij de accu/dynamo trekt en niet bij de bobine. Komt het vaker voor dat de bobine een piekspanning geeft waardoor componenten dood gaan?

Ik vind het allemaal een moeilijk raar verhaal.
Moet 50 euro neertikken voor het laten repareren van de module.

Wat vinden jullie van piekspanningen van een bobine?
Vraag eens wat er vervangen is.

Gewoon op een vriendelijke manier. Zonder achterdocht.

Verwacht in eerste instantie dat er een zekering of spanningsregelaar vervangen is. Maar dat is speculatie.

Als dat inderdaad het geval is zou de regelaar in je dynamo het begeven kunnen hebben. Maar nogmaals speculatie op afstand. ;)

johan1989

Citaat van: razorx op 10-04-2014 23:41:47
Verwacht in eerste instantie dat er een zekering of spanningsregelaar vervangen is. Maar dat is speculatie.
Als dat inderdaad het geval is zou de regelaar in je dynamo het begeven kunnen hebben. Maar nogmaals speculatie op afstand. ;)

Maar zouden er dan niet meer dingen moeten zijn die het begeven hebben?
Hij zegt de LPG computer, maar zal nog eens beter doorvragen wat dan, en wat er dan gemaakt is in die computer ofzo.

razorx

Eerste vraag: Hoeft niet, kan wel. Auto systemen, van de fabriek af kunnen wel wat hebben. Ennuh Welk LPG systeem heb je eigenlijk?
Gewoon even doorvragen. Niet als ontevreden, maar als nieuwsgierige klant die herhaling wil vermeiden.

johan1989

Wat is er exact vervangen? De LPG computer.
"Je hebt daarin injectieonderbreking en de regeling voor het led metertje. De laatste is vervangen is vervangen."
Als ik het goed begrepen heb ik de computer van AEB, genaamd Leonardo, die alleen gerepareerd kan worden door AEB in Italie. Hij haalt het volgens mij bij zijn buurman: Vogels LPG, die het blijkbaar naar Italië stuurt.
Het verdere systeem is een OMVL Millenium met Venturi.

Heeft de kabels die langs de bobine lopen verder geïsoleerd, en hoopt dat dit helpt.
Hij zegt dat misschien aan een te hoge piekspanning van de bobine ligt, of misschien aan de dynamo, dat kon ook.
Vraag 1. Valt er e.e.a. te meten?

Hij benoemd ook dat de Lambda rare waarden geeft. Nu hoor ik bij 2000rpm een doordringend geluid in de auto, dus zal wel een gat in de uitlaat zitten.
Vraag 2, Als dit gat voor de lambda zit, kan dit ervoor zorgen dat de lambda rare waarden gaat geven toch? (ik heb al een paar keer onder de auto gelegen/gestaan maar kan het maar niet vinden)

V70geRwin

Citaat van: johan1989 op 14-04-2014 11:11:34
Wat is er exact vervangen? De LPG computer.
"Je hebt daarin injectieonderbreking en de regeling voor het led metertje. De laatste is vervangen is vervangen."
Als ik het goed begrepen heb ik de computer van AEB, genaamd Leonardo, die alleen gerepareerd kan worden door AEB in Italie. Hij haalt het volgens mij bij zijn buurman: Vogels LPG, die het blijkbaar naar Italië stuurt.
Het verdere systeem is een OMVL Millenium met Venturi.

Heeft de kabels die langs de bobine lopen verder geïsoleerd, en hoopt dat dit helpt.
Hij zegt dat misschien aan een te hoge piekspanning van de bobine ligt, of misschien aan de dynamo, dat kon ook.
Vraag 1. Valt er e.e.a. te meten?

Hij benoemd ook dat de Lambda rare waarden geeft. Nu hoor ik bij 2000rpm een doordringend geluid in de auto, dus zal wel een gat in de uitlaat zitten.
Vraag 2, Als dit gat voor de lambda zit, kan dit ervoor zorgen dat de lambda rare waarden gaat geven toch? (ik heb al een paar keer onder de auto gelegen/gestaan maar kan het maar niet vinden)

Vind het bobine verhaal beetje raar maar piekspanning in de voeding zou kunnen. Hoe lang heb je al zo gereden voordat dit probleem met piekspanning zich voordeed? Waar haalt de LPG computer de voeding vandaan?

Als je dit wilt meten moet je dit eigenlijk gaan loggen maar je kan meten welk voltage je dynamo levert natuurlijk.

Een lek voor de lambda beïnvloed natuurlijk de meting.

johan1989

Citaat van: V70geRwin op 14-04-2014 12:08:28
Hoe lang heb je al zo gereden voordat dit probleem met piekspanning zich voordeed? Waar haalt de LPG computer de voeding vandaan?

Als je dit wilt meten moet je dit eigenlijk gaan loggen maar je kan meten welk voltage je dynamo levert natuurlijk.

Het LPG systeem zit er nu anderhalf jaar in denk ik. Half jaar terug begon het met slechte vulmeting. Gaf aan dat hij helemaal vol was, terwijl bijna leeg. Op het laatst ineens leeg.
Heeft hij een keer de vlotter vervangen, geen resultaat. een maand verder (misschien twee) bleek de vulmeting helemaal weg te zijn. Geen ledjes meer.
Daarvan zegt hij dus dat het vervangen van de LPG computer heeft geholpen, en dat deze daarna opnieuw is doorgebrand.

Hoe deze gevoed word moet ik ff uitzoeken, de auto komt over een uur hier thuis aan denk ik (maat haalt hem nu op)

Ludo

johan1989

Citaat van: Ludo op 14-04-2014 17:40:01
Wie is "hij". ???

Oh, best raar/onduidelijk van mij :)
De LPG-inbouwer! Daar ben ik naar terug gegaan. Heeft de eerste x LPG-computer daarom onder 'garantie' vervangen.

pcpg.janssen

Het verhaal van de piekspanning vanuit de bobine klinkt bekend. Dat is ook wat ik van Vogels zelf heb gehoord over mij Vogels VGI installatie (AEB-175 Leonardo controller met OMVL R90E verdamper). De tip die ik vanuit daar kreeg was om de puls (welke nu wordt afgeleid vanaf de min-pool van de bobine middels de bruine draad) vanuit een meer gestabiliseerde bron te verkrijgen.

Zie hieronder de email die ik heb gekregen van Vogels Autogas:

CiteerDe bruine draad is de toerental opnemer van de AEB175. Als er de ontsteking doorslaat, dan ontstaat er een piekspanning in het systeem of het doorslaan van de bobine.

Door deze piekspanning verliest de aEB175 zijn toerental en schakelt het systeem terug naar benzine.   Om dit te voorkomen zou het toerental van een meer betrouwbare bron worden afgetakt.

Als de wagen een enkele bobine heeft zit er vaak een voorschakelmodule aan de bestuurderszijde tegen het zijscherm linksvoor in de motorruimte.

Op deze module zit een ontstoord signaal wat in een afgeschermde massakabel gaat.  Als je bij de module de zwarte mof over de stekker trekt na deze stekker eerst los te hebben gemaakt, kun je de bruine draad aan deze toerentaldraad verbinden. Dan zou het probleem opgelost kunnen zijn.

Als je pech hebt kan ook door de piekspanning de AEB175 defect raken, dus beter niet te lang wachten.

Nu kan ik geen voorschakelmodule vinden, dus ik heb helaas zelf geen idee waar ik een betere bron kan vinden voor het signaal van het toerental. Mocht iemand die tip hebben, dan zijn er nu waarschijnlijk twee personen mee geholpen.

Mocht iemand het trouwens kunnen gebruiken: ik heb de originele inbouwhandleiding gekregen vanuit AEB in Italie (in het Engels). PM me even als je die wilt ontvangen.

johan1989

Beste mijnheer Janssen (daar ga ik vanuit),

Allereerst welkom op dit forum!
Heeft u deze informatie verkregen nadat u een storing had? Of een preventieve waarschuwing?
Mijn S70 gaat namelijk na een minuut of 5 stationair draaien spontaan op benzine lopen kwam ik gisteren achter (meerdere malen geprobeerd ook laatste twee dagen) Misschien dat dit dan weer te maken heeft met het missen van een toerental signaal, wat u benoemd.

Wat ik me verder bedenk is, het aftakken van een betrouwbaardere bron, is dat niet een vorm van symptoombestrijding?
Laten we hopen op iemand met meer kennis hierover inderdaad.

pcpg.janssen

Hoi Johan,

Dank voor de verwelkoming. Ik heb deze informatie gekregen naar aanleiding van een storing die ik zelf heb op dit moment:

Citaat van: volvov70forum.nl/topic.php?t=8190Helaas loop ik tegen het probleem aan dat de gasinstallatie soms afslaat. De ene keer gebeurt dit na 5 kilometer, dan andere keer na 100. Soms als je 50 rijdt, soms als je 120 rijdt. Soms als het regent, soms als de zon schijnt. Kortom: daar is geen touw aan vast te knopen.

Op het moment dat het gebeurd, laat de gasknop zien dat de tank leeg is, gaat het motormanagement lampje aan en heb je gedurende enkele seconden totaal geen brandstof toevoer. Na een paar seconden schakelt de wagen terug naar benzine en kun je weer normaal rijden. Na het opnieuw starten van de motor, is het motormanagement lampje uit en kan ik weer op gas rijden.

Afgelopen week heb ik rustig alle contacten los gehaald, alles schoongemaakt en voornamelijk de stroomvoorziening nagelopen. Dit is allemaal keurig in orde. Helaas gaf dit geen verbetering.

Ik heb met Vogels gebeld en die gaven aan dat het mogelijk dat het probleem zeer waarschijnlijk veroorzaakt wordt, omdat het toerentalsignaal nu wordt afgetapt van de min-pool van de bobine. Als de ontsteking of de bobine doorslaat, dan zou er een piekspanning in het systeem ontstaan. Op dat moment raakt de computer het toerental kwijt en dan is het dus uit met de pret op LPG.

De tip die ik kreeg was om het toerental uit een meer betrouwbare bron af te tappen. Nu is mijn vraag: waar kan ik dit doen?

En mocht iemand een zelfde ervaring hebben gehad, maar een andere oplossing, dan hoor ik dit natuurlijk ook graag.

Citaat van: volvov70forum.nl/topic.php?t=8190En er is wat nieuwe informatie. Ik reed maandagavond 21 april rustig naar huis (snelweg: 100 - 120 km/u) en er waren 3 dingen die opvielen:

1.De radio (HU-1205) ging steeds iets harder en zachter op onwillekeurige momenten. Dashboardverlichting of koplampen dimden niet. Het leek er op dat de automatische volume regeling bij bepaalde snelheden zijn werk aan het doen was.

2.De navigatie was erg onnauwkeurig en continue aan het herberekenen. Vrijwel continue was er verbinding met 5 satalieten, maar voor het nemen van afslagen of uitritten, telde de HU-1205 er continue naast. Meestal gaf hij al een paar honderd meter voor de afrit aan dat de afrit al afgelopen was. Vervolgens werd dit gecorrigeerd en telde de navigatiecomputer opnieuw af. Dit zowel op de A1, als de A50 als de A12.

3.De automaat leek lock-up kwijt te raken terwijl cruise control werd gebruikt (ik heb een 2.5 liter 10 klepper van 1999 met een mechanisch gasklephuis). Op het moment dat ik de wagen ingesteld had op cruise control rond 105 km/u, steeg het toerental 200 rpm en ging de auto iets langzamer lopen. Bij 100-102 km/u voelde je de bak in lockup gaan en weer corrigeren naar 105 km/u. Als dit eenmaal begint, houdt het ook bijna niet op. Ook als je cruise control uitzet. Vandaag echter weer gereden: niets aan de hand.

Indicatie van de snelheid op de kilometerteller was overigens normaal (geen vreemde wijzer bewegingen). Verder geen meldingen op het dashboard (motormanagement of knipperend pijltje van de bak).
Al het bovenstaande gebeurde zowel op LPG als op benzine.

Nu weet ik niet zeker of dit alles met elkaar te maken heeft, maar heel vreemd zou het niet zijn. Het klinkt steeds meer als een sensorprobleem, maar ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken. Tips zijn dus nog steeds van harte welkom!

Het aftakken van de puls-draad lijkt me ook een stuk symptoombestrijding, maar aan de andere kant: op benzine rijdt de auto netjes (afgezien van wat problemen met snelheidssensoren). En gezien de inbouwhandleiding lijkt het me niet heel vreemd om een stabiel signaal te zoeken voor het toerental. Dat zal de stabiliteit van de gascomputer in ieder geval ten goede komen.

V70geRwin

De voorschakel module zit direct onder de bobine, kleine kastje eronder.

pcpg.janssen

Het probleem aan deze kant is opgelost. Bleek in de software te zitten. Maar mochten er mensen zijn die zich afvragen wat je er allemaal aan kunt doen, dan is dit het volgende:

Haal de puls van de voorschakelmodule af. Deze zit inderdaad op de montageplaat van de bobine, vlak onder de bobine. Het is dus dat kleine zwarte kastje waar een kabel in gaat. Ik heb de connector gebruikt om daar het signaal af te pakken.

Pin 1 + 2: Ulow / 0 Volt
Pin 3: Ubat / 12 Volt
Pin 4: Signal / Pulse

Verder is de AEB-175 controller makkelijk zelf uit te lezen en in te stellen, voor degenen die dat eens willen zien. Het is een zelflerend systeem, dus zolang je geen instelling maakt die niet mogelijk is (bijvoorbeeld de controler vertellen dat er een 3 cylinder motor onder de kap ligt in onze roffels), kun je weinig fout doen. Lees ook dit stuk eens over het instellen van het AEB-175 leonardo systeem.

De controller kun je eventueel zelf bouwen op basis van een MAX-232 IC voor een paar euro volgens het onderstaande schema.

Je kunt dit soort constructies ook op Ebay kopen voor rond de 30 euro, maar daar het een simpele RS232 naar TTL omzetting is, lijkt me dat wat aan de prijs.

Als je hiermee aan de gang gaat, let er wel op dat je de TX van je uitleesapparaatje op de RX van de gascomputer aansluit en andersom.