Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

Citaat van: de Boeing op 22-07-2023 11:08:37Deze had ik destijds tijdens het zoeken al eens afgedopt, en verder niet meer naar gekeken, zolang geleden ondertussen dat ik ff kwijt ben wel slangetje waar naar toe gaat maar zag laatst wel dat er nog 1 vrij lag (denk die naar het koolstofpotje, in theorie lijkt hij me daar geen luchtlek te kunnen gegeven maar toch even extra afgedopt  ;D ).

Net terug van een 2500 km vakantie ritje, en ketel heeft het prima gedaan, lambdalampje ook niet meer gezien (maar dat ligt vast aan de vele lange stukken, dus weinig idle speed...). LPG tanken in Frankrijk daarentegen?! Slang aan koppelen en, niets... Binnen gaan aanschuiven in de rij en dan te horen krijgen: "Ok, we gaan de pomp voor u ontgrendelen, hoeveel had u graag getankt?" Ik: Hoeveel, hoeveel?! Ja, tot hem VOL is natuurlijk!! ???  ::) ... Jesus, moest je daar dus op voorhand zeggen hoeveel (bleek ook nog eens Euro te zijn, en niet liters lpg) en als je teveel had betaald kon je naderhand nog eens binnen gaan aanschuiven om het teveel betaalde, cash terug te krijgen... Zucht, en dat aan 1.15 euro/liter (hier nu 48 cent thuis...)


Die problemen met LPG tanken herken ik niet van in Frankrijk. Ik ben in 2018 voor het laatst met de 850 naar het zuiden gereden. Toen was het telkens aankoppelen met het juiste verloopstuk en tanken maar.

de Boeing

Het was bij 2 tankstations, 1 op péage, 1 langs gewone snelweg... (bij die 2de moest ik mijn identiteitskaart eerst inleveren, pas daarna werd de pomp ontgrendelt, maar hier dus gelukkig wel afrekenen na tanken en dus nog eens helemaal vol kunnen doen). Op de boerenbuiten (rond Limoges) is het echter wel nergens te vinden...

de Boeing

Tijd om mijn onderhoudsblog hier weer eens wat bij te werken! Toegegeven, andere projecten en hobby's hebben even wat overgenomen waardoor er weinig gebeurd aan de Volvo (buiten instappen, rijden, tanken en iedere 5000km olie).

Zo heb ik ondertussen nog een ander vervoermiddel aangeschaft:

https://volvo850forum.nl/index.php/topic,92280.msg1823440.html#msg1823440

Bevalt nog steeds goed!

De Funcruiser doet ook nog steeds zijn ding, rij er niet veel mee maar het is iedere keer wel echt fun, wat is dit een leuk klein en capabel offroad gebakje!!Trekt ook prima een remorqueske:


 ;D  8)


Maar goed, de Volvo dus! Ik had na mijn eerste Frankrijk trip al gemeld dat ik dacht dat mijn benzine meter stuk was, omdat deze teveel aangaf. Afijn, die level sensor maar eens uit de tank getrokken, bleek er effectief 50l benzine in de tank te zitten?! :eusa_wall:  :eusa_wall:  Ik heb dus ergens onbewust een tankbeurt zelf niet geregistreerd (ahum, de leeftijd). Met sensor eruit eens getest tussen max en min (vlotter ff manueel verschuiven en dan op contact zetten -> registreert prima op benzinemeter in dash). Nutteloze ingreep dus, de rubbere ring van de aansluiting op de tank wel van wat verse vaseline voorzien bij montage...

Daarna weer een trip naar mijn zus in Frankrijk, gaat het abs lampje aan (net bij vertrek, dus 1600 km tegen foutlampje aankijken, zucht ...  Bij thuiskomst uitgelezen:



Blijkt het de achter wiel sensor te zijn, die gaan dus ook eens kapot. Nog tijdje mee rondgereden totdat weer een tripje La France op het programma stond. Nu maar eens aanpakken omdat ik opzag tegen weer zo een lange rit met foutlampje. Ik had nog een fuse stuk liggen van een sloper achter as, helaas tik je ze niet zomaar los, dus dit moest ff lomp:



Open slijpen, dan kan je hem wel intact verwijderen... Maar dan die in de auto nog eruit zien te krijgen, dat is ander koek helaas, de sensor zelf zit in een inox hoesje dat vastroest in het fusestuk omdat er flink wat ruimte open blijft, waar water tussen kan...



Heel hoop gepruts gevloek en geklop later:



Had hier wat tijdsdruk dus niet heel de kabel kunnen loshalen (mijn vervang sensor had ook geen stekker meer, dus de kabel doorgeknipt en met een lusterklem vastgezet (ja lelijk, moet ik nog een keer goed solderen).

Ik weet wel hoe het netjes moet want voor dit klusje had ik de wielsensor LV voorzien van nieuwe stekker:



De oude stekker was ooit gesneuveld en zat met 2 losse klemmen op de sensor (maar dit gaf regelmatig een opflikkerend ABS lampje bij maximale stuurhoeken). Hiervoor had ik ook al jaren de juiste stekker met kabel uit een sloper gehaald. Dit moest nu ook maar eens fatsoenlijk gefikst worden. Dus de oude kabel in de motorruimte afknippen en solderen, daarna krimpkous erover, en dan afwerken met een dikke krimpkous met lijm erin (dat geeft wel een mooie stevige verankering).



Ondertussen ook nog aantal olie wissels gedaan (het 5000km interval bevalt goed, motor lekt nergens olie, iedere keer net voor wissel wat ATF olie erbij om te spoelen). Dit keer eens voor een 20 liter busje 5w40 gekozen (giet iets minder gemakkelijk ::) )






Vind wel nog steeds af en toe wat metaal schilfers in mijn olie  :( (nog steeds uit zijn vorige leven, met weinig onderhoud, of de drijfstanglagers die nog wat verder verdunnen, of ?)



Verder nog gezien dat een homokineet hoes wat vet lijkt te lekken langs de rand (hoes lijkt nergens stuk, dus denk dat het door de klemaansluiting eruit komt).


Afgelopen zomer en najaar heeft de Volvo me dus wel weer 3x veilig tot bij mijn zus in Frankrijk gebracht. De ideale reis machine, al begin ik me wel beetje te ergeren aan het windgeruis. Dacht eerst aan slecht deur rubber bij mijn hoofd maar dat lijkt het niet te zijn. Nu hoorde ik van een andere 850 freak, dat het ook het raam kan zijn, dat dit niet meer 100% omhoog komt, het lijkt van buiten en van binnen wel dicht te zijn maar achteraan (bij B-stijl) zou het dus net niet helemaal meer dicht zitten. Wellicht is dat nog iets om de komende zomer eens na te kijken. De vele lange ritten hebben mijn verbruik wel doen dalen naar een, nog steeds niet bescheiden, 8.4 liter (op boordcomputer, maar toch, best ok voor deze oude ketel met automaat).

en om af te sluiten nog een paar sfeerplaatjes (voor de niet lezers)  ;D



Groene Energie  8)

Mobilhome? overrated!


Mesje slijpen  ;D

Zo, we zijn weer ff bij. Fijne feestdagen allemaal!








Dazzle

Mooi leesvoer voor zo op n natte zondagmiddag.

RoelNL

Ik zou je een like geven maar dat gaat niet ;)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Vulk

Hou ons op de hoogte over dat raam en windgeruis!

razorx

Weer lekker bijgelezen. Dat geruis van het raam herken ik. Onze R had dat ook.
Verder geinig dat Aoyue soldeerstation op de achtergrond te zien. Was een leuk ding waar originele Hakko tips ook op passen.

Ben inmiddels over gestapt op een Weller station en een Pinecil portable.

Ik heb nog 16 verschillende tips in goede staal liggen voor jouw Aoyue. PB me even als je ze wilt hebben voor niets.

de Boeing

Na een 3de prijsverhoging in 1 jaar tijd ben ik dan toch eindelijk maar eens veranderd van hosting (bye bye versio/pcextreme, stelletje bloedzuigers  >:( )

Het gevolg is hier helaas wel dat mijn foto's het niet meer doen. Ik zet ze om naar de nieuwe hosting, maar dit kost me wel wat tijd. Een functie om in 1 click al je foto locatie links aan te passen zou te handig zijn geweest  ;D ...

Volvo doet ondertussen gewoon zijn ding, hij heeft net weer verse 5W40 gekregen (ik kan het regelmatig verversen niet genoeg aanbevelen!!).
Wel begint het achterklep slot nu echt nukkig te worden (niet mee op slot gaan, of gesloten blijven). Daar moet ik binnenkort ook maar eens aan geloven (microswitch wellicht?).

Died850

Herkenbaar met het achterklepslot. Daar heeft mijn 850 met koud weer voornamelijk ook last van. Alles smeren wilt soms weer voor een poosje helpen maar meestal hapert het toch weer na een week.

Ben benieuwd of je erachter komt!