Mijn Volvo doet sinds enkele weken "plof plof" in de uitlaat. Iemand een tip?

Gestart door CharlieFox, 13-06-2015 12:40:59

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Het is er de afgelopen maanden heel langzaam ingeslopen, voorzover ik me kan herinneren. Hoorbaar met stationair draaien. Om de paar seconden een plofje in de uitlaat. Maar erger en duidelijker te merken:

Na elke koude start lijkt het alsof de motor op 3 cilinders loopt. Weet niet of dat het daadwerkelijk is, maar het schudt (lichtjes) op dezelfde manier. Ook lijkt het mengsel dan veel te rijk. Ik moet echt gas blijven geven om de motor draaiende te houden. En dit zowel op benzine als op gas. Na een minuutje draaien is het weg, maar het (lichtjes) ploffen houdt aan. Misschien op zich allemaal niet zo heel spannend, maar net als met het menselijk lichaam ben ik zaken liever voor. Voor je het weet, wordt een kleine kwaal erger als je er geen aandacht aan besteedt.

Ik ga binnenkort de auto nakijken voor de vakantie, dus kom vast wel het eea tegen. Maar ik dacht, ik leg deze storing alvast in de groep, kijken of er direct een mogelijke oplossing naar voren komt. Wie weet, zijn het gewoon de bougies, rotor en verdeler, verstopte carterontluchting, luchtfilter enz. Dat soort standaard zaken moeten immers toch eerst pico bello in orde zijn, om goed te kunnen trouble shooten ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

volvobug

Citaat van: CharlieFox op 13-06-2015 12:40:59
....
Wie weet, zijn het gewoon de bougies, rotor en verdeler, verstopte carterontluchting, luchtfilter enz. Dat soort standaard zaken moeten immers toch eerst pico bello in orde zijn, om goed te kunnen trouble shooten ...

Je oppert het zelf al. Is je basisonderhoud en in het bijzonder de ontsteking op orde?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

CharlieFox

Yep, i know. Maar heb de auto al bijna 8 jaar, doe alle onderhoud zelf en heb zoiets nooit eerder aan de hand gehad. Onsteking kan m.i. toch alleen stroomverdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels zijn? Valt niets aan te stellen immers. Kabels zijn anderhalf jaar geleden vernieuwd. De overige ontstekingszaken zoek ik vanavond even op in de rekeningenmap.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

-D©©©L-

Citaat van: CharlieFox op 13-06-2015 12:40:59
Het is er de afgelopen maanden heel langzaam ingeslopen, voorzover ik me kan herinneren. Hoorbaar met stationair draaien. Om de paar seconden een plofje in de uitlaat. Maar erger en duidelijker te merken:

Na elke koude start lijkt het alsof de motor op 3 cilinders loopt. Weet niet of dat het daadwerkelijk is, maar het schudt (lichtjes) op dezelfde manier. Ook lijkt het mengsel dan veel te rijk. Ik moet echt gas blijven geven om de motor draaiende te houden. En dit zowel op benzine als op gas. Na een minuutje draaien is het weg, maar het (lichtjes) ploffen houdt aan. Misschien op zich allemaal niet zo heel spannend, maar net als met het menselijk lichaam ben ik zaken liever voor. Voor je het weet, wordt een kleine kwaal erger als je er geen aandacht aan besteedt.

Ik ga binnenkort de auto nakijken voor de vakantie, dus kom vast wel het eea tegen. Maar ik dacht, ik leg deze storing alvast in de groep, kijken of er direct een mogelijke oplossing naar voren komt. Wie weet, zijn het gewoon de bougies, rotor en verdeler, verstopte carterontluchting, luchtfilter enz. Dat soort standaard zaken moeten immers toch eerst pico bello in orde zijn, om goed te kunnen trouble shooten ...

zowel op benzine als op LPG ? Wat is precies je vraag ?

CharlieFox

@ -D@@@L-

Precies mijn vraag is onderstaand citaat:
Na elke koude start lijkt het alsof de motor op 3 cilinders loopt. Weet niet of dat het daadwerkelijk is, maar het schudt (lichtjes) op dezelfde manier. Ook lijkt het mengsel dan veel te rijk. Ik moet echt gas blijven geven om de motor draaiende te houden.

Nog preciezer: Wat de oorzaak zou kunnen zijn. En ook van dat ploffen in de uitlaat wat ie sinds kort doet. Enig idee?

-D©©©L-

Citaat van: CharlieFox op 13-06-2015 13:42:33
@ -D@@@L-

Precies mijn vraag is onderstaand citaat:
Na elke koude start lijkt het alsof de motor op 3 cilinders loopt. Weet niet of dat het daadwerkelijk is, maar het schudt (lichtjes) op dezelfde manier. Ook lijkt het mengsel dan veel te rijk. Ik moet echt gas blijven geven om de motor draaiende te houden.

Nog preciezer: Wat de oorzaak zou kunnen zijn. En ook van dat ploffen in de uitlaat wat ie sinds kort doet. Enig idee?

Ontsteking nazien, een misfire leid tot mengselverrijking.

CharlieFox

Okay, thanks. En wat zou ik na kunnen zien, anders dan de al eerder door mij genoemde zaken, voor het gemak: Bougies, verdelerkap, rotor en bougiekabels?

Ik weet bijvoorbeeld niet hoe de ontsteking exact werkt. Onderbrekerpunten zitten er bijv niet op. Wat zou er nog meer ontstekingstechnisch mis kunnen zijn?

cornelis-b

Citaat van: CharlieFox op 13-06-2015 13:59:01
Okay, thanks. En wat zou ik na kunnen zien, anders dan de al eerder door mij genoemde zaken, voor het gemak: Bougies, verdelerkap, rotor en bougiekabels?

Ik weet bijvoorbeeld niet hoe de ontsteking exact werkt. Onderbrekerpunten zitten er bijv niet op. Wat zou er nog meer ontstekingstechnisch mis kunnen zijn?

Bougies, verdelerkap en rotor  ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

CharlieFox

Citaat van: cornelis-b op 13-06-2015 14:09:29
Citaat van: CharlieFox op 13-06-2015 13:59:01

Bougies, verdelerkap en rotor  ;D

Snap ik. Maar buiten die zaken om?

volvobug

CharlieFox

Dank. En zou dat de oorzaak kunnen zijn van het ploffen en die "rijke" koude start? Kan een bobine soms wel / soms niet goed werken? Is ie te testen?

Edit: Oh, er staat nu ook NAS en KAS bij. Wordt al knap ingewikkelder (voor mij). Hoe die te testen?

CharlieFox

Met die NAS heb ik trouwens ervaring mee: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,56413.msg1199569.html#msg1199569

Maar was destijds een hele andere storing. De motor knalde toen echt bij het starten en had tegenslagen. Van die metaalachtige detonatie geluiden, echt niet prettig om te horen.

-D©©©L-

Als het probleem vooral bij koudstart bestaat, dan is het nazien (reinigen) van de injectoren ook nog een idee.

Hou oud zijn de ontstekingsdelen ?

volvobug

Heb je toen een nieuwe nokkenassensor gemonteerd of een gebruikte?

Bobine kan soms wel / niet goed werken, heb er al de meest vreemde dingen mee gehad (niet met de Volvo hoor). Als het de originele nog is heeft die zijn beste tijd wel gehad.

CharlieFox

NAS is een gebruikte. Bobine is voor zover ik weet, ook nog origineel. Ik heb 'm nooit vervangen althans. Ouderdom / gebruiksduur van de verschillende onstekingsonderdelen kom ik op terug. Bougiekabels zijn nieuw (anderhalf jaar oud).