--==## Projecten en lopende zaken ##==--

Gestart door -D©©©L-, 17-01-2015 20:23:13

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Gewoon even gewoon voor de duidelijkheid een vraagje, als dat van je mag, zodat ik wellicht niet de verkeerde conclusies ga trekken.
Mede gezien je nogal fel van leer trok, nadat ik iets per PB wilde voortzetten:

Die 6 uur per week en 10000 euro per jaar....... bedoel je dan daar ook mij mee?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: volvobug op 31-10-2016 10:41:15
Ah, je bent er nog, fijn. Heb je auto en non-automotive verhalen altijd met belangstelling gelezen.  :)

:eusa_clap: ik ook.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maruska

ik mis de huis-verbouwings-upgrade-en-updates, Marco ;D

(en welke ader gebruik je voor dat koelmiddel ? of de slokdarm ^^)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

UserID6342

Citaat van: Piet op 31-10-2016 14:26:41
Gewoon even gewoon voor de duidelijkheid een vraagje, als dat van je mag, zodat ik wellicht niet de verkeerde conclusies ga trekken.

Die 6 uur per week en 10000 euro per jaar....... bedoel je dan daar ook mij mee?
Neuh, denk eerder mij en ook dat klopt niet.... (althans ik voel mij aangesproken, laten we het daar maar op houden gemakshalve...)

-D©©©L-

Citaat van: maruska op 31-10-2016 16:48:00

De 1/4"en 5/8" leidingen van een warmtepomp, erg leuk om mee te knooien.

Piet

Citaat van: Dirk342 op 31-10-2016 16:53:46
Citaat van: Piet op 31-10-2016 14:26:41

Neuh, denk eerder mij en ook dat klopt niet.... (althans ik voel mij aangesproken, laten we het daar maar op houden gemakshalve...)

Nou ja, ik weet niet.
Hij slaat nogal wild om zich heen af en toe.

leons850

Citaat van: -D©©©L- op 31-10-2016 18:24:27

Heb je nog andere energie bespaar delen aan huis?
Iets als zonne collectoren of een kachel met leidingen en een opslag vat? Ik heb altijd begrepen dat die zich sneller terug verdienen?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

-D©©©L-

Citaat van: leons850 op 31-10-2016 19:19:59
Citaat van: -D©©©L- op 31-10-2016 18:24:27

Heb je nog andere energie bespaar delen aan huis?
Iets als zonne collectoren of een kachel met leidingen en een opslag vat? Ik heb altijd begrepen dat die zich sneller terug verdienen?

Ik buffer straks de warmte die overdag gemaakt wordt met de energie van de zonnepanelen, in de avond gaat dat het CV circuit in.

-D©©©L-

De resultaten zijn bemoedigend.  Over 15 jaar gemeten was de gemiddelde warmtebehoefte van de woning ca 15 MWh/jaar.
Na renovatie is dat nog slechts 3 MWh/jaar.  Een besparing op de energiebehoefte van 80%  Scheelt toch zowat 900 euro per jaar aardgas nu, en een enorme comfortverbetering.
We wekken straks ca  7 MWh elektra op waarvan de helft beschikbaar is voor verwarming.
Omdat er vanaf deze zomer "gestookt" gaat worden met een warmtepomp in gaat hebben we voor de gewenste 3MWh warmte niet heel veel nodig (rendement van warmtepomp is ca 300%).
Toch maar doorleveren aan de buren ?   ;D

Nou nog bekijken hoe ik het legionella probleem kan tackelen zonder de boel elke week stevig op te moeten stoken.

elianmars

Over hoeveel eeuwen heb je de investering terug verdiend? ;D

NinaPaul

Legionella zonder stevig stoken, dan kom je snel uit op chemicaliën (b.v. CLO2).

Ik denk dat je dit stukje "verlies" gewoon moet aanvaarden ;)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 08-04-2017 10:59:36

net onder de 10 jaar als t verbruik blijft als het is en het buiten niet ineens veel kouder gaat worden.

Citaat van: NinaPaul op 08-04-2017 11:23:35
Legionella zonder stevig stoken, dan kom je snel uit op chemicaliën (b.v. CLO2).

Ik zat te denken aan een buffervat met "stil" water en daarin een RVS tapspiraal.

V70geRwin

Mooi resultaat hoor, kan je zonder schuldgevoel weer het pedaal diep intrappen  ;D

leons850

Mijn broer heeft zo'n buffervat icm met zonnecollectoren en warmtewisselaar in de houtkachel.
Werkt prima.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Hans Duiven

Citaat van: -D©©©L- op 08-04-2017 12:02:01
Citaat van: elianmars op 08-04-2017 10:59:36

net onder de 10 jaar als t verbruik blijft als het is en het buiten niet ineens veel kouder gaat worden.

Citaat van: NinaPaul op 08-04-2017 11:23:35

Ik zat te denken aan een buffervat met "stil" water en daarin een RVS tapspiraal.

Wekelijks alle kranen (koud en warm) open zetten en 2 minuten doorspoelen.