olie verversen onzin volgens......

Gestart door citroen, 03-02-2015 12:19:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EricL

Ik vervang de olie om de 3k à 4k km. Voordat ik de carterventilatie had vervangen (inmiddels een jaar geleden) ook nog geflushed met Forté motorflush en daarna nog eens gespoeld met 14 liter olie in tussenpozen van 50km.

Ik rijd zeker geen 10k km met dezelfde olie!

Lunadust

Het longlife bestaat bij vw wel degelijk.
Dat is de sensor die in de carterpan zit en de oliekwaliteit "bewaakt".

De interval kan dan naar max 40.000 in de praktijk heb ik het nog geen een zien halen.
Techneut, geen dichter.

grijzev70tdi

Van de week een nieuwe A4 gehad uit 2012. Kreeg net zn eerste beurt bij 60 000
Grolsch, het klinkt al lekkerder

reneetje

Heb een nieuwe Fiat Doblo rijden , 1,3 JTD

Fiat schrijft 30.000 km voor ... :eusa_think:
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

petrolhead2.5

#34
ik vindt dat soort intervallen volstrekte waanzin. Zeker met hoge temperaturen o.a. bij regenereren van roetfilter, downsizing en turbo's/ hoge belasting. Maar de fabrikant interesseert 't geen moer dat er 10 motoren binnen een garantie periode stuk draaien, de productie kostprijs van een auto (serieproduct zoals VW, bijv) is schat ik nog geen 30% van de kale netto prijs, en hoe dikker de auto en hoe meer opties des te beter 't verdienmodel, dus dat kan zat uit binnen de grote fabrieken/ industriëlen. In de industrie wordt zeker nog geld verdient, het verdienmodel van de tussenhandel wordt steeds slechter. Beetje off topic, het ging om olie verversen.....

Emiel

Citaat van: -D©©©L- op 03-02-2015 14:13:38
Emiel heeft ook nog wel een paar leuke foto's

Uit 2008, toen telefoons nog voor het bellen waren.











Auto was uit 2004 meen ik, C70 convertible. 50/60K gelopen en nooit een oliewissel gehad.
Auto was net aangeschaft, olielampje ging af en toe aan. Was wel een klusje...

V70R^2

Ik kan er met mijn hoofd niet bij, spendeer je goed 50.000 euro aan een mooie auto, kan een simpel beurtje per jaar er niet vanaf?

Typisch van die betweters, niet nodig, blabla..

WhizzMan

Er zijn een aantal redenen om olie te verversen:

Teveel verzuring. Verzuring wordt tegengegaan door schone brandstof (zwavelarm), zo min mogelijk korte stukjes rijden (te rijk mengsel, geen goede afdichting zuigerveren door koude motor) en door dopes die in de olie worden toegevoegd. Deze dopes reageren ook met de buitenlucht, dus motorolie is sowieso beperkt houdbaar. De meeste fabrikanten schrijven voor dat je een jaar na er een keer mee gereden te hebben je toch wel moet vervangen alleen al hierom.

Te dun geworden: Moderne olie is multigrade. De basisolie is 0,5,10,15 of 20W dik. Door toevoegingen (polymeren, hele grote lange moleculen) die bij verwarming geen bolletje meer vormen maar gaan slierten, blijft olie beter aan de cylinderwanden en andere oppervlakken plakken als de olie op temperatuur is. Dit heeft als voordeel dat je bij koude start geen stroop in je motor hebt en je de olie dus niet eerst "warm moet rijden" voor de motor z'n vermogen kan leveren. De polymeren breken in tweeen als ze "vermalen"  worden door tandwielen of door hitte. Als je olie dus een keer te heet is geworden kan je gelijk aan het verversen, want hij is veel te dun als hij warm is. De verversingstermijn bij motoren met een kettinggestuurde distributie of waarbij de bak in dezelfde olie draait als de motor is veel korter om deze reden.

Te veel "vaste deeltjes": Er komen in gebruikte motorolie 2 soorten vaste deeltjes voor. Motorslijtage veroorzaakt metaalschilfertjes en dergelijke. Deze zijn meestal erg groot en worden door een fatsoenlijk oliefilter afgevangen. Op aluminium na zal er ook het nodige aan een magneetje blijven plakken wat ergens in je motor is geplaatst. Het andere deeltje komt naar binnen via je luchtinlaat. Silica (zand) in hele kleine stofdeeltjes past door je luchtfilter heen en zal aan de olie op je cylinderwand blijven plakken. Uiteindelijk zal het daarna in je motorolie terecht komen. Een deel van deze silica zal in je oliefilter achterblijven, maar een behoorlijke hoeveelheid is gewoon te klein om door je filter afgevangen te worden en zal in je olie blijven zweven. Als het dan tussen metalen delen komt die minder speling hebben dan de grootte van het korreltje, ga je slijtage krijgen. Dit is een van de grootste veroorzakers van motorslijtage bij normaal onderhouden en gereden auto's.

Hoe kan je "long life" met je olie werken?

Kies een oliefilter met grote capaciteit. Zodra het vol begint te raken zal de overflowklep in het filter een deel van de olie ongefilterd doorlaten.

Kies een oliefilter wat ook hele kleine deeltjes goed filtert. Moderne VW long-life filters bevatten bijvoorbeeld geen papiervezels, maar een fijnere glaswol. Voor de Roffels heb ik nog niets gevonden, maar het Mann filter wat er op past schijnt best goed te zijn voor een papierfilter.

Kies een olie die chemisch stabiel is van zichzelf. Volsyntheet is stabieler dan mineraal.

Kies een olie met relatief weinig polymeren. Als je geen gekke dingen doet is 10W40 prima en bevat de helft aan polymeren van 5W40. Zolang het niet extreem koud is in Nederland, kan je prima starten in de winter met 10W40 olie. 10W60 volsyntheet bevat meer polymeren en diverse andere dopes waardoor het minder lang meegaat. In de praktijk zal het na een aantal maanden dezelfde viscositeit bij warme motor hebben als een 10W40 olie die net vers is.

Zorg voor een goede motorontluchting. Een groot deel van de verzuring en vervuiling van je olie komt van je brandstof en bij koude starts. Als je olie warm wordt dampt een groot deel van deze chemische troep uit de olie en moet dan wel afgevoerd kunnen worden. Open ontluchting naar de buitenwereld werkt minder goed dan het systeem (PCV) wat op de roffels zit. Dit zuigt namelijk actief het gas uit je motor.

Je kan dynamisch oliewissels uitvoeren als je meet of (uit ervaring met meten weet) wat de samenstelling van je motorolie is. Weinig silicadeeltjes, genoeg anti-roest-dopes en genoeg polymeren voor de viscositeit, lage zuurgraad etc. Als een van deze waardes buiten tolerantie komt, zal je moeten vervangen. Met 1 sensor kan je over het algemeen hooguit 1 van deze parameters meten. Ik meen dat VW los van een sensor sowieso ook kijkt naar motorbelasting en aantal koude starts en dergelijke om het service-lampje aan te zetten, maar de details ken ik niet. Ze hebben in ieder geval die extra fijne filters en een ander toevoegingenpakket dan "budget motorolie" die niet long life is.

Wat je in het beroepsvervoer veel ziet zijn bypassfilters in de olie. Dit zijn filters waar niet zoals bij de meeste auto's alle olie altijd doorheen wordt gepompt, maar losse systemen die buiten het drukcircuit van de motorolie extra filteren. De filters in deze systemen zijn veel fijnmaziger dan de gewone filters die in personenauto's zitten waardoor ook de kleine silicadeeltjes gefilterd worden. Omdat vrachtauto's veel lange stukken rijden, zal er ook relatief weinig koude-start vervuiling in de olie komen en kan er op deze manier veel langer met een beurtje olie gedaan worden.

Olie die geschikt is voor long life is ook prima voor motoren waarin je het eerder vervangt. Ook de oliefilters zijn prima voor kortere periodes te gebruiken. Deze materialen zijn duurder dan "gewoon" maar ze kunnen je zeker helpen om je motor langer mee te laten gaan als je de normale vervangtermijnen voor gewone olie/filter aanhoudt. Let wel op, het long-life wat slaat op een langere verversingstermijn werkt alleen als je zowel de olie als het filter long-life kiest, anders is een van de twee eerder aan z'n einde en ga je slijtage krijgen.

Haenzel

Citaat van: EricL op 05-02-2015 20:30:03
Ik vervang de olie om de 3k à 4k km. Voordat ik de carterventilatie had vervangen (inmiddels een jaar geleden) ook nog geflushed met Forté motorflush en daarna nog eens gespoeld met 14 liter olie in tussenpozen van 50km.

Ik rijd zeker geen 10k km met dezelfde olie!

Je kunt ook overdrijven

V70R^2



Je kunt ook overdrijven
[/quote]

Een getunde wagen, zonder compleet nieuw blok, en met een atmosferische carterventilatie?

5k km is dan zeker een goede richtlijn tot het verversen van de olie..

cornelis-b

Citaat van: V70R^2 op 08-02-2015 00:28:27


Je kunt ook overdrijven

Een getunde wagen, zonder compleet nieuw blok, en met een atmosferische carterventilatie?

5k km is dan zeker een goede richtlijn tot het verversen van de olie..
[/quote]

Plus 1

Zeker met een niet standaard auto is regelmatig olie wissel in mijn ogen een must.
Bij mij ook elke 6 maanden ongeacht het aantal kilometers niewe olie. Sommigen zullen het overdreven vinden maar die paar euro olie maken me niet uit.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

widebody

Citaat van: WhizzMan op 07-02-2015 13:17:33


Wat je in het beroepsvervoer veel ziet zijn bypassfilters in de olie. Dit zijn filters waar niet zoals bij de meeste auto's alle olie altijd doorheen wordt gepompt, maar losse systemen die buiten het drukcircuit van de motorolie extra filteren. De filters in deze systemen zijn veel fijnmaziger dan de gewone filters die in personenauto's zitten waardoor ook de kleine silicadeeltjes gefilterd worden. Omdat vrachtauto's veel lange stukken rijden, zal er ook relatief weinig koude-start vervuiling in de olie komen en kan er op deze manier veel langer met een beurtje olie gedaan worden.


Wij rijden distributie en hebben om de75.000km een servicebeurt ingepland bij de DAF. Denk dat de andere merken er niet veel vanaf zullen zitten. 

NielZ3qp

Onze generatoren na 2000 draaiuren of wanneer analyse aangeeft dat het nodig is.
V70 Classic T5 Los Pollos Hermanos Edition is niet meer...

maartendeb

Heb tijden met de Auto Refresh™ functie gereden. Schakelt vanzelf in vanaf 300.000km, interval slechts aanhouden voor het oliefilter.

NinaPaul

 :eusa_naughty: Teveel vrachtwagen geneuzel  :eusa_whistle:
Voor je het weet ergeren mensen zich eraan.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz