855 T-5 Holset HX35 & 740 T-5RWD

Gestart door Mathijs., 15-03-2017 22:18:04

Vorige topic - Volgende topic

de Boeing

Flinke stortkoker!

Gaaf dat je dit zelf allemaal kan! (en dan ook nog eens een brug...)

Mathijs.

ongeveer geen een foto meer te zien hier zie ik..

miss leuk: https://www.youtube.com/watch?v=bqHnyHcxiJ4&t=18s

filmpje van een projectje paar maand geleden. 

Dazzle

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V70geRwin

Je foto's zijn helaas stuk maar de video is waanzinnig, gaaf man  :eusa_clap:

)()()sT

Gaaf stukje huisvlijt! Merk je daar nou verschil mee?

volvobug

Citaat van: V70geRwin op 09-01-2021 13:25:45
Je foto's zijn helaas stuk maar de video is waanzinnig, gaaf man  :eusa_clap:

Mee eens, hulde  :eusa_clap:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

SB T-5R

Mathijs.

Zo meer dan twee jaar geleden, erg stoffig hier..
Doordat er bijna geen foto meer werkten hier en het 850 project zo goed als klaar was, Hier nooit meer iets gepost. :-\
Maar dat betekent niet dat ik stil heb gezeten, in tegendeel zelfs.
Als ik zo terug lees nog best wat leuke aanpassingen aan de 850 gedaan die het delen wel waard zijn denk ik. ;D
Ik was gebleven bij het inlaat spruitstuk wat ik zelf gemaakt had. zo te zien had ik daar de water methanol injectie er nog niet op zitten en is deze er kort daarna bij op gekomen. Opnieuw afgesteld en het was een kanon.
Alleen waren de orginele remmen nog een probleem.. ik wou niet de standaard rem upgrades doen die iedereen al een keer gedaan had, ik wou iets speciaals en ben op onderzoek uit gegaan. Vaak z17/z18 klauwen voorbij zien komen op vw/audi's wat ik erg dik vond staan alleen stond er overal op internet dat dit niet pas te maken was op een volvo. Dat zag ik als een uitdaging en ben opzoek gegaan naar een set klauwen.  :eusa_shifty:

Na 3 verschillende soorten remschijven geprobeerd te hebben en veel aanpas werk de klauwen pas gekregen, icm met een 27mm hoofdremcilinder rem dit echt goed!  :evil:
Ook hier heb ik een filmpje van gemaakt: https://youtu.be/6AF9FWJ5pp8

Ik heb toen ergens in de tussentijd nog een setje enem y21 nokkenassen op de kop weten te tikken en Ook nog een ttv lichtgewicht
vliegwiel. Ook water methanol injectie werd toegevoegd.
Nadat dit allemaal gemonteerd was en goed afgesteld was ik toch wel benieuwd wat de auto zou doen qua vermogen ( kreeg de vraag heel veel en niet veel die mij geloofde als ik +-450 pk zij :'()

Dus maar eens een afspraak gemaakt voor een vermogens meeting, met een erg leuk resultaat:  499pk & 597nm! (Net geen 500+)
https://youtu.be/1fhaWht1hnY

Ik wel problemen met de 4.4 ecu en orginele tcv die de externe wastgate moesten aan sturen, turbo druk was nooit echt strak. Ene keer heel hoog andere keer weer veel lager. Dus toen een gfb boostcontroler geïnstalleerd en dat was ook opgelost.

Vorig jaar wat problemen gehad met druk in het koelsysteem, 3 koppakkingen verder was het eindelijk weer winter het het blok er uit gelepeld om het onderblok te vlakken. Ook zag ik toen dat mn sinterbrons koppeling wat slijtage begon te vertonen dus deze gelijk op laten frissen bij Vekoma

Toen alles weer in elkaar gezet met een orginele koppakking en sterker vw diesel bouten. En dit jaar 8dkm zonder problemen kunnen rijden op een kapotte lmm na, tis zelf mn daily geweest vanaf juni t/m vorige week  :eusa_shifty:
Dus vooral week wassen en rijden dit jaar  :eusa_clap:

Eind vorig jaar de T-5R nog verkocht, werd erg weinig gebruikt en 2 van deze schepen in de wegenbelasting en verzekering is niet echt leuk. Al bleef ik het geweldig vinden om deze 2 samen te zien.. :angel:

Tijd geleden samen met een goede vriend van een een draggy gekocht om te zien wat de auto van 100-200 deed met 7.8 als resultaat. Best netjes voor een daily
https://youtu.be/mzSO2TcW_lI

De turbo had in het begin al eens wat speling gehad door een te kleine olie retour en en een kleine restrictor, dit probleem is al lang opgelost door de Turbo te reviseren en de retour aan te passen. Het compressor wiel was wel ingelopen op het huis en dit bleef mij toch altijd bij.. dus afgelopen zomer een oplossing gezocht en dat was een iets groter billit wiel. Ook gelijk het hele lager huis + turbine wiel vervangen. Dus eigenlijk weer een nieuwe turbo!

Jaa dan moet je alleen dat compressor huis nog aanpassen voor dat grotere wiel.. huis opgespannen op de cnc beun bank op het werk en aan de slag gegaan met een perfecte resultaat al zeg ik het zelf!  :D

Dit heb ik rond afgelopen zomer gedaan, rij verder gewoon nog dezelfde druk maar zou eigenlijk nog wel weer een keer op de testbank willen om te zien of die nu wel 500+ doet, na al die kleine verbeterpuntjes liep de auto dit naar namelijk supper en zegt mijn butt dyno dat er wel een paar pktjes bij zijn gekomen.. word vervolgd..

Maar nu ik vorig winter al niet veel te doen had na dat het 850 blok weer klaar was toch maar eens serieus begonnen aan een project waar ik al langer over aan het dromen was: 740 T-5
Ik had de orginele motor van de 850 nog liggen dus die als basis gebruikt en eigenlijk hetzelfde opgebouwd als die van de 850 alleen dan met standaard nokkenassen.

Toen dit klaar was werd het wel een keer tijd voor een auto waar de T-5 in moest komen.

Hield het internet al langer in de gaten voor een 740 sedan als basis maar was bijna niks te vinden, tot ik een facebook advertenties tegen kwam met deze parel! Perfect voor mij project. :azn:
Al geen apk meer sinds 2008
Gelukkig bijna geen roest of schade behalve aan de voor en achter ruit en dat ik was ik zocht.

Dit zijn fotos van de advertentie die ik voorbij zag komen, 2 dagen later stond hij thuis in de schuur
Dit was eind februari/ begin maart dit jaar.

Toen begonnen met het compleet strippen van de auto. motor, bak ect allemaal nog voor leuk geld kunnen verkopen
Toen ben ik begonnen met het opknappen van de roest plekjes die er wel zaten en heb ik alle maten voor een rolkooi opgemeten en besteld
Een week later kon ik deze ophalen

Lekker alles tig lassen.. :eusa_boohoo:

Toen dat klaar was de auto echt helemaal kaal gemaakt en een bok gemaakt zodat ik het chassis wel kon verplaatsen.
Toen alle kleine roestplekjes rondom de auto gestraald en alles in de primer gezet

Toen kleur: Toyota super white II

Toen heel veel tijd gestoken in de rest allemaal opknappen, schoon maken, bouten stralen en laten verzinken.
En langzaam begonnen met opbouwen, bc setje gemonteerd.

Ergens in de tussentijd van afgelopen half jaar nog wel een paar andere belangrijke componenten klaar gemaakt zoals weer een heel dik inlaatspruitstuk als zeg ik het zelf. Een bmw bak ingelast voor whiteblock en een hele dikke intercooler gemonteerd. En alvast een flens om het uitlaat spruitstuk te gaan lassen wanneer ik de turbo binnen heb

En dat is dan ongeveer waar ik nu ben, hij staat weer op 4 wielen.
De volgende stap is weer een setje mega dikke remmen pas zien te krijgen waar ik al een lekker eind mee op weg ben

Dit was em dan voor nu, sinds mn school tijd niet meer zon lang verslag geschreven.. weet gelijk weer waarom :eusa_whistle:
Verder is het project eigenlijk alleen te volgen op mn Instagram verhaal waar ik eigenlijk alles wel update met fotos.
Weet dat jullie plaatjes kijken leuk vinden dus volgens mij heb ik jullie aardig verwend en wie weet plaats ik over twee jaar wel weer een keer een update  8)

Jerra

Wauw wat een update! Echt Bruut!!!

Wat is je insta dan? Ik wil het wel blijven volgen!

'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Menno3274

Super gaaf project, welke instagram moeten we volgen? ;D

de Boeing

Impressive!! zeker als je die allemaal zelf kan fabriceren  :eusa_clap:

Zou wel handig zijn als de foto's iets kleiner schalen, want op mijn net niet 4k monitor blijft het toch nog flink scrollen  ;D

en nu ik toch als een opa/fossiel aan't z#|ken ben: 100-200 tijd opmeten zou ik persoonlijk toch op een iets ruimere baan proberen, met wat uitwijk mogelijkheden en zonder tegenliggend verkeer :eusa_shifty:

Maar keep up the good work!

Mathijs.

Citaat van: Jerra op 27-10-2022 13:50:35
Wauw wat een update! Echt Bruut!!!

Wat is je insta dan? Ik wil het wel blijven volgen!

Citaat van: Menno3274 op 27-10-2022 13:58:15
Super gaaf project, welke instagram moeten we volgen? ;D

dankje! mijn eigen ista is: MathijsBoezewinkel

Citaat van: de Boeing op 27-10-2022 14:59:39
Impressive!! zeker als je die allemaal zelf kan fabriceren  :eusa_clap:

Zou wel handig zijn als de foto's iets kleiner schalen, want op mijn net niet 4k monitor blijft het toch nog flink scrollen  ;D

en nu ik toch als een opa/fossiel aan't z#|ken ben: 100-200 tijd opmeten zou ik persoonlijk toch op een iets ruimere baan proberen, met wat uitwijk mogelijkheden en zonder tegenliggend verkeer :eusa_shifty:

Maar keep up the good work!

jaa dankje dat vind ik ook het mooiste, alles zelf doen en maken!

heb ik net gedaan, was even druk met wat anders maar als het goed is zijn de fotos nu goed te zien haha ;D

ik zal het de volgende keer op de duitse snelweg doen  :police:

T5-4life

Superleuk om mee te kijken/lezen  :eusa_clap: :eusa_clap:
C70 T5 coupe LPI 1998 372 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 300 dkm

Stefan

850R Estate MT LPi '97 Rood (609)