Flips V70 - 728K - Een hele grote update

Gestart door pcpg.janssen, 15-05-2015 14:51:19

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: hilko73 op 08-06-2024 18:13:45Goed bezig! Vraagje; ik rij BMW tegenwoordig, en daar geldt volgens veel mensen "die het weten kunnen" dat Meyle "troep" is. Dus heb ik dat er lekker onder geschroefd ;). Hoe zijn de ervaringen met Meyle onderstelspul bij de Volvo rijders? Ik ben tot nu toe erg tevreden met wat er onder de E39 zit.
Ik vrees dat er bij die mopperaars veel napraters tussen zitten of zelfs mensen zonder rijbewijs.

In mijn 17 jaar onderhoudservaring kan ik alleen maar positief zijn over Meyle. Montage volgens de voorschriften dat wel.
Op de 10V hield een Meyle set het dik 2 ton uit. Diek tevreden ;)

pcpg.janssen

Citaat van: hilko73 op 08-06-2024 18:13:45Goed bezig! Vraagje; ik rij BMW tegenwoordig, en daar geldt volgens veel mensen "die het weten kunnen" dat Meyle "troep" is. Dus heb ik dat er lekker onder geschroefd ;). Hoe zijn de ervaringen met Meyle onderstelspul bij de Volvo rijders? Ik ben tot nu toe erg tevreden met wat er onder de E39 zit.

Met die Meyle HD draagarmpjes ben ik best tevreden. Kosten de wereld niet (zeker niet ten opzichte van origineel) en houden het best een tijd (200k+) vol. Mits je ze goed monteert, natuurlijk.

hilko73

Dank. Ik denk ook dat de negatieve verhalen voornamelijk van thuissleutelaars komen die de boel niet juist gemonteerd hebben.
Weer over naar de auto van Flip; sorry voor het kapen van het draadje.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

pcpg.janssen

Ik schaam  me diep: (bijna) precies 2 jaar geleden heb ik voor het laatst wat geschreven over mijn trouwe metgezel op 4 wielen. En er is in 2 jaar een hoop gebeurd!

Er is een Volvo V50 T5 AWD gekomen en gegaan. Leuk ding, trok als een beer met die M66 handbak. Maar helaas ben ik verslingerd aan automaat rijden:

Ik heb eindelijk een mooie ruimte om te kunnen klussen aan de auto in de vorm van (een deel van) een oude kippenschuur. Samen met een goede vriend van me, huren we 150m2 zodat hij aan z'n BMW's kan sleutelen en ik lekker met de Volvo's en Mercedes bezig kan:

En afgelopen jaar is daar (eindelijk!) een brug voor aangeschaft (en wat meer verlichting opgehangen en wat andere comfort dingen, maar de brug voelt als de grootste en duurste overwinning):

Er is een hobby project aangeschaft in de vorm van een V70 XC Ocean Race van 2002, daarover later meer:

De Benz ligt inmiddels helemaal uit elkaar voor een volledige restauratie:

Ik ben getrouwd (en ja, de V70 was erbij):

En dan is er nog een en ander gebeurd aan onderhoud/behoud van de V70. En daarover volgt nu het een en ander.

17 juli 2024 - Volvo V70 678.400KM - Kofferbak rammeltjes en scheurende clips
Het probleem wat velen van jullie vast wel herkennen: de bekleding van de achterklep komt los omdat de gaatjes waar de clips in horen te vallen beginnen te scheuren. Daar is een "oplossing" voor in de vorm van een metalen plaatje, maar die dingen zijn dun en op een gegeven moment werkt dat ook niet echt lekker meer. Een goed excuus om eens te kijken of ik wat zou kunnen met een CAD programma. Het antwoord is: "ja, dat kan, maar wat een ontzettend *&^%-werk!". Maar na een poging of 8, had ik een setje "beugels" weten te tekenen, welke je kunt monteren in plaats van de huidige ophangpunten. De oude ophangpunten heb ik dus helemaal weggehaald en de nieuwe ophangpunten zijn vanuit de voorkant van de auto geschroefd. Voordeel is dat hierdoor de schroeven niet zichtbaar zijn, als je je bagagehoes nog hebt:

Voor het beugeltje boven de ruitenwisserarm, heb je een kort schroefje nodig.. Anders maakt het echt een goed kabaal als je je ruitenwisser aanzet.

Inmiddels zitten deze beugels er nu bijna 2 jaar in en ze werken nog altijd prima. Misschien moet ik dit ontwerp eens delen op een site als Thingiverse...

7 augustus 2024 - Volvo V70 679.800KM - Airbag gez**k
Ik ging in de tweede helft van 2024 steeds vaker en sneller door m'n sleepring van de bestuurdersairbag heen.. Iedere keer gaf de airbag module dezelfde foutmelding en met een andere sleepring was het probleem weer opgelost. Tot op het moment dat ik de sleepring (zonder airbag eraan, natuurlijk) eens door had gemeten: dat ding was nog gewoon goed. Dus met weerstanden geprobeerd om te zien wanneer de airbagcomputer zich laat resetten. Eerst in het stuur:

Stapje verder terug in de keten, is de stekker van de sleepring. En nogsteeds problemen.

De volgende en laatste stekker die je tegenkomt, voordat je bij de airbagmoduele zelf bent, is de stekker onder je dashboard:

De kabelboom vanaf de airbagcomputer naar de stekker onder het dashboard doorgemeten: geen problemen.

Dus dan is mijn conclusie: airbag computer stuk. En dat bleek de juiste conclusie: de airbag computer vervangen en inmiddels rij ik alweer 47.000km zonder storingen.

Het blijkt dus dat airbag computers uiteindelijk een keer stuk kunnen gaan. Uit nieuwsgierigheid dat ding eens open gemaakt en er zitten een flink aantal elco's in. Die worden over tijd minder, dus goede kans dat het probleem in die hoek zat.

10 augustus 2024 - Volvo V70 680.300KM - Stank en koelvloeistof
Eerlijk is eerlijk, ik merkte het al een tijdje: de auto stonk van binnen. Alsof er iets van schimmel groeide. Dan heb je 2 opties: je airco stinkt of je hebt een lekkage. De makkelijkste oplossing is zo'n airco reiniger afsteken, terwijl je de ventilatie op standje maximaal in de recirculatie mode laat draaien:

En voor een dag of 2, leek het probleem opgelost. Maar toen kwam de geur terug en ga je verder zoeken in de voetenruimte. Bij de bijrijderskant, had ik bingo:

Dus mag je, gelegen in een onmogelijke houding, een klein vierkant radiatortje onder je dashboard vandaag toveren:

Dat ging niet helemaal zonder schade:

Maar het inbouwen, uiteraard met verse o-ringen, ging wel netjes.

En dan begin je vol goede moed met "drogen":

Dit haalt echter de geur niet echt weg. Koelvloeistof is wat vettig en die vette meuk blijft in het dempingsschuim onder de matten zitten. Dus uiteindelijk heb ik het deel aan de bijrijderskant los gesneden, schoongemaakt met APC-D en een hogedrukreiniger, het spul buiten de auto laten drogen en pas na een week weer in de auto gezet. Nu is het weer een stuk aangenamer qua geur in de auto.

12 augustus 2024 - Volvo V70 680.300KM - Portiervanger vervangen
Je weet dat het oud wordt, als het spontaan afbreekt. Gelukkig ziet zo'n vervangende deurvanger er zo in en voorkom je dat je per ongeluk je deur veel te hard open gooit.

7 september 2024 - Volvo V70 682.300KM - Nieuwe remblokjes
Klein dingetje, geen foto's, maar voor de volledigheid: de remblokken voor en achter vervangen met ATE blokken:
ATE 13.0460-4044.2 op de achterzijde
ATE 13.0470-7053.2 op de voorzijde

pcpg.janssen

19 maart 2025 - Volvo V70 695.200KM - RTI-oAC
De Volvo heeft zich lange tijd goed gedragen. Een beurtje is nauwelijks de moeite waard om te vermelden, maar een RTI systeem dat met Apple Carplay werkt, is dat wellicht wel. Het is nog vroeg om het compleet werkend te noemen: ik heb namelijk geen touchscreen in de auto, dus je moet je route van te voren instellen met je telefoon. Maar dan krijg je wel netjes de kaart op je scherm en het geluid gaat via de Grom Audio module die al in de auto zat. En dat werkt best mooi:

29 maart 2025 - Volvo V70 695.700KM - Stuurbekrachtigingsslang
Een klusje van twee keer weinig, maar de 26 jaar oude slang van de stuurbekrachtiger begon steeds heftiger te zweten, vooral op het punt waarop deze aansloot op het reservoir. Dus de vloeistof zo goed mogelijk uit het vaatje gezogen en proberen met zo min mogelijk te knoeien de oude slang te verwijderen. De nieuwe slang zit er dan zo weer in. Meteen een mooi moment om de vloeistof zoveel mogelijk te vervangen, door volledig in te sturen naar 1 kant, de vloeistof uit het reservoir te zuigen en te vervangen en vervolgens volledig de andere kant op te sturen om hetzelfde trucje nog eens te doen. Doe dit een paar keer, totdat je ongeveer een liter vloeistof hebt gebruikt en dan zal 90% wel voort vervangen zijn. Het is geen flush, maar het is beter dan niets.

Daarnaast heb ik nog de standaard oranje injectoren vervangen voor een setje nieuwe groene injectoren van Bosch (geen foto, sorry).
Gebruikte onderdelen:
1x Sunsong 3403710 stuurbekrachtigingsslang
5x Bosch 62695 / 0 280 155 968 injector
5x Elring 893.889 o-ring voor injector
5x Elring 135.500 o-ring voor injector

13 april 2025 - Volvo V70 697.000KM - Amazon Prime days en de tapijtreiniger
Het zijn van die dagen waar je op kunt wachten, hoewel het wel steeds minder wordt: de Amazon Prime days. Ik had al een tijdje een extractor/tapijtreiniger op m'n verlanglijstje staan om de V70 eens goed mee schoon te maken. Ik stofzuig de auto regelmatig (om de twee weken, gok ik), maar de drap die je eruit haalt met zo'n ding is echt magisch en ranzig tegelijk:

Maar het is wel erg bevredigend werk, mede dankzij het half transparante zuigkopje:

31 oktober 2025 - Algemeen - De brug is er eindelijk
Na lang sparen, wikken en wegen, had ik eindelijk besloten afstand te doen van een behoorlijk bedrag om een nieuwe, mobiele brug aan te schaffen. Ik heb gebruikt overwogen, maar ik heb er onvoldoende verstand van om te voorkomen dat ik een compleet uitgewoond ding koop, dus die optie viel af. Een twee of vierkolommer heb ik ook overwogen, maar omdat we de ruimte huren, was boven in de vloer een dingetje. Dan blijft de mobiele 1-kolomsbrug over. Het ding weegt 750 kilo en werd op een pallet geleverd, dus ik heb de sleutel locatie maar als afleveradres opgegeven. Dit ding achter in je V70 proberen te stoppen, is echt een stom idee:

Dit ding met de hand opbouwen is ook een stom idee.. Die kolom weegt ruim 250 kilo, dus als je die probeert rechtop te zetten op een stalen oppervlak, kun je er donder op zeggen dat-ie gaat glijden. En dan hou je hem niet meer tegen. Tenminste, ik niet met m'n 80 kilo aan contragewicht.

Gelukkig heeft de eigenaar/verhuurder een heftruck en over het algemeen een goed humeur. En daarmee zat de brug zo in elkaar:

Een V70 kan er prima op. En er kan dan, volgens de specificaties, nog ruim 1000KG bij. Voor de stabiliteit gebruiken we echter wel altijd extra steunen. Dit om te voorkomen dat je ooit ergens aan gaat hangen en de hele zaak omdondert:

20 november 2025 - Volvo V70 714.100KM - Krekels
Ik wordt al geruime tijd achterna gezeten door een "krekel" onder de motorkap. Omdat hij met het toerental mee sneller of langzamer tjirpt, heb ik het vermoeden dat dit aan een riem ligt. Dus de multiriem en spanner maar eens vervangen.

27 november 2025 - Volvo V70 715.000KM - Uitlaat
De V70 maakte al een paar weken wat meer geluid dan me lief was en het begon gênant te worden. De krekel heeft de weg teruggevonden naar mijn motorruimte, maar er was een geluid wat de krekel met speels gemak overstemde. De oorzaak was makkelijk te vinden. Lasnaadje bij de katalysator was niet fris meer:

En een stukje verderop was het ook feest:

Het scheurtje bij de katalysator is dichtgelast, maar met die andere gaatjes kon ik even niks anders dan dichtsmeren en een reparatiegaasje er overheen trekken. Snel een verse uitlaat besteld en lekker aan de gang gegaan.

De oude uitlaat was er met een half uurtje onderuit:

En 3 kwartier later zat de nieuwe Walker 21447 uitlaat er weer onder:

Om één of andere reden, is deze uitlaat te kort. Dus ik heb een stukje van de oude uitlaat moeten recyclen:

Het origineel was kennelijk ook van Walker (links bovenin zie je het restant van het Volvo nummer nog staan) en gelet op de datum (december 2004), hoop ik er weer zo'n 20 jaar tegenaan te kunnen.

Omdat de krekel weer terug kwam en ik me toch enige zorgen maak, heb ik preventief de distributiespanner vervangen. De vorige was pas ongeveer 40.000km oud, maar bij twijfel is het goedkoper om dit te vervangen dan om de schade te accepteren. Maar helaas: geen oplossing.

pcpg.janssen

26 maart 2026 - Volvo V70 724.500KM - Eindelijk het stuurhuis vervangen
Rond de 700.000km, begon mijn stuurhuis wat piepend te hijgen of hijgend te piepen bij het insturen. Ik heb even gehoopt dat het de rubber mof was, waardoor de stuurkolom naar het stuurhuis gaat, maar helaas: het stuurhuis zelf wat aan de beurt. En omdat ik er zo geen zin in had, heeft het nog ruim 24.000km geduurd voordat ik er eindelijk eens aan begonnen ben.

Het stuurhuis ligt achter de motor op je subframe, enkele centimeters voor het schutbord wat de motorruimte van de passagiers scheid. Om die reden moet je je subframe dus een stuk laten zakken aan de achterzijde, zonder dat je motor mee zakt. Dus de auto op de brug gezet, de motortakel bevestigd aan het blok en anderhalve dag ellende kon beginnen.

Dit was allemaal nog redelijk makkelijk: buitenste stuurkogels eraf, stabilistatie stangetjes weg halen en dat subframe laten zakken. De voorkant van het subframe had ik ook een paar slagen losgemaakt, zodat ik zoveel mogelijk ruimte zou hebben:

Waar ik het meeste tegenop zag, was het feit dat het stuurhuis een stalen pen heeft, waar het gewricht van het stuurhuis op aansluit. Dit gewricht is echter van aluminium en na ruim 26 jaar is dat vaak 1 geheel geworden met het stuurhuis. Na anderhalf uur vloeken om alleen het stuurhuis eruit te krijgen, heb ik uiteindelijk het gewricht van de stuurkolom binnen in de auto (bij de pedalen) losgemaakt en eruit gekregen. Je ziet op de foto dat gewricht nog zitten op het oude stuurhuis. De lange leiding van de stuurbekrachtiger kreeg ik ook niet los van het stuurhuis, dus heb ik die bij de pomp losgehaald:

Uiteindelijk heb ik de koppeling van gewricht van de stuurkolom los weten te krijgen, met veel kruipolie en geduldig tikken met een hamer. Vervolgens heb ik de groeven van het gewricht, waar de pen van het stuurhuis in moet vallen, zo goed mogelijk schoon gemaakt met een stalen haakje en vervolgens volgespoten met Plastilube van ATE. Ik hoop dat het dan in de toekomst niet volledig aan elkaar vastgroeit.

Als je deze klus nog nooit eerder gedaan hebt, is dit je volgende "oh, k*t" momentje. In het oude stuurhuis lijken de draaieinden in het stuurhuis geperst:

En in m'n verse stuurhuis niet:

Geen paniek. Met een hamer, tik je de draadeinden, welke eigenlijk een soort vreemde moeren zijn, er zo uit en kun je ze overzetten naar je nieuwe stuurhuis.

Met geduldig manoeuvreren, zit het nieuwe stuurhuis vervolgens weer lekker op z'n plek. Het is in feite het exacte omgekeerde werk van het ding eruit halen:

Omdat uitlijnen toch vereist is en ik de komende paar jaar niet aan m'n voortrein wil hoeven zitten, heb ik alles maar gelijk vervangen: veren, dempers, draagarmen en stabilistatiestangen:

Gebruikte onderdelen:
1x Elstock 11-0393 stuurhuis
2x KYB RA3789 veren (voorzijde)
2x KYB 334678 schokdempers
1x KYB 910055 (set) stofhoezen voor schokdemper
1x Meyle 516 050 0101/HD draagarm links
1x Meyle 516 050 0100/HD draagarm rechts
2x TRW JTS121 stabilistatie stangetjes
2x Monroe 904903 veerpootlager (hier heb ik m'n twijfels bij)
2x Lemförder 20152 01 veerpootrubber / taatspotrubber

30 maart 2026 - Volvo V70 724.700KM - Rubbers van de bekerhouder
Ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem: de rubber lipjes in de bekerhouders in de armsteun voorin worden hard en breken af. Het is geen enorme ramp, maar ik vind het toch wel een beetje jammer, dus heb ik de CAD software maar eens opgestart en een poging gedaan om de rubbers na te tekenen om deze vervolgens op de 3D printer te kunnen maken. En dat heeft gewerkt! Het prototype past en ziet er een stuk beter uit als het afgekloven rubbertje in de achterste bekerhouder.

Voor iedereen die ze zelf wil printen, het ontwerp kun je hier vinden: https://www.thingiverse.com/thing:7325776
Zorg wel dat je een flexibel filament gebruikt zoals TPU 95A.

10 april 2026 - Volvo V70 725.700KM - Rottende beugels van de deltalink
Toen ik "lekker" bezig was met het stuurhuis, viel het me op dat de beugels van de deltalink voort erg krokant waren geworden. Rechts keek je er zelfs deels doorheen, dus werd het tijd voor wat nieuws. Origineel was niet te betalen, maar het enige alternatief wat ik kon vinden was PrutParts Sweden. Maar eerlijk is eerlijk, als het nog veel slechter werd dan nu, dan bestond in ieder geval die rechter beugel uit twee delen. Je achteras zal er niet direct onderuit donderen, maar toch.
Om te voorkomen dat de ProParts beugels op korte termijn zouden gaan roesten, heb ik de poedercoat wat opgeschuurd en vervolgens in 3 lagen Brantho Korrux gezet. Ik had helaas geen zwart, dus ze zijn nu zilver/grijs geworden:

De linkerbeugel is wat meer werk dan rechts, mede omdat de remleidingen vast zitten op die linker beugel. Dus het is even emmeren om die remleidingen los te maken, maar dan heb je ook wat: een gapend roestgat in je carrosserie.

Het gat heb ik zo goed mogelijk schoongemaakt met een schoonmaakschijf en vervolgens in de Brantho Korrux gezet. Het fijne van dit spul, is dat het kan dienen als "lak", primer en roestomvormer. Het schijnt dat je met 3 lagen een boorplatform in de Noordzee 15 jaar roestvrij kan houden, dus dan zal het hier ook wel even goed gaan (zelfs als deze uitspraak wat aan de optimistische kant is).

Na een paar uur drogen in de warmte van een 500W bouwlamp, heb ik het gat volgespoten met carrosserievet om te voorkomen dat het nog verder kan gaan etteren. Beugels er tegenaan en we kunnen weer een tijd door (hoop ik).

Gebruikte onderdelen:
Proparts 65432261 (vervanging voor Volvo 8631284, rechts achter)
Proparts 65432261 (vervanging voor Volvo 9492261, links achter)

15 mei 2026 - Volvo V70 727.900KM - Krukaspoelie, nogmaals
Het is weer tijd om de krekel aandacht te geven. Preventief had ik de distributiespanner al vervangen: geen verandering. Een nieuwe multiriem werkte 2 dagen en daarna kwam de krekel weer terug. Met een stethoscoop geluisterd naar de stuurbekrachtigingspomp, dynamo en aircopomp: die maakten het geluid niet. Ik wist het echt niet meer, dus ik had uit pure ellende een nieuwe krukaspoelie van Vaico besteld. Me niet herinnerend dat ik dit ding exact 2 jaar geleden (op 24/25 mei 2024) ook al vervangen had. Dus ik haal exact dezelfde poelie (ook een Vaico, zelfs van dezelfde productiedatum) eruit en op dat moment realiseer ik me: k**, dit heb ik al gedaan... Maar goed, ik had het ding nu toch in m'n handen, dus die nieuwe gaat er maar gewoon in. Als het probleem is opgelost, dan weet ik dat de vorige poelie toch niet helemaal goed was. Als het niet is opgelost, dan heb ik een jong gebruikte poelie als reserve liggen.

Maar een beetje zonde is het natuurlijk wel.

Gebruikte onderdelen:
Vaico V95-0344 (alternatief voor Volvo 1275801)

20 mei 2026 - Volvo V70 728.200KM - 4 nieuwe bandjes
Meer een note to self: 4x Hankook Ventus Prime 4 in de maat 205/55R16 laten monteren. Ik had het zelf willen doen, maar in de lokale DHZ garage was het balanceer apparaat kapot, dus heb ik de hele handel maar laten doen. Wel nog commentaar gehad op mijn eigen montagewerk: ik doe altijd wat keramisch vet op de naaf van de remschijf, zodat de remschijf en de velg niet aan elkaar vast groeien. Ik kreeg de tip om dat niet te doen, omdat dit voor onbalans en loszittende wielbouten zou kunnen zorgen. Het is een kleine moeite om het vet er eens af te halen met wat remmenreiniger en een doekje, dus ik denk dat ik dat maar even doe als ik komend weekend de silentblocks van m'n achteras ga vervangen.

Dazzle

Mooi verhaal..... leest ook lekker weg ook al is t veel tekst. En met de nodige plaatjes want die moeten weer aangevuld worden. Wel jaloers op je werkplekkie hoor  :eusa_whistle: