Semi flush automaat

Gestart door classicT5, 10-01-2015 15:30:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

classicT5

Heb vandaag mijn olie ververst, maar net ff anders dan ik tot nu toe ben tegen gekomen. Heb 2 methodes gevonden, of flushen of aftappen.

Ik heb via zon chinese site een olieaftappompje gekocht. Met dat pompje heb ik de automaat leeggegozen, kwam 3,5l olie uit. Erg makkelijk, even de luchtinlaatbuis verwijderen, dan kom je erg makkelijk bij de peilstok. Peilstok eruit en daar slang van het pompje in. Pompje aanzetten en slang in 5l kan hangen. Zie je meteen hoeveel olie je aftapt en weet je dus hoeveel er weer in moet.

Vullen duurt langer als je dat met een trechter doet. Vullen kun je ook met dat pompje doen, maar dan moet je wel opletten, de kleine slang die je in de bak moet doen is dunner dan de aanvoerslang, en dan krijg je teveel druk en schiet die slang eraf. Als je slangetje vasttapet en pomp met pulsen inschakelt gaat het wel en erg snel. Laatste stukje vullen heb ik wel met trechter gedaan, is nauwkeuriger.

Dan nog voor de zekerheid koud peilen. Als dat goed is, rondje rijden, motor laten lopen en alle versnellingen minimaal 2sec doorlopen en dan weer peilen. Motor laten lopen bij het peilen en opletten dat je op de juiste kant kijkt van de peilstok, heeft warme stand en koude stand. Warm peilen is meest nauwkeurig en is beste om te doen.

Dan luchtaanzuigbuis monteren. Tijdens peilen en rondje rijden kun je die gedomteerd laten, dan kun je erg makkelijk bij de peilstok.

Is volgens tussen de twee voornoemde methodes in. Bij aftappen las ik dat er 2l uit komt, met deze methode heb je dus meer. Flushen is weer anders, dan ga je rondpompen en gaan er meer ilters doorheen.

Omdat deze methode met pompje erg makkelijk gaat, is jaarlijks verversen een appeltje eitje.

Hoop dat iemand iets aan deze methode heeft ;)

rogerV701998

Citaat van: classicT5 op 10-01-2015 15:30:28
Heb vandaag mijn olie ververst, maar net ff anders dan ik tot nu toe ben tegen gekomen. Heb 2 methodes gevonden, of flushen of aftappen.

Ik heb via zon chinese site een olieaftappompje gekocht. Met dat pompje heb ik de automaat leeggegozen, kwam 3,5l olie uit. Erg makkelijk, even de luchtinlaatbuis verwijderen, dan kom je erg makkelijk bij de peilstok. Peilstok eruit en daar slang van het pompje in. Pompje aanzetten en slang in 5l kan hangen. Zie je meteen hoeveel olie je aftapt en weet je dus hoeveel er weer in moet.

Vullen duurt langer als je dat met een trechter doet. Vullen kun je ook met dat pompje doen, maar dan moet je wel opletten, de kleine slang die je in de bak moet doen is dunner dan de aanvoerslang, en dan krijg je teveel druk en schiet die slang eraf. Als je slangetje vasttapet en pomp met pulsen inschakelt gaat het wel en erg snel. Laatste stukje vullen heb ik wel met trechter gedaan, is nauwkeuriger.

Dan nog voor de zekerheid koud peilen. Als dat goed is, rondje rijden, motor laten lopen en alle versnellingen minimaal 2sec doorlopen en dan weer peilen. Motor laten lopen bij het peilen en opletten dat je op de juiste kant kijkt van de peilstok, heeft warme stand en koude stand. Warm peilen is meest nauwkeurig en is beste om te doen.

Dan luchtaanzuigbuis monteren. Tijdens peilen en rondje rijden kun je die gedomteerd laten, dan kun je erg makkelijk bij de peilstok.

Is volgens tussen de twee voornoemde methodes in. Bij aftappen las ik dat er 2l uit komt, met deze methode heb je dus meer. Flushen is weer anders, dan ga je rondpompen en gaan er meer ilters doorheen.

Omdat deze methode met pompje erg makkelijk gaat, is jaarlijks verversen een appeltje eitje.

Hoop dat iemand iets aan deze methode heeft ;)

Bij aftappen komt er bij mijn auto ruim 3,5 ltr. uit.

KIM

Hier ook. Als er 2 liter via aftappen uit de bak komt, zit er gewoon te weinig in.

cornelis-b

Laatst bij mij ook met de PELA pomp de bak via de vulpijp leeg gehaald en ook rond de 3,5 liter er uit.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

classicT5

Bedankt voor de info. Hebben jullie nog een andere truck om het vullen sneller te doen?

Vond dit leeghalen wel praktisch, geen geklieder en gaat lekker snel. En geen risico op aftapplug die vastzit, dol draait etc.

Ga het ook zo eens doen met motorolie verversen, heb dat pompje nu toch liggen ;).

-D©©©L-

Er komt inderdaad een dikke 3,5 liter uit via de aftapplug. als je de auto wat schuin zet nog 200 cc meer.
Heb je na deze methode ook een idee welke hoeveelheid metaaldelen er aan de magnetische olietapplug hangt ? Problemen met die aftap plug ben ik nog nooit tegengekomen. Hij zit niet bijzonder vast en met een sleutel 24 is de kans op een beschadigde kop zo goed als nihil.

willemsiderius

Bedankt voor de tip. Werkt perfect. Ook het vullen gaat prima met het pompje.
Zelf de luchtbuis demonteren is niet nodig.