Flips V70 - 666K - Frankenstein is jarig

Gestart door pcpg.janssen, 15-05-2015 14:51:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pcpg.janssen

Alle foto's of alleen de laatste pagina?

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

pcpg.janssen

Fototjes bijgewerkt, dus dat zou weer moeten werken

yannickdv

Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

remeeus

Al verder gekomen met de problemen op gas?

Ik heb eventueel nog wel wat onderdelen liggen van de leonardo/OMVL installatie dus als je het een en ander wilt testen moet je het maar zeggen.

Groet pim

pcpg.janssen

Hoi Pim,

Super dat je daar op reageert. De problemen op benzine lijken opgelost te zijn na het vervangen van de vacuum slangen en het reinigen en opnieuw smeren van de stationairklep en het gasklephuis. Komend weekend gaat er nog een nieuwe set voor de carterventilatie in en ga ik de temperatuursensor voor de motor en de gasklepsensor vervangen. Dus dan moet dat allemaal weer kloppen.

Wel blijf ik zitten met een lambda sensor die aangeeft dat het mengsel ziet als veel te rijk. Ik ga vanavond de bekabeling nakijken, de Leonardo resetten en hopen dat dat zorgt voor een verbetering als ik de verdamper weer ga afstellen. Mocht dat niet zo zijn, dan zijn er nog twee opties:

  • De afsluiter van de benzine werkt niet (afsluiter zelf defect of het stuursignaal uit de Leonardo is niet goed)
  • De lambda regeling in de Leonardo is niet goed

Een beetje afhankelijk dus van wat ik vanavond kan vinden, wil ik misschien wel een Leonardo bij je komen testen om te zien of dat het probleem misschien oplost. Ik hou je zeker even op de hoogte hiervan en bedankt voor je aanbod  :)

pcpg.janssen

#111
Zo, tijd voor een update. Afgelopen weekend in alle rust de carterventilatie en een tweetal sensoren aangepakt:


Boodschappenlijstje:
1x 1271652 - Carterontluchtingspot 850 10v
1x 1271653 - Slang tbv carterontluchtingpot 850 C70 -05 S/V40 S60 S/V70 S80 V70n XC70 XC70n XC90
2x 976584 - Slangklem carterontluchting 850 S/V70
1x 8653339 - Carter ontluchtingslang pot carter 850 S/V70 -00
4x 976561 - Slangklem carterontluchting 850 C70 S/V70 XC70 S/V40 V50
1x 9125598 - Carterontluchtingsbuis S/V70 10v
1x 9146262 - Inlaatpakking b5252 10v

1x 9135990 - Gasklephuispakking 850 v70


De makkelijke dingen komen altijd als eerste, dus begonnen met de temperatuursensor van het motorblok. De oude zat er al een tijdje in.


Daarna rustig begonnen met het verwijderen van het inlaatspruitstuk en de oude carterventilatie weggehaald. Het zat er al een flinke tijd in, want de dikke slang van de twee was gescheurd en het was een goede, vette bende onder het spruitstuk.


En zo ziet 1 van de 10 kleppen eruit. Dit had ik nog nooit gezien, dus vond ik het een vermelding waard  :eusa_shifty:


Na wat schoonmaakwerk een nieuw potje geplaatst (en uiteraard ook nieuwe slangen en klemmen).


Spruitstuk weer terug en meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de vacuumslangen te vervangen.


En dan verder met het vervangen van de gaskleppositiesensor. Uiteraard de originele Bosch 0 280 122 001.


Toen het hele spul weer in elkaar zat merkte je direct verschil: de motor loopt iets rustiger en de automaat schakelt wat netter.

Na het warmdraaien van de motor en het ontluchten van het koelsysteem weer begonnen aan een poging om de LPG verdamper af te stellen en ditmaal met meer succes: de Leonardo reageert weer normaal op alle inputs  :D
Hij loopt nog iets aan de rijke kant, maar ik maak iedere dag een kleine aanpassing en ik kom steeds dichter in de buurt. Het vermogen, voor zover je dat hebt met een 10 klepper, is in ieder geval goed aanwezig (voor de nieuwe verdamper was 160 km/u het maximum, nu ben ik gestopt met proberen bij 180, uiteraard op een rustig stuk Duitse Autobahn). De motor loopt netjes stationair en trekt bij alle toerentallen normaal door, zonder hikjes/inhouden/enzovoorts.

Morgen weer een klein klusje op het programma: de bekleding van de kofferbak vervangen. Diverse plastic delen zijn gescheurd en het ziet er niet netjes meer uit. Bovendien zitten er wat rammeltjes in de kofferbak, dus die ga ik meteen proberen te vinden en mee te pakken. Het leven boven de 400.000km wordt alleen maar beter  :eusa_dance:

T5-Klaas

#112
Petje af hoor!
Eigenlijk ging mijn interesse uit naar de mooie nieuwe massakabels (ondanks dat mogelijkerwijs gezien wordt als vloeken in de kerk bij zoveel technisch vernuft  :eusa_naughty:
Kun jij of iemand anders mij voorzien van de onderdeel nummers van de massakabels voor een handgeschakelde 855 T-5R?

Alvast bedankt en roffelze,
(T5-)Klaas

Citaat van: pcpg.janssen op 24-08-2015 19:35:55
Het is even stil geweest. Wel een hoop gedaan, weinig foto's gemaakt en niet heel veel interessants te vertellen... Tot nu toe.

Vorig weekend heb ik in alle rust de accu- en massakabels vanaf de accu vervangen door verse exemplaren. En toen kwam ik te zitten met twee vreemde dingen, te beginnen met een startprobleem

Na van alles te hebben geprobeerd, uiteindelijk een vervangende startmotor gekocht en die eens geprobeerd. De oude had z'n beste tijd gehad en dat was ook te zien:
https://lh3.googleusercontent.com/WnBVV6d4QREl4nI9aYDsH6t6ZLQlBQZ0l5-7n6IyWB8=w1224-h689-no

Het tweede probleem is dat de auto nu prima loopt op benzine maar beroerd op LPG. Ik heb een AEB Leonardo systeem (=lambda gestuurd) in de wagen zitten met een OMVL verdamper. De motor slaat compleet af op het moment dat ik het gas los laat en dat is vreemd. Dus de computer eraan gehangen en een stukje gaan rijden. Op benzine is alles normaal: lambda pendelt mooi heen en weer, toerental is correct en alles gaat goed. Op LPG wordt het verhaal anders: het toerental klopt en in het begin lijkt de lambdasonde normaal gedrag te vertonen. Echter, als je redelijk gas geeft (tot 4000 RPM) en daarna het gaspedaal helemaal los laat, valt de lambdawaarde naar 0 volt en slaat uiteindelijk de motor af. Geen idee wat dit kan zijn, dus als iemand een suggestie heeft, hoor ik het graag.

Verder kwam ik tot de conclusie dat ik een slangetje overhoud in de luchtslang (Volvo part 9179301) tussen het luchtfilterhuis en het gasklephuis. Aan deze lichtslang zitten 2 pijpjes. De dikke gaat naar de carterontluchting, maar waar die dunne voor is? Zie hier het bewuste slangetje:
https://lh3.googleusercontent.com/d7MJ3cZ4N7tHqCQQ9pLEUvtKRNYP20gUUThUQZ1x6_s=w1224-h689-no

Mijn hoop is weer op jullie allen gevestigd  :eusa_pray:
(no presure)

Ik hoop trouwens deze week (met gepaste trots) het RTI schermpje te kunnen presenteren. Met wat finetunen werkt alles nu goed, maar de ruimte is zo beperkt dat het inbouwen toch een kleine uitdaging blijkt.
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

pcpg.janssen

Een tijd lang niets geschreven, maar stiekem best veel gedaan. Dat zal ik zo invullen, na het beantwoorden van de lezersvraag:

Citaat van: T5-Klaas op 14-12-2015 18:50:03
Eigenlijk ging mijn interesse uit naar de mooie nieuwe massakabels (ondanks dat mogelijkerwijs gezien wordt als vloeken in de kerk bij zoveel technisch vernuft  :eusa_naughty:
Kun jij of iemand anders mij voorzien van de onderdeel nummers van de massakabels voor een handgeschakelde 855 T-5R?

Alvast bedankt en roffelze,
(T5-)Klaas

In de V70 gaan in totaal 5 soorten kabels:
- Kabel / Massa: 9456861
+ Vanaf startmotor benzine: 9456836
+ Vanaf startmotor diesel: 9456837
+ Vanaf dynamo benzine: 9456841
+ Vanaf dynamo diesel: 9456838

Voor de 850 is het een wat grotere puzzel:
- Kabel / Massa, 9128749   
1994-, FC 2; 4DRS CH-193577, 5DRS CH-95665. FC 1; 4DRS CH-195028.   
- Kabel / Massa, 9456161 (9456861)(9456031)

+ kabel zit in een kabelboom die specifiek is voor je voertuig (type motor, versnellingsbak, wel of geen air pump, wel of geen imobilizer):
1 Cable harness, engine compartment -1994 FC 1; 4DRS CH-172432. FC 2; 4DRS CH-169366, 5DRS CH-73164.
Cable harness 1.00  9139244 EXC TURBO, (9142082)(9434043).
Cable harness, without air pump 1.00  9142088 TURBO, (9434049)   
Cable harness, with air pump 1.00  9139260 TURBO, (9142089)(9434050)   
  When replacing 9142089-3 with 9139260-5 you must also order 6849715-5 and 9130269-5.   

Cable harness engine compartment 1994-  4DRS FC 1; CH 172433-, FC 2; CH 169367-, 5DRS CH 73165-   
Cable harness, without air pump 1.00  9139244 (9127441), FC 2; 4DRS CH-193577, 5DRS CH-95665. FC 1; 4DRS CH-195028.   
Cable harness, without immobilizer 1.00  9139245 (6849833), 4DRS FC 1; CH 195029-, FC 2; CH 193578-, 5DRS CH 95666-   
Cable harness, with immobilizer 1.00  9139246 (9162852), 4DRS FC 1; CH 195029-, FC 2; CH 193578-, 5DRS CH 95666-   
Cable harness, with air pump 1.00  9127444   

FC 2; 4DRS CH-193577, 5DRS CH-95665. FC 1; 4DRS CH-195028.   
Cable harness, without immobilizer 1.00  9139261   
INCL TURBO (6849837), 4DRS FC 1; CH 195029-, FC 2; CH 193578-, 5DRS CH 95666-

pcpg.janssen

#114
En dan nu over tot de orde van de dag:

17 Oktober 2015 - 407280 KM - Kofferbakbekleding vervangen

Inmiddels zijn Maarten en ik begonnen aan het demonteren van de Volvo V70 diesel van Maartens moeder. Ze reeds slechts 12.000 KM per jaar en dan wordt een diesel met dat gewicht toch wel duur. Dus ze heeft inmiddels een hele nette V70N 2.4 automaat van 2004 en mochten we los op de oude diesel.

Mijn kofferbak bekleding vertoonde bij aanschaf al behoorlijk lelijke plekken en scheuren. Ik kreeg ze helaas niet goed op de foto, maar het onderstaande geeft een impressie. Inmiddels is alles netjes vervangen en ziet het er weer netjes uit.


pcpg.janssen

#115
29 Oktober 2015 - 407180 KM - Verse ATF

Ik vond dat de bak nog wat matig bleef schakelen (vooral een voelbare overgang van 2 naar 3) en dus heb ik de bakolie vervangen. De goedkope Dexron III eruit en de JWS-3309 (eigenlijk voor de AW55-50) erin gegoten. De olie was na ruim 7000 kilometer al best donker geworden. Het zal wel losgeweekte rommel zijn geweest van de afgelopen 200.000km die de bak al had gedaan.


Dexron III is een "non friction modified" ATF: deze vloeistof zorgt voor weinig slip in de koppelingen
JWS-3309 is een "highly friction modified" ATF: deze vloeistof staat meer slip toe in de koppelingen


Door meer slip toe te staan, zijn de schakelmomenten minder grof. Dat is in ieder geval de theorie. Gelukkig zijn versnellingsbakken die Dexron III lusten niet heel erg kieskeurig met hun vloeistoffen, dus ik heb de gok genomen en er Mobil 3309 ATF ingegoten. Dit is overigens de originele vloeistof die Volvo gebruikt voor de AW55-50 versnellingsbakken.

pcpg.janssen

#116
14 November 2015 - 410200 KM - PNP Switch schoonmaken

Het schakelen is nog steeds niet op het niveau waar ik het graag wilde. 2 naar 3 geeft nog altijd een bonkje en dus gaat de zoektocht verder met de PNP switch of de Neutral Safety Switch (NSS) of de schakelstandknop die op de bak zet. De knop bestaat uit 3 koperen banen en 3 koperen pinnetjes die zorgen voor het contact:


Na 15 jaar is het vet wat erin zit redelijk oud en zijn de contacten op z'n minst wat smerig. Gelukkig waren de printbanen niet versleten, dus goed schoonmaken en nieuw vet (siliconen vet) erin en weer dichtmaken.


Het is een lekker klusje, waarbij je in ieder geval de accu, accuplaat en het luchtfilter weg moet halen, om bij de knop te komen.


Daarna zul je de connector los moeten maken en uit elkaar moeten halen, want de connector bestaat uit 3 delen voor de diverse sensoren/onderdelen.




Als je verder niets geks hebt gedaan, kan alles weer gewoon op z'n plek en hoef je de kabel van de pook naar de PNP switch niet opnieuw af te stellen.

pcpg.janssen

#117
28 November 2015 - 411650 KM - Gordelvanger en voorspeakers

Twee kleine klusjes gedaan aan de Volvo en vooral veel gedaan aan de SLK van m'n vriendin (daarover zometeen meer). De gordelvanger van de achterbank viel uit elkaar, dus die heb ik vervangen voor een nieuwe.


De speakers voor waren niet origineel en dat was te horen. De speakers die erin zaten waren vooral goed in het hebben van een groene conus, als ik er iets positiefs over moet zeggen.


Ze zijn vervangen door de orignele en dat is al een enorme verbetering.


Ik had m'n zinnen in eerste instantie gezet op een DynAudio setje, maar dat plan gaat toch even de ijskast in. Ook de behoefte aan een extra sub is even weggenomen.

pcpg.janssen

#118
28-29 November 2015 - 202000KM - Groot onderhoud aan de SLK

De Mercedes begon steeds vervelender te worden: zoekerig weggedrag, trillen in het stuur. Dus een weekend gepakt om een hele stapel kleine klusjes op te gaan pakken met een stapel verse onderdelen en sappen:


Ik ben begonnen met een set nieuwe fusé kogels. Deze zijn los te vervangen en aanzienlijk goedkoper dan een set nieuwe draagarmen, dus daar maar eens mee beginnen. De Mercedes heeft namelijk een bovenste en een onderste draagarm en een setje van 4 stuks kost je een slordige 650 euro. Een set fusékogels kost ongeveer een tiende.
De oude fusekogel, en die zal zo goed vast dat het slijpen geblazen was:


De oude en nieuwe:


Uiteraard blijft dat vervelende pinnetje in de draagarm zitten. Dus warmstoken en wrikken:


En na een krappe twee uur vloeken zat die nieuwe kogel er dan toch in:


De Mercedes heeft ook een zogeheten Stuurdemper: een schokdemper op de stuurinrichting. De oude had de weerstand van een lekke fietspomp, dus een nieuwe demper erin moet een verschil gaan opleveren:


Helaas kom je bij oude auto's altijd dingen tegen die je niet wilt zien. In mijn geval een flinke olie lekkage. Dit is de carterpan (van vooraf bekeken)


De afdekplaat aan de onderkant van de auto:


Als je naar boven kijkt zie je de dynamo ook onder de olie zitten.


En dit is waarschijnlijk de boosdoener: de nokkenas sensor.


De Thermostaat bleek ook nog origineel van 1997, dus die is samen met de tempartuur sensor vervangen. De motor komt nu iets sneller op temperatuur.




Verder een grote beurt gedaan met nieuwe bougies (Bosch Iridium):




Een vers luchtfilter:


En uiteraard verse olie, want de oude olie en het filter zagen er niet meer helemaal mooi uit:




Tegen het einde zag het karretje er weer netjes uit


En kon het schoonmaken van een kleine berg gereedschap beginnen.


Het enige waar ik geen foto van heb is van het monteren van de gasveer van de motorkap. De oude was niet meer in staat om de motorkap omhoog te houden, dus als er wat moest gebeuren, ging er altijd een houten balk onder de motorkap om dat ding omhoog te houden. Afgezien van het feit dat dit onpractisch is, was het ook erg lelijk en vervelend dat je altijd een stuk hout in de kofferbak moest hebben liggen. Het zijn de kleine dingen die het soms doen.

En ik moet zeggen: de auto weet onderhoud te waarderen. Hij rijdt weer heerlijk, zonder trillen of zoekerigheid. Gewoon genieten!

pcpg.janssen

#119
7 December 2015 - 412380 KM - Accukabel

Na een paar dagen moeilijk starten en een keer op de startkabels moeten starten, rees de interessante vraag: is de 1 jaar oude Varta accu kapot of zijn de nieuwe accukabels kapot? Een kleine zoektocht op het forum leverde deze handige How-To van forumlid llinssen op en gewapend met een multimeter ben ik de stappen gaan volgen. De spanningsval tussen de accu en de dynamo op de - pool, was 0,020 volt. De spanningsval tussen de + pool van de accu en de dynamo waqs 1,165 volt. Dat maakt het zoeken makkelijk. De + kabel bestaat uit 2 delen: een deel van de accu naar de startmotor en een deel van de startmotor naar de dynamo (kabels staan in serie). De spanningsval van ongeveer 1,16 volt liet zich terugzien op het gedeelte tussen de dynamo en de startmotor, dus dat deel was niet goed meer. Gelukkig had ik de oude accukabels nog, dus die heb ik snel teruggezet. En sindsdien start de Volvo weer keurig.