Welke is het snelst?

Gestart door Vulk, 12-01-2005 19:10:49

Vorige topic - Volgende topic

CPEC

CiteerAan Keesjan.
2)'vergelijkbare 1.9 benzinemotor'???
Jouw diesel heeft een turbo en is af-fabriek gechipped, dus is er geen sprake van 'vergelijkbaar'.
Als je een 1.9 benzine motor een turbo meegeeft en ook nog laat chippen ga je hem echt niet bijhouden met je dieseltje.  ;)
Er is ook geen 2.3 liter diesel op deze aardkloot die mijn T-5R bijhoudt, kan ik je wel vertellen.  ;D
Ik ben het helemaal met je eens; je leest en hoort overal dat dieseltjes "zo vreselijk goed en snel" zijn m.n. vanwege hun hoge koppel. Het is inderdaad zo dat de meeste dieseltjes tegenwoordig een flink koppel hebben. Maarrr... er is niemand die op een benzinemotor met dezelfde inhoud 1 of 2 turbo's zet en vervolgens tot de conclusie moet komen dat dat toch wel veel sneller is en een even hoog/hoger koppel heeft... Fijn deze "steun" te vernemen! ::)
Pas op voor rrrroffelende Zweden!

Yackall

En om aan te geven dat ik niet zomaar zit te zwetsen heb ik even de volgende cijfers erbij gezocht:

Golf GTI : 2.0ltr met turbo

200pk/280nm
0-100 in 7.0 en top 235 km/h  (da's best doortrappen met m'n T-5R)    :o ;D

Golf TDI: 1.9 ltr met turbo

150pk/310nm
0-100 in 8.6 en top 218 km/h

En ik denk dat je met wat chippen uit die GTI nog wel wat extra's kan halen. Maar 1.6 seconden verschil van 0-100 is al errug veel.

denkweb

Ik heb nog een onafhankelijke meting laten doen van een gechipte 850 tdi door een KLPD auto, mocht helaas geen copie van de opname hebben... sorry :)

Los hiervan vindt ik dit eigenlijk een onzinnige discussie, wat willen we er eigenlijk mee bereiken? De Tdi is van oorsprong een oerdegelijke toermotor en voor een compleet andere doelgroep gebouwd (nee, niet beginnen over 'ouwelullenbakken' e.d.)

BobaFett

Citaat van: denkweb op 18-01-2005 11:52:37
De Tdi is van oorsprong een oerdegelijke toermotor en voor een compleet andere doelgroep gebouwd (nee, niet beginnen over 'ouwelullenbakken' e.d.)

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Je koopt geen diesel om "eens lekker te scheuren" (althans, ik niet)  ;)

850fan

Inderdaad, de TDI is rap zat maar geen rallyracer  ;)
Soms versnel ik ook wel wat rapper om even het geheime wapen te kunnen gebruiken: het rookgordijn voor irritante bumperklevers  :P

BobaFett

Citaat van: 850fan op 18-01-2005 15:16:38
Soms versnel ik ook wel wat rapper om even het geheime wapen te kunnen gebruiken: het rookgordijn voor irritante bumperklevers  :P

Whooooo wooooo......
Precies mijn idee  ;D  ;D  ;D

Spin!

Inderdaad dat rookgordijn, de 1e keer dat ik flink doortrok met het dieseltje kwam er een zwart/grijze wolk achteruit...wist niet wat me overkwam, dacht dat ik de boel opblies. Diesel is gewoon een auto waar je veel km's achtereen moet afleggen, zo ga ik van het weekend met de diesel naar zuid Duitsland. Dan blijft de 2.5 20V thuis staan. Sportief gezien rijdt de benzine motor van de 2.5 20V toch echt in de praktijk het snelst, heb het van de week nog getest. 7.3 seconden op de 100 met de benzine en 8.6 seconden op de diesel. Toch best een cig-ni-fi-cant, signi, sifgi...ehh, groot verschil.

Vooral het snelweg gebeuren met de benzine blijft woest. terug naar de 3 en dan vol gas doortuffen naar de 160...heerlijk

www.vm-parts.nl

Yackall

Citaat van: denkweb op 18-01-2005 11:52:37

Los hiervan vindt ik dit eigenlijk een onzinnige discussie, wat willen we er eigenlijk mee bereiken? De Tdi is van oorsprong een oerdegelijke toermotor en voor een compleet andere doelgroep gebouwd (nee, niet beginnen over 'ouwelullenbakken' e.d.)

Je hebt helemaal gelijk. Diesels zijn volgens Top Gear gebouwd voor ' cheapskates'.   ;D