ATF oranje en troebel na 10.000km

Gestart door pcpg.janssen, 14-06-2015 02:02:04

Vorige topic - Volgende topic

pcpg.janssen

Ik heb vandaag m'n automaat (4 traps, AW50-42) leeg laten lopen en het viel me op dat de bakolie oranje van kleur was en troebel. En dat verbaasd me na 10.000 km (geen typefout: vervangen bij 390.000km en er staat nu 400.000km op).

Weet iemand waar dit op duid? Ik gok haast op koelvloeistof in de automaat...

S. Brouwer

Zou heel goed kunnen. Ik heb al eerder een doorgeslagen radiateur gehad waardoor de koelvloeistof via de oliekoeler in de automaat terecht kwam. Dit heeft uiteindelijk de bak een revisie gekost. Alle pakkingen waren gaan opzwellen door het water.

Ik kocht hem destijds met dat probleem en weet niet welke periode dat al aan de gang was. Zou persoonlijk direct de radiateur wisselen. Het is vzv ik kan bedenken de enige plek om water in het bak systeem te krijgen.

vincen tdi

Wat was dan de reden om hem na 10k weer te wisselen ?
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

)()()sT

KIM

Je kunt een huis-tuin en keuken testje doen om te kijken of er koelvloeistof in zit. Steek een klein beetje van de ATF in de brand en luister of het knettert. Is dat het geval dan is de kans groot dat er koelvloeistof in de ATF zit.
Een betrouwbaarder test is een glycoltest; deze doen ze wel bij automaatrevisiebedrijven.

Ik lees trouwens nergens dat je koelvloeistof kwijtraakt: dat zou wel het geval moeten zijn.

Het is de Glycol in de koelvloeistof die de lijm van het frictiemateriaal oplost. Kleine beetjes zijn al genoeg om zodoende de bak te ruïneren.

pcpg.janssen

Hoi Kornelis,

Ik verlies inderdaad wel wat koelvloeistof, maar dit was enerzijds erg weinig en anderzijds lag er wel eens wat koelvloeistof op de naden van het reservoir/tankje. Dus ik was er van uit gegaan dat het koelvloeistof tankje was gescheurd.

Als ik het achteraf bekijk, vrees ik dat dit de verkeerde veronderstelling is geweest.

Hieronder trouwens een fototje van de 10.000km jonge ATF:

Ziet er niet goed uit. Heb inmiddels een nieuwe radiator besteld, dus voorlopig zal me dit niet meer mogen gebeuren.

De status van de hele ellende vind je in m'n WDB.

Sbv

proost.

Radiator intern ergens lek dan

KIM

Ik begin steeds meer een voorstander te worden van een onderhoudsinterval voor de radiator als je AT rijdt...
Ik ben er ook even bang voor geweest. Gelukkig was de mijne doorgeslagen naar de motorolie en heb ik m om die reden al vervangen.

vincen tdi

Dit hele gedonder met de standaard radiator is voor mij reden geweest om over te stappen op volledig aluminium (do88).
ik had nog geen problemen met koelvloeistof in de atf , maar hij begon wel te zweten dus werd het toch tijd voor een nieuwe  :eusa_shifty:
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Jurijn R

Weet niet of het wel koelvloeistof is hoor. Dan moet je toch aan van dat schuim/zeik aan je oliestok hebben van je motor ???

KIM

ATF reageert anders dan motorolie. Bovendien is een klein beetje koelvloeistof voldoende om de bak te ruïneren.

Mvh

ATF is ook knetterrood als je het er net in doet. En word zwart na gebruik.
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

twotone

Citaat van: Mvh op 16-06-2015 00:01:23
ATF is ook knetterrood als je het er net in doet. En word zwart na gebruik.

Meer donkerbruin, maar zeker niet troebel, en dat binnen 10.000km, niet goed..
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

gero

Ik begin steeds meer een voorstander te worden van een onderhoudsinterval voor de radiator als je AT rijdt...
Citaat van: KIM op 15-06-2015 22:25:15
Ik ben er ook even bang voor geweest. Gelukkig was de mijne doorgeslagen naar de motorolie en heb ik m om die reden al vervangen.

Hoi Kornelis

Als ik dit allemaal leest,is het wel raadzaam om je radiateur vroegtijdig te vervangen,de mijne heeft

al ruim 319.000 km gelopen.

kevinwalter

S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020