1 van de laatste ritten met de 855T-5

Gestart door T5-Klaas, 23-12-2014 22:33:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

T5-Klaas

Hallo mede forummers,

Omdat het me toch iets doet, hierbij een kort relaas voor diegenen die het interesseert.
Vandaag na bijna 2,5 jaar 1 van de laatste ritten met de V70-classic T-5 gemaakt omdat ik 'um verkocht heb en zondag as. overschrijf naar de nieuwe eigenaar (ook een forummer). De bestemming was Eindhoven (vanuit Hoorn NH) maar wat heb ik desondanks genoten van de rit. De 2,3 liter 16t turbo icm een door Schutten gechipte computer levert ook in geval van een begrafenis heel veel plezier op. Veel duimen omhoog, soepele sprints en ook op de cruise control, na bijna 17 jaar nog een heerlijke comfortabele en representatieve reisauto. Gemiddeld brandstofverbruik een acceptabele 1 op 11.
Maar zoals ik al zei, komt daar zondag as. verandering in. V70-classic T-5 de deur uit, een zwarte 850 T-5R (B5234T, 15G) van ook een forummer er voor terug (zo blijft al dat moois bij liefhebbers). Iconisch qua looks en meer gevoel met rijden vanwege het meer spartaanse onderstel. Ik hoop jullie snel ergens te zien zodat ik jullie mijn nieuwe aanwinst kan laten zien.

Groeten,
T5-Klaas
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

t5joost

Heey klaas
Je bent welkom om je nieuwe aanwinst te laten zien. Haha
Zien je wel verschijnen
Gr

T5-Klaas

#2
Hallo mede forummers,

Ik lijk emotioneel inmiddels over de verkoop van de V70-classic (verkocht aan goede vriend en mede-forummer) heen te zijn.
Had er veel tijd, geld en energie ingestoken, veel plezier aan beleefd en was techisch 100% in orde.

De T-5R is qua uiterlijk, karakteristiek, gedrag, sturing, gevoel, etc. in niets vergelijkbaar met de V70-classic. Ik ervaar dat "stugge en spartaanse" als bijzonder plezierig (in tegenstelling tot mijn vrouw...).

Inmiddels alweer wat plezierige kilometertjes gemaakt met de "nieuwe" zwarte 850 T-5R.

Hier doe je het voor


Met mijn Volvo-vrienden uit Hoorn, door velen van jullie ook wel het "tuig uit Hoorn" genoemd hebben we de afgelopen tijd behoorlijk wat tijd en energie gestoken in de T-5R om 'um nog weer 20 jaar mee te kunnen laten gaan (ongoing), o.a.:

Het oude 2.0 T-5R-blok (B5204T3) vlak voor de wissel naar 2.3 (B5234T)




najaar 2014 (t5joost):
motor vervangen door 5234T
turbo 15G (gereviseerd)
koppeling
distributie
multi-riem, rollen en spanners
gasklephuis gereinigd
stappenmotor gereinigd
carterventilatie
bougies en bougiekabels
vacuumslangen (vervangen door silicone van ET)
expansietank
turboslangen (vervangen door silicone van ET)
intrax veren verlagingsset

januari 2015:
spiegel 850 bestuurderszijde elektrisch/verwarmd
veerpootbrug
bagagerolhoes

De boel loshalen voordat we met onderstaande aan de slag kunnen...


februari 2015:
versnellingsbak M56H vervangen door M59, inclusief aandrijfassen (snelheidssignaal afgeleid van ABS computer)

De soldeerklus voor afleiden snelheidssignaal


stabilisatorstangen
veerpootzittingen
veerpootlagers
keerringen aandrijfas
retour waterslang turbo
voorscherm links
ruitensproeierpomp achter
deksel ruitensproeiertank
terugslagklep achterklepsproeier
subframe rubbers (inserts via forum)

komende periode:
afneembare trekhaak monteren
bumpersteunen vervangen
installeren rpm defloater (via forum)
sc-805 premium sound monteren
achteras reviseren (dwarsarmsteunen, schokbrekerbus en-steun, rubbers, silent blokkken, etc.)

Achteras gedemonteerd, 20 jaar viezigheid verwijderen, ontvetten en in de tectyl zetten


elektrisch dakraam werkend maken
spoiler dakraam monteren
afdekscherm dakraam binnenzijde opnieuw bekleden
airco werkend maken
uitdeuken achterklep en zijscherm achter (uitdeukdag 14 maart as.)
volvo emblemen vervangen, volvo, T-5R logo, T-5R embleem, 850 embleem
pedaalrubbers koppeling, rem en gaspedaal vervangen
interieurdelen bagageruimte vervangen
motorkap (spuiten of vervangen)

En dan is het waarschijnlijk (bijna) zomervakantie...(2015)

titans opknappen (stoeprandschade en opnieuw poedercoaten)
misschien toch ergens een sportuitlaat, big brakes en wat verder wenselijk en haalbaar is...
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

V70R^2

Dat vraagt om foto's!

Flink wat werk verricht, weer goed voor 20 jaar roffelen ;D

Mrademakers

Hee maat,

Wat een werk heb je in die korte tijd verricht zeg. Ben heel erg benieuwd naar het resultaat!
Ik geniet elke dag van die rammelbak van je. En ehhh, 1 op 8.5 haal ik Maar dat ligt zeker aan mn rechter voet.... 😁

Laterrrr

V70 400K+

Hmm, een uitgebreide beeldsessie zou ons wat meer inzicht geven ;D

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone