Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW

Gestart door FrankvdAa, 23-01-2016 11:07:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FrankvdAa

#345
Volvo S70 R - 372.915km

Even hier het stof weer afblazen. ;D

Al geruime tijd had ik weer opnieuw last van een rammelende uitlaat. Bij koude motor/uitlaat geen problemen, maar na enkele kilometers begon deze te rammelen bij het uit stilstand wegrijden en rijden in lage toeren. Ook bij drempel/hobbels hoorde ik hem met enige regelmaat de achteras aantikken.

Zoals gezegd, door de dealer vorig jaar al naar laten kijken bij de APK/beurt en toen ging het weer enkele dagen goed. In april de R nog dus nog op de brug gehad en daar was te zien dat het flexdeel van de downpipe het hitteschild raakte en de pijp bij de achteras soms de as raakte. Na het bewerken van het hitteschild was dit weer enkele dagen weg, om daarna toch weer terug te keren.

Omdat ik er inmiddels een 'beetje' klaar mee was (het doet namelijk erg afbreuk aan de rijplezier) heb ik, na contact met R o b, besloten om de R eens weg te brengen naar JMTuning; Rob had daar ook goede ervaringen mee met zijn V40, dus twee weken geleden met de R en 508 op pad naar Schagen. Na een rit van ~200km in Schagen aangekomen met uiteraard een goed rammelende uitlaat en de R daar achter gelaten.

Bij JMTuning hebben ze in de dagen daarna gekeken wat er nodig was om de uitlaat rammelvrij te krijgen. Dit bleek gelukkig erg mee te vallen en meer dan het verwijderen en opnieuw er tussen lassen van de middendemper bleek niet nodig. De vrijdag voor de herfstvakantie dus opnieuw naar Schagen om de R weer op te halen en bij thuiskomst nog steeds geen enkele rammel hoorbaar. :eusa_dance:

Het was een aardige investering qua tijd en benzine, maar dit was het zeker waard. Nu weer lekker rammelvrij genieten ;D

Oh ja, ook nog deelgenomen aan de Peelrit van de 850-club; was een mooie thuisrit en toch nog op plekken geweest waar we normaal gesproken niet komen. Op naar de nachrit.

Peugeot 508 SW - 62.720km

De Peus maakt rustig z'n kilometers... laatste tijd veel 'en route' voor het werk, dus ondanks dat we dit jaar wederom niet weg zijn geweest in de zomervakantie toch nog aardig aan zijn kilometers gekomen. Ben wel blij met de tankpas v/h werk, want met de huidige benzineprijzen is het minder leuk tanken anders ;)
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

Volvo S70 R - 373.915

Zo, precies 1.000km verder na m'n vorige update...

Op 17 mei mocht de R weer op komen draven voor de jaarlijkse APK en wat denk je?! Afgekeurd! :o

Zowel binnenste als buitenste hoes van de lange (rechtse) aandrijfas waren gescheurd en moesten vervangen worden. Tevens moesten beide draagarmen vervangen worden. Dat het een duurdere beurt zou worden was vooraf bekend, want ook de distributieriem was aan vervanging toe, maar dit had ik even niet aan zien komen.

Omdat er tegenwoordig een M59 bak onder zit en de auto af-fabriek met een automaat is geleverd, hebben ze wat werk gehad met het vervangen van de hoezen; op chassisnummer kom je namelijk op de automaat-assen uit. Hierdoor duurde het even voordat ze de juiste hoezen hadden, maar gelukkig uiteindelijk allemaal gelukt met originele hoezen.

Het stuk over de distributieriem heb ik nog wel even bij ze aangekaart; deze was voor het laatst in 2013 vervangen, maar hier is door de dealer vorig jaar geen melding van gemaakt. Door een andere topic hier over een stukgelopen riem, werd ik aan het denken gezet en kwam er toen achter dat deze al 'n jaar over de datum was. Zonder een beetje geluk kom je nergens, dus nu maar direct mee laten nemen om erger te voorkomen.

Al met al een flinke aderlating, maar nu is alles weer piekfijn in orde; op naar de Elandhunt ;D
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

R o b


FrankvdAa

Citaat van: R o b op 01-06-2022 07:26:34
Goed werk Frank!  :) :eusa_clap:

Hey Rob, volgens mij is m'n koffie inmiddels koud, of niet?  ;D
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

#349
Volvo S70 R - 374.617

Inmiddels is de R weer glansrijk door de jaarlijkse APK gekomen en is deze onlangs ook opnieuw getaxeerd.

Op 27 mei wordt hij 25 jaar en is 't voor de verzekering eindelijk echt een oldtimer. De afgelopen drie jaar was hij ook al tegen taxatiewaarde verzekerd, maar per 1 juni stopt de betreffende aanbieder met het aanbieden van die verzekering, maar nu is het een stuk eenvoudiger om 'm elders onder te brengen.

Binnenkort wel even nog op zoek naar vervangende gasveren voor de achterklep; ik weet dat Leons850 destijds een setje zwaardere erop heeft gezet, maar aangezien z'n blog is opgeruimd, kon ik niet meer terugvinden welke dat waren; dit waren nog wat zwaarder uitgevoerd dan de 'achterklep-met-spoiler' variant v/d dealer, zodat de klep direct open gaat als deze met de knop op de afstandsbediening wordt geopend.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

leons850

Citaat van: FrankvdAa op 12-05-2023 21:08:01Volvo S70 R - 374.617
Binnenkort wel even nog op zoek naar vervangende gasveren voor de achterklep; ik weet dat Leons850 destijds een setje zwaardere erop heeft gezet, maar aangezien z'n blog is opgeruimd, kon ik niet meer terugvinden welke dat waren; dit waren nog wat zwaarder uitgevoerd dan de 'achterklep-met-spoiler' variant v/d dealer, zodat de klep direct open gaat als deze met de knop op de afstandsbediening wordt geopend.

Stiekem word ik nog wel eens geattendeerd of kijk ik nog wel eens. Zo ook naar het blog van deze mooie wagen.  ;D

Ik dacht ik zet het antwoord op je vraag hier neer, dan kunnen andere het eventueel ook weer vinden.
De gasveren die je zoekt zijn van een 2004 VW Passat, je moet wel de variant die 500n kracht hebben.

Ik had ze hier vandaan:
https://www.besteonderdelen.nl/stabilus-291425.html

7628LW is het onderdeel nr van de site. Wel moet je de haakjes aan het einde (die aan de achterbank) overzetten.

Hier ga je vast uit komen, succes!
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

FrankvdAa

Top! Besteld en de komende week maar eens bekijken ;D
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

Begin deze week de zwaardere gasveren ontvangen en vandaag maar eens begonnen met het demonteren van de oude veren; dit was zo gedaan, al moet je wel opletten dat je de klep niet op je kop krijgt bij het ontkoppelen van de gasveer. Zonder veren merk je hoe zwaar die klep wel niet is.

Het omzetten van de haakjes viel nog niet mee; op de originele gasveren kon ik deze er vrij makkelijk af draaien, maar die van de nieuwe gasveren kreeg ik met geen mogelijkheid los. Uiteindelijk de gasveer (beschermt met een dikke doek) vastgezet in de bankschroef en met een griptang de klem eraf gedraaid.

De draad was echter niet hetzelfde bij beide gasveren, maar opzich lukte het wel om de klemmen over te zetten.

Na montage uiteraard gelijk even testen met het opnenen van de klep en dat ging perfect. Echter, het viel mij op dat de klep in gesloten toestand ietsjes omhoog gedrukt leek te worden (gevolg van de zwaarde veren?) en ook moet je behoorlijk je best doen om de klep weer dicht te krijgen. ;D

Ondanks dat het een leuke gimmick is, toch maar besloten om de oude gasveren terug te zetten.

Nu maar eens bedenken wat te doen...
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

DJ--NeO--

Citaat van: FrankvdAa op 24-05-2023 21:12:29Na montage uiteraard gelijk even testen met het opnenen van de klep en dat ging perfect. Echter, het viel mij op dat de klep in gesloten toestand ietsjes omhoog gedrukt leek te worden (gevolg van de zwaarde veren?) en ook moet je behoorlijk je best doen om de klep weer dicht te krijgen. ;D

Ondanks dat het een leuke gimmick is, toch maar besloten om de oude gasveren terug te zetten.

Nu maar eens bedenken wat te doen...

Dit is meestal het probleem met deze oplossingen, 1zeidig het openen werkt perfect en is leuk en handig, maar de nadelen zijn toch hoger.
je moet echt meer kracht zetten voor het sluiten en zoals je aangeeft door de hogere spanning staat je slot ook altijd onder spanning, betwijfel of
het op de langere duur goed blijft gaan met het slot.
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

FrankvdAa

Het slot is één, maar dat hij de beugels omhoog drukt baart mij meer zorgen. Als je daar lang mee rond zou rijden, kon je klep zomaar bol kunnen komen staan; hij sloot nu al niet helemaal netjes meer aan bij het zijpaneel.

Hoe leuk ook, ik laat ze er toch maar af.

Mocht iemand interesse hebben om het zelf te proberen, dan mag je de gasveren wat mij betreft hebben.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

Volvo S70 R - 375.971km

Kleine update na 9mnd.

Vorige week zondag meegedaan aan de Valentijnsrit van 850 club. Mooie rit in de omgeving van Dordrecht.

Helaas zag ik afgelopen week dat er een gaatje in het glas van de heldere koplamp linksvoor zat.

Aangezien deze units niet meer nieuw verkrijgbaar zijn, evenals vervangende glazen, heb ik een oproep hier op het forum gezet.

Al vrij snel reageerde Hugo dat hij nog wel een net gebruikt exemplaar had liggen. Dus vrijdagmiddag op pad naar Zutphen om die even op te halen.

Zaterdag de koplamp gedemonteerd en een beetje op kamertemperatuur laten komen. Het vervangen van het glas bleek niet al te moeilijk en was vrij snel gedaan. Alle glassplinters uit de unit gehaald en de reflectoren even schoon gemaakt.

Bij het vervangen kwam ik er ook achter dat de HB3 lamp ook was gesneuveld, dus die ook direct twee nieuwe besteld via Amazon.

Vandaag de nieuwe lampen ontvangen en direct geplaatst. De oude lamp van rechtsvoor ligt nu als reserve achterin.

Begin juni moet de R weer gekeurd zijn, dus afgelopen week ook even gebeld met de dealer voor een jaarbeurt en APK. Helaas was 23 mei de eerste mogelijkheid, dus fingers crossed dat er geen grote gebreken naar voren komen.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

Menno3274

Was leuk die rit. Dan heb ik waarschijnlijk nog even achter je gezeten tijdens de toer. Mooie wagen heb je! :)

FrankvdAa

Citaat van: Menno3274 op 25-02-2024 15:10:36Was leuk die rit. Dan heb ik waarschijnlijk nog even achter je gezeten tijdens de toer. Mooie wagen heb je! :)

Dat zou heel goed kunnen inderdaad. Jij reed met een V70NR achter je. :)
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

Menno3274

Citaat van: FrankvdAa op 25-02-2024 16:13:44Dat zou heel goed kunnen inderdaad. Jij reed met een V70NR achter je. :)

Klopt. Was wel leuk, volgende keer eens wat meer een praatje maken. Die V70NR zat later tot aan de eindstop voor me, maar die zei gelijk dat mijne niet standaard kon zijn. Ik weet van niks. ;D

FrankvdAa

Citaat van: Menno3274 op 26-02-2024 17:22:09Klopt. Was wel leuk, volgende keer eens wat meer een praatje maken. Die V70NR zat later tot aan de eindstop voor me, maar die zei gelijk dat mijne niet standaard kon zijn. Ik weet van niks. ;D

 ;D
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register