Relaas: van 1998 V70 naar 2006 XC70, nu weer V70 '99 10V erbij!

Gestart door elmarconi, 22-07-2014 13:17:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pcpg.janssen

Stuurhuis kun je inderdaad eens een flesje LeakLock in kegelen. Al dan niet samen met verse vloeistof. Dat kun je redelijk makkelijk zelf doen.

Draagarmen en distributie zijn op zich ook wel aardig zelf te doen. Maar die druppels ATF en motorolie baren me dan toch wat meer zorgen. De ATF zal hoogstwaarschijnlijk uit de keerringen lekken waar je aandrijfassen doorheen lopen. Met het juiste gereedschap is dan niet heel lastig te vervangen. Maar als er ook motorolie gevonden wordt heb je kans dat je krukaskeerring aan de beurt is. Dan mag de bak eraf en dat zal wel in de papieren gaan lopen.

Het vervelende met dit soort dingen is: de onderdelen zijn best wel te overzien (waarschijnlijk ben je onder de 600 euro wel klaar), maar er gaat nogal wat arbeid in. En als je dat laat doen, dan loopt de meter hard.

Ik zou beginnen met een fles LeakLock. Bestel een halve liter fles, dan heb je voldoende voor je stuurhuis, je blok en je versnellingsbak. Voor ongeveer 55 euro, lijkt het me de gok wel waard. En het is een kwestie van inschenken, dus als je een trechter (en voor de zekerheid een doekje) hebt zou je het nog thuis voor de deur kunnen doen. Als je lekkages dan een stuk minder zijn (of het liefst nog: helemaal weg), dan is de distributie en de draagarmen nog wel te overzien.

elmarconi

Toch maar door de zure appel heen gebeten. Draagarmen eronder, nieuwe oliefilterdop en kijken waar het schip strand.
Over 10dkm (367dkm) distibutie en dan zien we wel weer verder.

Een gruwelijke ergernis opgelost. Al tijden het idee dat de afstandsbedieningen steeds slechter gingen werken bij huis.
Afgelopen 2 weken vaker niet dan wel. Openen met sleutel, loeiend alarm, je kent het wel.
Obv https://www.volvoforums.org.uk/showpost.php?p=2111731&postcount=3 maar eens op onderzoek gegaan.
De afstandsbediening om de kerstverlichting te schakelen de batterijen uitgehaald. Doen we normaliter wel, maar nu vergeten.
Beide afstandsbedieningen werken weer! Yeah!
--
Autogas Inside . . .

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

Xenon pitje LV overleden. Een D2R 85126 (Magneti Marelli) snel opgehaald bij de lokale autoelektroboer.
Diefstal als je de online-prijzen ziet, maar het gemak van meteen meenemen kost wat extra. Ach ja, zorg voor elkaar, koop lokale waar.
Luchtfilter + LPG-computer eruit, dan kun je op de kop hangend er nog redelijk goed bij. Diverse tips gelezern over de bumper eraf halen, maar zo gaat het ook.
Beetje friemelen, beetje draaien, en de oude lamp komt eruit. Met de oude kapotte lamp de procedure inzetten, uithalen nog 2 x geoefend en toen de nieuwe erin.
All good!
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

En het volgende afgetikt: De rest van de maand maar droog brood eten.  :'(
Distributie + timing nokkenassen + motorflush + motorsteunen + remblokken achter.
Uitlaatnokkenas stond een 1 tandje ernaast vlgns MMTS. Dus toch...

Citaat van: elmarconi op 30-09-2020 23:46:30
Bedankt voor de info. Dit gaat mijn skills vrees ik te boven.
Ik dacht even simpel aantal tanden te tellen (17?) tussen beide merktekens op de tandwielen vd nokkenassen, maar er zit dus nog van alles variabel achter/onder.

Verder denkende: tandwiel nokkenas heeft 42 tanden. 1 tand verkeerd = 360°/42 = 8.6° verkeerd.

Loopt idd beter nu, het valt zelfs m'n vrouw op.
En die kan normaliter prima met een lekke band rijden.  :-X
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

#470
120 dagen niks.

Weinig nieuws te melden, wagenpark draait zo z'n km's.
Vandaag wel een grappig feitje, belandde midden in de snertrit op het veer, naast een fraaie blauwe 422 turquoise pearl 855R met volvo850club nummerplaathouder, die de grootste moeite had de voorspoiler heel te houden bij het op- en afrijden van het veer.
Mijn Carbagerun sticker trok even wat aandacht, naast het feit dat ik 'm gisteren op een wasstraat had getrakteerd ;D

--
Autogas Inside . . .

elmarconi

#471
Oh no, Versnellingsbak service vereist op de DIM.
Ipv een D een streepje in beeld. Indicator Geartronic hendel blijft D verlicht, ondanks wisselen.
Wegrijden in een hogere versnelling, zeker niet de 1.
Maar het zelfherstellend vermogen van de XC70 is ongeevenaard.
Na een 180° op de rotonde is de melding weer weg en schakelt het weer als vanouds.

Uitlezen dus, met VDASH2, voor de DTC´s.

CEM-1A61 - Communication with the transmission control module (TCM). Signal missing.
CEM-3F83 - Immobilizer signal. Signal too low.

ECM-614B - Camshaft control, exhaust. Faulty.
ECM-400C - Three-way catalytic converter (TWC) efficiency, bank 1. Signal too high.

ECM-120C - Mass air flow. Signal too high.
ECM-512B - Malfunction indicator lamp (MIL) communication. Signal missing.
ECM-5130 - Malfunction indicator lamp (MIL) control module transmission (TCM). Faulty signal.
TCM-E000 - Control module communication. Faulty communication.
CCM-0040 - Air quality sensor. Internal fault.
AUM-46FE - 10 disc CD changer. Faulty installation. Intermittent fault.

RTI-3000 - GPS receiver. Internal fault. Intermittent fault.

De vet gedrukte zie ik vaker in deze auto.
Moet nog eens serieus werk maken van de LTFT na de nieuwe gasinjectoren maar daarvoor eerst de Lambasonde vervangen, zegt Razorx.

De italics zie ik ook in https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=87089

Ligt het electronische storingen spook op de loer?
Tsja, fouten wissen en kijken wat er terug komt. So far nog niks na een kort ritje < 10km.

Oliepeil nog eens bekeken in Vida. Strak op 31%. Daar staat 'ie eigenlijk altijd op?



--
Autogas Inside . . .

volvobug

Citaat van: elmarconi op 23-04-2023 19:26:19.....
Maar het zelfherstellend vermogen van de XC70 is ongeevenaard.
Na een 180° op de rotonde is de melding weer weg en schakelt het weer als vanouds.
....

 ;D

Als ik dat lijstje zo bekijk, denk ik dat je niet sensitief genoeg bent. Je mist een hoop signalen  :P
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

Waarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.

Vakantieperikelen:
XC: 394dkm. Ritje Oost-Europa, Berlijn, Praag, Krakau, via Wenen terug. 3500km.
3500km, 400 liter LPG, rustig gereden. 1.75l motorolie...
Ik denk dat het er agv hoge carterdruk via de keerringen uitgeperst wordt.
Begint inderdaad op de stoep duidelijk territorium te markeren.
Geartronic moet je af en toe met de harde hand corrigeren in keuze vd versnelling.

Helaas gevalletje zelfoverschatting in nauw steegje Krakau. Halve bumper losgesprongen  :-[

Hotelparking gebruikt om de in de schaduw bij 33°C de boel weer netjes te herstellen, ducttape en ty-wraps ghetto-fix!
Had meteen de standkachel kunnen fixen, maar de urgentie was er qua temperatuur nog niet.
Zit weer prima vast. Bij Bad Bentheim de 210 nog even aangetikt, geen krimp.

Nu komt de grote vraag: of iets gaan doen aan de carterdruk en olielekkage om er nog een jaar of jaren in door te karren, of iets anders betrouwbaar uit pak 'm beet BJ2015, max 150dkm op de teller, gemiddeld zo'n 25dkm/jaar. Ik ben er nog niet uit.

Zocht voor de grap wat een vergelijkbare nette XC70 uit 2005 Zwitserse importer nog moet opbrengen. Schrok ik van.
Tsja

V70: Dodelijk saai. E95 erin en rustig karren.

--
Autogas Inside . . .

MikeyQR

Over de carterdruk zou ik wel wat aan doen, carterventilatie is het meest voor de hand liggende probleem ook bij de N modellen.
Deze is wel minder leuk om te vervangen.
Ook om te testen is het zelfde als de 850, staat hier ook zat beschreven.

Tuurlijk kan je een andere (Volvo) kopen, maar een V70NN heeft ook zijn dingentjes lees je dus goed in op andere forums, eigenlijk is het een Ford Mondeo met Volvo jas en de kwaliteit is niet wat je misschien verwacht.
Sla in geval de 1.6 turbo benzine en diesel over dit zijn niet de beste motoren.

Prijzen ja hahaahha die zijn op dit moment erg hoog te noemen.
Ik heb dan nu een V70N T5 maar je betaald er best nog wat voor, en voor een nette helemaal.

Dus zoals gezegd lees je goed in voor een een andere Volvo gaat kijken.

elmarconi

#475
Ook de XC heeft de 400dkm grens gehaald.
Beetje TLC, verse Xenonpit (RV), 2 winterbanden, en een boel verse Mannol Extreme 5W-40.
Wasbeurt en verse APK en we gaan gewoon verder.

V70: Schreef ik vorige keer "Dodelijk saai. E95 erin en rustig karren¨, dat is weer even over.
Maar dat heeft z'n eigen topic: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,39406.msg1818762.html#msg1818762
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

#476
XC70 staat de temperatuurmeter al wat langer links van het midden, dus aan het werk.
Beetje googlen, ipv zo'n compleet thermostaathuis met sensor 31293698 kun je dus ook alleen de thermostaat vervangen door een Gates TH35991.
Dus toen de kerstborrel een beetje uitgewerkt was, het wat droger werd, klep open en aan het werk.
Oliepomp verwijderen, multiriem iets lossen, koelvloeistof aftappen onder aan de radiator, thermostaatdeksel los, nieuwe thermostaat erin, oude zag er niet al te fris uit, alles dicht gebouwd, koelvloeistof er weer in en starten. Dikke baal, lekt koelvloeistof op de deling. 
Nog een keertje alles open/dicht, pakking goed bekeken, extra schoon gemaakt, kloddertje polymax erbij, geen lekkage ontdekt na vullen en starten.
Helaas, kort ritje, temperatuur blijft laag. Beetje jammer, nu nog de tempsensor vervangen.
Zo blijf je bezig.
--
Autogas Inside . . .

The Demon

Ervaring leert dat het vaker de sensor is dan de thermostaat zelf die (rare) storingen veroorzaakt.
Een thermostaat gaat open en dicht, meer niet, hij kan wel vast komen te zitten maar dat is dan vaak open of dicht.
De sensor geeft een signaal door aan de ecu die er vervolgens weer o.a. de inspuiting en/of lucht toevoer regelt en dus invloed heeft op je verbruik.
Gewoon beide vervangen als het toch open moet, het zijn de kosten niet.
En inderdaad de pasvlakken van het huis goed schoonmaken voor montage.

de Boeing

en tempsensor origineel Volvo nemen!

Wel bummer natuurlijk, zo een hele klus uitvoeren en dan nog niet echt het probleem hebben opgelost (ook vaak genoeg gehad, helaas).

elmarconi

Net thuis, vandaag wat langere rit, dan kruipt de temperatuur naar de 81°C, met piekjes naar de 85°C.
Verder nieuwe melding: ABS/ANTISKID, Service vereist, alsmede Rembekrachtiging Service vereist.
Ik ga geen all-you-need-is-love kijken.  :-\

Citaat van: de Boeing op 24-12-2023 11:53:51Tempsensor origineel Volvo nemen!
Wel bummer natuurlijk, zo een hele klus uitvoeren en dan nog niet echt het probleem hebben opgelost (ook vaak genoeg gehad, helaas).

Heb een Hella besteld. We gaan het zien.
Tsja, dat kan gebeuren, maar motiveert niet echt. Paar keer dit soort fratsen en ik ga weer loeren naar een vervanger.
--
Autogas Inside . . .