m59 hoofdas verschil met m56 en 58

Gestart door volvobaksteen, 20-10-2015 20:31:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobaksteen

hallo mensen
ik had een vraagje over de m59 bak ik heb er toevallig eentje gereviseerd liggen  met een hoofdas dikte van 20mm en 20 tanden
is dit hetzelfde als bij de m56 en m58.
moet een custom koppeling uit de uk laten maken en ze weten daar niet de juiste maat omdat ze met ford vergelijken alleen die zit op 23mm en 26 tanden

als iemand een m56 of m58 heeft liggen zou iemand dan de asdikte is willen opmeten en de aantal tanden die erop zitten
bij voorbaat dank

Miyel

Er zijn er hier vrij veel die een m56 vervangen door een m59 (zoals ik binnenkort)
Naar mijn weten is een m56 gelijk aan een m59 op het sper en de aandrijfassen na.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

cornelis-b

Citaat van: Miyel op 21-10-2015 20:34:27
Er zijn er hier vrij veel die een m56 vervangen door een m59 (zoals ik binnenkort)
Naar mijn weten is een m56 gelijk aan een m59 op het sper en de aandrijfassen na.

Zoals jij het formuleert zou je dus de assen van een M59 ook kunnen plaatsen in combinatie met een M56?
Geloof er niks van.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70R^2

toevallig m56 m58 en m59 deze week open gemaakt.

Bakken zijn inwendig identiek, in het diff sluiten ze hetzelfde aan (splines) enkel de aansluiting voor het viscosekoppelingetje of de haakse overbrenging komt erbij (met dus een as die daar in past).


Heb je nu een m56 en ben je voornemens er een m59 voor in de plaats te zetten? NIET DOEN!

M56 en M59 zit geen verschil tussen, beide hebben hetzelfde fragiele diff, die van de M59 kan je niet vervangen, de M56 kan je een exemplaar van quaife in zetten, zo haal je de zwakste schakel uit de bak/aandrijflijn.

volvobaksteen

hm denk dat je dat verkeerd begrepen hebt.
ik bedoel de pri-as ik moet een koppeling laten maken met passend vliegwiel en drukgroep die het vermogen straks aankunnen

en was mij de vraag of die pri hetzelfde is als bij de 3 genoemde versnellingsbakken

20mm as en 20 tanden

de heren in Engeland weten niet zo goed welke pri-as erin zit voordat ik straks een verkeerde plaat krijg die niet past


en over de m56 en m59  wat is dan het verschil op de aandrijf assen na
want naar mijn weten zit daar geen sperdif in want op zand wegen trekt die maar 1 streep alleen de eerste 2 meter 2 strepen

ik heb namelijk al een m59 gereviseerd en wel liggen de heren in nijmegen doen die bakken wel reviseren
vele bedrijven hebben me het gat van de deur snel aangewezen zijn er weinig die het wel kunnen


en hoeveel pk/koppel kan zo bak hebben zowel m56 en m59

Miyel

Citaat van: cornelis-b op 21-10-2015 21:32:13
Citaat van: Miyel op 21-10-2015 20:34:27
Er zijn er hier vrij veel die een m56 vervangen door een m59 (zoals ik binnenkort)
Naar mijn weten is een m56 gelijk aan een m59 op het sper en de aandrijfassen na.

Zoals jij het formuleert zou je dus de assen van een M59 ook kunnen plaatsen in combinatie met een M56?
Geloof er niks van.

Nee. Het verschil zit hem Juist in de aandrijfassen en dus niet uitwisselbaar. TS vroeg naar de as van de koppeling en die is naar mijn weten hetzelfde.

En dat een m59 geen echt sper heeft weet ik ook, maar 1200€ voor een quife vond ik t.o.v. een m59 met assen (€500) te groot.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

volvobaksteen

#6
heb de bak tiptop in orde nieuwe tandwielen en synschromesh en lagers en de diff weer helemaal goed en ben inclusief aanschaf bak 800 euro kwijt dus dat lijkt mij vrij netjes daar ga ik niet een quife voor kopen

ben alleen benieuwd hoeveel pk/koppel het kan hebben
en als ik hem over midden trap proberen we een ander type misschien dat diesel varianten het wel aankunnen dat zijn overigens ook beste koppel monsters


V70R^2

Die assen zijn dus gelijk, geen verschil in splines.

Enige wat niet aansluit is het geen gemonteerd over de lange as, dat zijn de verschillen. De bak met alle tanwielen, diff en diameters/splines zijn identiek.

Ik snap dat je niet zomaar opteerd voor een quaife, dan moet je het wel echt nodig hebben. 1000 voor dat diff en nogmaal 1000 euro revisie lagers en uitshimmen is geen goedkoop geintje.

Citaat van: volvobaksteen op 22-10-2015 18:14:03


en hoeveel pk/koppel kan zo bak hebben zowel m56 en m59


het diff is het zwakste punt, hier heb ik al de sattelietwielen van kapot gekregen.

m56 heeft geen sper, dus zal minder snel stuk gaan omdat deze gewoon stilstaand burnouts maakt ;D

M59 wel sper op de as, dus meer kracht en klappen op het diff wat stuk zal lopen bij grof wegtrekken/sprints. (zeg 400pk/500nm is voldoende om het stuk te krijgen als je het wilt)

M56 met quaife kan zo goed als alles aan wat wij hier op het forum erop gooien. Uiteraard is ook dat niet zonder risico, op een gegeven moment gaat alles stuk. Zelfs de homokineten kunnen het op een gegeven moment niet meer aan, maar dan hebben we het niet meer over zomaar 500pk voor de leuk maar racewagen gebruik.