Advies ivm koppelings en keerringen aanschaf

Gestart door Dennis1974, 30-09-2015 11:31:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dennis1974

Heren,

mag ik even jullie expertise? Ik wil de koppeling binnenkort gaan laten vervangen....hij zal nog lang niet de geest geven maar heeeeeel af en toe hoor je bij vocht en kou het druklager licht piepen. Ik wil gezien de km stand dat deze eronder zit toch de boel vervangen. Ik denk het hieronder staand lijstje voor nodig te hebben. Mis ik iets? En dan met name qua keerringen?
Staan meerdere zaken bij die ik gelijk maar meeneem gezien ik er dan goed bij kan  ;)

Ook nog een vraag over de koppeling....ik heb een set gekozen incl. druklager met de prijs van 189 euro. Nu zie ik ook een set geschikt voor mijn auto die EN een stuk duurder is, EN zonder druklager.
Wat is het verschil hiertussen...of kan ik gewoon voor de set incl. druklager gaan?

Alles hieronder komt bij Nordicar vandaan.



En hier 2 linkjes naar de koppelingen die ik bedoel.

Compleet incl. druklager: http://www.volvo-parts.nl/koppelingset-incl-druklager.html
Set zonder druklager: http://www.volvo-parts.nl/koppelingset-5317.html

Gaat bij mij om een 855 2.5 10v MY96 handgeschakeld

Hoor graag de reacties want dan kan ik gaan bestellen.


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

RoelNL

Geen idee maar misschien heeft het te maken met een V70 bak (iets hydraulisch) en een 850 bak (druklager). Misschien is de andere wel voor een turbo model?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Dennis1974

Citaat van: RoelNL op 30-09-2015 11:38:44
Geen idee maar misschien heeft het te maken met een V70 bak (iets hydraulisch) en een 850 bak (druklager). Misschien is de andere wel voor een turbo model?

Nee een turbo model wordt nl. apart genoemd...er is nog een set nl. Zal niet iets met diesel oid te maken hebben?


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

RoelNL

je hebt gelijk het is voor Diesel zie motorcode

D5252T

D=Diesel
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Dennis1974

Citaat van: RoelNL op 30-09-2015 11:44:44
je hebt gelijk het is voor Diesel zie motorcode

D5252T

D=Diesel

Top....dat wilde ik weten :)

En qua keerringen? Ik zag bv. dat ook de keerring wat zweet die achter de rotor zit. Welke is dat? En is de achterste krukas keerring voldoende bij een koppelings wissel?
Ik zie nl. zoveel krukas en nokkenas keerringen etc.... :)


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

RoelNL

Persoonlijk zou ik de keerringen gewoon bij de dealer halen. Weet je zeker dat je de goede hebt en de kwaliteit is ook gewoon goed

Nokkenaskeering is degene achter je rotor. Als je die toch gaat doen kijk dan ook gelijk naar de keerring achter je nokkenassensor.
Krukaskeering zit achter de versnellingsbak en zou ik zeker mee vervangen omdat je niet dubbel werk wil gaan hebben op moment dat deze een keer lek gaat als je de koppeling al vervangen hebt.

Aan de distributie zijde zitten ook nokkenaskeerringen en een krukaskeering(niet dezelfde als bakzijde) + oliepomp pakkingen, Als je deze ook wilt (laten) doen ben je gelijk klaar voor de komende 15 jaar.

Als het niet lekt zou ik bij de volgende distributie wissel deze mee vervangen incl. oliepomp pakking is wel behoorlijk wat werk maar ik denk dat het het wel waard is want je zal het net zien dat het een keer gaat lekken op de de zwakste pakking die er nog inzit.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Dennis1974

#6
Top... is de keerring bij de dealer anders dan?

En als we toch ff bezig zijn....dan ben ik gelijk helemaal op de hoogte...Welke keerringen zijn goed om te vervangen zonder dat er heel veel extra werk bijkomt als de bak er onder vandaan is?

1- Krukaskeering A: http://www.volvo-parts.nl/krukaskeerring-a-3531.html (Dit is de achterste die altijd bij een koppelings wissel vervangen moet worden toch?)

2- Kukaskeering V: http://www.volvo-parts.nl/krukaskeerring-v-3999.html (Deze is voor de distributiezijde?)

3- Nokkenas / hulpas keerring: http://www.volvo-parts.nl/nokkenas-hulpas-keerring.html (Dit is de keerring achter de nokkenas sensor?)

4- Nokkenas keerring: http://www.volvo-parts.nl/nokkenas-keerring-4120.html (Dit is de keerring achter de rotor?)


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Dennis1974

Citaat van: -D©©©L- op 30-09-2015 12:07:51
Er zijn wel goede aftermarket keerringen (o.a. wat elring leverd) maar je ziet ook vaak dat er kwalitatief zeer matige immitatie materiaal geleverd word. zgn "irritatie onderdelen"

Dan ga ik voor de keerringen naar de dealer. Kosten niet veel meer hoop ik


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

RoelNL

bij de koppelings wissel zou ik de:

2 nokkkenaskeerringen (bakzijde meenemen en de krukaskeerring.

Bij de distributie wissel zou ik de:

Krukaskeerring (distributiezijde) en oliepomppakkingen + de 2 nokkenaskeerringen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023