Fout code 232 samen met 433

Gestart door Hendrix, 16-08-2014 21:55:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hendrix

Ben erg droevig geworden vandaag, het CEL lampje van te T5 ging ineens aan. Foutcode 232 en 433, de laatste is van de achterste pingel sensor en veroorzaakt waarschijnlijk de eerste foutcode ook.

Kom ik erachter dat om het zooitje te vervangen, ik de complete inlaat met toebehoren moet verwijderen om er bij te kunnen  :o. Dat gaat um niet worden op de parkeerplaats.

Na een reset bleef ie een paar km uit, maar na warm worden van de motor en boven de 2000 toeren komen, hoppa was ie weer dat irritante lampje.... pingel sensor dus...

De motor mist verder geen vermogen maar bij hard optrekken gaat het nu iets onregelmatiger (minder vloeiend, lijkt heel even een dipje in te zitten).

Iemand ervaring met het vervangen van de oude sensors voor de nieuwe met aangegoten kabels? waar te kopen voor een redelijk bedrag? (orgineel volvo)

Contacten van de connector schoon maken kan ik nog proberen, maar aangezien het tijds bestek van terug komen van de fout vrijwel direct is (1 km) lijkt mij dit toch echt een overleden sensor i.p.v. een slecht contact.  :'(

Met droevige groeten uit Finland



Ludo

2-3-2 is hoogstwaarschijnlijk een vacuumlek.
Vaak het beruchte knietje links op het spruitstuk.

De andere code zal wel een gevolg hiervan zijn.


Hendrix

#2
Hoi Ludo, denk je niet dat het juist andersom is dat 433 de code 232 veroorzaakt, anders zou foutcode 232 bij stationair al komen na de reset, de foutcodes komen echter pas na boven de 2000 toeren te zijn geweest en als de motor een beetje warm is (+40 graden dus)

volgens werkplaats handboek geeft de ECU een CEL met code 433 op het moment dat het pingel sensor signaal afwezig is bij een toerental boven de 2500 en een koelwater temp boven de +40C en een belasting van... nou ja bij gas geven dus.

Of is dit een typisch geval van het kip en het ei?

En misschien handig om te weten voor een check.... wie weet dit?.... wat zou de ohmse weerstand van de pingel sensor moeten zijn en aan welke pinnen van de ECU zit deze aangesloten? Het gaat om de achterste pingel sensor.

Groetjes Hendrix

KIM

Ik weet zo even niet of 2-3-2 een foutcode is waarbij ook het lastgebied wordt aangegeven, maar twee dingen over deze foutcode:
- Als het lek klein is, kost het het systeem meer tijd om de fout te herkennen. Aangezien je meer in deelstaat rijdt, is het dus voor de hand liggend dat dan de foutcode in deelaspecten wordt geschreven.
- Dit type foutcode gebruikt twee rycycli om de storing als fout te betitelen. De pingelsensor wordt gelijk geschreven.

Hendrix

Hoi KIM,

De fout wordt direct geshreven na een reset en 1 km rijden zodra ik boven de 2000 toeren kom en gas geef, lijkt mij dus dat 433 pingel sensor signaal fout, de fout 232 (long term fuel trim ideling  upper / lower limit) veroorzaakt.

Als ik namelijk jou goed begrijp, komt fout 232 pas na 2 keer rijden, toch?

Groetjes

Hendrix

KIM

De fout is er al de eerste rit maar wordt pas opgeslagen in de tweede rit.
Als de tweede fout het gevolg is van de pingelsensoren fout, dan zou ik eens naar je ontstekingssysteem kijken.

Hendrix

Net weer even gereset en een stuk gereden, goed op zijn staart getrapt, en daarna uit gezet en weer aangezet en even goed weer toeren gemaakt, geen fout codes tot zover, zal zo nog eens een stukje rijden.

Lijkt mij nog steeds een niet continue "Pingel sensor signaal fout" 433 (door geoxideerde contacten waarschijnlijk) ben benieuwd of de fout codes terug komen en onder welke omstandigheden.

Code 232 is voor "ideling", dus stationair... lijkt mij dat als er iets met het mengsel is dat de ECU niet kan bijregelen, dit dus bij stationair draaien moet worden opgeslagen aangezien dit om het "bijregelen van het mengsel gaat bij lange termijn stationair". (Met andere woorden: gaat het CEL dan meteen branden als deze fout wordt geschreven, en wordt de fout dus geschreven bij stationair draaien?)

Even terug komend op Kim's advies om de ontsteking eens te bekijken omdat de pingel sensor fout een 232 fout veroorzaakt, de bougies (BOSCH) zijn al 20.000 oud, zal ze eens vervangen  :eusa_whistle:


Noot

#7
Informatie over storingscode: 2-3-1, 2-3-2

Toestand
De motorregeleenheid krijgt informatie van de verwarmde lambdasonde over het luchtbrandstofmengsel in het bereik van het stationaire toerental en de deelbelasting. Als de luchtbrandstofverhouding afwijkt van λ=1, dan zal de adaptieve lambdaregeling dit compenseren door de injectietijd bij te stellen zodat λ=1 wordt bereikt. Wanneer de lambda-integrator deze bijstelling uitvoert, dan moet de mediaan van de lambda-integrator worden bijgesteld door de adaptieve lambdaregeling. Als de adaptieve lambdaregeling de lambda-integrator tot een maximale waarde heeft aangepast, dan wordt storingscode 2-3-2 (stationairbereik -0,84 tot +0,40) of storingscode 2-3-1 (deelbelastingbereik) 0,773 tot 1,227) en statusbericht Bovengrens (arm luchtbrandstofmengsel) of Ondergrens (rijk luchtbrandstofmengsel) opgeslagen.  

Vervangende waarde
Geen.

Mogelijke oorzaak

Bovengrens:
- Defecte luchtmassameter.
- Lage brandstofdruk.
- Valse lucht.
- Onjuiste sensorsignalen.

Ondergrens:
- Defecte luchtmassameter.
- Valse lucht.
- Hoge brandstofdruk.
- Lekkende injectors.
- Lekkend benzinedamp-afzuigsysteem.
- Vervuilde motorolie.
- Oliepeil te hoog.
- Onjuiste sensorsignalen.  

Storingsbeeld
Kan hoog brandstofverbruik veroorzaken.
Kan slechte prestaties veroorzaken.


Informatie over storingscode: 1-4-3, 4-3-3

Toestand
Als de motorkoelvloeistoftemperatuur hoger wordt dan +40 °C, het motortoerental hoger wordt dan 2000 omw/min, de belasting hoger wordt dan 2,5 en er geen signaal is van de pingelsensor, dan wordt een storingscode voor die pingelsensor opgeslagen.  

Vervangende waarde
B5234T/B5204T/B5234T5:

- Anti-pingelsysteem is uitgeschakeld.
- Alleen de beginlaaddruk wordt toegestaan.
- Ontstekingsvervroeging verminderd om veiligheidsredenen.
- Toename van de hoeveelheid ingespoten brandstof om het brandstof-luchtmengsel te laten afkoelen.

B5254S
- Anti-pingelsysteem is uitgeschakeld.
- Ontstekingsvervroeging verminderd om veiligheidsredenen.

Mogelijke oorzaak
- Onjuist afgestelde nokkenassen.
- Kortsluiting met massa in signaalkabel.
- Breuk in signaalkabel of massakabel.
- Contactweerstand in aansluitingen.
- Defecte pingelsensor.  

Storingsbeeld
Zwakke prestaties als gevolg van beginlaaddruk en/of vertraagde ontsteking.  

Hendrix

#8
Bedankt Noot, had hem al gelezen in Vida. Helaas is mijn versie iets minder uitgebreid dan deze en ook nog in het engels. :P

Mijn conclusie zou dus zijn :

232 oorzaak (laatst genoemde) Onjuiste sensorsignalen
433 oorzaak (gedeeltelijk) afwezigheid pingel sensor signaal door contact weerstand in aansluitingen.

Ik hoop dat dit het is en niet de sensor de geest geeft (nogal een klus om te vervangen).

De 232 kan dus komen door dat 433 eerst ontstaat met als gevolg dat de "toename ingespoten brandstof" de 232 veroorzaakt.

Ik zou mij namelijk niet kunnen voorstellen dat 433 ontstaat door 232.. alhoewel Sherlock Holmes zei: als je alle rationele verklaringen hebt uitgesloten, dan is de verklaring de laatst over gebleven, ook al is deze nog zo onlogisch.  :eusa_eh:

Ludo

Citaat van: Hendrix op 17-08-2014 11:51:20
De 232 kan dus komen door dat 433 eerst ontstaat met als gevolg dat de "toename ingespoten brandstof" de 232 veroorzaakt.

Ik zou mij namelijk niet kunnen voorstellen dat 433 ontstaat door 232..

Toch lijkt me dat logischer dan andersom.
Doordat de motor gaat pingelen creëer je toch geen vacuumlek. ?
Het lijkt het me dus aannemelijker doordat de ontsteking niet optimaal is (door een vacuumlek)  dat de motor gaat pingelen door een ontbranding waarvan het mengel niet goed is.

Hendrix

#10
Citaat van: Ludo op 17-08-2014 12:12:24
Citaat van: Hendrix op 17-08-2014 11:51:20
De 232 kan dus komen door dat 433 eerst ontstaat met als gevolg dat de "toename ingespoten brandstof" de 232 veroorzaakt.

Ik zou mij namelijk niet kunnen voorstellen dat 433 ontstaat door 232..

Toch lijkt me dat logischer dan andersom.
Doordat de motor gaat pingelen creëer je toch geen vacuumlek. ?
Het lijkt het me dus aannemelijker doordat de ontsteking niet optimaal is (door een vacuumlek)  dat de motor gaat pingelen door een ontbranding waarvan het mengel niet goed is.

Je creëerd ook geen vacuum lek (232 betekend niet vacuum lek) maar een situatie waarbij de ECU niet kan compenseren doordat de zelfde ECU meer brandstof inspuit door de pingel sensor fout, deze meer brandstof veroorzaakt een λ die niet gelijk is aan 1, en (aangezien ik verplicht E10 moet tanken (10% ethanol) omdat normale benzine niet meer te krijgen is hier), loopt de ECU uit zijn regel bereik door de extra ingespoten brandstof en de onmogelijkheid de λ weer op 1 te regelen met het ontstekings tijdstip die door diezelfde ECU verlaat is.

De motor gaat juist niet pingelen door de extra brandstof en het vertraagde ontstekings tijdstip, de foutcode 433 betekent namelijk niet dat de motor pingelt maar dat het signaal van de sensor ontbreekt.....dus...

Althans dat is mijn gedachte..

Hendrix

Vandaag nog geen problemen na de reset van gisteren, doet me toch vermoeden dat het de (achterste) pingel sensor contacten zijn.

Maar wil het zeker weten voor ik de boel open ga halen, vervelend klusje, moeilijk bereikbaar die dingen.

Iemand nog (diagnose / sleutel) tips anders dan het werkplaats handboek?

Groetjes uit nu ook nat Finland

KIM

Een pingelsensor is slechts een terugkoppeling. Een defecte pingelsensor betekent dat de ontstekingswaarden uit een tabel worden gehaald die is opgeslagen in de ECU. Bij een werkende pingelsensor is het systeem beter in staat de pingelgrens op te zoeken.
Dus een defecte pingelsensor betekent echt niet dat je ontstekingsmissers gaat krijgen en dus ook niet een uitlaatgas met veel zuurstof. Die laatste parameter wordt gebruikt om je mengsel bij te regelen en dat betekent dat het wel heeeeel onwaarschijnlijk wordt dat een defecte pingelsensor debet is aan de 2-3-2. Zoals ik al zei: Het probleem ligt eerder andersom.

Peultje

Om de onduidelijkheid wat te vergroten:
-E10 brandstof heeft een octaangetal tussen de 97 en 98 en is dus ongevoeliger voor pingelen dan de standaard Euro95. Gebruik van dit spul zou dus geen problemen moeten opleveren
-Zoals Cornelis al schreef is de pingelsensor geen actief ding. Het enige wat het ding (een microfoon) doet is meten of er zich in het blok frequenties voordoen die overeenkomen met die die zich bij pingelen voordoen. De ECU vervroegt steeds de ontsteking tot er net geen pingelen optreedt. De sensor kan het dus doen of niet doen (hij detecteert of hij detecteert niet) en volgens mij het niet een klein beetje doen (net als zwanger zijn). Als die het niet doet stuurt het systeem de ontstekingsvervroeging (volgens Cornelis) terug naar de tabelwaarden uit de ECU. Klinkt best wel logisch want als dit niet het geval zou zijn zou die de ontstekingsvervroeging steeds verder vervroegen en zou je de motor moeten horen pingelen (zal trouwens ook wel een maximale ontstekingsvervroeging geprogrammeerd zijn). Terugregelen naar de tabelwaarden kan natuurlijk niet zonder consequenties blijven en zal enig vermogensverlies met zich mee brengen.

Al met al lijkt het mij ook dat dit geen storing 232 kan veroorzaken.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Hendrix

Ok nog een keer dan want het is me niet duidelijk waarom dat dus andersom zou gebeuren

Volgens Vida: 433 = ontbreken signaal achterste pingel sensor

Reactie ECU = Anti pingel systeem uitschaken & onstekingstijdstip vertragen (minder vervroegen) & meer brandstof inspuiten dan normaal.

Gevolg: rijker mensel en latere ontbranding, gevolg λ geen 1

Wat doet dat met je λ waarde?

Anders gezegd: Hoe kan het voorkomen van storing 232 er voor zorgen dat het signaal van je pingel sensor ineens weg is? (er wordt geen detonatie meer gemeten, de microfoon is zogezegd stil.) Dat kan toch niet? De motor draait immers gewoon door bij 232 dus is er nog steeds ontbranding die gemeten moet worden door de pingel sensor.

Voor de duidelijkheid, de storingen treden tegelijk op, zodra het CEL lampje gaat branden check ik de codes zodra ik thuis ben, (volgende keer zal ik het contact niet helemaal uit zetten om zo te voorkomen dat 232 geschreven wordt).

En vandaag diverse keren gereden en nog geen fout codes (het CEL lampje gaat i.i.g. nog niet aan).

Dus ook al lijkt het volgens Peultje en Kim dat 232 geen gevolg van 433 is, andersom is uitgesloten... dus de oplossing die overblijft is dan dat er 2 fouten tegelijk optreden die niets met elkaar te maken hebben.


Ik wordt gek hiervan.... :P