wielkast roest

Gestart door Schnappi, 24-09-2014 19:55:37

Vorige topic - Volgende topic

Schnappi

Heb vandaag mijn bandenspanning gecontroleerd, zie ik zojuist achter bij in de wielkast een beschadiging/roest.  :-\

het zit net onder de kunsstof beschermingskap in de wielkast, lijkt er op dat een flinke steen er tegen aangeklapt is.

de beschadiging ziet er wat bruin uit, waarschijnlijk roest.

moet men dit bijwerken of kan men dit gewoon laten zitten?

ik had zelf gedacht om eventueel hammerite aan te brengen en dan een laag tectyl bodysafe. kan dit?

het niet zo dat ik nog 5 jaar in deze auto blijf rijden, maar heb geen zin dat hij begint te rotten.

graag advies

glenfiddich1983

Kaal maken, tot je op het metaal zit. Dit dmv schuurpapier en staalborstel. Niet zuinig zijn, zorgen dat je alles weghaalt. Dan omvormer (bv Noverox), ijzermenie, en vervolgens weer lak.
Daar waar je niet tegenaan kijkt (in de wielkast zelf) kan je afsluiten met tectyl.

Edit: hou bij gebruik van ijzermenie trouwens rekening met een lange droogtijd, zeker nu het wat kouder wordt. Ga je te vroeg met je autolak (epoxylak) over de menie (terpentine basis) dan los je de menie weer op.

Als alternatief voor de menie kan je epoxyprimer gebruiken, is wel wat duurder maar dan heb je dat probleem veel minder. Waarschijnlijk zal ik zelf een volgende keer ook epoxyprimer gebruiken.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

henry classic v70

Lijkt me niet fijn als je de winter ingaat en er met pekel wordt gestrooid
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Schnappi

hammerite en dan bodysafe tectyl gaat dan niet werken?

voor alle duidelijkheid het zit in de binnenkant van de wielkast.

stel dat ik er niks aan doe, hoelang duurt het dan voordat het doorgerot is?

glenfiddich1983

Citaat van: Schnappi op 24-09-2014 20:37:24
hammerite en dan bodysafe tectyl gaat dan niet werken?

voor alle duidelijkheid het zit in de binnenkant van de wielkast.

stel dat ik er niks aan doe, hoelang duurt het dan voordat het doorgerot is?

Hoe lang zoiets duurt is niet te zeggen, maar dát het doorrot is zeker.

Enkel er iets overheen smeren is nooit genoeg. Ik weet dat Hammerite adverteert met 'direct over de roest aan te brengen', maar ik geloof daar niet in.

Roest is als kanker. Je moet alles, of op zijn minst zoveel mogelijk, weghalen. Alleen dan blijft het zo lang mogelijk weg.

Als het alleen aan de binnenkant zit kan je kleurlak achterwege laten natuurlijk en hammerite (of omvormer en primer/menie) en daarna tectyl gebruiken, maar ik zou altijd de slechte plekken kaal en schoon maken.

En als je het vermoeden hebt dat het toch ook onder de zichtbare gelakte delen zit, dan moet je dat ook aanpakken want anders gaat het van daar uit toch verder.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Schnappi

bedankt voor de tip, ga aankomend weekend het maar eens proberen als het weer mee zit.....

cornelis-b

Roest verwijderen en puur Owatrol er op, in Hammerite zit maar een klein percentage Owatrol, het beste anti-roestmiddel wat er is. Na 48 uur bodysafe er op.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Vulk

Sowieso zou ik de wielkuip eens demonteren en goed kijken wat er nog zit.

Succes.

twotone

Citaat van: Vulk op 24-09-2014 21:18:39
Sowieso zou ik de wielkuip eens demonteren en goed kijken wat er nog zit.

Succes.

Zowieso een goed advies om die er even af te halen als je bezig bent met de jaarlijkse bandenwissel ofzo, schijnt toch vaker voor te komen  :( En je kan een rotte plek toch maar beter voor zijn :) .
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

-D©©©L-

Zo goed als alle 850's kunnen wel een aanpak roest in de wielkasten gebruiken. Net als boven de uitlaat.

Owatrol is geen onaardig middel, maar zeker niet het ènige bruikbare middel in de markt.

NielZ3qp

Het belangrijkste is dat je het roest echt goed weghaalde. Ik heb eens als een tandarts met een drempel een stukje behandeld wat nu na 3 jaar nog steeds goed is. Na blank maken heb ik caprotech rx7 gebruikt en daarna lak.
V70 Classic T5 Los Pollos Hermanos Edition is niet meer...

twotone

Citaat van: -D©©©L- op 25-09-2014 08:15:07
Zo goed als alle 850's kunnen wel een aanpak roest in de wielkasten gebruiken. Net als boven de uitlaat.

Owatrol is geen onaardig middel, maar zeker niet het ènige bruikbare middel in de markt.

Marco, bedoel je een specifiek stuk boven de uitlaat? Of de lengte van het hele traject?
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

-D©©©L-

Citaat van: twotone op 25-09-2014 15:01:25
Citaat van: -D©©©L- op 25-09-2014 08:15:07

Marco, bedoel je een specifiek stuk boven de uitlaat? Of de lengte van het hele traject?

Vooral boven de demper (met hitteschild), het verticale stuk er net en de verdere uitlaat richting bumper. Daar zie de je zinklaag verweerd raken en roestblazen onder de lak verschijnen. 

-D©©©L-

Citaat van: NielZ3qp op 25-09-2014 13:22:31
Het belangrijkste is dat je het roest echt goed weghaalde. Ik heb eens als een tandarts met een drempel een stukje behandeld wat nu na 3 jaar nog steeds goed is. Na blank maken heb ik caprotech rx7 gebruikt en daarna lak.

Als de roest echt 100% weg is, is een simpel kwastje met epoxyprimer al voldoende. Probleem is juist dat je het moeilijk 100% weg krijgt zonder de resterende zinklaag te beschadigen. Daarom kan wegkrabben icm een chemische roestomzetten een hele goede optie zijn. De meeste chemische omzetters zijn niet geschikt om mee af te werken, daar moet echt nog een afwerklaag overheen. (uitzondering: de hammerite achtigen)

Rob V70

Mijn ervaring met hamerite is dat het een dikkehuid wordt en dat het eronder gewoon doorroest. Ik heb dit bij vorige auto gedaan en moest het ieder jaar weer afkrabben en herhalen.
Wat ik nu doe is de roest zoveel mogelijk verwijderen en dan fertan erop. Dit is een roestomvormer. Vervolgens netjes schoon maken, gronden en aflakken en blanke lak.

Uit het zicht kun je het natuurlijk ook anders nabehandelen.
Heb vooralsnog geen probleem gehad met deze methode.