Flips V70 - 666K - Frankenstein is jarig

Gestart door pcpg.janssen, 15-05-2015 14:51:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dielie850

Dat is altijd een vervelende ervaring als je op de snelweg stil valt zowieso als je stilvalt:-\.
Hopelijk is het de switch anders heeft Daan (daanium) een bak liggen.
Ik haal bij dit soort klussen ook altijd het blok er uit dat werkt gewoon makkelijker vind ik :D

pcpg.janssen

Zojuist de auto gestart en met een koude motor/bak kon ik de auto wel in beweging krijgen. Hij ging redelijk normaal vooruit, achteruit ging ook, maar daar klapte de bak hard in (stuur schudde flink).

Daarna de computer eraan gehangen:
Vida vind niets (Vida vind de hele TCU niet).
Brick Diag komt met "2 unbekannter fehler"
VolFCR 1.3 geeft Unknown DTC 2B en Unknown DTC 2F.
Ik heb helaas geen idee welke pin ik moet pakken om eventueel met een flashcode lezer aan de gang te kunnen, dus mocht iemand die gouden hint kunnen geven dan hoor ik het graag.

Dus dat hielp niet.

Wat ook niet helpt is dat, toen de bak warmer was, de auto niet meer van z'n plek wilde. Wat me wel opviel was dat de motor wel probeerde te compenseren op het moment dat de bak in een versnelling had gemoeten: als de bak in D of R wordt gezet, steeg het toerental naar ongeveer 1200-1300 toeren. Dus het lijkt erop dat de TCU wel snapt dat de bak in de versnelling hoort te zitten en dit aangeeft aan de motor ecu.

Daarna de pook flink van P naar L en terug gehaald, maar dat maakte geen verschil.

Ik vrees dus dat het echt slip is in de bak en dat het einde oefening is. Heeft er nog iemand andere ideeën?

Sbv

met vida zou je de tcm gewoon moeten kunnen uitlezen. De rest wel uit te lezen ?

pcpg.janssen

De TCM in VIDA blijft grijs gekleurd, dus die ziet hij helemaal niet. Ik vermoed dat de AW50-42 (4-traps automaat) niet uit te lezen is, maar de AW50-55 (5-traps) wel. En die zit helaas alleen in de R van MY2000, volgens mij.

RoelNL

#49
Klein tipje ik zag dat je nog een old-skool motor met hydraulische klepstoters en verdelerkap etc. had. Op deze auto is vida dice niet aan te sluiten omdat deze auto geen canbus systeem heeft.

Deze auto met een ander Volvo apparaatje uit te lezen met snoer enzo.

Hier is wel de automaat mee uit te lezen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

volvobug

Heb je vanochtend vanaf de andere rijrichting op de A12 zien staan, helaas.

Ik weet niet hoe jou Duits is, maar hier een artikel over een vergelijkbaar probleem dat zonder bakwissel opgelost is:
http://volvo.reparaturanleitung.info/forum/index.php?page=Thread&postID=134699
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

RoelNL

Je moet het maar net te weten zien te komen. Hopelijk gaat het hier ook werken.

Update: die naechsten Tage waren nervig, da die Wandlerbruecke im kalten Zustand nicht rein ging bzw. wenn sie drin war, auch mal nicht wieder herausgehen wollte, was das anhalten "interessant" gestaltete. Sobald das Getriebe etwas Temperatur hatte, konnte man sofort feststellen, dass die Bruecke besser arbeitete. Dieser Umstand fuehrte zur Erkenntnis, dass dort Dreck im Spiel sein muss. Meine Loesung fuer das Problem (Nachahmung auf eigene Gefahr): Liqui Moly 2512 Getriebereiniger, davon 100ml gemischt mit 100ml Terpentinersatz, dieses Gemisch aufs Getriebe gekippt und entgegen der Anweisung von Liqui Moly (nur 10 Minuten spuelen, dann wieder raus) damit gefahren. Seit 3 Tagen habe ich dieses Gemisch auf dem Getriebe, und was soll ich sagen, heute, nach Tag3 ging die Wandlerbruecke das erste mal auch im kalten Zustand rein und funktioniert mittlerweile auch voellig normal. Das Gemisch bleibt jetzt noch weitere 3 Tage drauf, die restlichen 200ml von der LM-Dose kippe ich Samstag aufs Getriebe, fahre noch eine kleine Runde damit und verpasse dem Getriebe dann eine komplette Spuelung
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

yannickdv

Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

Sbv

Citaat van: pcpg.janssen op 03-06-2015 21:59:31
De TCM in VIDA blijft grijs gekleurd, dus die ziet hij helemaal niet. Ik vermoed dat de AW50-42 (4-traps automaat) niet uit te lezen is, maar de AW50-55 (5-traps) wel. En die zit helaas alleen in de R van MY2000, volgens mij.
adaptieve 4 bak is ook uit te lezen. Bijv bij auto van Bouke als ik het goed heb.

KIM

In onze XC ook (MY1998). Maar zowel die van Bouke en die van ons zijn ME7 + CAN-bus en daarom uit te lezen met Vida.
Flip heeft zo te zien nog een M4.4 en dus waarschijnlijk geen CAN-bus.

Sbv

dan zou je niets met Vida uit kunnen lezen en gelijk een foutmelding krijgen dat de auto niet ondersteund is

RoelNL

Citaat van: pcpg.janssen op 03-06-2015 21:46:37

Daarna de computer eraan gehangen:
Vida vind niets (Vida vind de hele TCU niet).


Het is geen canbus auto.

Hopelijk gaat de spoeling werken.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

pcpg.janssen

Heb me gisteren en vandaag eens goed laten informeren: een stukje door hier flink te lezen en te google-en en een stukje door contact met diverse revisie bedrijven:

Op basis van de symptomen vermoed men dat het versleten frictieplaten zijn. Hydrauliek zou geen verdachte zijn op basis van het probleem dat ik ondervind. Toevallig had Autrans in Lunteren een V70R staan met exact hetzelfde probleem. Als kostenindicatie moet ik uitgaan van 2200 euro ex. btw en dat is een hoop geld voor de 10-klepper (voor een mooie LBP R had ik het nog wel overwogen).

Nu ik dat "weet", twijfel ik sterk of de bak schoonmaken het antwoord gaat zijn. De voorkeur gaat nu uit naar een andere bak, maar hier op het forum zag ik dat dat ook een uitdaging gaat worden. Het schijnt dat er 23 verschillende versies van de AW50-42 in omloop zijn en dat er verschillen in onder andere de stekkers en sensoren zitten. Nu wordt het me niet duidelijk of je er toch mee weg komt als je de bak ecu mee overzet of dat je dan alsnog het risico loopt dat je je kabelboom moet aanpassen (en in dat geval is het voor mij Game Over).

Dus dilemma's. Een donor of andere wagen wordt op dit moment ook wel een optie. Mocht iemand wat leuks weten, dan krijg ik de tip graag!

Citaat van: KIM op 04-06-2015 11:55:45
Flip heeft zo te zien nog een M4.4 en dus waarschijnlijk geen CAN-bus.
Ik heb helaas de Siemens Feniks 5.2 ECU. Niet eens de Motronic 4.4. Sommige systemen kan ik met Vida uitlezen (bijvoorbeeld de airbags, instrumentcluster, ABS) en sommige niet (Motor en TCU in ieder geval). Heerlijk zo'n overgangsmodel  :eusa_snooty:

KIM

Ik dacht dat de verschillen met name zaten in de koppel omvormer.
Er is hier een topic dat beschrijft welke code bij welke koppel omvormer hoort. Ik meen mij te herinneren dat de laatste drie nummers op het typeplaatje iets zeggen over het type koppelomvormer.

Als je platen versleten / verbrand zijn, zou je dus kunnen overwegen om de koppelomvormer te behouden.
Iets om te onderzoeken is of je niet toevallig koelvloeistof (glycol) bij de bakolie hebt. Je kunt dit doen dmv een glycoltest (kunnen ze bij Autrans wel voor je doen. Je loopt anders het risico dat de volgende bak ook weer in de soep loopt.

Koelvloeistof bij de AT olie kan worden veroorzaakt door een doorgeslagen bakkoeler: Deze zit namelijk geïntegreerd in je radiateur.

UserID6342

Alle AW50/42 passen op elkaar en is fysiek geen probleem.  Echter de bak ECU kan een probleem geven dat hij niet goed word herkent en/of heel raar schakelt.  Is met een andere bak ECU op te lossen.

Als voorbeeld een 2.5-20v op een 2.0-20v bak of een R bak op een 2.5-10v, kan allemaal en is ook goed schakelend te krijgen, als je maar een voorraadje bak ECU's hebt liggen....

Inmiddels al genoeg gedaan en/of andere mensen mee geholpen....