Diagnose LMM, wie kijkt even mee?

Gestart door CorB, 14-08-2014 11:03:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

Citaat van: Peultje op 15-08-2014 22:56:12
Goed, eens, de MAF- of LMM-eenheid geeft een spanning af waarvan de hoogte afhankelijk is van de door die MAF (of LMM) gaande luchtstroom. De werking berust daarentegen wel zeker op een draad die door de daarlangs gaande luchtstroom meer of minder afkoelt afhankelijk van de grootte van die luchtstroom. Om af te koelen moet die draad natuurlijk een hogere temperatuur hebben dan de temperatuur van die luchtstroom. Dit wordt bereikt door een stroom door die draad te sturen. De luchthoeveelheid wordt gemeten door te bepalen hoeveel stroom er nodig is om de draad op een constante temperatuur ten opzichte van die van een temperatuur afhankelijke weerstand die in hetzelfde huis zit. De elektronica in de MAF (of LMM) meet die stroom en zet die om in een voltsignaal wat naar de ECC gestuurd wordt die daar allerlei meer of minder zinvolle dingen mee doet.

Dus de sensor geeft geen spanning af maar de elektronica in de LMM zet een gemeten stroomsterkte om in een spanning. Er zijn maar weinig sensoren die direct een spanning geven. Enkel de lambda sensor geeft direct een spanning afhankelijk van het verschil in zuurstofgehalte binnen en buiten de uitlaat. Ook een thermokoppel doet dat maar die zitten denk ik niet in onze bolides.

Je omschrijving van de werking van de maf was juist en exact !!
Alleen dat er inderdaad ook nog electronica in de maf zit die er een uitgangsspanning van maakt had je er aanvankelijk niet bij vermeld. Wat voor het meten aan het ding toch wel tamelijk relevant is.
Voor de ECU en iemand die meet is de MAF een sensor die spanning afgeeft.

Piet

#16
Btw er hoort een drukverschil te zijn van 3 bar tussen benzinerail en het inlaatspruitstuk.
Bij stationair heerst er een vacuum in het inlaatspruitstuk en daarom zal de raildruk tov de buitenlucht dus lager zijn. Ofwel als je de raildruk t.o.v. de buitelucht meet klopt die 2.2 bar wel.

CorB

Citaat van: Piet op 15-08-2014 23:23:08
Btw er hoort een drukverschil te zijn van 3 bar tussen benzinerail en het inlaatspruitstuk.
Bij stationair heerst er een vacuum in het inlaatspruitstuk van daarom zal de raildruk tov de buitelucht dus lager zijn. Ofwel als je de raildruk t.o.v. de buitelucht meet klopt die 2.2 bar wel.

Oh, klinkt helder. Maar jij zegt bij stationair heerst er vacuum. Als ik gas geef tijdens drukmeting dan verandert er niks aan de druk, een kort piekje naar 2,3 en verder strak op 2,2.

Cor

Piet

#18
Een beetje gasgeven verandert niet veel aan het vacuum, de motor moet redelijk onder load gaan wil het vacuum worden opgeheven. Je bent dan al aardig aan het optrekken. De turbo moet dan al wat aan het werk zijn. Een niet turbo motor zal ook nooit een positieve druk in het inlaatspruitstuk kunnen krijgen.

Die 180 euro zal money well spend blijken te zijn... dikke kans.

CorB

Sinds gisteren heb ik een nieuwe bosch lmm gemonteerd. In eerste instantie liep de auto veel slechter, maar na een flink aantal kilometers  weer beter. Met de oude LMM had ik continu erg weinig vermogen, het leek alsof de turbo helemaal niet meer meedeed. Nu is er een verbetering te bespeuren, maar het is niet constant. Soms wel lekker 'wakker' en soms valt het tegen. Het voelt alsof de turbo de ene keer meer zijn best doet dan de andere keer. Wat ook opvalt is dat de bak vaak niet terugschakelt als er vermogen gevraagd wordt en de auto dan echt moeizaam versneld.
De melding "EFI-231 Long term fuel trim part load" blijft terug komen.

Ik denk dat er een ommekeer is geweest toen ik de vacuumslang op de brandstofdrukregelaar heb gemaakt, want deze had een slangeklem die niet vastzat. Ook een plastic pijpje met afgedopte slang brak erg makkelijk af, misschien was deze al gescheurd.





Ik dacht eerst dat alleen de brandstofdruk wellicht niet goed geregeld werd hierdoor, maar een tweede effect is natuurlijk een vacuumlek vlak voor de gasklep.
Ik weet bijna zeker dat hier echt een lek zat, want na deze reparatie is het soms wegvallen van de motor tijdens stationair lopen, maar ook hikjes tijdens het rijden verleden tijd. Het enige probleem is nu gebrek aan vermogen, maar een beetje in wisselende hevigheid.

Nu vraag ik mij het volgende af, de auto is enige tijd geleden gemapt en destijds zat dit vacuumlek er nog in. Als nu alles qua vacuumlekken e.d. in orde is, kan het dan zijn dat de mapping nu niet meer klopt en roet in het eten gooit?

Cor