help mij aub ombouw 2.0 t5 naar 2.3

Gestart door volvobaksteen, 22-07-2015 17:22:30

Vorige topic - Volgende topic

volvobaksteen

goedendag mensen ik ben int het bezit van een 2.0 t5 uit italy met 211 pk doorgechipt naar 270 pk

nou heb ik onlangs een gebroken zuigerveer opgelopen en heb al best wat in de auto gestoken aan kosten

wie weet misschien de technische verschillen tussen de 2.0 en 2.3
ik ben erachter gekomen dat de krukas anders is lengte van slag
de ecu uiteraard ook

maar wat is er verder nog ik zou graag een ombouw willen doen van 2.0 naar 2.3
zou dit werken met een krukas wissel en een 2.3r computer of moet er meer gebeuren
bij voorbaat bedankt mannen voor de reacties

mvg wj

-D©©©L-

Als het alleen een gebroken zuigerveer is, waarom dan niet gewoon een nieuwe set zuigerveren ?

volvobaksteen

omdat ik het niet persee origineel wil houden ben meer van het knutselen en meer vermogen
de bedoeling was om een 2.0 ombouw naar 2.3 met sterkere krukas  drijfstangen zuigers etc en daar meer vermogen uit te persen
of een ombouw naar s60 r  die hebben standaard al gemede drijfstangen en zuigers en gaan goed voor 450 pk

aangezien alle 2.3 in duitsland nederland belgie en engeland al uitverkocht zijn en bij de lokale volvo slopertjes  moet ik wel met de 2.0 of een s60 motor in de weer

maruska

of gewoon even geduld hebben. heb net een 2.3 blok verkocht, net als Rob. ze komen echt wel langs hier...
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

RoelNL

Naar mijn weten hoef je alleen een andere krukas en drijfstangen te kopen en je hebt een 2.3 motor.

Daarnaast een kleine revisie van alle lagers en rubbers en je bent klaar, dit is de budget versie.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

volvobaksteen

nou budget versie niet blok zal geboord moeten worden en honen en dan lagers drijfstangen zuigers krukas arp bouten en verstrekte koppakking alle keerringen en andere pakkingen daarnaast gelijk maar stuurhuis reviseren zit iets speling op  startmotor  en dynamo uit voorzorg vervangen die is ook al 20 jaar oud en slaat af en toe over totale kosten zijn al uitgerekend  zal 4400 euro bedragen dat is nog te doen dan is de motor in elk geval weer tip top in orde en zal de komende 5 jaar geen duur onderhoud meer nodig hebben

ombouw naar 2.3 is wel makkelijker omdat er geen andere dingen aangepast moeten worden

zat te denken aan de 2006 B5244T5  motor 120.000km nap dealer onderhouden

ben nu eindelijk zover wat er gebeuren moet om dat te doen
motor kost 1450 met alle aanbouw delen
accessiores steun over zetten van de 850 op de nieuwe motor dynamo  stuurpomp en dergelijke overzetten
carter ventilatie overzetten
850 inlaat uit dremelen (ovaal maken) en monteren
voorste motorsteun moet je zelf maken
kabelboom omsteken past 1 op 1 blijkbaar behalve pingen sensoren die moeten van de 850 motor afkomen
bak overzetten
vvt poelie vast lassen en op 0 timen net als 850 distributie
nokkenas omboren en 9 mm draad tappen voor de ontsteking

totale kosten rond de 1600 euro
alleen er zit wel erg veel arbeid in en geduld en geduld is nog niet een van me sterkste kanten

volvobaksteen

maar ik hou me ogen en oortjes open als iemand een 2.3 in de aanbieding heeft voor me des te langer ik met de oude motor nog door kan roken tot de nieuwe motor klaar is dan is de motorswap in een zaterdagje wel bekeken

dus bij deze gezocht 2.3 motortje km stand niet belangerijk

Sander Swinkels

Ik heb nog een 2.3 T5 motor liggen. Zit nog in de auto, en heeft naar alle waarschijnlijkheid de krikaslagers eruit liggen. Blok is nog niet open geweest.

Gaat na de zomer uit de auto en in de verkoop.
1998 Volvo C70 2.3 T5 (daily)
1991 Peugeot 309 GTi Goodwood (project)
1987 Peugeot 309 Turbo Cup (project)

fransb85

Ik heb mijn 2.0 gewisseld naar 2.3, plug en play behalve de hete kant van de turbo. Die heb ik van mijn 13g overgezet op de 15g omdat mijn downpipe voor een rechte flens is en de 15g een conische uitgang had. Gelukkig past dat gewoon. Hij liep zelfs prima met de 2.0 ecu maar heb wel de 2.3 ecu erin gezet voor de zekerheid. Tis een weekendje werk maar zeker goed te doen. Er komen best vaak nette 2.3 blokken voorbij op t web dus die ga je wel vinden. Veel succes!

Ps vergeet natuurlijk niet meteen de carterventilatie, keeringen en pakkingen te verversen waar je dan zo makkelijk bij kunt

V70R^2

Je doet vrij moeilijk... omslachtig zelfs krijg ik het idee..

Pak een krukas van een 2.3, de rest van het blok is identiek bij mijn weten, snel een revisie en klaar ben je.

Krukas voor een 2.3t heb ik voor je liggen eventueel, of een compleet 2.3t blok als je even snel wilt ruilen tot je huidige blok klaar is..

Wat wil je eigenlijk doen met het blok, om de 400pk to overstijgen is echt serieus werk nodig, tot die grens valt het allemaal nog wel mee..

Johann

Citaat van: V70R^2 op 29-07-2015 23:49:41
Pak een krukas van een 2.3, de rest van het blok is identiek bij mijn weten, snel een revisie en klaar ben je.

Zuigers zijn anders. Alleen de drijfstangen zijn hetzelfde.

V70R^2

Oke. nooit en 2.0 open gehad ter vergelijking, maar heb in principe alles liggen van 2.3t, dus zuigers en drijfstang kan je zo ff ophalen..

Of je besteed het uit en laat dat nieuwe type blok plaatsen.. Hoeveel werk kan je zelf verrichten, en ,nogmaals, wat is het doel/budget?

Martin-R

Ik heb nog een 2.3 liggen, heeft revisie nodig, maar wellicht dat dit iets voor je is.
Ook nog een 2.3 blok in een andere auto liggen.. ook revisie nodig. maar dan kun je het `omlepelen` weet niet wat je voorkeur is.

volvobaksteen

heey ik heb een blok gevonden
voor 550 euro heb hem uit mekaar gehaald alles ziet er nog keurig netjes uit geen krasje geen lager slijtage niets.
van de week breng ik hem naar post en drost laat ik daar nieuwe bussen inzetten darton sleeves  met een zuigermaat van 83,38
nu druk bezig met de kop flowen wat een zaadwerk is dat maarjah krijg er wel wat extra's voor terug.
van de week me winkelwagentje van http://www.acm-ab.se/volvo/35 bestellen.
wil hem zo gauw mogelijk weer opbouwen compleet nieuw drijfwerk erin met alle lagers en alles met arp bouten

ben alleen nog niet over uit wat voor turbo ik zal nemen iemand nog leuke ideetjes  19t is te klein zowieso

classicT5

Hoeveel pk is je doel? Als je 19T te klein vind, moet je aan enorme pk's denken?

Lancer evo heb je flinke turbo op zitten, td05, kom je erg ver mee. Zijn er zelfs met titanium t/w van gebouwd.

Grotere turbo, groter turbo gat, ff dikke duim redenering, maar zon evo turbo bv heeft een behoorlijk turbo gat.