Flips V70 - 666K - Frankenstein is jarig

Gestart door pcpg.janssen, 15-05-2015 14:51:19

Vorige topic - Volgende topic

daanium

Super cool met de RTI, ben nu nog even op vakantie, dus weinig actief op het forum.
Maar als ik thuis ben lees ik het nog eens rustig door.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

UserID6342

volvobug

Very nice, ik doe het je niet na, knap hoor!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

de Boeing

pcpg.janssen

Zo, terug van vakantie: lekker twee weken uitgewaaid op Cuba, waar ik me heb mogen vergapen aan een aantal hele mooie auto's en heb mogen meerijden in onder andere een Chevy Bell Air convertible van 1959 en een Ford van 1929. Daar is het onderhouden van auto's een iets andere sport dan hier (een graadje of 10 speling op je fusee kogel is daar kennelijk geen probleem en emissie eisen doen ze helemaal niet aan).

Voor de sfeer:

Verder een bijzonder land waar veel mensen op straat rondhangen (95% van de bevolking is in dienst van de staat, dus misschien verklaart dat wat) en waar men vast blijft klampen aan een revolutie van 60 jaar geleden die als doel had de rijkdom van het eiland gelijk te verdelen over iedereen (en waardoor nu het hele eiland arm is?). De mensen zijn overigens wel erg vriendelijk en er is heel veel moois te zien en te doen is (gebouwen, natuur, musea, stranden, duikplekken). Ik durf gerust te zeggen: beste vakantie ever  :eusa_dance:

Helaas had ik voor de vakantie al het probleem dat de V70 niet goed meer liep op LPG: hij sloeg af bij het remmen ondanks dat het een automaat is. Inmiddels zit er een nieuwe verdamper, maar die loopt nog niet zo lekker: Lambda sensor blijft op 0,00 tot 0,06 volt staan op LPG (wat veel te rijk zou moeten zijn), terwijl hij vrolijk pendelt op benzine. Na het vervangen van de lambda sensor (door een NTK OTA4N-5B1) blijft dit probleem bestaan en daarbovenop schokt de auto nu ook regelmatig op benzine als je er normaal mee rijd (bijvoorbeeld 100 op de snelweg).

De twee problemen hebben ongetwijfeld wat met elkaar te maken, maar voor de duidelijkheid zal ik ze uitzonderlijk uitdiepen:

Afslaan op LPG
Op LPG slaat de wagen af op het moment dat het toerental daalt vanaf boven de 1500 toeren naar in de buurt van de 1000 toeren. Het lijkt erop dat de stationairregeling te laat of onvoldoende ingrijpt, waardoor het toerental zakt tot onder de 500 en vervolgens slaat de auto af. Daarbij komt dat de lambda sensor tussen de 0,00 en 0,06 volt blijft staan volgens de AEB Leonardo computer (de gas computer), wat volgens mij betekent dat het mengsel veel te rijk is (10 klepper, dus de 5V-0V titanium sensor). Hierdoor weigert de verdamper extra gas te geven en slaat de auto uiteindelijk af.

Bokken/schokken en inhouden op benzine
Op benzine kan ik goed starten en wegrijden. Optrekken gaat 9 van de 10 keer goed, een enkele keer bokt de auto. Dit gebeurd ook bij het normaal constant 100 km/u rijden op de snelweg. De auto begint te schudden (schokken zie je aan en voel je duidelijk door het stuur), verliest snelheid en iets gas bijgeven maakt het probleem niet minder. Veel gas bijgeven lijkt wel te werken: de automaat schakelt dan terug en vind na 1 of 2 seconden weer vermogen. Het gaspedaal helemaal loslaten en daarna opnieuw beginnen met accelereren werkt ook goed: dan kun je weer zonder schokken naar de 100.
Tijdens het schokken heb ik gekeken naar m'n gasklepsensor en lambda voltage (live): de gasklep sensor reageert normaal op mijn inputs: hou ik m'n voet stil dan blijft het voltage gelijk. Laat ik het gas los, dan daalt het voltage netjes naar 0,57 volt en als ik gas geef stijgt het voltage tot 4,63 volt bij WOT. Het is overigens een originele Bosch 0 280 122 001.
De lambdasensor geeft een redelijk stabiele 2,9 tot 3,2 volt bij het cruisen op 100 km/u en dit veranderd ook niet tijdens het bokken mits ik m'n voet/het gaspedaal stil hou. Bij gas los daalt het voltage langzaam.

Vanavond heb ik de auto uitgelezen met Brickdiag, Vida en een foutcode lezer gebaseerd op het knipperende lampje (op pin 3): in zowel de ECU als de TCU zitten geen fouten.
Vida vind enkel wat onregelmatigheden met de boordcomputer en ik vermoed dat die worden veroorzaakt omdat de auto wel kilometers aflegt, zonder dat er benzine verdwijnt uit de tank: dat zou onmogelijk moeten zijn en dus vermoed de boordcomputer dat er een signaal niet klopt.

5000 km geleden heeft de auto een beurt gehad (luchtfilter, olie + filter, originele bougies).
Bougiekabels, rotor en verdelerkap zijn vorig jaar gedaan.

Ik neig ergens naar de klopsensoren omdat ik het probleem met schokken/bokken/inhouden niet heb op LPG. LPG heeft een hogere klopvastheid, dus dat zou misschien van invloed kunnen zijn. De vraag is dan, wat ik er aan kan doen.

Wie kan me helpen met een duw in de goede richting? Ik heb al een hoop gelezen: nieuwe bobine, krukas sensor, lucht massa meter (hoewel dat bij de 10V een iets ander ding is, waarvan de naam me even ontschoten is).

En als iemand ervaring heeft met het afstellen van een gasinstallatie die de AEB Leonardo (of soortgelijke) combineert met een OMVL R90E verdamper, dan hoor ik dat ook heel graag!

razorx

Ik had zeker ervaring in het afstellen van R90E verdampers van OMVL.
Helaas niet genoeg tijd om je te helpen.

Check als eerste je Regmatic. Die regelt de LPG toevoer.
Fabriekshalve staat een OMVL verdamper al heel behoorlijk.

Laat de kleine regelschroef zoals hij is en laat de warme motor 3000 toeren draaien op gas.
Met de grote regelschroef stel je je mengsel zo in dat je lambda waarde even lang laag als hoog is.

Wat de kleine regelschroef aangaat. Heb al wat adviezen van OMVL gelezen dat die tegenwoordig ook dicht mag. Ik zou hem op de fabrieks waarden laten.

Dit wat je laatste vraag aangaat. Ik zou toch eerst naar het benzine gedeelte kijken. ;)

pcpg.janssen

Hoi Yits,

Dank je voor je reactie.

Ik neem aan dat je met Regmatic het AEB-175 Leonardo kastje bedoeld, welke je kan instellen met de software die hier beschreven wordt?

Dit zijn de waarden die ik nu te zien krijg:

Stationair

3000 RPM

En als ik je goed begrijp moet ik dus de grote stelschroef op de verdamper (dus niet de schroef in de gasleiding tussen de verdamper en het mengstuk) dichtdraaien zodat er bij 3000 RPM beweging in het voltage van de lambda sensor komt.

Wat je zegt klinkt logisch: de actuator wordt niet gebruikt omdat de lambda sensor aangeeft dat het mengsel veel te rijk is. Als de verdamper dicht gedraaid wordt, zal de actuator aan de gang moeten om ervoor te zorgen dat de juiste hoeveelheid gas wordt afgegeven.

Voor het benzine gedeelte heb ik al een idee: de gascomputer las eerst de gaskleppositie niet uit, dus die kabel heb ik nu aangesloten. Misschien dat daar het probleem zit. Ik zal die morgen eens losmaken. Een andere mogelijkheid is dat de nieuwe lambda sensor toch niet helemaal top is, dus die kan ik eventueel ook nog even terugzetten naar het oude type. Met een beetje geluk rij ik morgen weer gewoon rustig met de Volvo.

Vandaag overigens de SLK uitgelaten op m'n laatste vakantiedag en het was heerlijk met het dak open. En een memorabele kilometerstand bereikt: 200.000KM.

razorx

De Regmatic is de electronische actuator die de gastoevoer regelt. Wacht. Verderop lees ik dat je geen regmatic maar een stelschroef hebt.
Dit betekent dat je LPG systeem geen lambda geregeld systeem is. Op zich zonde want de AEB-175 kan dat prima. Alleen maar een Regmatic toevoegen.
Wie weet dat je een vriendelijke gasboer zo ver krijgt en dat hij je meteen tot G3 kan promoveren als je hem die regmatic laat doen.

Zeker niet onwaarschijnlijk wat je verder oppert.
De combinatie van Gaskraan en stelschroef kan ik niet inregelen. Of beter gezegd geen ervaring mee.

pcpg.janssen

Ik zit met een definitiekwestie, denk ik, voor wat betreft de LPG installatie:

Ik ga er van uit dat de Lambda sensor bij 0 volt zeer rijk aangeeft en bij 5 volt zeer arm. Om die reden heb ik de lambda sensor ingesteld als 5-0Volt in de AEB computer. Dat lijkt me juist, maar ik wordt graag gecorrigeerd als het niet zo is. De documentatie van de AEB Leonardo computer gaat niet echt in op wanneer je welk sensortype kiest.

Verder zit er het volgende bij mij onder de kap (afgezien van het mengstuk, bij het gasklephuis):

In het rode kader: OMVL R90E gasverdamper
In het groene kader (in de achtergrond): AEB-175 Leonardo LPG Lambda controller
In het blauwe kader: de "Power Valve"
In het gele kader: Stappenmotor/actuator/Regmatic die niet in de leiding zit?

De gasinstallatie heeft overigens een G3 label, dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken. Maar voor een correcte werking zou ik dus de "powervalve" uit het blauwe kader moeten vervangen door de stappenmotor/actuator/regmatic in het gele kader?

Overigens: het bokken op benzine doet zich inmiddels ook voor op LPG, dus de auto is nu echt niet meer normaal te gebruiken. Wat ik vandaag merkte is dat de auto bij stationair te ver zakt in toeren en vervolgens niet meer echt wil oppakken. Als de auto in D staat (het is een automaat), trekt hij niet totdat de motor boven de 3500 toeren komt. Dan gaat de auto weer als vanouds en lijken de problemen weer voorbij. Nog steeds geen foutmeldingen in TCU of ECU. Voordat ik klakkeloos onderdelen ga wisselen: heeft iemand een idee?

Hiker

Citaat van: pcpg.janssen op 31-08-2015 16:59:32
Eindelijk is het zo ver: Het RTI beeldscherm zit er in en werkt!

Het resultaat
Dit is het gedeelte dat me met trots vervulde toen ik afgelopen week alles had ingebouwd.

Klepje dicht:
https://lh3.googleusercontent.com/NcxOVctf1LLUfUQQaOE1rBgvYIyaBD-ekz-ba3Jgav8=w1224-h689-no

Systeem opstarten:
https://lh3.googleusercontent.com/VYzuSxOolOlyto8kSz7leQdxm9wXHMQHby-2Q0-k0Qc=w1224-h689-no

Klaar voor gebruik:
https://lh3.googleusercontent.com/2pUXo0VyAzI8w6H_2cwwEryrek3p5etClw5PWtIA2VM=w1224-h689-no

Cool, dat Willie ook, maar dan met een iGO8 navigatie.
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

pcpg.janssen

Vandaag een rustige dag op het werk gehad, dus veel zitten lezen op het forum over wat mogelijk de problemen met het afslaan en de gas installatie betreft.

De handleiding van de AEB Leonardo gaf in ieder geval aan waar de actuator thuis hoort die nu los op de gasleiding ge-tywrap-ed was. Nog geen idee waarom de lambda sensor 0 volt blijft aangeven: zaterdag de multimeter erop zetten en kijken of het signaal echt 0V is of dat er in de AEB computer iets hopeloos mis gaat. Wel wat bruikbare info gevonden aangaande de manier waarop de lambda sensor gebruikt wordt door de auto:

Citaat van: prefect op 29-06-2006 07:41:03
Wat de Fenix 5.2 computer van de 10v echter doet, is er zelf al een spanning van 5 volt op zetten! VADIS zegt:

One oxygen sensor connector is grounded to the control module, the other has a nominal 5 V voltage. If the enige is running lean (Lambda > 1), the oxygen sensor resistance is high and the input voltage will also be high (approx 4,8 volt), because of the high resistance between the input voltage and ground. If the engine is running lean (lambda <1), the oxygen sensor resistance will be low and the input voltage will drop to approx. 0.7 volts.

Kort samengevat: Wanneer er geen externe voedingsspanning op wordt gezet varieert een lambdasonde tussen de 0 en de 1 volt (arm naar rijk).
Wanneer je er een voedingsspanning op zet, zal de spanning over de sensor andersom zijn ivm de inwendige weerstand. In geval van de 5 volt voedingsspanning van de Fenix computer dus tussen de 0 volt (rijk) en de 5 volt (arm).

Uit diverse topics begreep ik dat de nieuwe Lambda sonde misschien opnieuw moet worden ingeleerd, dus bij thuiskomst de accu losgegooid en een half uur laten staan. Daarna opnieuw aangesloten en een rondje gereden van minimaal 3 kilometer op bedrijfstemperatuur. En daarna nog een paar rondjes. Aan het einde van het vijfde rondje liep de auto echt goed beroerd, dus even geparkeerd en met een draaiende motor onder de kap gekeken. Twee dingen vielen op:

• Ik zag wat rook bij het inlaatspuitstuk tussen cylinders 4 en 5 (los/kapot slangetje? Carterventilatie?)
  • De motor liep eerst slecht stationair (hoppelend tussen de 500 en 700 RPM) en ineens, zonder dat ik iets deed, stijgt het toerental naar 1500 RPM en loopt de motor als een "zonnetje". Nadeel is wel dat dit ontzettend trekt als de automaat in D staat en je wil remmen voor een rotonde.

Zaterdag maar eens rustig een aantal sensoren doormeten en het inlaatspruitstuk eraf halen en kijken wat ik daar ga aantreffen. Nu even zoeken welke slangen ik nodig ga hebben voor een 10-klepper.

yannickdv

Je foto's zijn niet meer zichtbaar. Of is dat alleen bij mij haha?
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

markhermkens

Heb je al eens geprobeerd om een tijdje op benzine te rijden, zonder dat je naar verloop van tijd overschakelt op LPG? Ik heb een vermoeden dat het slechte lopen een gevolg is van het feit dat je LPG systeem niet regelt (en waarschijnlijk ook een onjuiste basisafstelling van de verdamper).

Doordat je LPG systeem niet in staat is het mengsel te regelen, krijg je automatisch dat de regelvariablen van de ecu zelf ook weglopen naar veel te rijk/arm (fuel trimming loopt naar de uiterste waarden toe). Vandaar ook het bokken tijdens koudstart en slechte stationair lopen.

Als tip zou ik je dus willen meegeven om eerst te verifieren of de boel goed draait op benzine, voordat je een hoop geld stukslaat op alle sensoren te vervangen. Vervolgens de stappenmotor/regmatic terug te plaatsen en je AEB controller weer in te (laten) regelen.

Ik heb toevallig precies dit gehad met mijn vorige 20v estate. Zelfde gedrag, maar in iets mindere mate, vooral het bokken bij koudstart had ik last van. Wat bleek was dat bij de vorige eigenaar de stappenmotor kapot was gegaan en dat hij er ook maar een stelschroef in had gezet (ipv voor 3 tientjes vervangen). Heeft bij mij ook even geduurd voor ik door had hoe het zat. Maar na het terug plaatsen van de actuator en een keer bij de plaatselijke apk boer vragen of ik even gebruik mocht maken van zijn gastester om het in te regelen (kan ook bij iedere lpg boer eigenlijk voor een paar euro) was ik uiteindelijk voor minder dan 50 euro klaar. Daarna nog ruim 120k km zonder enkel probleem door kunnen roffelen.

cornelis-b

Citaat van: yannickdv op 03-10-2015 12:27:36
Je foto's zijn niet meer zichtbaar. Of is dat alleen bij mij haha?

Hier ook niet dus niet alleen bij jou.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien