Landi gas injectie systeem in 855 T-5R Rica getuned

Gestart door DirQs, 13-01-2015 14:11:57

Vorige topic - Volgende topic

DirQs

Beste forummers,

Kan een Landi gas injectie systeem probleemloos worden geinstalleerd ( en gebruikt ;-) ) in een 855 T-5R of is er een installatie die jullie aanraden?
Auto staat nu op 162500 km en is door Rica software matig getuned.

Daarnaast is het leeggewicht 1617 en zal ik met een gasinstallatie een schaal opschuiven in gewicht.
Is het dan nog wel zo interessant bij 15000 km per jaar

Graag advies....

Dirk

RoelNL

Zelf heb ik landi renzo (dampgas) in mijn R (ongetuned) dat gaat prima, let wel op dat ze er de juiste verdamper inzetten ivm met de tuning.

gr Roel
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

kulk

Volgens mij zijn de meeste mensen hier fan van een Vialle LPI systeem, maar Landi gaat volgens mij ook hoor.
Ik denk dat het veel belangrijker is om naar de juiste inbouwer te gaan

-D©©©L-

"een"  Landi gas injectie systeem, dat is redelijk vaag. om daarop antwoord te kunnen geven zal je moeten komen met een exacte omschrijving van wat er ingebouwd moet gaan worden.

Vialle LPi is al lang niet meer de enige mogelijke keus voor deze motoren.
Zelf rij ik rond met een standaard  BRC sequent systeem. (iets nieuwere versie van de T5R motor, dubbel VVT en 305 pk) .
Uiteraard wel voldoende dikke leidingen, afsluiters etc.
Voordeel van geen pomp in de tank is een veel grotere keuze qua tanks (in een t5r estate kan 77 liter onder de vloer).
Alle nadelen die dampgas injectie systemen in het verleden kenden, zijn al lang en breed  technisch opgelost.
Veel LPi rijders hier zijn nogal behoudend en andere systemen worden ten onrechte en zonder argumenten (te snel) afgeserveerd.

Lunadust

In mijn 2001 t-5 zit een landi dampgas systeem.
deze is druksensor gestuurd.
als de tank bijna leeg is en de gasdruk iets afneemt schakelt het systeem bij vollast soms tijdelijk over naar benzine.
Ik ben er heel blij mee.
En tja, 15.000 per jaar is niet heel veel. Maar als je er nog een paar jaar mee wil rijden komt het (uiteindelijk) wel uit.
Je mbr zal rond de € 320 per 3 maanden komen ongeveer.
Techneut, geen dichter.

DirQs

DirQs

update: Heb een Vogels LPI G3 gasinstallatie laten monteren met een extra grote verdamper en het rijd fantastisch.
Zeker net zoveel vermogen als op benzine.
Wel heb ik het gevoel gewoon rustig te rijden op gas en als ik zin heb om te sporten zet ik m op benzine.

Is het inderdaad zo dat de boel op gas eerder stuk gaat of valt dat mee? Het word allemaal veel warmer natuurlijk......

De auto staat nu op 166500 km en is echt als nieuw....

Nog tips wat LPG betreft?

V70geRwin

Je wagen.Is getuned.
Heeft de inbouwen ook even de afr gemeten na de inbouw?
Afr is air fuel ratio en verteld of een motor genoeg brandstof krijgt.
Als.dit goed is dan is er geen enkele reden om op lpg niet te knallen.

scania164

Let op....op dampgas armer dan benzine...
Dampvormige lpg heeft een andere verbrandings gedrag dan benzine..
Dus hou lambda 0.90 aan.
Rijker betekent hitte..

DirQs

Volgens de inbouwer regelt de computer van het het lpi systeem van vogels het zelf, hij zou zelfs benzine mengen bij vollast maar of dit klopt weet ik niet....
Ze hebben m wel gemeten maar dat was met ( zonder dat ze het wisten) de stekker van de tcv los. Dan geeft de motor haast geen vermogen....
Misschien laat ik m beter nog eens meten met alles aangesloten :-)

V70geRwin

Citaat van: DirQs op 13-04-2015 20:40:07

Ze hebben m wel gemeten maar dat was met ( zonder dat ze het wisten) de stekker van de tcv los. Dan geeft de motor haast geen vermogen....
Misschien laat ik m beter nog eens meten met alles aangesloten :-)

Ja, zou ik zeker even doen.