Relaas: van 1998 V70 naar 2006 XC70, nu weer V70 '99 10V erbij!

Gestart door elmarconi, 22-07-2014 13:17:47

Vorige topic - Volgende topic

elmarconi

Overschakelen vanaf koud duurde veel te lang, de 4.6KOhm NTC ghettofix was failing, de weerstand veel te hoog. Zal vast niet langdurig geschikt zijn voor het milieu onder de motorkap.
De R is al weer in de maand dus de nieuwe LPG KVS sensor gemonteerd. Klusje van niks, maar daarna getrakteerd op fijne storingsmeldingen welke er niks mee te maken hebben.

- Rembekrachtiging service vereist.
- Motormanagement service vereist.

VDash er maar eens bijgepakt, een hele waslijst gewist. Zie wel wat er terug komt.

Nee, dan de 10V. Bullet-proof.
--
Autogas Inside . . .

Sbv

Hoe is het met olie verbruik van de XC al oorzaak gevonden ?
Soms is oud(er) zo gek nog niet, zit minder op en kan dus ook minder kapot gaan

elmarconi

Citaat van: elmarconi op 08-09-2020 21:59:28
- Rembekrachtiging service vereist.
- Motormanagement service vereist.

VDash er maar eens bijgepakt, een hele waslijst gewist. Zie wel wat er terug komt.

Beide, Zie foto, maar de "Rembekrachtiging service vereist." heb ik al gevonden denk ik...
Stekker van sensor rembekrachtiging: Zie foto. Vervangen door een sloopexemplaar.

ECM-400C zie ik in VDASH als "Fuel tank system, leakage" maar in Vida meldt die zich als " Three-way catalytic converter efficiency, bank 1, Signal too high."
Mijn Google-fu geeft ook mixed results.

--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Citaat van: elmarconi op 16-06-2019 01:06:25
Camshaft control nog mis. Verdenk overigens nu iets anders.
Ik heb permanent 5° Exhaust Camshaft adaption, kan deze een tand verkeerd staan na de distributiewissel?

Hmmm....

--
Autogas Inside . . .

elianmars

KIM

de Boeing

Dat nokkenas een tand verkeerd staat?

Distributie kap eraf, dan de krukas op nul zetten:

en dan kijken of de 2 nokkenassen op tijd staan:

met behulp van de 2 nokjes die in het achterdeel van de distributiekap zitten

https://volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.msg1666088.html#msg1666088

Met motor in auto ook mogelijk maar welliswaar iets moeilijker...

KIM

Hiermee ga je er van uit dat de tandwielen niet los zijn geweest.
De procedure wordt anders als je ook de tandwielen t.o.v. de nokkenas moet timen.

In Vida kun je de hoekverdraaiing zien die toegepast wordt op de verstellers. In de specs zou je moeten kunnen vinden welke waarde dit behoort te zijn. Mocht deze te groot zijn, krijg je wel een foutcode.

NinaPaul

Nokkenassen inderdaad op tijd zetten (en blokkeren), daarna de poelies op merkteken vast zetten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

de Boeing

Idd en de methode die in mijn blogpost beschreven staat geld ook voor motoren met dubbele CVVT koppen (latere types RN...)

De eerste CVVT types (enkel op uitlaat?) hadden ook een preloaded CVVT kop met een veer erin dacht ik(hoe je die initieel moet afstellen weet ik niet)

elmarconi

Bedankt voor de info. Dit gaat mijn skills vrees ik te boven.
Ik dacht even simpel aantal tanden te tellen (17?) tussen beide merktekens op de tandwielen vd nokkenassen, maar er zit dus nog van alles variabel achter/onder.

Verder denkende: tandwiel nokkenas heeft 42 tanden. 1 tand verkeerd = 360°/42 = 8.6° verkeerd.

--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Citaat van: elmarconi op 18-05-2019 23:46:30
10V:
Bijna 405dkm, en 22 jaar. Solid as a rock, alhoewel soms de antennering sputtert, maar 1 x rammelen aan het contactslot en dan start hij weer meteen.

Hij sputterde wat te vaak naar mijn zin. De aansluiting in de stekker ontdaan van wat oxide, ingeklikt en al 3 weken geen sputtertje meer. Grijns.
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Boehoehoeh! Een 85-plusser achteruitrijdend met een aanhangertje...
Nee, niks gezien, gevoeld of gehoord.  :eusa_liar:

Zo jammer. Gelukkig hebben we de camerabeelden nog...

--
Autogas Inside . . .

volvobug

Ai, dat is klote, smerig diepe kras zo te zien.  :(
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

Citaat van: volvobug op 23-05-2021 20:18:53
Ai, dat is klote, smerig diepe kras zo te zien.  :(

Ja, die poets je er niet even uit...
--
Autogas Inside . . .