Haakse overbrenging defect?

Gestart door FKK, 12-10-2015 12:23:16

Vorige topic - Volgende topic

FKK

Hallo,

Ondanks mijn voorzorgen - regelmatig banden omwisselen en zo - lijkt het er nu op dat de haakse overbrenging defect is. Dat is althans de hypothese, de bus tussen de bak en de HO zou eraan zijn. Ik hoor geratel bij het rijden, vooral bij gasgeven, boven de 40 km/h zo'n beetje. km stand is 198000.

Op de brug hoor je er weinig van, dus kennelijk alleen onder belasting of snelheidsverschil voor/achter.

Over een week laat ik de dealer dit fiksen, maar vroeg me af of hier nog tips zijn om zeker te stellen of dit inderdaad het geval is.

Vroeg me verder af wat handig is te doen als de HO er toch af ligt. Bijvoorbeeld keerringen of zo?

Alle tips zijn welkom. Dank alvast.

FKK

RoelNL

flinke bankrekening helpt wel als je een nieuwe HO gaat doen ;-)

Alles waar je op dat moment makkelijk bij kan, verse olie retour pakkingen aan de turbo, pakkingen aan de versnellingsbak mocht het nodig zijn.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

850 T5 Freak

Hey, ik heb die van mij een tijdje geleden vervangen door een gebruikte. Scheelde aanzienlijk met een nieuwe  ;)

hier nog een mini verslagje van mijn auto:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,62856.45.html

succes ermee!
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

FKK

Dikke portemonnee, ik hoopte weg te komen met enkel het vervangen van de bus ( "collar gear" waar ik veel rampverhalen over lees op internet). Zou een paar 100E moeten zijn waarvan 100 voor de bus.

Dacht zelf nog aan de koelwaterleiding vd turbo, en evt lambdasonde (preventief vervangen bij 160 k zegt men. En bij een AWD een gedoe)

Dank voor de link, leuk om te lezen.

Piet

Een lambasonde bij 160.000 km vervangen is al lang niet preventief meer :)

RoelNL

Ik hoop het voor je dat de HO nog heel is anders mag je hem bij mijn auto er wel afhalen, daar weet ik zeker dat die nog goed en gebruiken doe ik toch niet meer ;-)

Maar ik dacht dat als je het 1 en ander hoort gieren onder de auto dat het best weleens vervelend kan worden.

Al je pakkingen die onder de HO zitten kun je beter meenemen inderdaad. De lambdasonde is ook geen overbodige luxe als die er al meer dan 160000 onder zit.

FKK

Dank voor het aanbod. Dat ga ik zeer zeker in overweging nemen. Heb ik wel een dagje sleutelen voor over.
Wordt vervolgd zodra ik meer weet over het lot van die van mij nu (volgende week donderdag afspraak)...

FKK

Update.. De HO eraf gehaald, weinig mee aan de hand. Geen speling, lagers goed, etc.
De tussenbus inderdaad beetje versleten maar ook weer niet zo dat dit de geluiden zou verklaren. Wel nieuwe tussenbus in gezet en

Vermoeden is nu dat de visco en/of de centrifugaalkoppeling erin kapot is. Kapot in de zin van 'altijd aan' - wat zou kunnen kloppen daar er vooral gekraak en geratel klinkt.

Grote vraag nu, hoe na te gaan of die visco goed is? Iemand een idee hoe dat ding te testen?

RoelNL

Als je altijd AWD aan het rijden bent 50 50 zeg maar dan kun je beter heel snel een nieuwe visco erop zetten anders denk ik dat je HO heel snel kapot gaat.

Als er olie uit komt dan is de visco sowieso kapoet.

De enige manier om te testen is op een AWD testbank denk ik. Auto vastsjorren en kijken wat er op de wielen gemeten wordt qua tractie en dan weet je het.

Op YouTube staat wel een mooie uitleg van hoe een visco werkt. Als je dat filmpje gezien hebt dan begrijp je gelijk dat het best lastig is om op het te beoordelen, kan eigenlijk alleen op werking getest worden omdat de visco eigenlijk alleen reageert op slip van de voorwielen.

V70geRwin

Citaat van: RoelNL op 21-10-2015 17:12:01
Als je altijd AWD aan het rijden bent 50 50 zeg maar dan kun je beter heel snel een nieuwe visco erop zetten anders denk ik dat je HO heel snel kapot gaat.

Als er olie uit komt dan is de visco sowieso kapoet.

De enige manier om te testen is op een AWD testbank denk ik. Auto vastsjorren en kijken wat er op de wielen gemeten wordt qua tractie en dan weet je het.

Op YouTube staat wel een mooie uitleg van hoe een visco werkt. Als je dat filmpje gezien hebt dan begrijp je gelijk dat het best lastig is om op het te beoordelen, kan eigenlijk alleen op werking getest worden omdat de visco eigenlijk alleen reageert op slip van de voorwielen.

Alle wieltjes van de grond is de makkelijkste test...

RoelNL

Je hebt standaard 95 5 aandrijving. Als je bandjes van de grond doet zie je alleen of het werkt maar dat deed het al, het zegt niets over de visco helaas.

Sterker nog als de visco kapot is dan draaien alle wielen nog steeds (eigen ervaring helaas, toen wel binnen een dag de cardanas er weer onderuit) het enige wat de visco doet is kracht opvangen en verspreiden. Als alle wielen draaien dan zegt dit alleen iets over de HO/cardanas en de bus tussen HO en versnellingsbak.

De visco verstijft op het moment van slippende voorbanden waardoor er een 50 50 verbinding ontstaat en je achterwielen dus ook echt mee gaan doen.

Wat ik zelf toen ervaren heb bij een kapotte visco was op het moment van schakelen van voor naar achteruit en andersom dat ik een tik voelde in de aandrijving toen ik mijn raam open deed hoorde ik die tik ook en dat klonk metalig bij de achterkant vandaan

FKK

Hmmm idd werkte het gewoon op de brug en hoorde je niets. Bij rijden hoor je het wel. Wat doet vermoeden dat het gaat om ofwel te grote diameter verschillen (achter groter dan voor) of een defecte visco.

Viel me op dat het kraken vooral in de bocht leek op te treden. Dat pleit voor een 'vastgelopen' visco, zdd die geen toerenverschil meer toelaat. Wat leidt tot een kapotte HO idd als je langer doorrijdt.

Visco is 1700 E bij de dealer en dan moet ie nog gemonteerd worden...

V70R^2

Een diff welke stukgaat maakt ook een tik/bonk bij scherp sturen, staat los van je AWD.

als bij rechtuit rijden er geluid/wringen is kan dat mijns inziens enkel de visco koppeling zijn.

HO gaat niet zo snel stuk, is waarschijnlijk een gevolgschade van rijden met een al defecte visco/ongelijk profiel.

Die sleeve met tandjes die je bak in gaat evenmin, tenzij je echt gek rijd (en nogmaals, verschillende omtrek voor en achter van de banden).

FKK

Het is idd ook rechtuit  zeker, maar bij bochten duidelijker. Als er toerenverschil zit tussen alle wielen (wat in een bocht gebeurt) moet er toch ergens iets gaan wringen, tenzij er een centraal diff in zit - en die functie zit nu in de visco. Als die 'verstart' is het klaar, toch?

De sleeve met tandjes zag er behoorlijk versleten uit, in plaats van 'trapezium' platte tanden, scherp afgesleten en schuin, als een soort zaagtand. Met name aan de HO zijde. Bakzijde zeker beter. Is in lijn met slechte passing en gebrek aan smering (één grote roestbende). Maar niet genoeg om gekraak te verklaren (erna niet geprobeerd echter). Plus weinig contactoppervlak relatief.

Ik denk dat ik er ook redelijk snel bij was (op internet zie je gevallen van doorrijden tot alles stuk is, volledig uitgesleten sleeves en HO).

Ik laat nu de tussenas eruit, ga op zoek naar een visco -gebruikt of desnoods nieuw- en kom zo de winter wel weer door.

RoelNL

Tip koop uberhaupt geen gebruikte, die fout heb ik ook gemaakt. De gebruikte is al ingesleten op de vorige auto waardoor je enorm veel trillingen in de aandrijflijn krijgt, je moet de visco ook balanceren op je differentieel achter en dit is al heel moeilijk met een nieuwe laat staan een gebruikte.

De crusiale snelheid bij de AWD's is 110-120km/h op de teller. Ik had een vibrerende auto bij die snelheid toen ik een gebruikte visco eronder had gezet. Sindsdien geen AWD meer voor mij.

Persoonlijk zou ik het gewoon FWD laten. Zeker omdat de onderdelen gewoon enorm duur zijn. En als je heel de tijd met een trilling in je auto rijd denk je na een tijdje ook van "laat maar zitten"