Scheurtjes in cilinderkop, uitlaatklep naar bougiegat, ernstig?

Gestart door Miyel, 22-12-2015 13:53:41

Vorige topic - Volgende topic

Miyel

Ik ben bezig met een cilinderkop van een 2005 S60R (vaste stoters, betere flow etc) voor op een B5234T (850).
Nu ontdek ik dat de cilinders 1, 4 en 5 scheurtjes hebben tussen de uitlaatkleppen en de bougiegaten. Best diep ook, tot de 3e draadwinding in het bougiegat. Onder de klepzittingen zijn ze niet zichtbaar.
Nu mijn vraag; is dit ernstig? is er gevaar dat de klepzittingen loskomen? of komt dit vaker voor en zal het geen gevolgen hebben?

Klik foto voor hi-res;
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

RoelNL

Ik heb bij mijn auto een andere cilinderkop gehaald omdat er een scheurtje inzat.
Misschien is het nu niet erg en misschien later ook nog niet, dat ik weet ik niet.

Zelf zal ik het niet willen omdat het altijd koud en warm word en zodra er 1x een heel klein scheurtje inzit word het denk ik na verloop van tijd een probleem. Geen idee of het kan maar ik kan me voorstellen dat na verloop van tijd bijvoorbeeld de bougies moeilijk los gaan of juist niet erin?

Misschien dat iemand anders er goed over kan oordelen? Waarschijnlijk zegt bijna ieder motoren revisie bedrijf dat je de kop moet gaan vervangen... dat zeiden ze bij mij in ieder geval.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Miyel

Ja, en ik denk en werk eigenlijk net zo.. En ook mijn revisie bedrijf ziet repareren/lassen niet zitten..
Maar heb deze kop juist gekocht als vervanger voor een niet te gebruiken kop. Bovendien hiervoor al onderdelen aangeschaft (nokkenassen) en het is wel heel erg balen mocht deze kop ook niet bruikbaar zijn!
(heb er nu al 3 die niet bruikbaar zijn!)

Johann

Kijk ook even bij de uitlaatkant aan de tegenoverliggende kant van de zetel waar het scheurtje naar toe loopt vanuit de midden. Vaak zit daar ook een scheurtje of begin er van.
Ik heb met een dergelijke kop een keer een gesprongen radiator gehad. Zaten wel meer scheurtjes in maar er was dus wel drukopbouw in het koelsysteem.

RoelNL

Kun je niet terug gaan naar het bedrijf waar je hem gekocht heb en vragen of ze een andere hebben als ze al te vinden zijn want het is wel een zelfzaam blok volgens mij?

De andere onderdelen kunnen toch gewoon overgezet worden als je dezelfde maar goede kop krijgt? Bij de dealer kun je altijd nog een nieuwe halen. Zonder vulling scheelt het volgens mij ook weer een stuk weet alleen niet af deze te leveren is, bij VW doen ze het nog wel namelijk een losse cilinderkop leveren zonder kleppen etc., kun je gewoon alle goede onderdelen overzetten.

Wel echt klote dat dit al de 3e is.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Miyel

Citaat van: Johann op 22-12-2015 15:15:14
Kijk ook even bij de uitlaatkant aan de tegenoverliggende kant van de zetel waar het scheurtje naar toe loopt vanuit de midden. Vaak zit daar ook een scheurtje of begin er van.
Ik heb met een dergelijke kop een keer een gesprongen radiator gehad. Zaten wel meer scheurtjes in maar er was dus wel drukopbouw in het koelsysteem.

Je bedoelt tegenover de scheur, 180 graden vanaf de scheur in het uitlaatkanaal? Daar zie ik niets..
De andere kant van de scheur, in het koelwatercircuit, kan ik niet bijkomen..

Maar, Johann, kan ik met deze scheurtjes zoals ze er zitten in het bougiegat, deze kop nog gebruiken??

Roel, helaas heb ik de kop particulier gekocht.. en ik denk niet dat de dealer een los aluminium deel verkoopt, en dan nog zal het duurder zijn dan een 2ehands goede kop. 

classicT5

Johann

Citaat van: Miyel op 22-12-2015 16:14:32

Maar, Johann, kan ik met deze scheurtjes zoals ze er zitten in het bougiegat, deze kop nog gebruiken??

Zou het niet doen. Zal misschien een tijdje goed gaan maar denk uiteindelijk met ellende.

Je ziet maar een klein deel van de ellende.

Hier even een voorbeeld van wat je zoal kunt missen,

Eerste stukje zie je wel maar kijk je naar de rode lijn zie je hoe ver de scheur al loopt.

de Boeing

Balen zeg! 

wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? warmloper gehad?

(maar ik vraag me toch af of er niet meer motoren zijn met minuscule haarscheurtjes, je bent het nu heel secuur aan't bekijken maar dat gebeurd met de meeste motoren/ruilkoppen natuurlijk niet )

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Miyel

Klopt, al eens gezien.. maar ik vind de prijs te hoog. Een gebruikte kop is voor 250,- te krijgen en kan veel werk zelf. Het uit te besteden werk (vlakken) mag geen 600,- kosten.

henry classic v70

Dat is zo maar...
Bij deze kop kun je wel duidelijk zien of er wel of geen scheurtjes aanwezig zijn, is moeilijker waar te nemen wanneer een kop nog "vies" is.
Maar het is inderdaad wel een hoop geld  :eusa_shifty:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4